Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » tis aug 09, 2005 16:49

Ok, det låter logiskt.
Nu förstår jag allt.
Förutom:
Varför gör Cylons så att det finns så många som ser likadana ut? Hade det inte varit smartare att bara ändra lite i varje så att dom inte blir identiska.
Han som sprängde sig själv på Galactica t.ex. blev ju igenkänd som en cylon, eftersom dom sett en tidigare som var identisk.
Självklart kan det vara till hjälp att ha flera av samma (som med Boomer som hjälpte Helo) men annars verkar det vara ganska strategiskt dåligt med att ha så många som ser likadana ut.
Nu när Boomer är avslöjad kan cylonerna t.ex. aldrig använda fler av henne som dubbelagenter (eller dom där andra två som folket också vet är cylons)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » tis aug 09, 2005 17:50

Kan verka dumt ja och vi vet inget mer vad som ligger bakom att de gör så.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » tis aug 09, 2005 17:51

LWes skrev:Ok, det låter logiskt.
Nu förstår jag allt.
Förutom:
Varför gör Cylons så att det finns så många som ser likadana ut? Hade det inte varit smartare att bara ändra lite i varje så att dom inte blir identiska.
Han som sprängde sig själv på Galactica t.ex. blev ju igenkänd som en cylon, eftersom dom sett en tidigare som var identisk.
Självklart kan det vara till hjälp att ha flera av samma (som med Boomer som hjälpte Helo) men annars verkar det vara ganska strategiskt dåligt med att ha så många som ser likadana ut.
Nu när Boomer är avslöjad kan cylonerna t.ex. aldrig använda fler av henne som dubbelagenter (eller dom där andra två som folket också vet är cylons)

Tänk om det finns fler modeller då? Det enda man vet säkert är att det finns minst 12, med tanke på vad både Boomer och 6 har sagt. 6 hade ju ingen egentlig anledning att tala sanning för Baltar i pilotavsnittet.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » tor aug 11, 2005 23:47

Jaha, då har man sett mini-serien. Första intrycket var att serien var gjord på en stram budget. På flera panoramascener kändes det som om kameran inte hade ett riktigt stativ..
Annars var ju serien helt ok, om inte bra. Tyckte om hur serien hade lagts upp, att gå från en vardag mitt in i ett krig, men också hur fienden såg ut. Ganska kliché-artat att människans skapelse slår tillbaka, men det dom döljer dom i och med att detta är det andra kriget som rasar.
Kul att dom tar upp jorden, vilket jag hade hoppats på var sant (om det nu inte är det). Det skulle enligt mig vara intressantare och få in fler faktorer där jag som tittare känner igen mig.

En sak jag inte förstod bara; varför var alla cylons, 12 modellerna, likadana? Varför inte ha olika utseenden på dom? Eller kan dom byta allt eftersom med tanke på att en såg ut som Boomer?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Yog-Sothoth » fre aug 12, 2005 6:42

Eynosh skrev:En sak jag inte förstod bara; varför var alla cylons, 12 modellerna, likadana? Varför inte ha olika utseenden på dom? Eller kan dom byta allt eftersom med tanke på att en såg ut som Boomer?

Vad baserar du det på? Vad jag minns säger no. 6 (blondinen) i miniserien endast att det finns 12 modeller. Inte att de ser likadana ut. Dessutom har du ju sett en tredje modell i miniserien.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » fre aug 12, 2005 12:23

Yog-Sothoth skrev:
Eynosh skrev:En sak jag inte förstod bara; varför var alla cylons, 12 modellerna, likadana? Varför inte ha olika utseenden på dom? Eller kan dom byta allt eftersom med tanke på att en såg ut som Boomer?

Vad baserar du det på? Vad jag minns säger no. 6 (blondinen) i miniserien endast att det finns 12 modeller. Inte att de ser likadana ut. Dessutom har du ju sett en tredje modell i miniserien.

I slutscenen ser man ju 3 likadana blondiner, 3 st av han som var i vapenarsenalen till att börja med och 3 st av han som sitter där när dom kommer (eller ngt liknande, inte säker på antalet). Varav en är den tredje modellen som är/ser ut som Boomer.

Elller var det ina ögon som var trötta?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Yog-Sothoth » fre aug 12, 2005 13:05

Eynosh skrev:
Yog-Sothoth skrev:

I slutscenen ser man ju 3 likadana blondiner, 3 st av han som var i vapenarsenalen till att börja med och 3 st av han som sitter där när dom kommer (eller ngt liknande, inte säker på antalet). Varav en är den tredje modellen som är/ser ut som Boomer.

I den scenen ser man bara de modeller man vet existerar än. Det hade ju varit dumt att avslöja hur alla 12 såg ut, och därmed ta bort ett spänningsmoment i serien. Att man ser tre av varje är väl för att man skall förstå att varje modell finns i flera exemplar.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » fre aug 12, 2005 15:15

Yog-Sothoth skrev:
Eynosh skrev:
Yog-Sothoth skrev:

I den scenen ser man bara de modeller man vet existerar än. Det hade ju varit dumt att avslöja hur alla 12 såg ut, och därmed ta bort ett spänningsmoment i serien. Att man ser tre av varje är väl för att man skall förstå att varje modell finns i flera exemplar.

Ahhhh!!!
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Bender » lör aug 13, 2005 12:52

2x05 - The Drums are back!

Ni som inte sett avsnittet, se upp för "I nästa avsnitt"-spoiler under eftertexten.

Riktigt bra som vanligt... Caprica-fokuserat avsnitt som fungerade jättebra. Dom där människo/cylon-odlingarna verkar riktigt läskiga.

Väldigt spännande avsnitt rakt igenom... Skönt att Gaius och Six inte var med...

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » lör aug 13, 2005 14:58

Trummor! Men innebär det också de små klippen från avsnittet?

Hade glömt bort att det kom ett nytt avsnitt idag...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Bender » lör aug 13, 2005 15:41

Illyria>Mina ögon stängdes automatiskt när trummorna började, det var en mycket kortare trumsekvens men det verkade som det flimrade förbi ganska många olika bilder!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » lör aug 13, 2005 15:47

Bra med en heads-up, ska se avsnittet nu snart. Eftertexterna ska jag inte se heller.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » sön aug 14, 2005 22:05

2x05
Jag hoppades att Starbuck skulle dö, men sen blev det kul i alla fall. och eftersom hon har ett öde så lär hon väl knappast dö på länge... Jag har i alla fall tröttnat på henne. Hon är överskattad. Det vore okej för mig om hon dog...
Den nya cylon-modellen (doktorn) är cool!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav dizzy » sön aug 14, 2005 22:36

2x05:
Tycker fortfarande Starbuck är en av de bästa i serien och det ska bli intressant att se vad som händer nu. Vad gjorde de med henne och varför är hon så speciell?
Hela Caprica-delen tog ju en ny vändning nu med de här farmarna, men frågan är om de kommer fortsätta visa något därifrån nu när huvudpersonerna åker därifrån.
Skönt också att ha Adama tillbaka på allvar, bra scen med den döda Boomer, kanske lite oväntad efter att hon skjutit honom.

Fortsätter att verkligen gilla den här serien. Höstens serier måste vara enormt bra för att knuffa ner den från min prioriteringslista.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav LWes » sön aug 14, 2005 22:48

dizzy skrev:Höstens serier måste vara enormt bra för att knuffa ner den från min prioriteringslista.

Battlestar Galactica hinner ha sommarfinal innan höstens serier börjar.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » sön aug 14, 2005 22:52

LWes skrev:
dizzy skrev:2x05:
[spoiler]Höstens serier måste vara enormt bra för att knuffa ner den från min prioriteringslista.

Serien hinner ta säsongsuppehåll innan höstens serier börjar.

Är du säker på det?

Vill minnas med nästan 100% säkerhet att 20 avsnitt var beställda. Nu ser jag ifs på tv.com att man listar bara 13 avsnitt.

2x05 var för övrigt lika suveränt som de tidigare.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön aug 14, 2005 22:54

Tob skrev:
LWes skrev:
[spoiler]Höstens serier måste vara enormt bra för att knuffa ner den från min prioriteringslista.

Är du säker på det?

Vill minnas med nästan 100% säkerhet att 20 avsnitt var beställda. Nu ser jag ifs på tv.com att man listar bara 13 avsnitt.

Precis som med Stargatearna så visas 10 avsnitt nu och dom återstående 10 med början i januari
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » sön aug 14, 2005 22:56

Då sänds sista avsnittet för hösten 16 september, men Atlantis tog aldrig uppehåll för de som laddade hem, nån kanadensisk kanal fortsatte visa säsongen direkt. Kanske händer nu också, även med BSG?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön aug 14, 2005 22:56

LWes skrev:
Tob skrev:
LWes skrev:

Är du säker på det?

Precis som med Stargatearna så visas 10 avsnitt nu och dom återstående 10 med början i januari

Okej....då förstår jag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav dizzy » sön aug 14, 2005 23:09

LWes skrev:Serien hinner ta säsongsuppehåll innan höstens serier börjar

Ja ok uppehållet kommer kanske lite tidigare än jag fått för mig, men den fortsätter ju efter nyår tillsammans med serierna som börjar i höst.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Off » sön aug 14, 2005 23:11

LWes: Håller med dig om Starbuck.

Jag skrek rakt ut när hon blev skjuten. Något i stil med "Såja!".
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Bender » mån aug 15, 2005 10:29

GAH!
Då får hellre Gaius stryka med!

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » mån aug 15, 2005 15:07

Bender: exakt!

2.05: Tyckte det var klart från början att det var Cylons som tagit Starbuck, tog för lång tid för henne att komma på det och vad har de gjort med henne nu? Kommer säkert bli avgörande och hon är speciell på något sätt också... Det var lite av ett mellanavsnitt, presidenten får ett antal skepp att hoppa till Kobol och nu är Starbuck på väg tillbaka med pilen. Nästa avsnitt blir mer spännande.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån aug 15, 2005 17:40

Illyria skrev:Bender: exakt!

2.05: Tyckte det var klart från början att det var Cylons som tagit Starbuck, tog för lång tid för henne att komma på det och vad har de gjort med henne nu? Kommer säkert bli avgörande och hon är speciell på något sätt också... Det var lite av ett mellanavsnitt, presidenten får ett antal skepp att hoppa till Kobol och nu är Starbuck på väg tillbaka med pilen. Nästa avsnitt blir mer spännande.

Kom hon inte på det direkt? Jag menar, det tog ju inte så lång tid innan hon frågade honom. Lyssna på Moores kommentarspår, där beskriver han den scenen ganska ingående....
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav dizzy » sön aug 21, 2005 20:19

2.06 Home, part 1:

Är det lördag snart? Vill se nästa avsnitt nu med en gång.
Nåväl, ännu ett bra avsnitt är allt jag kommer på att säga just nu. Måste smälta det här först.
Men kanske ska vänta med att lyssna på kommentarerna tills man sett del 2?
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav LWes » sön aug 21, 2005 23:55

dizzy skrev:2.06 Home, part 1:

Är det lördag snart? Vill se nästa avsnitt nu med en gång.
Nåväl, ännu ett bra avsnitt är allt jag kommer på att säga just nu. Måste smälta det här först.
Men kanske ska vänta med att lyssna på kommentarerna tills man sett del 2?

Efter ca 10 minuter in i avsnittet så hade jag en del kommentarer som jag visste att jag var tvungen att skriva efteråt, men nu när jag sett färdigt avsnittet så känns dom inte alls relevanta längre.
Riktigt bra avsnitt. Det känns som allt håller på att falla på plats i rätt riktning. Jag tycker det är allt för sällan i serier som allt går bra, i förhållanden, strider och allt annat.
Om något går bra, så faller något annat isär.
Men efter allt gått så dåligt i Battlestar Galactica så går det nu bättre för dom. Jag hoppas att flottan samlas ihop igen, att dom hittar den där graven eller vad dom letade efter på Kobol, och att dom hittar Jorden, så att dom kan börja resan dit.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Bender » mån aug 29, 2005 11:55

Avsnitt 2x07 Bra! Måste ses om, mest på grund av trötthet kanske..

tydligen är det den egentliga säsongsavslutningen för s1 enligt Ronald D Moore. Nu ska ett nytt kapitel påbörjas.. ska bli kul att se vad det blir.

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Off » mån aug 29, 2005 12:06

Håller med det var riktigt bra.
Man känner verkligen att en ny del av serien kommer börja nu. Innan var det ju bara att överleva som gällde men nu vet alla som har något att säga till om att det verkligen finns ett mål. Ska bli intressant att se om de informerar folket om vad som hänt eller om de låtsas som att de vetat hela tiden som de sagt. Det har ju höjts en del röster om att Adama ljög innan så det kanske är dags att slänga fram bevis på bordet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav dizzy » mån aug 29, 2005 22:44

Jorå, ännu ett riktigt bra avsnitt.
Många situationer som ska bli spännande att följa fortsättningen på.
Den nya Boomer kommer nog få det svårt att vinna deras förtroende trots det hon visade här. Och vad bevisade det för människorna egentligen? Bara för att hon inte sköt Adama när hon kunde och säger att hon inte är programmerad att ställa till med något. Undrar hur de någonsin ska kunna släppa ut och lita på henne.
En mystisk sak är ju hennes "And you ask why?" till Adama om det nu var ett svar på det han sa till den första, döda, Boomer. Den inklippta flashbacken antyder ju det.

Gillade också Baltars våndor, han tycks tillfälligt ha fått tillbaka lite egen tankeförmåga eftersom han ifrågasatte 6's närvaro och vad hon sagt. Han känns intressant igen efter att ha blivit lite tröttsam tidigare. Vad tror ni? Är han en cylon eller just completely insane eller vad...?

Och Tricia Helfer såg förresten väldans bra ut i 6's Starbuckimitation.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav LWes » mån aug 29, 2005 22:59

dizzy skrev:Vad tror ni? Är han en cylon eller just completely insane eller vad...?

Jag hoppas att han inte är galen och jag tror inte heller att han är det.
Jag misstänker att han är en cylon, men hoppas att han inte är det.
Jag hoppas att det bara är något chip i hans huvud.

Det var synd att James Remar dog. Han var cooool. Han var skurkig och cool. Det hade varit kul med en ond karaktär som han i mixen, för andra som Richad Hatch vet man inte om han är ond eller god.

Jag beklagar att jag skriver skådespelarnas namn men jag vet inte vad karaktärerna heter.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film