50 bästa Buffy stunderna

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav VelocityBoy » mån maj 03, 2004 14:12

sharatec skrev:Däremot tycker jag nog att översättningen "Är hon sugen?" ändå håller måttet; det blir visserligen inte lika kul, men det funkar med meningen och förmedlar en del av skämtet.

"är hon sugen?" är ju högst funktionellt medans "does she eat?" är extremt plumpt (i Southpark klass), ovanligt grafiskt och oväntat och därmed roligare.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:17

I och för sig, men jag tycker inte att det gör så mycket då D. knappast menade något snuskigt när hon sade det... Det är åtminstone så jag tolkar det. (Vad tror du? Analysera vidare på personliga meddelanden, eller fortsätta att göra den här tråden off topic? Blir vi lynchade?)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » mån maj 03, 2004 14:24

Det finns kanske inte så mycket att tillägga (annat än att felsägningen får en grövre betydelse på engelska än på svenska) så vi kan ju stanna här.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav sharatec » mån maj 03, 2004 14:26

Agreed. Ska nog ta och starta upp en tråd om underliga/skickliga översättningar snart, det finns ju material.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS