BtVS - åtskilliga år senare...

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav Spuffy » lör jun 03, 2017 0:22

Dags för en ny tråd. Varför? undrar ni kanske. Jo, för att det gått rätt många år både sen BtVS sändes, och sen forumet pratade om serien ordentligt (jag räknar inte allsången i mitt och As vardagsrum 2014 som en kommentar av serien). Jag har nu hållit på med en omtitt av Buffy tillsammans med en kollega de senaste 2 åren - det tar rätt lång tid när man ska synca livet till att se Buffy ihop idag. Och plötsligt märker jag att mina egna åsikter ändras - till exempel uppskattar jag säsong 7 väldigt mkt mer än jag gjorde sist. Vi har fortfarande inte sett klart säsong 7 dock, så jag kanske ändrar mig igen...

Nu undrar jag:
- När såg du BtVS senast? Enstaka avsnitt eller hela serien?
- Vad har förändrats (om något) i vad du tycker om serien? Särskilda avsnitt? Säsonger?
- Vilka andra serier idag har uppenbart hämtat inspiration från BtVS?
- Skulle BtVS hålla som serie idag - skulle du se den? Varför?
- Vad tror du vore annorlunda om serien hade premiär nu istället för då? Och vad tror du skulle vara likadant?

Har massor av ytterligare frågor, men nu ska jag lägga mig istället för att skriva här (en tydlig skillnad i prioriteringar från min sida jämfört med 2007), så fyll gärna på...
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav Spuffy » lör jun 03, 2017 0:26

Den här postade ankhipanki på forumets facebook-sida förra året, tycker den är rolig, ang hur BtVS hade varit om serien sändes idag:
https://www.buzzfeed.com/keelyflaherty/if-buffy-the-vampire-slayer-were-on-tv-today?utm_term=.giY0784PV#.ovPBdwoJ9
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav gaspode » sön jun 04, 2017 19:39

Jag och Helena såg klart en omtitt i våras. Jag såg inte alla avsnitt, Helena tittade själv ibland. Jag har nog inte samma känslomässiga band till det som när det var nytt. Det är fortfarande strålande bra allt som oftast, men den där "måste se ett avsnitt till"-känslan infinner sig inte så ofta... Kan ju också bero på att jag missade en del avsnitt förstås. Gillar säsongerna ungefär som förut, möjligen är jag med på att S7 inte är en lika stor dipp som jag tänkt.
Svår fråga om jag skulle se den idag. Den är ju inte riktad till min åldersgrupp riktigt, och jag ser inte några andra serier som är ungefär vad Buffy var på den punkten. Det tog ju ganska lång tid när det begav sig innan jag gav den en chans också. Samma sak skulle kanske hända, jag skulle avfärda den som en glättig ungdomsserie, men sen skulle jag stöta på folk som verkligen verkade vettiga som hyllade serien, här och där, på reddit kanske (dvdforum var det då)... Tror definitivt jag hade blivit hookad även idag om jag sett för första gången.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav MissKittyFantastico » sön jul 02, 2017 11:23

Jag har börjat en långsam omtitt. Såg senast Teacher´s Pet och Never kill a boy on the first date. Jag slogs av hur daterad serien kändes klädmässigt och jag hur grynig bilden var. Det har jag inte tänkt så mycket på förut. Svårt att veta hur jag hade reagerat på karaktärerna idag. Som Martin säger, vi är inte målgruppen åldersmässigt. Å andra sidan en bra och kvick dialog är aldrig att förakta.

För mig är det fortfarande som att svepa in min själ i en fluffig varm filt när jag ser ett avsnitt. Det är välbekant, jag vet vad som händer och kan istället ta upp små detaljer jag kanske förbisett förut, bli nostalgisk över att just Den låten spelas i bakgrunden och "Ja just det, det var i det här avsnittet Den repliken kommer ifrån!". Buffy är min snuttefilt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav wyndham » tor jul 27, 2017 23:22

Spuffy skrev:Den här postade ankhipanki på forumets facebook-sida förra året, tycker den är rolig, ang hur BtVS hade varit om serien sändes idag:
https://www.buzzfeed.com/keelyflaherty/if-buffy-the-vampire-slayer-were-on-tv-today?utm_term=.giY0784PV#.ovPBdwoJ9

Jag förstod ungefär fem av referenserna till nutiden.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav MissKittyFantastico » lör maj 25, 2019 7:54

Jag har en sån där fiffig tv där man kan se saker som visats under dagen, så när jag kommer hem efter jobbet och behöver varva ner lite så spolar jag tillbaka till dagens avsnitt av Buffy på 6:an. Det blir en lagom paus innan jag börjar ta itu med allt vad jag nu måste göra hemma. Senast blev det Passions innan gräsklipparen åkte fram.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav Tinder » ons apr 14, 2021 7:43

Här har vi upptäckt att vi börjat se om serien. Först var det bara att vi råka se några scener på finsk TV och valde att slå på avsnittet från början själva. Det var kul. Så vi tänkte vi kan se några slumpvisa avsnitt här och där och såg två-tre avsnitt från säsong 1. Sedan skulle vi välja nått avsnitt från säsong 2 och upptäckte igår att vi nu sett 5 avsnitt i rad så verkar som vi är fast igen.
Mina reflektioner efter att ha hållit sig borta från serien till största delen helt under kanske 4-5års tid är.
1. Kläder och musik är daterade.
2. Alla skådespelare har föryngrats på nått konstigt sätt.
3. De sämre avsnitten är inte lika dåliga som man minns dem, de har ändå charm och man får alltid några scener som får en att tänka på saker som händer senare i serien.
4. Det är en lång serie, som småbarnsförälder har man inte samma tid och med 45min avsnitt så hinner vi ett eller två avsnitt som mest en kväll. Får se om vi håller ångan uppe och ser igenom allt av säsong 2-7.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Re: BtVS - åtskilliga år senare...

Inläggav caffeineaddict » fre jul 30, 2021 16:50

Kul att se dig. Och kul att inse att du ju hette som en väldans populär app några år i förväg.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » mån sep 06, 2021 9:39

caffeineaddict skrev:Kul att se dig. Och kul att inse att du ju hette som en väldans populär app några år i förväg.


Desamma. Ja mången gång har jag svurit att jag inte haft copyrightskyddat mitt användarnamn. Alla nuförtiden tror jag har tagit namnet från dem när det självklart är tvärtom :P
Vi har fortsatt se vidare på Buffy och är inne i säsong 6 nu. Upptäckt att både jag och min fru inte alls har haft nått emot Riley denna gången utan tvärtemot till och med haft sympati med honom.
The Body var om något ett ännu jobbigare avsnitt att ta sig igenom än förut och även slutet av säsong 5 var känslosamt.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare