Rome

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tis aug 23, 2005 18:05

Via ett HBO-nyhetsbrev stötte jag på Rome, som jag måste ha missat om den har dykt upp här på forumet förr. Det är historien om en republiks död och ett imperiums födelse, sett gennom två helt vanliga soldaters ögon, och tar sin början 52 år före kristus. Verkar vara en pågående serie, inte någon minisak, och är ett samarbete mellan HBO & BBC.

Jag är nyfiken. Mitt första intryck är att det inte verkar bli en av HBO:s få serier med själ, vi får nog inte något som ens är i närheten av att kunna utmana Carnivàle, men med tanke på miljön tror jag ändå Rome kan bli givande ur sitt historiska perspektiv. Det är, trots allt, en väldigt intressant period av vår världs historia.

Förhoppningsvis kan dessutom BBC:s inblandning lova lite gott.

Det hjälper säkert till att en av mina första, ordentliga, favoritserier var I, Claudius, när den repriserades för ett antal år sen.

Första avsnittet sändes den 28/8. På söndag. Six Feet Unders gamla tid, kanske?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tis aug 23, 2005 18:10

SFU slutar, Rome börjar. Jag tänker se första avsnittet och se om det verkar bra eller ej.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav dizzy » tis aug 23, 2005 18:35

Har en hel del förhoppningar på Rome, framförallt för att det är på HBO. Miljön och tidsperioden borde gå att göra något väldigt bra av. Tyvärr var ju ABC's försök till romarserie, Empire, som gick nyligen en besvikelse.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis aug 23, 2005 18:35

Rome låter ju som om det antingen kan bli fantastiskt eller patetiskt. Det jag ser framför mig är ett Deadwood med svärd, understött av någon forskare som bestämt hävdar att "motherfucker" (matercoiturus) var ett mycket vanligt förekommande ord i det gamla Rom. Men vi får väl se, jag är också sucker för "I Claudius" och "Asterix"...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav LWes » tis aug 23, 2005 21:06

dizzy skrev:Har en hel del förhoppningar på Rome, framförallt för att det är på HBO.

Jag med, fast tvärt om. Jag förväntar mig inte att bli intresserad av den, men man vet ju aldrig...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » ons aug 24, 2005 10:59

dizzy skrev:Har en hel del förhoppningar på Rome, framförallt för att det är på HBO.


Precis samma gäller för mig. Nästan allt på HBO brukar vara underbart bra och därför så hoppas jag att även Rome blir det. Men precis som A bear så har jag lite känslan av att det kan bli antingen fantastiskt eller patetiskt. Hoppas givetvis på fantastiskt!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Lono » ons aug 24, 2005 14:04

HBO har haft några mindre lyckade serier nu med Unscripted och The Comeback. Men Rome tror jag kan bli riktigt bra. Dom behöver en ny succé nu när SATC slutat och Sopranos inleder sista säsongen.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 aug 2005

Inläggav The Buffster » ons aug 24, 2005 18:10

Lono skrev:HBO har haft några mindre lyckade serier nu med Unscripted och The Comeback.


Dom har jag i och för sig inte sett ännu, så att jag har så enormt höga tankar om HBO grundar sig nog på att det jag har sett är otroligt bra.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Lono » ons aug 24, 2005 22:52

The Buffster skrev:Dom har jag i och för sig inte sett ännu, så att jag har så enormt höga tankar om HBO grundar sig nog på att det jag har sett är otroligt bra.


Det var framför allt nerläggningen av Carnivále som fick mina höga tankar om HBO att dala. Med tanke på anledningen (för dyr produktion och för lite tittare) och med tanke på hur mycket Rome lär kosta så måste den ju få väldigt bra tittarsiffror om den ska överleva. Att sen alla skådisar är brittiska gör väl inte saken bättre i USA... Man får hoppas att samproduktionen med BBC hjälper lite.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 aug 2005

Inläggav LWes » mån aug 29, 2005 22:26

Rome 1x01:
Ganska bra. Inte direkt något som lockar mig att se nästa avsnitt, vilket jag kanske, kanske inte gör.
Det enda som jag tyckte var intressant var dom där två soldaterna som skulle ut och hämta Ceasar's prydnadsfågel.

Istället ska jag utvidga mitt perspektiv och försöka mig på andra kabel-tv-serier som jag inte sett som jag hört mycket gott om, så jag håller på att ladda hem första säsongen av The Wire.

Och jag är riktigt uppspelt över Prison Break's premiär!
Yay! Det ska bli så kul!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån aug 29, 2005 22:50

Första avsnittet av Rome var sådär, vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Det blev mer intressant mot slutet, men karaktärerna lockade inte så mycket. Kommer ge det ett par avsnitt till, det blev ju mycket introduktion nu först, det kanske tar sig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lono » mån aug 29, 2005 23:45

Första avsnitt av Rome var kanonbra. Skitsnyggt gjort och härligt brutalt precis som bara HBO kan. Intrigerna verkar väldigt lovande. Jag gillar att stroyn berättas på så många plan. HBO verkar ha lyckats igen.

Påminner faktiskt en del om Deadwood (som också är historiskt, snyggt gjort, brutalt och mycket intriger)
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 aug 2005

Inläggav The Buffster » tis aug 30, 2005 0:06

Lono skrev:Första avsnitt av Rome var kanonbra. Skitsnyggt gjort och härligt brutalt precis som bara HBO kan. Intrigerna verkar väldigt lovande. Jag gillar att stroyn berättas på så många plan. HBO verkar ha lyckats igen.

Påminner faktiskt en del om Deadwood (som också är historiskt, snyggt gjort, brutalt och mycket intriger)

Åååh, nu ser jag verkligen fram emot Rome. Som jag ska se när jag får tid, vilket lär dröja ett tag. Fast din kommentar gör nästan att jag inte kan vänta.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav dizzy » tis aug 30, 2005 20:51

Prison Break har jag inte hunnit se än men tror du på serien så är det väl inga problem att starta en tråd.

Har sett Rome 1x1 nu och får ge den klart godkänt, men som Illyria skrev så var det mycket introduktion som gjorde det lite rörigt. Men jag tyckte det fanns en hel del lovande här, även om det inte så här tidigt går att jämföra med mina HBO-favoriter Deadwood och Carnivale. Kommer definitivt se fler avsnitt.

LWes:
Av det jag läst om serien så är det de två soldaterna som kommer vara nån slags centralfigurer.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis aug 30, 2005 21:49

Rome 1.01 var schysst, även om kanske inte tokbra (och HBO-serier brukar ha tokbra debutavsnitt, så jag vet inte om det bådar så gott). Såg I, Claudius förra sommaren så det är intressant med en annan tolkning av "samma" grundhistoria (även om skildringarna säkert lär skilja sig kraftigt åt).

Johnny Boy verkar ha fastnat i gamla rustningar. Förutom här var han väl med i Kingdom of Heaven och så är det ytterligare någon romarfilm på G som han ska vara med i.

Fortsätta se lär jag ju göra. HBO's dramasektion har inte svikit mig ordentligt än.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » tis aug 30, 2005 21:53

Lono skrev:Första avsnitt av Rome var kanonbra. Skitsnyggt gjort och härligt brutalt precis som bara HBO kan. Intrigerna verkar väldigt lovande. Jag gillar att stroyn berättas på så många plan. HBO verkar ha lyckats igen.

Påminner faktiskt en del om Deadwood (som också är historiskt, snyggt gjort, brutalt och mycket intriger)


Älskar Deadwood. Så jag kanske ska ge Rome en chans.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav A bear » tis aug 30, 2005 22:06

"I, Claudius" utspelar sig ju iofs några hundra år efter "Rome". Så helt samma grundförutsättning är det ju förhoppningsvis inte. Vore lite fantasilöst i så fall - ett imperium på tillväxt och ett på tillbakagång borde ju ge två helt olika grundstämningar.

Nåja. Ska försöka hinna se ettan senare ikväll. Så får man se vad man tycker.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Lono » tis aug 30, 2005 23:21

Kikar man HBOs Romesida så ser man ju att många karaktärer inte introducrades i piloten så räkna med att det blir rörigare.

Sen bör man väl ha ett visst intresse/fascination för romartiden för att uppskatta det till fullo men det antar jag är ganska uppenbart.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 aug 2005

Inläggav caffeineaddict » ons aug 31, 2005 9:00

A bear skrev:"I, Claudius" utspelar sig ju iofs några hundra år efter "Rome". Så helt samma grundförutsättning är det ju förhoppningsvis inte. Vore lite fantasilöst i så fall - ett imperium på tillväxt och ett på tillbakagång borde ju ge två helt olika grundstämningar.


Snacka om att inte ha koll då (jag, alltså). Det var fler karaktärer som jag reagerade på och tänkte "aha, det är deras version av henne". Efter detta och missen i AD-tråden är det nog dags för lite självutförd motorsågslobotomi.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » ons aug 31, 2005 9:06

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:"I, Claudius" utspelar sig ju iofs några hundra år efter "Rome". Så helt samma grundförutsättning är det ju förhoppningsvis inte. Vore lite fantasilöst i så fall - ett imperium på tillväxt och ett på tillbakagång borde ju ge två helt olika grundstämningar.


Snacka om att inte ha koll då (jag, alltså). Det var fler karaktärer som jag reagerade på och tänkte "aha, det är deras version av henne". Efter detta och missen i AD-tråden är det nog dags för lite självutförd motorsågslobotomi.


Iofs är det ju (jag har fortfarande inte kommit mig för med att se "Rome") inte säkert att skaparna av serien tar hänsyn till det jag sade ovan... så vi kan ju mycket väl ha rätt båda två.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » ons aug 31, 2005 10:44

A bear skrev:
caffeineaddict skrev:
A bear skrev:"I, Claudius" utspelar sig ju iofs några hundra år efter "Rome". Så helt samma grundförutsättning är det ju förhoppningsvis inte. Vore lite fantasilöst i så fall - ett imperium på tillväxt och ett på tillbakagång borde ju ge två helt olika grundstämningar.


Snacka om att inte ha koll då (jag, alltså). Det var fler karaktärer som jag reagerade på och tänkte "aha, det är deras version av henne". Efter detta och missen i AD-tråden är det nog dags för lite självutförd motorsågslobotomi.


Iofs är det ju (jag har fortfarande inte kommit mig för med att se "Rome") inte säkert att skaparna av serien tar hänsyn till det jag sade ovan... så vi kan ju mycket väl ha rätt båda två.


Ja men dom kan väl inte "hitta på" historien helt och hållet? Claudius måste väl vara barnbarn till Octavianus hustru, eller nåt liknande (deras släktskapsförhållanden är för komplicerade, speciellt eftersom dom heter nästan samma sak allihop). 100 år är ganska lång tid att hoppa över. Nä, det tror jag inte att dom gör, jag tror att HBO har för avsikt att göra en kvalitetsserie, och då håller man sig till historien litegrann i alla fall.

För dom som är intresserade:

http://www.ancientroute.com/Trees/julioclaudian.htm

Här finns dock bara släkten från Octavianus och framåt med. Octavianus var släkt med Julius Caesar på mödernet, men adopterades av honom eftersom Julius inte hade några legitima arvingar.

Nu ska jag sluta vara historienörd..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » ons aug 31, 2005 11:04

Tinwiel skrev:
A bear skrev:
caffeineaddict skrev:
A bear skrev:"I, Claudius" utspelar sig ju iofs några hundra år efter "Rome". Så helt samma grundförutsättning är det ju förhoppningsvis inte. Vore lite fantasilöst i så fall - ett imperium på tillväxt och ett på tillbakagång borde ju ge två helt olika grundstämningar.


Snacka om att inte ha koll då (jag, alltså). Det var fler karaktärer som jag reagerade på och tänkte "aha, det är deras version av henne". Efter detta och missen i AD-tråden är det nog dags för lite självutförd motorsågslobotomi.


Iofs är det ju (jag har fortfarande inte kommit mig för med att se "Rome") inte säkert att skaparna av serien tar hänsyn till det jag sade ovan... så vi kan ju mycket väl ha rätt båda två.


Ja men dom kan väl inte "hitta på" historien helt och hållet? Claudius måste väl vara barnbarn till Octavianus hustru, eller nåt liknande (deras släktskapsförhållanden är för komplicerade, speciellt eftersom dom heter nästan samma sak allihop). 100 år är ganska lång tid att hoppa över. Nä, det tror jag inte att dom gör, jag tror att HBO har för avsikt att göra en kvalitetsserie, och då håller man sig till historien litegrann i alla fall.


Jo, jag tror väl definitivt att de lär hålla sig någorlunda till historien i form av namn, årtal etc. Däremot är jag inte säker att de håller sig för goda för att sno stämningar, drama, idéer och karaktärsdrag från "I, Claudius" (som ju inte var någon rak dokumentär heller - så detaljerade är ju inte kejsarkrönikorna att man kan göra om dem till TV-drama utan att fabulera lite grann) precis som "Deadwood" snor lite från varenda westernfilm som någonsin gjorts eller "Buffy" från skräckfilmer... Alltså, de kan inte stoppa in Claudius eller hans kejsarinna i "Rome", men de kan definitivt stoppa in figurer som liknar dem. Så menade jag.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » ons aug 31, 2005 12:02

Jaja, då förstår jag. :) Så kommer dom säkert att göra. Kejsarkrönikorna och Tacitus böcker var full av fabuleranden, propagande, stereotyper, lögner och antaganden dom också, så det är inte så lätt att få en "historiskt sann" bild av dessa personer. I, Claudius är väl baserade på dessa skrifter så man får ju betrakta den som huvudsakligen påhittad, trots att det är historiska personer..

Vi kan ju aldrig veta egentligen hur någon historisk person var, då litteraturen är så tendensiös att det skriker om det..

Men spännande är det ändå! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » ons aug 31, 2005 20:28

Illyria skrev:Första avsnittet av Rome var sådär, vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Det blev mer intressant mot slutet, men karaktärerna lockade inte så mycket. Kommer ge det ett par avsnitt till, det blev ju mycket introduktion nu först, det kanske tar sig.


Amen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » mån sep 12, 2005 23:26

Och HBO har gett Rome klartecken för en andra säsong.

Carnivàle damn it!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » mån sep 12, 2005 23:29

Rome tror jag att jag ger upp nu, har svårt och se att jag ska bli intresserad.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » mån sep 12, 2005 23:35

Illyria skrev:Och HBO har gett Rome klartecken för en andra säsong.
Carnivàle damn it!


FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCCCCCCCCCCCCCKKK HB-soulless-bastards-O!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån sep 12, 2005 23:55

Varför ska bra saker hända dåliga serier och dåliga saker hända bra serier. Hela tiden. Bastards. Ibland vill jag bara byta dimension.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons sep 14, 2005 22:43

Rome 102-103
Tvåan bra, trean rätt seg. Men nu börjar det hända saker, ja. Gillar idén att hela Roms - och därmed hela västvärldens - öde avgörs pga ett tärningsparti ("tärningen är kastad", jodå). Lucius är lite av en skitstövel, men uppenbarligen har han ju skäl ändå...

Lite osäker på vad jag tycker om att Markus Antonius ibland slänger in ord på modern italienska. Det ska väl föreställa att han är en man av folket och inte bara pratar höglatin, men det blir lika fånigt som när nazister i gamla filmer talar engelska med tysk brytning förutom när de ropar "Achtung!"

Och Atia är verkligen en bitch av slaget som tydligen är obligatorisk i alla serier nu, men utan det där sympatiskt elaka draget... hon är liksom bara otrevlig. Trist. Men det ska bli kul att följa Titus. Gillar alltid den där vinkeln där en liten okänd obesjungen människa ändrar hela historiens gång... nu har han alltså på ett par dagar a) förhindrat att ultimatumet till Caesar tas tillbaka, och b) sett till så att hans fiender inte har några pengar kvar. Och allt bara för att han vill tjäna lite pengar. Sånt gillar vi.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » fre sep 16, 2005 22:21

Efter att ha sett Rome 1.02 fattar jag inte att ni verkar ha reagerat så negativt? Tycker det är riktigt schysst. Kanske inte alldeles lysande, men helt klart ordentligt sevärt. 1.03 nu tror jag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare