Innan ni läser vidare vill jag utfärda en varning:
VARNING: Följande text består av osammanhängade bludder, den är helt och hållet subjektiv och innehåller dessutom antagligen ett och annat stavfel.
JRT skrev:I största allmänhet bättre - vuxnare, mörkare.
Just det här har jag alltid haft lite svårt för. Ett av Angels stora säljargument och det Angel-anhängare ofta använder sig av när de ska försvara sin favoritserie är det här med att Angel ska vara "mörkare och vuxnare". Utspelas i kalla (bildligt) och hemska Los Angeles istället för i någon fiktiv stad och så vidare.
Det jag blygsamt funderar på är:
stämmer det?.
Efter att ha sett båda serierna är mitt svar helt sonika
nej.
Jämför BtVS s6 med Angel s4.
BtVS innehåller förtvivlan, havererande relationer, drogberoende, våldsamt sadosex och allmänt jävla förfall.
På
AtS slåss de mot demoner för att stoppa världens undergång och allt avslutas med en oförklarligt dålig och intetsägande story om en Gina Torres som alla älskar. Jaha?
Måhända innehåller AtS några av de nämnda ingredienserna men äventyret och apokalypsen är ändå alltid vad som verkar vara mest centralt. Ja, där satte jag kanske fingret på varför jag inte gillar AtS lika mycket som BtVS: det fungerar inte (eller påverkar i alla fall inte mig) på lika många sätt.
Och vuxnare? Det här är det som verkligen får mig att fnysa och skaka på huvudet. Buffys senare säsonger i allmänhet och den sjätte säsongen i synnerhet handlar väldigt mycket om vad det innebär att växa upp och vara vuxen. "Life is The Big Bad" som sloganen till s6 är. Jag blir fortfarande tårögd av "The Body" eftersom den är så sann. Enda gången jag nästan blivit det av AtS var i "Shell" när Fred åker hemifrån i slutet. Inga demoner, vampyrer, spöken eller annat tjafs. Bara Fred i en ful bil på väg att upptäcka världen och det är helt jävla lysande. Tyvärr saknas det sånt i den utsträckning som behövs för att jag ska kunna betrakta det som en av mina favoritserier.
Ja, nu slutar jag nog.
TV-serien Buffy The Vampire Slayer är det bästa som någonsin hänt mig och världen i stort. Angel är ganska bra det också.