Buffybot Wannabe skrev:Snacka om att jag är lika vilse i matematikens värld som Paris Hilton i ett bibliotek... Fattade typ hälften av vad Tob skrev...
Tinwiel skrev:Jag vet inte ens vad derivata är...![]()
Det låter kul när du skriver så om det, Tob.Nästan spännande.
Själv har jag ju alltid avskytt matte så jag är lite negativ av den anledningen...
malavel skrev:Tinwiel: Här är en annan underbar tråd om språkförnyelse. http://www.buffyforum.se/viewtopic.php? ... c&start=90
Tinwiel skrev:*suck* Ok, jag förstår att matte med bokstäver är kul men inte det omvända...
Binchy! Hjälp mig! Jag behöver hjälp mot data/matte-nördarna här!
Binchy skrev:ordklasser, satsdelar, subjekt och predikat, SAOL, pluskvamperfekt.
Ai skrev:Binchy skrev:ordklasser, satsdelar, subjekt och predikat, SAOL, pluskvamperfekt.
AAAAAHHHHHHH!!!! *springer och gömmer mig*
Tinwiel skrev:Bokstäver blir böcker, bokstäver blir sångtexter...
malavel skrev:Bokstäver blir underbara matematiska formler.
Ai skrev:malavel skrev:Bokstäver blir underbara matematiska formler.
A bear skrev:Jag tycker man klarar sig utmärkt på de fyra räknesätten: plus, minus, gånger och likamed.
Ai skrev:A bear skrev:Jag tycker man klarar sig utmärkt på de fyra räknesätten: plus, minus, gånger och likamed.
Lägg till 'delat' så har du allt du behöver för all möjlig matte. Det är inget mer än så. Egentligen.
Ai skrev:Sen om man räknar med siffror eller bokstäver kvittar. Det är fortfarande samma fyra räknesätt. ;)
A bear skrev:Det är rätt fånigt; jag klarar matte utmärkt upp till en viss gräns. Bra sifferminne, kan räkna i huvudet utan problem... men så fort det blir mer komplicerat än procenträkning eller förstagradsekvationer så skriker hjärnan och springer och gömmer sig.
A bear skrev: När jag berättar det för teknister skrattar de jämt ihjäl sig, "Statistik som är så enkelt!"
A bear skrev:Jag tycker man klarar sig utmärkt på de fyra räknesätten: plus, minus, gånger och likamed.
Ai skrev:Jag håller med Tob och malavel: matematiska formler är otroligt vackra, och är jättenyfiken på Tob's fördjupningsarbete till mekaniken!
noike skrev:Ai skrev:Sen om man räknar med siffror eller bokstäver kvittar. Det är fortfarande samma fyra räknesätt.
Hallå där, det spelar visst stor roll om det är bokstäver eller siffror. Speciellt för oss som är sifferblinda. Mellandelen, där siffror och bokstäver ska samsas är helt klart den svåra delen -- eftersom det rätt ofta slutar med ett "viva la revolutione!"-skrik, pappret med matte-tentan knycklas ihop till ett kastvapen och sedan hoppar man fram på bänkarna.
Tinwiel skrev:Sen är jag dålig på huvudräkning också, jag räknar fortfarande på fingrarna.. och med miniräknare.
Tob skrev:Tinwiel skrev:Sen är jag dålig på huvudräkning också, jag räknar fortfarande på fingrarna.. och med miniräknare.
Ta tillfället i akt när du sitter i kassan på Willys (för visst är det där du jobbar?). Jag blev grymt bra på huvudräkning när jag satt i kassan då och då på coop. Tog som vana att räkna ut i huvudet hur mycket pengar kunden skulle ha tillbaka, innan det kom upp på skärmen, ibland blev det rätt och ibland blev det fel. Men nyttigt var det. Något jag har haft stor nytta av nu under kurserna i matte (och även fysik och kemi kurserna) på högskolan, då man delvis inte får använda/inte behöver använda miniräknaren. Det går helt enkelt fortare när man räknar i huvudet.
Pazuzu skrev: I den affären som jag jobbade i fanns inte den funktionen att man kunde se hur mycket kunden ska ha tillbaka, de flesta affärer har väl dock det idag, en fördel för oss mindre matte-begåvade.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare