en sån miss!

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

en sån miss!

Inläggav Jhonny » tor okt 14, 2004 14:36

Okej.
I buffy säsong 1 finns det en lite mäktigare vampyr än den andra.(han som dör på scenen inne på the bronze. Kommer inte ihåg riktigt hur han dör om han föll på något eller något i den stilen.
Ni vet kanske vem jag pratar om ändå.
Han är tillbaka i säsong 2! Nu i formen av den där blå demonen i avsnitt 13,surprise. Det var illa att ha med honom igen :)
För övrigt spelar han med i massa andra filmer och tv-serier, bla shao kahn i mortal kombat 2.
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion

Inläggav adolvsson » tor okt 14, 2004 14:41

Vaddå illa? De båda karaktärerna har ju inte ens samma hudfärg. Så länge det är helt klart att det är två olika karaktärer, och som här knappast går att ta miste på dom heller, ser jag inga problem med att använda samma skådis en gång till. Brian Thompson är dessutom såpass duktig och karismatisk att han förtjänade ett andra besök i buffyverse.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav yazze » tor okt 14, 2004 14:49

De är väl rätså ofta ändå som dom använder saker från olika demoner och skapar nya med? återanvänderdom. + att en skådespelare bara skullefå spela en demon och bli dödad och inte få var med igen skulle bli jobbigt och leta skådisar ilängden somvill sitta o sminka sej såpas länge som demonerna gör varje dag.
Kommer dock inte ihåg vilka demoner du menar för stunden så kan inte jämföra hur lika dom är.

+ Att i TV-serier har ju ofta mycket mindre budjet än filmer så d är inte så konstigt att dom återanvänder olika delar från demonerna och använder igen. Sålänge man inet känner igen en hel demon vill säja.
Användarvisningsbild
yazze
Scooby

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 14:49

Återanvändande av skådisar är något som inte är ovanligt i serier. Det där du menar är dock det första tillfället i Buffy som jag kan minnas (om man räknar från första tillfället den är med).

Det finns en hel annan tråd om just det här ämnet - men jag tycker nog att du ska hålla dig ifrån den (http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1074&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=miss+buffy), för det finns en del i den som är av spoilerkaraktär eftersom du inte sett så mycket. Den handlar ursprungligen om ett annat tillfälle då en annan skådis gör samma sorts dubbel apparance som Brian Thompson. Men jag vill iallafall citera mig själv (! - egocentrerad! :D) från den tråden:

Buffy består av 144 avsnitt. För varje avsnitt castas det allt ifrån ca 4 till gott och väl tio birollsskådisar med varierande mycket repliker och screentime. I snitt gör detta i runda slängar 800 skådespelare. Detta endast för en serie. En castingdirector behöver inte nödvändigtvis jobba med bara en serie utan kanske heldre med flera stycken. Sedan behåller serier som tex Buffy som går i så många år inte alltid samma castingdirector genom alla sju åren.

Visst är det att föredra att casta olika skådisar i olika roller, men som jag sa tidigare: den bästa skådisen för rollen får den. Om den varit med i serien tidigare i annan roll betyder mindre. Detta tycker jag definitivt inte är en miss. Jag ser heldre en skådis som gör en viss roll bra även om den varit med tidigare i en liten bi roll, än att jag ser en skådis som gör rollen oinspirerat men är ett nytt ansikte.

Trivia på Brian Thompson (Luke och The Judge): Han har ju spelat vampyr tidigare också: i den utmärkta serien Kindred: the embraced (Vampyrernas Hemlighet).

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav gaspode » tor okt 14, 2004 14:53

Jag har full förståelse för att man tycker det är irriterande med samma skådespelare i flera roller..

Det finns ganska gott om skådisar i Hollywood har jag hört, även om det självklart är enklare att ta en man vet är bra och kommer göra ett bra jobb.
I det här fallet funkar det rätt bra eftersom the Judge är så sminkad att man antagligen inte tänker på att det var Luke igen om man inte känner igen Brian Thompson sen tidigare. Brian är ju dock ganska känd, så det kanske var lite olyckligt val av skådespelare.

Han gör ju båda rollerna perfekt dock, och det är en ganska liten detalj, så jag tycker inte att det spelar nån roll.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 14:53

Sen en till sak: Man glömmer lätt att Buffy är skapad för att ses ett avsnitt i veckan, en säsong per år. Så mellan avsnittet the Harvest som var det sista där Brian var med första perioden och avsnittet Suprise där han är med första gången i andra perioden så har det gått minst ett och ett halvt år.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Noam » tor okt 14, 2004 17:00

jag har en fin smink-miss från avsnitt 6x22 "Grave".. precis i början..

när Willow har träffats av "power-blasten" från Giles.. så har hon näsblod... under tiden Willow och Giles pratar så försvinner näsblodet och kommer tillbaka om vartannat.. väldigt många ggr..
lite klantigt... syns ju så himla tydligt... frågan är vad som händer om man upptäcker en miss under editering.. släpps missarna igenom med flit för att det är för dyrt att göra omtagningar.. eller har man helt enkelt inte upptäckt dem?
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tor okt 14, 2004 17:10

Som Ai redan har påpekat så har vi en "Missar"-tråd: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php? ... miss+buffy

Så jag låser den här.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Återgå till Allmänt om BtVS