Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav CheeseGuy » tor jul 14, 2005 17:34

Zaxx skrev:
Illyria skrev:Det säger inget om hur bra filmen är heller. Reklam, reklam, reklam.

Det var inte min poäng... min poäng är HUR kan varje ny film slå alla rekord? :D

Det gör de inte... (Men man ska förstås också tänka på att "mest intjänade pengar i Iowa under den 14:e september för en skräckfilmsuppföljare" också är ett rekord.)

Men jag har faktiskt aldrig sett något sånt användas i marknadsföring. Det enda är den gamla vanliga "etta på biotoppen".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » lör jul 16, 2005 0:08

Jag lovade att skriva om Fantastic Four. Så då gör jag det.

Kortfattat: om man ser den som stor dum underhållning så är den helt okej. Jag kan inte rekommendera den däremot eftersom vilka stora dumma filmer som fungerar är väldigt personligt.

Mer djupgående: Doctor Doom fungerade, något jag tvivlade på. Andra halvan av filmen fungerade märkbart bättre, den första tyngdes ner av oförståeligt bladder för att bygga upp "nutiden" i filmen. Något som man fattadxe på två minuter -- att faktiskt bygga upp karaktärernas relationer och förflutna hade varit mycket bättre och givetvis helt överslätat.

Och relationer ja. De bitarna som skulle vara känslosamma måste ha sponsrats av Skånemejeriernas ostfabrik. Sedan hade filmen lite för många Ghostbusters-scener. Nej, inte de där Doom blixtrade och hade sig -- jag skrev ju att han fungerade. Var uppmärksam på vad du läser. Ghostbusters-scener är de där folkmassor står och titta på och applåderar. Jag klarar inte av sådana scener alls.

Chiklis var bra, och de andra gjorde så gott de kunde med manuset och regin -- de hade helt fel regissör. Att göra ett storfilmsäventyr av det här var dömt att misslyckas. Hade de tonat ner hypen och gjort en lite smalare sak, en annan regissör, mindre fokusering på att sälja leksaker och skrivit om manuset en eller två gånger mer/mindre så. Och trots att det var Mark Frost som var medförfattare så fanns det inte med en dvärg. Fucking insulting.

(Hon som spelade Mahandra i den första piloten till Wonderfalls var med. adolvsson tyckte jag var underlig som la märke till detta, men sådant här är viktigt damnit!)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör jul 16, 2005 1:38

noike skrev:Jag lovade att skriva om Fantastic Four. Så då gör jag det.

Merci beaucoup.

Kortfattat: om man ser den som stor dum underhållning så är den helt okej. Jag kan inte rekommendera den däremot eftersom vilka stora dumma filmer som fungerar är väldigt personligt.

Men även om du inte rekommenderar den så låter det ju som att det är värt en chansning. Jag brukar vara ganska lättroad då det gäller dylika filmer just eftersom jag inte förväntar mig så mycket. Ska på bio på torsdag och då lär det bli denna.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » lör jul 16, 2005 3:35

AKS skrev:Ska på bio på torsdag och då lär det bli denna.

Ha i åtanke: den är verkligen stendum. Inte alls vad man förväntar sig av Mark Frost.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nyx » lör jul 16, 2005 4:24

Binchy skrev:"Såg Sin City häromdagen i ett uppehåll i min Angelmarathon. Ruskigt grabbig film, verkligen "hårdkokt", och lämnade mig rätt opåverkad. Slitna halvgamla gubbar och unga vackra horor, svartvit - utom små färgklickar här och var, massa skjutande, misshandel, döende gubbar... Det mest postiva jag kan säga om den att den var snyggt gjort, såg precis ut som en tecknad pojkserietidning."

Det ÄR en tecknad pojkserietidning. Eller ett antal romaner, as the case may be. Följer förlagorna noggrant. Jag håller helt med om ovanstående. Hela filmen igenom satt jag och saknade en enda kvinnlig berättarröst/hjälte. Samtliga kvinnor i filmen var prostituerade sexbomber som sattes på piedestaler och då och då blev räddade av de skamfilade manliga (anti)hjältarna. T o m astuffa Rosario Dawson (Gail) hade svårt att bli mer än ett objekt i sin dräkt av smala läderremsor. Förutom det så - ruskigt snygg stilistisk film och, hey, Benicio del Toro!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Tob » lör jul 16, 2005 18:25

Slötittade i eftermiddags på Resident Evil Apocalypse. Gillade första filmen skapligt. Bra och stabil actionfilm som leverade. Go stämning och ett härligt tempo rakt igenom. Hade väl egentligen inga förhoppningar på dess uppföljare. Men ve och fasa säger jag. Detta är riktigt dåligt. Manuset är katastrofalt, skådespelarna är katastrofala, uppbyggnaden av actionscenerna är katastofala, klyshor och pinsamma karaktärer. Nångång då och då glimtar filmen till med hyfsade scener som lyckas frambringa någonform av apocalyptisk känsla. Men överlag, fullständigt misslyckas uppföljare till en annars underskattad orginalfilm.

Ve och fasa säger jag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » lör jul 16, 2005 18:49

Såg också Resident Evil: Apocalypse nyss (tillsammans med ettan, samt Lost in Translation).

Att se ettan och tvåan direkt efter varandra gav lite perspektiv och jag kan bara hålla med om att tvåan tagit ett rejält steg nedåt kvalitetsmässigt. Massor av logiska luckor och underliga scener som inte ledde någonstans (det kan man ha i en TV-serie, inte i en film). Första filmen var däremot rätt bra, det tog ett bra tag innan den kom igång och som tittare förstod man inte alltihop, och kunde därför heller inte förutse allting, redan efter de första fem minuterna.
latarmig
Big Bad

Inläggav AKS » lör jul 16, 2005 21:54

Jag såg Resident Evil för nåt år sen och gillade den faktiskt. RE:A gillade jag inte alls (min IMDb-kommentar eftersom jag inte kommer ihåg så mycket av filmen längre):

I quite liked the first RE-movie (6/10). I also enjoyed playing Resident Evil 3 upon which this movie seems to be very loosely based. So, while I didn't expect very much (because of the reviews) I still expected to be at least somewhat entertained for 90 minutes. Problem is: I wasn't entertained for 90 minutes. I wasn't entertained at all.

The main problem with the movie is that there are no characters. Sure, there are people in the movie, but we don't get to know them. They're just there, running about, shooting zombies, acting cool. I couldn't care less about what happened to these mannequins. Another problem is the disjointed narrative. It takes way to long to get the main "characters" together, and before they manage to do that the movie is very boring. This is because, as I said, it feels disjointed and episodic. Yet another problem is the acting. Most of these people couldn't act to save their lives.

It's probably unfair to compare it to other recent zombie flicks such as 28 Days Later, Shaun of the Dead and the remake of Dawn of the Dead. All of these movies I like a lot. But they're not only action movies, they are as much dramas or comedies with a bit of horror in the mix. I guess the only movie I can fairly compare RE: Apocalypse to is the first RE movie. The comparison is sure to be unfavourable. As mentioned, I actually liked that movie.

RE: Apocalypse is sadly a disjointed and boring mess. (2/10)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » lör jul 16, 2005 22:04

Såg Lost in Translation idag... vet inte vad jag tycker om den än. Måste nog smälta den filmen lite...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Glorificus » lör jul 16, 2005 23:46

Zaxx skrev:Såg Lost in Translation idag... vet inte vad jag tycker om den än. Måste nog smälta den filmen lite...

Kan ta tid. Jag såg LiT för... länge sen... (Ett år sen? Minns inte.) Och vet fortfarande inte vad jag tycker om den. En del av mig vill säga att den var långtråkig, medan en del ändå vill säga att det fanns något där. Resultatet är hur som helst att jag fortfarande inte vet om jag tyckte den var bra eller inte. Min gissning är att man måste fastna för filmens atmosfär rätt rejält för att förälska sig i filmen. Annars sitter man här och undrar om den var bra eller inte. Ungefär som med The Cautionary Tale of Numero Cinco. Antingen älskar man det (*räcker upp handen*) eller så sitter man där och undrar "Huh? Det avsnittet kan jag hoppa över vid en omtitt." = TS. Tycke och smak. ;)

Edit: Jag tror jag nu har kommit fram till att jag inte gillade LiT. Irriterade mig på allt för mycket filmen igenom.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Rombat » sön jul 17, 2005 4:22

Glorificus skrev:Min gissning är att man måste fastna för filmens atmosfär rätt rejält för att förälska sig i filmen.

Som Garden State. Den filmen blev jag lyckligt kär i från första titten.
AKS skrev:It's probably unfair to compare it to other recent zombie flicks such as 28 Days Later, Shaun of the Dead and the remake of Dawn of the Dead.

Nothing copares to Dawn of the Dead. The intro does it all, man. Och 28 dagar senare var svinbra den med. zombies man, zombies!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » sön jul 17, 2005 12:52

Rombat skrev:Nothing copares to Dawn of the Dead. The intro does it all, man. Och 28 dagar senare var svinbra den med. zombies man, zombies!

Men 28 Day Later var ju inte en zombiefilm... (Och personligen tyckte jag att Shaun var den bästa som gjorts i genren sedan Evil Dead II.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön jul 17, 2005 14:47

Nej, inte en zombiefilm i ordets rätta bemärkelse, men jag tänker alltid på den som en zombiefilm ändå för den *känns* som en zombiefilm.

Oh, använde ordet zombiefilm tre gånger i en och samma mening! Nice.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön jul 17, 2005 14:54

Tänkte snarare på att Danny Boyle får tuppjuck när någon säger zombie i samma mening som hans film. (Vilket IMO är väldigt kul.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » sön jul 17, 2005 20:08

noike skrev:Tänkte snarare på att Danny Boyle får tuppjuck när någon säger zombie i samma mening som hans film. (Vilket IMO är väldigt kul.)

Jag vill svara ngt på detdär.. men jag kommer inte på ngt kul..... kan du göra det åt mig?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav AKS » sön jul 17, 2005 20:09

Nej, den *är* ju inte en zombiefilm även om de flesta (förutom regissören kanske) tänker på dem som sådana. En zombie är ju ett rörligt lik, :), och de är inte peepsen i 28 Days Later. Eller hur var det? De dör väl inte? De blir bara sjuka och jävligt förbannade...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön jul 17, 2005 21:14

Yay! Antligen! Har velat se dokumentären Hoop Dreams ända sedan den kom ut och hyllades. Den har dock varit nästan omöjlig att få tag på. Men nästa söndag ska den visas på SVT. Det ser jag verkligen fram emot.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » sön jul 17, 2005 21:45

Coolt den ska jag se.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Peppe » sön jul 17, 2005 23:13

någon som såg stevie nyss?
tycker den var mucho bra.
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav AKS » mån jul 18, 2005 0:28

Jag såg den! (Om jag hörde rätt då hallåan snackade om Hoop Dreams så är det samma regissör som gjort den och Stevie.)

Alldeles lysande dokumentär! Rörande, gripande, upprörande... Stevie... Alltså, om han inte får hjälp (vilket han inte kommer att få i fängelse) så tror jag att han kommer att ta död på nån innan det är över. Det gör inte att jag känner mindre med honom, men han försökte trots allt att mörda sin mamma och efter tio års fängelse... Stackars pojke! (För det tycks ju vara som t.o.m. han moster säger: han är ett barn.)

EDIT: Jepp, det är Steve James som gjort både Stevie och Hoop Dreams.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån jul 18, 2005 2:18

Spelade in Stevie (första gången jag har använt min video på över ett år!). Missa inte Hoop Dreams nästa vecka! En alldeles lysande dokumentär av samma regissör som tillhör mina absoluta favoritfilmer. Jag ska se Stevie i veckan nu när jag har den inspelad.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » mån jul 18, 2005 7:39

Såg ungefär halva Stevie. Trots att jag kom in en bra bit in i den så fastnade jag ordentligt. Riktigt bra dokumentär.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Langtry » mån jul 18, 2005 10:00

Såg också Stevie men inte riktigt från början. Fastnade när jag satt och blippade runt.
De flesta sa att de såg honom som ett barn och inte som en vuxen man och som lärare på särskolan satt jag och tänkte för mig själv att han nog borde ha någon slags diagnos... Iofs hade de försökt med Ritalin och det hade inte hjälpt men det finns annat man kan göra.

Eftersom jag inte såg från början så undar jag om de sa nå't om hans tjej, hade hon nå't funktionshinder?

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav AKS » mån jul 18, 2005 10:55

De sa inget rätt ut, men Stevie indikerade det då han sa ungefär: "I don't consider her slow exactly. She's pretty smart... when she wants to." Det första han säger tyder på att hon anses vara "slow" av andra. Antagligen nåt milt förståndshandikapp.

(Förresten, såg ni Stevies handstil då man fick se breven om Shakespeare på slutet? Ett barn, som sagt.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » ons jul 20, 2005 3:19

Om Världarnas Krig:

Så här skall katastrofilm skildras!

Ja detta var bra. Förväntningarna höll och filmen var precis så som jag hade hoppats på. Är så fruktansvärt tacksam över att vi slapp dumma presidenter, en uppskö av högre stående män och någon värdelös hjäte schablon ute på fältet. Man fokuserar på en familj och Spielberg gör det riktigt bra. Tom Cruise är bra i rollen som misslyckad pappa som försöker lappa ihop sin relation med sina barn. Dakota Finning är stundtals briljant, så där skall barnskådespeleri se ut! Panik och rädsla skildras bra och snabbt bygger man upp en apokalyptisk känsla som heter duga. Effekter öser man på, men det känns ändå inte fel, det är snyggt och känns välmotiverade. Fotot! Realism och nästan en dokumentärkänsla är något man borde ta fasta på inom hollywood, det lyfter verkligen världarnas krig. Det känns äkta och genuint helt enkelt.

Slutet....ett oundvikligt slut. Helst hade väl jag velat se hur världen mer eller mindre gått ner sig helt och hållet. Men med världens undergång som resultat gör man ingen hollywood film. Antiklimax till max.

Sen tycker jag allt att hans son kunde fått dött. För övrigt sanslöst bra scen då han tvingas välja mellan sina barn.

En stabil 4/5. Sista pinnen ryker under sista 20 minutrarna.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » ons jul 20, 2005 6:18

Håller med om vartenda ord, Tob! Speciellt det under spoilermarkeringen... min absoluta favoritscen i filmen. Så starkt! (Spielberg does it again.)

War of the Worlds
Jag blev över huvud taget imponerad av hur Tom Cruise karaktär skildrades och byggdes upp i relation/kontrast till sonen - som var mer potentiell hjälte än fadern. Och att en så actionladdad handling kunde trappas upp när man följde en huvudperson som hela tiden försökte fly längre bort eller rentav krypa ned i hål i marken för att gömma sig.
Väldigt skickligt av Spielberg att dessutom skapa så mycket dynamik och känsla i scenerna. Specialeffekterna tänkte åtminstone inte jag på som "bara specialeffekter", utan tripodsen kändes som verkliga hot och det fanns en ständig olustkänsla eller rentav ångest i luften. Måste inflika att Tim Robbins gjorde en snygg insats som krigsgalne källarmannen. Och Dakota Fanning var lika bra som alltid (I am Sam! Man on Fire!).

Men det stämmer att de sista 20 minuterna eller så kunde varit ännu bättre. Det var så man tänkte: "Jaha, än så länge är det här suveränt bra - hur ska de kunna avsluta det här på ett lika imponerande sätt?" Följt av: "Jaja, det duger som slut, men det kunde varit bättre. Och sonen levde också? Hm."

Stabil 4/5 här med.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons jul 20, 2005 6:56

Tob: Jag håller också med. Nästan. Problemet för mig är att den var lite väl oengagerande, men hade jag sett den under bättre omständigheter (typ, du vet, på bio kanske, istället för ihoptryckt i en soffa med fem personer som pratar för mycket) så hade den säkert fungerat mycket bättre. Jag är faktiskt sugen på att se den igen...

Och jag måste bara nämna effekterna. (Jag vet inte varför, men jag känner mig bara tvungen att upprepa vad Tob sade...) Det ser jävligt snyggt ut och jag tycker att det är enormt coolt när det kombineras med den (nästan) dokumentära känslan i filmen. Det känns verkligen äkta på ett annat sätt än vad jag har sett i andra specialeffektsintensiva filmer.

Jag tycker att den är på en helt annan nivå än Independence Day och, tja, de flesta andra blockbusters jag har sett de senaste åren.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons jul 20, 2005 9:25

Klantarslet som är jag hade uppenbarligen glömt bort hur man använde videon under det år den inte användes, så nu får jag inte se Stevie. :(

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » ons jul 20, 2005 9:57

Tob skrev:Sen tycker jag allt att hans son kunde fått dött. För övrigt sanslöst bra scen då han tvingas välja mellan sina barn.

Medhåll. Sonen kunde verkligen ha fått dött. Just sonen är de bitarna i filmen jag hade svårt för. Hela "pappa varit dum och flytt från ansvar hela livet"-grollet gick lite överstyr ibland. Sonen irriterade helt enkelt. Rejält.
Dakota Fanning är en grym liten sak när det kommer till skådespeleri. Men hon tenderar också att ibland spela över. Det här är säkert något som kommer åtgärdas stegvis ju äldre hon blir.

CGI'n är trovärdig rakt igenom men vad som verkligen imponerade på mig var ljudet och ljudeffekterna. Fantastiskt effektfulla sådana! På förhand var jag lite orolig för vad Spielberg nu har hittat på med tanke på att jag är av uppfattningen att karln blivit lite moralgaggig och tillrättalagd på senare år. Men med War of the Worlds har Spielberg lyckats skapa en skön popcornrulle som inte orsakar en bitter smak i munnen i samma stund man lämnar biosalongen. Vissa scener är exekverade och genomförda på ett riktigt imponerande sätt. Bland annat hur stämning av panik och rädsla etableras vid tillfällen samt realismen/dokumentärkänslan som nämnts av er andra.

Gimme some of that Hitchhikers Guide now..
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » ons jul 20, 2005 10:25

caffeineaddict skrev:Klantarslet som är jag hade uppenbarligen glömt bort hur man använde videon under det år den inte användes, så nu får jag inte se Stevie. :(

Neeej! Den var ju så bra! Nu är det du som springer och köper en DVD-spelare med HDD.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film