ok, med hänvisning till diskussionen ovan så måste jag säga att jag gillar Buffy mycket bättre, och jag skulle kunna komma med många motiveringar men det inlägget skulle bli så långt och passar säkert bättre i nån annan tråd. Det är dessutom bara min högst personliga smak och inte alls baserat på några högskolepoäng.
En lista över dom bästa Angel-avsnitten var inte lätt, och jag måste säga att jag har bara sett säsongerna och avsnitten en gång, så listan kan ändras efter en andra genomgång... But here we go!
1. Damage. 5x11. Kanske tycker jag om det här avsnittet så mycket för att det innehåller så många Buffy-referenser. Eller så gillar jag det bara för att det är så bra helt enkelt, med en gripande historia och den stackars slayern och Andrew, som jag skrattar åt bara jag ser honom men han är ändå är en komplex karaktär. ("no problem brother. You're a troubled hero. Creature of the night. El creatro de noche")
2. A Hole in the World. 5x15.

Neeej, men men .. Fred dör, det var en av de sorgligaste dödscenerna jag någonsin sett... Stackars Wesley..
3. Orpheus. 4x15. Faith är så cool, i alla fall när hon inte är evil Faith, och tillbakablicken med Angelus diskussion var väldigt intressant.
4. Forgiving. 3x17. Oj hjälp vad jag tappade andan i slutscenen!
5. Dad. 3x10. Jag kan inte hjälpa det, men jag gillar Angel med bebisen. Det är hjärtskärande på nåt sätt...
6. Soulless. 4x11. Angelus är läskig, man ryser på ryggen, och vilken manipulatör han är...
7. Lineage. 5x07. Wesley, Wesley, när han skjöt sin far när han trodde att han skulle skada Fred, jag saknar ord, det var desperation och smärta och kärlek, och jag kunde som vanligt inte andas på flera minuter. Plus Spikes replik såklart: I can explain. Apparently when "Percy" here was younger, he used to be known as "Head boy". Väldigt roligt.
8. Shells. 5x16. Fortsättning på storyn från "A hole in the world" och samma motivering som den.
9. You're welcome. 5x12. Cordelia och slutscenen när hon måste gå är bitterljuv på nåt sätt men hon fick ett värdigt avslut tycker jag. Sen fick ju Lindsey vara med och fightas..
10. Not fade away. 5x22. Spike läser poesi på en pub. Wesley dör och "Fred" är där med honom, så vackert. Jag tyckte om avslutningen, jag kan ju i alla fall låtsas att Spike, Angel och Illyria överlevde.
Bubblare (som lika gärna kunnat vara med på listan, faktiskt): Release, Origin, Sleep tight, Salvage, Time bomb, Loyalty, Five by five, Sanctuary, I will remember you, Dead end.
Säsongslista:
1. Säsong 5.
2. Säsong 3.
3. Säsong 4.
4. Säsong 1.
5. Säsong 2.