Buffy vs Angel - vilken serie är bättre? *spoiler*

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav CheeseGuy » lör jan 22, 2005 12:36

Egentligen är nog BTVS bäst, eftersom den har sju bra säsonger. Men det gör också en jämförelse väldigt orättvis. Om AtS hade fått två till säsonger i samma klass som säsong 5 så hade BTVS inte haft en chans. I övrigt har både serierna en mängd för- och nackdelar. Det som är väldigt trevligt är att när jag har sett väldigt mycket på en av serierna under en tid så känns den andra alltid väldigt fräsch.

BtVS
-Roligare!
-Bättre karaktärer (i allmänhet, för Wesley är nog bäst eller näst bäst i Buffyverse).
-Ett par udda avsnitt (Hush, Restless, The Body, OMWF, CWDP, Storyteller) som är grymt bra.
-Ett par givna tiopoängare (Innocence, Passion, Becoming, The Body, OMWF, CWDP). AtS har kanske en eller två.
-Bättre musik (S2-4 + The Gift + OMWF + S7).

AtS:
-Flashbacks!
-Arcs som sträcker sig över flera säsonger.
-Wolfram & Hart.
-Faith (hon är utmärkt i BtVS, men äger totalt i AtS).
-Hela serien växer av det fantastiska slutet.
-Bättre fighter.
-Mindre magi (det är en ren smakfråga förstås - själv tycker jag t.ex. att scenen på The Bronze i Smashed är fruktansvärd).
-Bättre crossovers.
-Har de tre sorligaste Buffyverseavsnitten (A Hole in the World, Shells och Not Fade Away).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav monkeyboy » lör jan 22, 2005 15:20

CheeseGuy skrev:-Har de tre sorligaste Buffyverseavsnitten (A Hole in the World, Shells och Not Fade Away).

Ska vi prata sorg i Ats så måste I Will Remember You vara med....
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 15:30

Det finns många tunga, sorgliga avsnitt i AtS vilket är ett stort plus i min bok. Förutom de redan nämnda bör Forgiving få vara med. Angels smärta är kännbar. Slutscenerna och lite annat i t.ex. Hero och Lullaby placerar dem rätt högt i den kategorin också.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Pazuzu » lör jan 22, 2005 16:17

Nu har jag iofs inte sett AtS s05 ännu, men jag kan nog säga att BtVS ändå ligger mig närmast om hjärtat, av flera anledningar. Dels att jag såg den först och den har "följt mig" länge, de andra anledningar räknar CheeseGuy upp bra, tycker jag. Trots detta tycker jag mycket om AtS, den ligger endast snäppet efter, får se vad jag tycker när jag sett färdigt den.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » lör jan 22, 2005 16:17

Alla de avsnitten ni nämner är sorgliga och väldigt bra, men för min del rör inget av dem mig lika starkt som Becoming, The Body, Passion eller The Gift. Jag har sagt det tidigare, IMHO har Buffy åtminstone 10, och kanske t.o.m. 15, avsnitt som är bättre än Angels allra bästa.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 16:22

Becoming och Passion ligger allra högst i hela Buffyverse för min del ja, det är de avsnitt som reser sig över allting i båda Buffy och Angel. Inte the Gift däremot, the Body är ett mycket bra och annorlunda avsnitt... men nej, det får inte vara med på den högsta toppen.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Tinwiel » lör jan 22, 2005 16:27

monkeyboy skrev:Ska vi prata sorg i Ats så måste I Will Remember You vara med....

Jag klarar nästan inte av att se det avsnittet för jag blir så upprörd varje gång. Dumma Angel! Grr! Det är fruktansvärt sorgligt... Speciellt när man vet vad Buffy har gått igenom..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » lör jan 22, 2005 16:39

Skall vi prata ren sorg så finns det bara ett enda avsnitt i Angel som sträcker sig lika långt som ett par Btvs avsnitt på den skalan. Det är A hole in the world, jag var nära bristningsgränsen då jag såg det första gången och av erfarenhet så brukar alla känslor öka med en faktor 1,25 ungefär. Stämmer visserligen inte riktigt då man sett något alltför många gånger så går det nerför igen. Hmm, kanske skulle ta fram en matematisk formel för det där, tåls att fundera på.

Annars vill jag slå ett slag för detta....:

CheeseGuy skrev:Egentligen är nog BTVS bäst, eftersom den har sju bra säsonger. Men det gör också en jämförelse väldigt orättvis. Om AtS hade fått två till säsonger i samma klass som säsong 5 så hade BTVS inte haft en chans.

Jag är också fullständigt övertygad om att om Angel hade fått fortsätt och samtidigt behållt samma klass som säsong 5 så hade inte Btvs haft en chans. Nu älskar jag trots allt slutet på Angel, men det känns ju ändå inte så fulländat som Btvss slut.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » lör jan 22, 2005 18:09

Ingen som helst tvekan: BtVS slår AtS med hästlängder.

BtVS är helt unik i TV-serievärlden, den är nyskapande på ett sätt som är förbryllande och gör att den är svår att jämföra med andra TV-serier. AtS är däremot helt klart en TV-serie, om än en väldigt bra sådan. Vad som gör BtVS unik har jag skrivit om i andra trådar så det tjatet slipper ni, istället ett par ord om skillnaderna mellan de båda serierna.

Som sagts innan är AtS en mer vuxen serie på så sätt att den handlar om vuxna människor, inte om hur det är att bli vuxen (inträda i vuxenvärlden). Detta tycker jag emellertid inte är någon stor sak, den sätter helt klart sin prägel på de båda serierna, men mitt val av BtVS har knappast med det att göra.

Viktigare är att BtVS är en serie grundad i en svart/vit föreställning vilken sedan ifrågasätts serien igenom. I det avseendet finns ingen speciell skillnad mellan första och sista säsongen. Det är fortfarande samma grundläggande frågor som behandlas: Vad innebär det att ha en själ? Vilken är skillnaden mellan människor och andra tänkande varelser? Vilket är förhållandet mellan gott och ont? Grundinställningen är hela tiden att en själ är den springande punkten när det gäller gott och ont, vilket i sin tur innebär att man kan strunta i vad varelser utan själ (tänkande eller ej) vill och tycker, samt att man kan sätta sig till doms över dem. Att det inte är så lätt som det grundinställningen bygger på visas sedan gång på gång, på ett mästerligt sätt.

I AtS finns inte den här grunden. I Los Angeles är det en självklarhet att varelser av annat ursprung kan ha moraliskt och annat värde och att själen bara är en sak av många som säger vilka och hurdana vi är. De problem man brottas med i AtS är av annat slag. För det mesta handlar det om problem med hur man som enskild person kan klara att ingå i ett kollektiv, det må gälla familj, vänner, företag, eller samhälle, men även sociala problem som rasism/speciesism, förhållandet fattig rik med flera, tas upp. Det här sammantaget (gråzonen mellan ont och gott, och relationsproblematiken) gör den mycket mer realistisk, vilket i sin tur innebär att man skulle kunna plocka bort alla horn, svansar, huggtänder och så vidare från monstren, och AtS hade fungerat utmärkt ändå. Kort sagt, det är en TV-serie som andra (fast bättre).

Det finns därmed en diskrepans mellan Sunnydale och Los Angeles som gör det svårt att tala om buffyverse, för de båda serierna bygger inte på riktigt samma världsbild. Själv föredrar jag BtVS problematik. De problemen är jag väldigt fascinerad av, medan jag har mer distans till AtS frågeställningar.
latarmig
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » lör jan 22, 2005 19:02

Kort sagt, det är en TV-serie som andra (fast bättre)

En TV-serie som andra? Vad olika man kan tycka... jag tycker Whedons samtliga tre serier ligger på en nivå flera parsecs ovanför andra TV-serier. Jag tycker det är omöjligt att jämföra Buffy och Angel, det skulle aldrig kunna bli en rättvis jämförelse eftersom de är såpass olika.

Angel är inte lika skämtsam som Buffy, och det är inte lika tydligt om vilka som är goda eller onda på samma sätt. Dessutom fick den ju inte hålla på lika länge, vilket givetvis är till dess nackdel.

Nej, jag föredrar att älska båda serierna, inte välja mellan en. Onödigt...

Tekniskt sett måste ju Firefly vara den bästa, om man jämför alla tre seriers första halva säsonger? ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

...

Inläggav darkstar » sön jan 23, 2005 0:48

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att Angel är en mörkare serie, inte rent innehållsmässigt i alla fall. Sedan att den har mörkare ljussättning är en annan sak men det gör inte en serie per automatik "mörk".
Buffy är faktiskt i sina stunder mycket mörkare, mer psykologiserande än vad Angel är, trots att den innehåller fler humoristiska inslag. Ta de avsnitt som behandlar Buffys mamma Joyces bortgång, något sådant djup och sådan svärta finns inte i Angel, det är hjärtskärande att beskåda.
Första och andra säsongen utav Angel är faktiskt rätt dåliga, sedan bättrar det sig i säsong tre och blir riktigt bra. Men samtidigt så utspelas också den mörkaste säsongen utav Buffy när hon går genom sin största livskris efter att ha blivit förd tillbaks till livet. Det är en annan Buffy vi möter, mycket intressant att studera utifrån Freuds teori om livslusten och dödsdriften. Tyvärr finns det inte så mycket som Angel kan konkurera mot där.
Det är först i säsong 4 och det är första gången som jag tyckt att Angel nått Buffy-nivå. Detta eftersom de teologiska referenserna i Angel är så tydliga här, med uppenbarelseboken som mall, samtidigt som den här säsongen ifrågasätter vad som är gott och vad som är ont och problematiserar den kampen.
Samtidigt som Buffy S.7 totalt spårar ur mer och mer ju länge kampen mot the First pågår, trots att de ändå tar in min favoritkaraktär Faith, men en armé av småflickor förstör hela serien. Dawn var ju seriens katastrof, fler gnälliga småtjejer i samma ålder blev spiken i kistan...
Säsong 5 av Angel innehåller ju ett par toppar, bland annat det avsnittet som fokuserar på Harmony är underhållande, och naturligtvis avsnittet med Cordelia, vilket kanske är seriens starkaste.
Men slutet av Angel är inget vidare, som den pinsamma italien-resan... Men att Spike är med i säsong 5 är ju hela säsongens stora behållning. Angel må vara snyggare, men han är så jäkla tråkig...
darkstar
Demon Fodder

Re: ...

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 1:06

darkstar skrev:Ta de avsnitt som behandlar Buffys mamma Joyces bortgång, något sådant djup och sådan svärta finns inte i Angel, det är hjärtskärande att beskåda.
Jag tycker A Hole In The World, Shells och delar fram till slutet av säsongen är precis (om inte lite mer) lika gripande och sorgsna som The Body och Forgiving.

Joyce död känns hård i två avsnitt, sedan är det inte mer det. Det påverkar inte serien mycket mer därefter. Buffy och Dawn förändras under dessa två, men det är ingen pågående utveckling. Man skulle kunna argumentera att Buffys självmord/offer är en utveckling av Joyce död, men nej, dit nådde buffy egentligen redan under the Body.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinwiel » sön jan 23, 2005 1:18

Jag håller med darkstar om att s 1 och 2 av Angel var rätt så medelmåttiga och det var först under s 3 och framåt som jag fick det där "måste se nästa avsnitt-suget", som jag har haft när det gäller Buffy. Det finns många avsnitt i framförallt s 5 som är jättebra, speciellt dom nämnda A hole in the world och Shells, som påverkade mig starkt. Freds död var så tragisk på det sättet att hon fortfarande levde kvar som Illyria, och kontrasten mellan dom två var så uppenbar. Att se Wesleys sorg var fruktansvärt och hjärtskärande. Så visst finns det sorgliga, dramatiska bra ögonblick i Angel också. Men med undantag av några avsnitt så engagerar det ändå inte lika mycket som Buffy gör, för att karaktärerna inte engagerar en. Bah, nu går jag på tomgång, det här har jag ju redan sagt, jag ska sluta nu. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » sön jan 23, 2005 1:24

Tinwiel skrev:Jag håller med darkstar om att s 1 och 2 av Angel var rätt så medelmåttiga och det var först under s 3 och framåt som jag fick det där "måste se nästa avsnitt-suget", som jag har haft när det gäller Buffy.

Buffy s2 hade några rejäla toppar -- tre fyra stycken -- som lyfter den men om man bortser från dem så är Angel s1 och 2 överlägsna Buffy s1 och 2. Första halvan av Bs2 är det sämsta som har gjorts i Buffyverse.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Re: ...

Inläggav Tam » sön jan 23, 2005 1:32

noike skrev: Jag tycker A Hole In The World, Shells och delar fram till slutet av säsongen är precis (om inte lite mer) lika gripande och sorgsna som The Body och Forgiving.

Antar att du menar Forever och inte Forgiving. Jaja. Jag håller med om dessa exempel. Men i Buffy resonerar minsta lilla känslo-pryl för mig, inte i Angel. Det finns saker i Angel som får mig att gråta, typ allt med Connor, men när jag ser Buffy kan det mer hända närsomhelst. Och i Angel ligger väl inte riktigt tyngden där heller. Angel har feta fightscener och massor av intressanta teman osv men Buffy berör mig mer. Och imponerar. Kan ha nåt att göra med att Buffy har mer tjejer (och jag menar inte (bara) det på ett kolla tight ass-sätt).
När jag ser på Angel kan jag tänka att Angel kanske är bättre än Buffy ändå, men när jag ser Buffy är jag säker att Buffy är bättre.

Och sen om Angel: säsong var väl ojämn och så men säsong 2 var skitbra. Där kan jag faktiskt säga att stora delar av Angel 2 var bättre än Buffy 5.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav monkeyboy » sön jan 23, 2005 1:36

Lustigt, själv tycker jag Dark-Angel arcen i S2 (ats) är seriens starkaste, sen är säsong 5 genomgående bättre och får därför förstaplatsen...
Skulle nog vilja påstå att Btvs är bättre men det är rätt så jämnt.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 1:40

noike skrev:Första halvan av Bs2 är det sämsta som har gjorts i Buffyverse.

För egen del är s4 Angel lungt det sämsta som gjorts i Buffyverse
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » sön jan 23, 2005 1:42

Jag tycker att Angel säsong 2 är enormt bra. Darlaarcen är fantastisk, och om säsongen hade fått en ordentligt avslutning med typ Darla, Drusilla och Lindsey på något sätt så hade den konkurrerat med säsong 5. Nu blev det ju tyvärr inte så, och även om Pyleaepisoderna är ganska bra i sig, så drar de definitivt ner säsongen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav JRT » sön jan 23, 2005 1:54

För min del slår alla Angelsäsongerna de parallellt gående Buffysäsongerna; B4/A1, B5/A2, B6/A3 samt B7/A4. Tycker att Angel till skillnad från Buffy drog igång och var skitbra direkt, medan Buffy vacklade en hel del och skiftade i kvalitet fram till mitten av säsong 2.

Buffy är faktiskt i sina stunder mycket mörkare, mer psykologiserande än vad Angel är, trots att den innehåller fler humoristiska inslag. Ta de avsnitt som behandlar Buffys mamma Joyces bortgång, något sådant djup och sådan svärta finns inte i Angel, det är hjärtskärande att beskåda.

Håller inte med. Som noike nämner visas samma sorts mörker på ett i mitt tycke bättre sätt i s5 A Hole in the World/Shells. När det gäller Buffy, visst var det mycket mörker i s6 men jag anser fortfarande inte att det är på Angelnivå. Den mörka fas som Buffy går igenom där har Angel redan varit igenom i s2, komplett med destruktivt sex för att känna något mer än kylan, misshandel av en person han känner starkt för (Darla alltså) osv.

När det gäller det sämsta som gjorts i Buffyverse... En del av Buffy s4. Kvaliteten är extremt ojämn, det går upp och ner hela tiden mellan riktigt bra avsnitt och extremt dåliga, men det är ändå säsongen där jag kan räkna flest bottennapp. Början på Buffy s2 är bitvis också svag, men det ör inte lika illa. Där är det två eller möjligen tre avsnitt som jag inte kan med, resten är ok-bra.
Senast redigerad av JRT sön jan 23, 2005 2:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Tam » sön jan 23, 2005 2:04

Angel är mörkare. Jag tycker det är rätt uppenbart. Men Buffy har som som jag skrev nyss hela känslo-spektrat, som därför träffar det mig hårdare känslomässigt. Jag har nämligen inte bara mörka känslor. (Gör det mig töntig?)

Och vad är det med dissandet av Buffy-s2-första-halvan? Håller inte alls med.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav sus@n » sön jan 23, 2005 13:25

En poll hade vi kanske kunnat ha?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 13:51

Är det bara jag och typ två till som älskar båda serierna? :(
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Therealbuffy » sön jan 23, 2005 13:54

Älskar Buffy men Angel är inte helt fel heller :)
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion

Inläggav caffeineaddict » sön jan 23, 2005 14:11

YS: Många av oss älskar båda två helhjärtat, men det betyder inte att vi inte föredrar den ena framför den andra eller kan kritisera dem när de gör något fel.

Har tänkt på saken och måste hålla med noike om att första halvan av Buffy S2 är den svagaste i Buffyverse (WSWB till trots). Rätt konstigt med tanke på hur länge jag hävdade att det var min favoritsäsong, fast det har ju sin romantiska förklaring i att det var där jag blev ett fan (och den andra halvan kan vara Buffyverses starkaste.. jävla schizo-säsong!).

Första halvan av Angel S1 är iofs inte mycket att hänga i julgran den heller kom jag på... delad etta?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav VelocityBoy » sön jan 23, 2005 14:27

Yog-Sothoth skrev:Är det bara jag och typ två till som älskar båda serierna? :(

VelocityBoy skrev:Jaja jag tycker sammantaget att de är de två bästa serierna som har gjorts men att Buffy är den klart bättre.

Så jag är med dig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Ai » sön jan 23, 2005 15:21

Att be mig välja mellan dom här två serierna är som att be mig välja mellan en chokladkaka och .... en annan likadan cholkladkaka ... det slutar bara i gråt och tandagnisslan och att jag tar båda och springer för livet!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 15:45

caffeineaddict skrev:Har tänkt på saken och måste hålla med noike om att första halvan av Buffy S2 är den svagaste i Buffyverse (WSWB till trots). Rätt konstigt med tanke på hur länge jag hävdade att det var min favoritsäsong, fast det har ju sin romantiska förklaring i att det var där jag blev ett fan (och den andra halvan kan vara Buffyverses starkaste.. jävla schizo-säsong!).

Första halvan av Angel S1 är iofs inte mycket att hänga i julgran den heller kom jag på... delad etta?

Du tycker alltså att Buffy säsong 1 är bättre än första halvan av säsong 2?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » sön jan 23, 2005 15:53

Yog-Sothoth skrev:
caffeineaddict skrev:Har tänkt på saken och måste hålla med noike om att första halvan av Buffy S2 är den svagaste i Buffyverse (WSWB till trots). Rätt konstigt med tanke på hur länge jag hävdade att det var min favoritsäsong, fast det har ju sin romantiska förklaring i att det var där jag blev ett fan (och den andra halvan kan vara Buffyverses starkaste.. jävla schizo-säsong!).

Du tycker alltså att Buffy säsong 1 är bättre än första halvan av säsong 2?

Uppenbarligen och jag håller med till fullo. Säsong 1 är kraftigt underskattad. Många avsnitten må vara utfåniga, men för det mesta innehåller dem många poänger och är fulla av charm. Något som jag faktiskt inte hittar mycket av i avsnitten under första halvan av säsong 2, där är det mest bara tråkigt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön jan 23, 2005 16:10

Tob sade vad jag tänkte. I Robot, You Jane må vara precis hur urfånigt och korkat som helst, men det är ändå inte lika stentråkigt som Reptile Boy. Iofs är det ytterst jämnt kvalitetsmässigt även där.

I siffror och statistik (även om jag märkt att jag inte kan bedöma Buffy på det viset, då det skulle betyda att S3 är min favoritsäsong p.g.a. dess sjuka jämnhet, trots att arcen lämnar för mycket att önska). En Buffy-skala, betyg 1-5.

S1:
Betyg 1 - 1 avsnitt
Betyg 2 - 2 avsnitt
Betyg 3 - 3 avsnitt
Betyg 4 - 5 avsnitt
Betyg 5 - 1 avsnitt

S2 (12 första avsnitten):
Betyg 1 - 1 avsnitt
Betyg 2 - 3 avsnitt
Betyg 3 - 4 avsnitt
Betyg 4 - 3 avsnitt
Betyg 5 - 1 avsnitt

Angel S1 (12 första, eftersom jag drog in den också i diskussionen):
Betyg 1 - 1 avsnitt
Betyg 2 - 2 avsnitt
Betyg 3 - 4 avsnitt
Betyg 4 - 4 avsnitt
Betyg 5 - 1 avsnitt

Så, japp, statistiken (och mitt huvud) säger att både första halvan av Buffy S2 och första halvan av Angel S1 är sämre än Buffy S1. Tyck vad ni vill, det är vad jag säger. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sus@n » sön jan 23, 2005 17:39

CheeseGuy skrev:BtVS
-Roligare!
-Bättre karaktärer (i allmänhet, för Wesley är nog bäst eller näst bäst i Buffyverse).
-Ett par udda avsnitt (Hush, Restless, The Body, OMWF, CWDP, Storyteller) som är grymt bra.
-Ett par givna tiopoängare (Innocence, Passion, Becoming, The Body, OMWF, CWDP). AtS har kanske en eller två.
-Bättre musik (S2-4 + The Gift + OMWF + S7).

AtS:
-Flashbacks!
-Arcs som sträcker sig över flera säsonger.
-Wolfram & Hart.
-Faith (hon är utmärkt i BtVS, men äger totalt i AtS).
-Hela serien växer av det fantastiska slutet.
-Bättre fighter.
-Mindre magi (det är en ren smakfråga förstås - själv tycker jag t.ex. att scenen på The Bronze i Smashed är fruktansvärd).
-Bättre crossovers.
-Har de tre sorligaste Buffyverseavsnitten (A Hole in the World, Shells och Not Fade Away).

Jag tycker Ats är bättre men kan inte hjälpa att hålla med listan ändå. Med undantag att jag inte är så mycket för fashbacks så det inte är det som gör det bättre för mig. Ats tycker jag dessutom är rolig vid ett flertal tillfällen.

ATS:
- "Mer vuxen"
- Ett av mina "favoritpar" någonsin
- Cordelias sarksam
- Angels grubblande
- Wesley!
- Mer gruppkänsla än i Buffys senare säsonger
- Arcs!
- Som Cheeseguy nämnde FAITH!! Gillade aldrig henne i Btvs (undantag S7) men här är hon riktigt bra.
- Vissa bra avsnitt (Billy, Apocalypse, Spin The Bottle)

BTVS:
- Början på allt, utan Btvs ingen Ats!
- Massa riktigt starka avsnitt (se Cheeseguys lista)
- Mer kärlek för karaktärerna (kan dock känna det för Ats karaktärer ibland)

Trots att min lista är mer pro Ats så är min kärlek till Btvs minst lika stark och i många stunder tvekar jag vilken som är bäst. Jag säger att de är lika bra men om någon tvingar mig att välja säger jag Ats. Och jag har inte sett S5 än så jag verkar ha mycket att se fram emot!!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS