latarmig skrev:VelocityBoy skrev:nu får jag dåligt samvete igen

Men först något om opublicerat material och privatliv. När det gäller material som aldrig var avsett för publicering så håller jag med om att det är etiskt tveksamt att köpa det. Ditt köp bidrar till att öka efterfrågan på den typen av material. Som du säger är det också ett intrång i skådespelarnas privatliv när de blir exponerade mellan tagningarna. Det är lite paparazzi över alltihop, så jag förstår mycket väl din tveksamhet.
Det är precis så jag menar... tex James Marsters som är extremt lättklädd i många avsnitt (mystiskt nog är de det som är vanligast som dailies

) och täcks just av ett täcke eller en kamera vinkel och han litade nog på att det var allt som någon skulle få se men iom att de här filerna sprids så blir han verkligen exponerad. Det hade säkert blivit en helt annorlunda grej av det här om det skulle vara Sarah som fångats delvis naken...
latarmig skrev:Men du talar också om stöld och där tycker jag att det är mer vagt om det du gör är så illa. I och med att jag gör en skarp åtskillnad mellan copyright och owners right har jag aldrig haft likadana samvetsbetänkligheter som du har.
Jag tycker att två typer av stöld är inblandade här utan att ha rett ut dem i min originalpost.
1) Någon har uppenbarligen stulit filerna ifrån Fox och tjänar stora pengar på dem vilket jag tycker är extremt förkastligt och det är fel att stödja sådant agerande vilket jag uppenbarligen gör (undrar hur Joss/James skulle reagera om man träffade dem och berättade att man har spenderat pengar på att köpa dailies? om man tror att de skulle reagera negativt så har man uppenbart gjort fel)
2) Jag är emot piratkopiering. Jag tycker inte att det är rätt att att ladda ned musik och filmer, det är enligt mitt sätt att se på det uppenbart att man tar en produkt ifrån en person som lever på att sälja produkten. Själv laddar jag ned musik och provlyssnar emellanåt men allt jag tycker är bra köper jag, jag laddar bara ned skräpfilmer (dubbelmoral... jag vet, är det inte bra nog att betala för så är det inte bra nog att se isf kan jag vänta på att det kommer på tv) allt som är bra köper jag eller så hyr jag det.
Förmildrande omständigheter är om man verkligen inte har råd när jag var liten och inte hade pengarna att köpa all musik jag gillade så spelade jag av ifrån kompisar och jag ser det som ungefär samma sak då studenter mfl laddar ned musik.
Vad det gäller Buffy och Angel avsnitt så tycker jag att det är helt okej har det gått på tv så har man visat det gratis (jag bortser ifrån reklam som de går miste om men samtidigt är man fri att undgå reklamen redan första gången (genom att byta kanal)) en gång så att någon spelar in det har jag inga problem med. Sedan att jag själv är en formatsnobb och vill ha allt på dvd är ovidkommande
I just det här fallet så kommer enligt mitt sätt att se på det endast den första formen av stöld i spel (dvs det är inte jag som stjäl det man jag betalar den som gjorde det) jag skadar ingen ekonomiskt genom att köpa filerna då Fox inte tjänar pengar på dem som det är (man skulle kunna argumentera för att om jag inte köpte stulen "merchandise" så skulle jag kanske lägga pengarna på officiellt material... men jag har ju alla dvd boxarna och massor med annat så jag har inte dåligt samvete för den biten)
latarmig skrev:Att man har rättighten till det verk man skapat ser jag som viktigt. Har jag skrivit en bok, ett musikstycke eller någonting annat, så ska ingen kunna ändra på mitt verk utan att detta anges, och ingen ska kunna sätta sitt eget namn på någonting jag har gjort. Owners right ser jag därmed som viktigt att skydda.
Som jag ser det så får man inte heller trycka upp boken och ge bort den till alla som vill ha den eller ännu värre ta betalt för den...
latarmig skrev:Jag är inte alls lika strikt när det gäller kopieringsskyddet. Idag har detta skydd mest fått funktionen att likrikta människors smak. Man tjänar mer pengar om man skapar någonting som alla vill ha än om man skapar någonting som få vill ha. Både förlags-, film- och skivindustrin försöker på alla sätt att öka antalet sålda ex av så få varor som möjligt (helst ska hela världen läsa, se, och lyssna på, samma verk samtidigt). Detta innebär att de artister som har mest att förlora ifall kopieringsskyddet upphör är de som skapar den mest lättillgängliga konsten (därmed inte sagt att den också därmed behöver vara sämst). En mycket udda konstnär (som få människor upptäckt) tjänar i stort sett ingenting på kopieringsskyddet, det är inte till för (inte skapat för) henne. De som oftast förfasar sig över olaglig kopiering är också som regel de mest välbeställda artisterna.
Förvisso... men folk har dålig smak och människor är flockdjur ie. vi kommer alltid att ha en stor massa som gillar samma saker jag tycker inte att det berättigar stöld ifrån de artister som tilltalar den stora massan.
latarmig skrev:Själv har jag inga som helst samvetsbetänkligheter att dela med mig av vad jag har på DC. Detta oavsett om det är välkända eller mindre kända verk. När det gäller välkända verk är sannolikheten stor att de som laddar ner från mig sedan aldrig köper musiken eller filmen - detta rör mig inte i ryggen. När det gäller verk av mindre kända artister så är DC ett utmärkt sätt att sprida kunskap om vad som finns och jag tror att min insats ökar försäljningen. Här utgår jag från mig själv, jag har hittat massor av ny och udda musik på nätet som jag sedan köpt, och jag har ingen anledning att tro att andra musikälskare skulle agera annorlunda. Det vill säga mitt argument utgår från att önskan att köpa de verk man laddar ner är betydligt större bland dem som är älskare av mer smala artister (jag har inget bevis för att det är på det viset).
Jag lägger inte ut någon musik eller film på nätet notera att jag har ingen möjlighet att göra det heller så jag är inte frestad ie. jag behöver inte lägga upp stora mängder material för att kunna komma in på de bra DC hubbarna. Men skulle jag göra det så antar jag att jag skulle ha Buffy avsnitt m m och iofs musik som inte går att få tag i längre (som skivor ifrån mitt favorit skivbolag Sarah records där alla skivor är ur tryck och kostar en förmögenhet på eBay, jag skulle inte skada någon genom att lägga ut dem utan jag skulle ge folk möjlighet att lyssna på musik som riskerar att försvinna).
I det här fallet, Buffy dailies, så får man väga paparazzi problematiken mot pirat problematiken (se ovan) dvs är det värt att offra skådisarnas "privatliv" för att få folk att sluta tjäna pengar på de uppenbarligen stulna filerna (den tjejen som jag köpte utav sålde 8 exemplar av "Dead things" filerna och tjänade därmed 320 usd på en endags listning). Det känns som att inget är rätt och att man egentligen inte skulle beblanda sig alls... men jag är människa jag också

.
Angående din teori att vi är mer villiga att handla ifrån smala arister så är det nog så men jag tror att om du ger det hela 10 år eller kanske 20 år så tror jag att folks beteende kan komma att ändras dramatiskt... redan nu så låter det på ungar som att det bara är idioter som köper dataspel och ingen bryr sig om skivor utan de går ju bra att ladda ned. Vad händer när de har gått ut ifrån skolan och börjar få pengar oddsen känns inte så stora att de skulle börja köpa skivor då...
Jag antar att min åsikt är färgad av att jag faktiskt har råd att köpa den musik och de filmer jag vill ha (jag är inte förmögen jag kan inte köpa vad jag vill när jag vill) och om jag verkligen inte hade råd skulle jag kanske resonera en aning annorlunda... det betyder dock inte att min åsikt nu skulle ha mindre tyngd bara att jag inte skulle ha samma principer om jag hade mindre pengar.
latarmig skrev:Som sagt, vad andra säger brukar sällan få samvetet att lätta men jag ville ändå göra ett försök. :-)
Ps. Förresten har jag hittills aldrig mött någon som hållt med mig om min argumentering, så chansen är väl ganska smal också av den anledningen. ;-) Ds.
Mitt samvete påverkas nog inte iom att jag inte håller med dig men det är alltid intressant att läsa vad du har att säga.