av RalfiParpa » tor apr 07, 2005 10:36
OBS: Följande inlägg skrevs för ungefär 24 timmar sedan. Jag hade sett klart Veronica Mars 1x17 runt 10:00 igår och skrev inläget direkt efter. Tyvärr valde min internetanslutning att dö precis samtidigt som jag tryckte på "Skicka", orsaken var ett byte av internetleverantör som jag helt och hållet hade glömt bort. Telia elller Bredbandsbolaget? Pest eller Kolera om ni frågar mig. Nu är jag inte först heller, buhuu.
Herregud! Veronica Mars går från klarhet till klarhet och jag bara sitter och småler hela tiden. Det här är otvivelaktigen seriens hittills bästa avsnitt och det första som jag faktiskt är beredd att ge 9/10 eller kanske till och med 10/10 på en skala som mäter sig med Buffys. Nu är det fanimig revolution på gång.
Veronica Mars 1x17
Fullt arc-ös från första ruta; redan i teasern avverkas en viktig del i historian och resten av avsnittet är minst lika innehållsrikt. Kolossalt många nya pusselbitar som det ska bli intressant att se vad mästerdetektiven AKS gör av. Själv är jag för korkad för att ge mig in på något utstuderat detektivarbete men med tanke på all uppbyggnad och att alla tre Kanes mer eller mindre ströks från listan över misstänkta räknar jag med en överraskning av "Who Shot Mr. Burns?"-mått*. Om det verkligen visar sig att någon av de "falska återblickarna" är rätt kommer ju upplösingen att bli ett riktigt antiklimax. Jag räknar med överraskningar och trotsning av all logik som får oss att skrika. Vem mördade Lilly Kane, VEM!?
Ingen Leo och det är lugnt för min del, Leo mot Logan låter som ett bra byte. Logans scener med Veronica var väldigt fina, de två har verkligen inga problem att prata om känslor.
Hon har för övrigt en bild av sig själv och Lilly som skrivbordsunderlägg - ännu en sådan där detalj som gör mig glad. Men vilket operativsystem använder flickan egentligen? Kanske ett egetkodat? Det skulle förstås inte förvåna mig. Hon är ju ändå Veronica Mars. Och nu jobbar Marsarna (argh!) tillsammans också, underbart.
"Veronica, I heard this was kind of like your office."
Ja, här finns en avsnittshandling också men det är knappast på grund av den som det här är det seriens bästa avsnitt hittills. Det blev i slutändan kanske lite endimensionellt men jag sympatiserade ändå helt och fullt med pizzabagaren. Att Sabrinas morsa inte gick med på avtalet gav mig lust att gå ut och sparka ner en soptunna. Vilken jävla kärring. Och Sabrina alltså. Bleh. Det värsta är nog att jag genom mina studieval stött på liknande människor, sådana som blir våldsamt frustrerade när de får ett B, eller VG som det heter här är i Sverige. Ja, enda gången jag blir våldsamt frustrerad och grining är när jag måste vänta flera veckor på att få se Kristen le på en skärm igen.
Så se det här avsnittet, låt den där känslan av att ni vet något som inte andra vet skölja över er och sedan tar ni er hit så att vi kan smida planer på att få omvärlden att inse storheten i Kristen Bells leende. Och av bara farten kanske vi kan få dem att uppskatta tv-serien Veronica Mars också. Nu får ni vänta en vecka till nästa lyriska inlägg.
*"Who Shot Mr Burns?" är ett Simpsons-avsnitt i två delar där offret utan gärningsman var Mr. Burns (fast han dog inte). Det visade sig att det var Maggie Simpsons och alla fans med galna teorier visade sig ha fel. Ingen hade en aning.
"The nicer the nice, the higher the price."