Carnivale

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tis sep 06, 2005 21:26

Började kika på första säsongen igår på Dvd efter ett av årets största kap, får jag ändå säga, R3 korea av serien. Frågan är bara när andra säsongen släpps. För det känns verkligen som att jag kommer att ha ett behov av att fortsätta med säsong 2 så fort som möjligt efter säsong 1 för jag tycker det är riktigt bra. Har bara sett 3 avsnitt ännu men mycket sitter så gjutet att ja, det är inte mycket att klaga på. Välgjort och intressant.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Bender » fre sep 30, 2005 23:15

Efter ett omtittsmaraton på 6 avsnitt idag så blir man förundrad över hur en så bra serie inte kan attrahera fler människor så den får fortsätta. Så jävla bra! :? Och nu har jag värvat 2 nya själar som kommer vara förbannade när s2 släcker ner...

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav noike » fre sep 30, 2005 23:19

Bender skrev:Och nu har jag värvat 2 nya själar som kommer vara förbannade när s2 släcker ner...

Det känns fortfarande som om någon avfyrat en bazooka mot hjärtat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav carre » fre sep 30, 2005 23:44

noike skrev:Det känns fortfarande som om någon avfyrat en bazooka mot hjärtat.

vad han sa.

mitt hjärta gråter blod varje gång jag tänker på det...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav A bear » sön okt 09, 2005 11:47

Såg precis det första avsnittet (jo, jag är lite efterbliven på sånt här) och fan vad snyggt. Som om Tom Waits hade producerat en TV-serie baserad på "Preacher", liksom.

Lite creepy är det att nästan varenda jävel har varit med i tv-serier/filmer jag verkligen gillar (Buffy, Twin Peaks, Big Fish...)

Och att vi uppenbarligen har två antagonister - prällen och Ben - men jag fortfarande inte är riktigt säker på vem som är den onde och vem som är den gode. (Spekulation)Gissar att Ben - trots den där oerhört creepy scenen där den lilla flickan springer in i huset, och allt runt henne vissnar - är den gode, och prällen den onde. Men det faktum att de delar drömmar, och... creepy var ordet. Det vore så snyggt om Ben visar sig vara den där mörka kraften utan att veta om det... (Och nej, givetvis vill jag inte veta nu om jag har gissat rätt.)

Jag tror jag börjar titta på TV-serier jag vet är nerlagda för att få bekräftat att TV-kanaler tror att folk är idioter och därför lägger ner de bästa. Hittills ser jag inget skäl att avvika från den teorin.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » sön okt 09, 2005 11:58

HBO är verkligen idioter när det gäller Carnivàle, du kommer få det än mer bekräftat ju mer du ser av serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » mån okt 10, 2005 13:02

Jag såg precis 1.12. Serien har inte fått det där riktiga lyften för mig ännu, även om det är förbannat bra, men slutet av det här avsnittet... jävlar. Jag känner på mig att jag kommer att inse att det är den bästa serien någonsin lagom tills den är slut, typ.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån okt 10, 2005 15:24

CheeseGuy skrev:Jag såg precis 1.12. Serien har inte fått det där riktiga lyften för mig ännu, även om det är förbannat bra, men slutet av det här avsnittet... jävlar. Jag känner på mig att jag kommer att inse att det är den bästa serien någonsin lagom tills den är slut, typ.

Bara musikanvändandet på slutet av 1.12 är guld värt. Kommer fortfarande ihåg hur rysningarna stegvis klev uppför ryggraden och vägrade försvinna förrän en bra stund senare.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » mån okt 10, 2005 16:56

caffeineaddict skrev:
CheeseGuy skrev:Jag såg precis 1.12. Serien har inte fått det där riktiga lyften för mig ännu, även om det är förbannat bra, men slutet av det här avsnittet... jävlar. Jag känner på mig att jag kommer att inse att det är den bästa serien någonsin lagom tills den är slut, typ.

Bara musikanvändandet på slutet av 1.12 är guld värt. Kommer fortfarande ihåg hur rysningarna stegvis klev uppför ryggraden och vägrade försvinna förrän en bra stund senare.

..och som om musiken inte funkade klockrent nog i Thin Red.. Här når musikstycket (som jag inte minns namnet på) ett snäpp högre.

Och Justin's predikan, och klippningen. "The clock is ticking brothers and sisters, counting down to armageddon..."
Oh my gosh, jag får rysningar bara av att tänka på det!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav caffeineaddict » mån okt 10, 2005 17:05

qarlsson skrev:
caffeineaddict skrev:

..och som om musiken inte funkade klockrent nog i Thin Red.. Här når musikstycket (som jag inte minns namnet på) ett snäpp högre.

"Journey to the Line". Hans Zimmers största stund (vilket väl kanske inte säger sådär jättemycket, men likväl).

Vågar däremot inte påstå att den fungerar bättre här än i TTRL eftersom TTRL är en favoritfilm. Dock kan det vara det bästa stycket filmmusik på 25 år.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav qarlsson » mån okt 10, 2005 17:22

caffeineaddict skrev:
qarlsson skrev:
caffeineaddict skrev:

"Journey to the Line". Hans Zimmers största stund (vilket väl kanske inte säger sådär jättemycket, men likväl).

Vågar däremot inte påstå att den fungerar bättre här än i TTRL eftersom TTRL är en favoritfilm. Dock kan det vara det bästa stycket filmmusik på 25 år.

Jag känner att jag formulerade mig klumpigt där. Jag vågar inte heller påstå att den fungerar bättre i Carnivále. Att jämföra huruvida det är sämre-bättre känns inte vidare konstruktivt med tanke på att TRL är en fantastisk film och Carnivále en fantastisk serie. Jag menade snarare att det, som återanvänt musikstycke, fungerade klockrent, och nådde en ny dimension. Speciellt med tanke på känsligheten i att ha en tidigare association till musiken (kopplat till den känslostarka scen i TRL den förekommer i).. Så. förtydligande. Inget ont ljus över TRL :)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav CheeseGuy » tis okt 11, 2005 0:16

1.12 Det är ju en scen ganska tidigt i avsnittet där musiken (det måste vara från samma soundtrack, kanske samma stycke) också används. Soluppgång, Samson vaknar i bilen och tittar på Hawkins som kliver ut ur Management-vagnen. Till Zimmers musik. Så vackert. Det är inte ofta man ser sånt på TV.

Kul att ni verkar gilla The Thin Red Line. Jag har alltid fått intrycket att den inte är särskilt populär, men så såg jag de första 2/3 av den för ett tag sedan och tyckte att den riktigt bra. Jag har planerat ett mass-DVD-inköp (nåja, två-tre, kanske fyra, filmer) snart, och nu blev jag ännu mer sugen på att se den igen (och hela filmen då), så den lär vara med.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tis okt 11, 2005 10:03

CheeseGuy skrev:Kul att ni verkar gilla The Thin Red Line. Jag har alltid fått intrycket att den inte är särskilt populär, men så såg jag de första 2/3 av den för ett tag sedan och tyckte att den riktigt bra. Jag har planerat ett mass-DVD-inköp (nåja, två-tre, kanske fyra, filmer) snart, och nu blev jag ännu mer sugen på att se den igen (och hela filmen då), så den lär vara med.

Men, va, varför 2/3? Det verkar... inte bra alls! :(

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » tis okt 11, 2005 10:21

Den gick på TV (TV3 eller nåt dessutom) så den skulle den hålla på lite väl länge. Ibland måste man ju till skolan dagen efter och så. (Det var för övrigt första gången på riktigt länge som jag har sett på film på någon reklamkanal. Det är hemskt!)
Senast redigerad av CheeseGuy tis okt 11, 2005 10:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tis okt 11, 2005 10:23

CheeseGuy skrev:Den gick på TV (TV3 eller nåt dessutom) så den skulle den hålla på lite väl länge. Ibland har man ju till skolan dagen efter och så. (Det var för övrigt första gången på riktigt länge som jag har sett på film på någon reklamkanal. Det är hemskt!)

Ja, det låter som ett misstag. Usch och fy för de dagarna då man faktiskt nästan behövde se filmer på reklam-TV för att få se dem överhuvudtaget....

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » tis nov 08, 2005 17:25

Nu har jag börjat se Carnivale. Självplågeri såklart då jag redan innan vet att serien är nedlagd. Men det känns i princip omöjligt för mig att hålla mig borta från en HBO serie med Michael J Anderson i en av rollerna. Plus att jag har hört väldigt mycket gott om serien. Har sett igenom säsong 1 och jag gillar det verkligen. Det är sjukt snyggt. Bland det snyggare jag har sett på tv helt klart. Det enda jag saknar hittills är kanske det där riktiga känslomässiga engagemanget. Fast jag gillar karaktärerna, det gör jag. Tyvärr var min absoluta favorit Lodz (vilken röst!), och efter 1.12 så antar jag att han är död. Väldigt synd. Det kändes som om hans karaktär hade väldigt mycket kvar att berätta. Sen gillar jag även Samson (kul att se Michael J Anderson i en roll där han inte är speciellt scary utan bara en vanlig, intressant karaktär) och Justin (härligt galen). Och dom andra också egentligen, fast bara inte lika mycket.

Hela första säsongen var bra men sista avsnittet var ett mästerverk. Verkligen ett intressant moraliskt dilemma för Hawkins, som jag antar kommer utvecklas ännu mer i säsong 2. Det känns egentligen som om säsong 2 har potential att bli hur bra som helst. För även om jag gillade den första säsongen så kändes den på något sätt som en uppbyggnad. Mycket av det man undrar över kommer förhoppningsvis att besvaras i säsong 2. Och många av dom saker som kändes intressanta kommer troligen att utvecklas.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Tob » sön nov 27, 2005 0:59

Tob skrev:Började kika på första säsongen igår på Dvd efter ett av årets största kap, får jag ändå säga, R3 korea av serien. Frågan är bara när andra säsongen släpps. För det känns verkligen som att jag kommer att ha ett behov av att fortsätta med säsong 2 så fort som möjligt efter säsong 1 för jag tycker det är riktigt bra. Har bara sett 3 avsnitt ännu men mycket sitter så gjutet att ja, det är inte mycket att klaga på. Välgjort och intressant.

Jösses. September 6 skrev jag det där. Satan tre månader sedan. Såg därefter två avsnitt, sen komm massa annat emellan, och idag har jag sett avsnitt 7-12 (såg avsnitt 6 igårkväll). Carnivale är bra. Det är snyggt, påkostat och grymt välgjort. Men på det stora hela så känns det jäkligt ojämnt, det finns stunder i serien jag mer eller mindre bara vill göra något annat och det finns stunder som är förbaskat intensiva och engagerande. Väldigt mycket karaktärer är det i serien, för mycket tycker jag, svårt att peka ut någon riktigt huvudroll. Kopplingen mellan Ben och Justine var något som drev mig genom hela titten och tyvärr har jag svårt att engagera mig i många av de andra delarna ordentligt.

Sista 5 minuterna av sista avsnitt var bland det bästa i hela serien. Satan vad bra det var. Nu återstår bara, vänta och köpa S2, eller tanka, hmm....svårt faktiskt. Jag känner inget ohyggligt behov precis nu att se S2. Tål att tänkas på.

Bra serie annars.

EDIT: Jag håller med Buffster väldigt mycket.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » sön nov 27, 2005 1:02

Tob: det har väl sagt hur många gånger som helst i den här tråden, men säsong 2 är mycket bättre. Eller i alla fall upplevs den som det, för jag antar att säsong 1 blir bättre under en omtitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön nov 27, 2005 1:08

CheeseGuy skrev:Tob: det har väl sagt hur många gånger som helst i den här tråden, men säsong 2 är mycket bättre. Eller i alla fall upplevs den som det, för jag antar att säsong 1 blir bättre under en omtitt.

Bra mycket bättre under omtitt. Det finns viktiga saker man inte ens lägger märke till förrän efter man sett färdigt säsong två och förstår deras innebörd. Eller tror att man förstår dess innebörd. Satan vad jag vill ha en säsong tre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » sön nov 27, 2005 16:37

Ojoj, jag har nästan helt kommit av mig i mitt Carnivale tittande. Inte för att det är dåligt utan för att det är så mycket annat att se hela tiden. Men jag ska ta upp det igen snart. Har väl sett 4 eller 5 avsnitt av säsong 2 hittills och jag måste väl säga att jag, inte ännu i alla fall, upplever säsong 2 som så himla mycket bättre än säsong 1. Fast det finns vissa scener som är helt fantastiska såklart. Jag saknar dock Lodz en himla massa. Ny favoritkaraktär är Samson. Michael J Anderson är verkligen duktig. Ska se mer så snart jag kan, spännande är det hur som helst. Och läskigt. Jag är verkligen inte lättskrämd med jag blir faktiskt rätt rädd av Carnivale. Prästen och han som gjorde masker. Hjälp!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Bender » mån nov 28, 2005 20:53

Buffster> Det var väl några avsnitt i s2 innan serien kom fram till mega-avsnitten (nr 5 och 7 har har för mig)där väldigt mycket förklaras och ger pay-off(samtidigt som massa nya frågor uppkommer såklart!) Längtar verkligen till min s1box och sen en omttit av s2 under december.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » mån nov 28, 2005 21:52

Silverbulletcomicbooks.com skrev:Something Wicked This Way Comes

Carnivale was cancelled earlier this year by HBO, but devoted “Carnies” have been banding together in online communities and conventions reminiscent of early Star Trek fandom. Thus far, their efforts have not been successful. However, an entrée in Terry Morrow’s blog offered the first signs of hope in months:

HBO’s terrible decision to end Carnivale earlier this year may not mean the end of the series. One insider tells me that HBO has inquired about making a two-hour movie to wrap up the loose plot ends. There is also discussion of relaunching the series in comic-book form, starting from the first season and bringing it past where the last episode left us.

The powers-that-be behind the series have nixed the idea of the two-hour movie because they say it would not be enough time to do the story justice. Apparently Carnivale’s storyline went through 1945, and when the show ended it wasn’t out of the 1930s yet.

The comic book suggestion, however, might just happen.

If this happens, Carnivale creator, Daniel Knauf would almost certainly be involved. By all accounts, he is a big comic book fan, and is writing a 6 issue Iron Man arc for Marvel next year. However, I can’t quite see Marvel picking up this one, as they mostly stay away from licensed comics these days. Though I think it would appeal to those Stephen King fans they’re trying to attract... My guess is that it will end up at a company like Dark Horse or IDW that has a proven track record with licensed comics.

En tvåtimmarsfilm skulle knappast räcka med tanke på hur Carnivàle berättas... Kanske vi kan få svaret med serietidningar istället. Alltid något!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » mån nov 28, 2005 22:06

Meeeeh serietidningar hit och serietidningar dit.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » mån nov 28, 2005 22:12

Off skrev:Meeeeh serietidningar hit och serietidningar dit.

Hade det varit en hiphopskiva istället så hade du inte klagat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » mån nov 28, 2005 22:25

Som jag sa redan när serien just lagts ner så tror jag att den skulle passa som serietidning, för det är något väldigt serietidnings-aktigt över den.
och med tanke på formatet skulle dom ju i så fall vara tvugna att hoppa över vissa saker, som en del av dom andra karaktärernas historier och fokusera sig mer på huvudhandlingen och Ben och Justin, och jag tror att det skulle kunna bli väldigt bra, förmodligen bättre än vad jag tyckte att tv-serien var.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån nov 28, 2005 22:29

noike skrev:

Det hade åtminstone varit mer originellt. "Rap of the Usher".

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån nov 28, 2005 22:30

LWes skrev:och med tanke på formatet skulle dom ju i så fall vara tvugna att hoppa över vissa saker, som en del av dom andra karaktärernas historier och fokusera sig mer på huvudhandlingen och Ben och Justin, och jag tror att det skulle kunna bli väldigt bra, förmodligen bättre än vad jag tyckte att tv-serien var.

De behöver inte alls ändra speciellt mycket på upplägget, fyra till fem nummer = ett avsnitt ungefär. Det går utmärkt att balansera in alla andra, att bara fokusera på Ben/Justin-delen är att ta bort stor del av vad som gjorde serien till vad den var.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » mån nov 28, 2005 23:07

noike skrev:
LWes skrev:och med tanke på formatet skulle dom ju i så fall vara tvugna att hoppa över vissa saker, som en del av dom andra karaktärernas historier och fokusera sig mer på huvudhandlingen och Ben och Justin, och jag tror att det skulle kunna bli väldigt bra, förmodligen bättre än vad jag tyckte att tv-serien var.

De behöver inte alls ändra speciellt mycket på upplägget, fyra till fem nummer = ett avsnitt ungefär. Det går utmärkt att balansera in alla andra, att bara fokusera på Ben/Justin-delen är att ta bort stor del av vad som gjorde serien till vad den var.

Men 4-5 nummer per avsnitt fungerar ju inte. Det skulle ta 5 år att göra en säsong. Alltså skulle vi om 10 år få "säsong 3".
Så tror jag inte att dom kommer göra. Det skulle nog vara ett nummer = ett avsnitt som gäller.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » mån nov 28, 2005 23:12

noike skrev:

Beror på om Lauryn Hill gjort den eller inte.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav The Buffster » sön jan 08, 2006 15:49

Seg som jag är har jag först nu kommit mig för att se dom två sista avsnitten av Carnivale. Och nu är jag givetvis helt förkrossad. Jag skulle nog inte placera serien på någon topp 10 lista men jävlar vad bra den var på sina ställen. Och dom två sista avsnitten var helt klart mästerverk rakt igenom. Det är sällan en serie är så stämningsfull och i princip aldrig en serie är så läskig. Clancy Brown är helt fantastisk som Justin och så skrämmande. Sen känns det givetvis mer än lovligt frustrerande att det slutar så oavslutat. Onekligen fanns det mycket kvar att berätta och många saker att förklara. Känns hur jobbigt som helst att det inte kommer någon säsong 3 men jag antar att jag får skylla mig själv när jag hela tiden envisas med att se sådant som jag vet är nedlagt. Men saker som är så här bra är svåra att hålla sig ifrån.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film