Fundering om öppningsmontaget (spoilers s5-s7)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Fundering om öppningsmontaget (spoilers s5-s7)

Inläggav A bear » tor feb 24, 2005 15:31

Alltså, öppningsmontaget. Teasern är slut, gotisk skrift flimrar över skärmen, vargen ylar och Nerf Herder drar igång gitarrerna och nu flashar bilderna blixtsnabbt emot oss. Den sista är alltid en bild på Buffy i fighting face, färdig att sparka röv.

Eller?

Faktiskt inte. De fem första säsongerna är det alltid Buffy som syns sist i öppningsmontaget. Men de två sista - efter att Buffy dör i slutet av s5 - så är det inte Buffy. Under s6 är det Buffybot, under s7 är det The First som Buffy.

Betyder detta något? Är det någon sorts markering, en påminnelse om att Buffy ju faktiskt dog, en nickning åt de allt gråare moralskalor som serien går emot, eller är det bara ganska coola poser av SMG som de använder utan att tänka på vad de föreställer? Av alla tänkbara filmsnuttar på hjältinnan, varför väljer de att lägga in bilder som föreställer en icke-Buffy? Ytterligare ett litet hål i "verkligheten" i Buffyverse?

Och jo, jag vet. En cigarr är bara en cigarr. Tänk inte så jävla mycket.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Binchy » tor feb 24, 2005 15:41

Jag har också tänkt för mycket. Inte så mycket på Buffybot, utan främst på The First. Flera gånger har jag hajat till och tänkt: men det där är ju inte Buffy! (Minne - guldfisk.)

Fast, spelar skillnad... Det är ju SMG i alla fall (men det är ju tre olika roller, som SMG spelar lite olika).

"Poor Spike, dreaming om me again."
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav AKS » tor feb 24, 2005 15:49

Ja, jag har också tänkt på detta. Tror att jag nämnde det faktum att det var the First nån gång på dvdforum.nu-tiden. Ingen nappade, tror jag. Har alltid tyckt att det känns jättefel, men har inte försökt analysera det utan bara konstaterat faktum. Så jag kanske tänker för lite... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tam » tor feb 24, 2005 16:51

Har noterat samma sak, men mina funderingar om det kan nog sammanfattas med "huh".

Har tänkt mer på att The Power Shot säsong 6 & 7 inte är lika snygga som dom tidigare. Bot zoomen tyckte jag mest bara inte var så tuff. Men The First, det var ju inget alls! Dom kunde gott tagit från slutet av Normal again när Buffys ansikte lyses upp snyggt istället.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav sus@n » tor feb 24, 2005 17:51

Jag tror inte att detta har någon mer mening än "snygga" shots-- jag tror inte att det har varit något mer än så i tankeprocessen.

Men jag håller med Tam om Normal Again bilden på Buffy - det hade varit coolt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav noike » tor feb 24, 2005 18:22

En annan tanke är att de har ett mer symboliskt värde i s6-7. I s6 känner sig Buffy väldigt mycket robotlik och i s7 är hon lite schizoid från sit vanliga beteende.

Men egentligen är det nog mer på grund av att bägge är tagna på en ensam SMG i säsongens första avsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav JRT » tor feb 24, 2005 18:30

noike skrev:Men egentligen är det nog mer på grund av att bägge är tagna på en ensam SMG i säsongens första avsnitt.

Nein, botbilden är från the Gift.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav noike » tor feb 24, 2005 19:01

JRT: hade detta varit ett visuellt medium hade jag moonat dig. Okej, men jag tror det är skälet i sista säsongen i varje fall.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav JRT » tor feb 24, 2005 19:20

noike skrev:JRT: hade detta varit ett visuellt medium hade jag moonat dig. Okej, men jag tror det är skälet i sista säsongen i varje fall.

Jag gillar din tolkning av konstruktiv kritik. Men visst, man kan hitta logik i allt. Alla slutklippen på Buffy har väl varit från en säsongsöppning eller avslutning... förutom s1-2 där det inte stämmer riktigt, där är klippet från the Harvest, 1x2.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Gordo » sön mar 06, 2005 22:55

Har också funderat över detta och jag har svårt att tro att det "bara blev så". Detaljer i Buffyverse betyder ju nästan alltid något och det tror jag att de gör här också.

noike skrev:En annan tanke är att de har ett mer symboliskt värde i s6-7. I s6 känner sig Buffy väldigt mycket robotlik och i s7 är hon lite schizoid från sit vanliga beteende

Tror faktiskt att det ligger något i detta. Det är nog den förklaringen, eller något i samma riktning som jag lutar åt.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Återgå till Allmänt om BtVS