Buffyavsnitt, Turnering - En variant (Resultat, mitten av 9)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Tam » mån jul 04, 2005 1:40

The Body är nog just utanför min topp 10. Men det är väl en ok vinnare ändå.

Lies My Parents Told Me brukar jag kalla mitt favoritavsnitt, så det är jag glad det tog sig så pass långt.

Annars åkte New Moon Rising ut för tidigt och Normal Again för sent.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav noike » mån jul 04, 2005 2:19

AKS skrev:Hade velat att Becoming Pt 2 skulle ha vunit även om jag personligen aldrig kan skilja på Pt 1 och Pt 2. Jag ser dem alltid som ett ochsamma avsnitt.

Det är därför jag anser att det inte kan vara längst upp på en lista över det bästa avsnittet. I en lista där man kan dela förstaplatsen är det fullt förståeligt däremot. För när du tar bort en av delarna så lider helheten av avsnittet katastrofalt, ingen av becoming-delarna kan stå ordentligt på egna ben.

Tam: Normal Again är ett avsnitt som för mig i varje fall klättrar tiotals steg uppåt på topplistan för varje gång jag ser om det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jul 04, 2005 10:48

För att det skulle ha varit helt rättvist borde alla dubbelavsnitt kanske ha räknats som ett enda avsnitt. D.v.s. man röstade inte på What's My Line Pt 1 eller 2 utan på What's My Line... Fast då blir det kanske diskussioner om vad som är dubbelavsnitt. Vi har ju några dubblar utan Pt 1 och 2 tillagda på slutet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån jul 04, 2005 11:12

AKS skrev:För att det skulle ha varit helt rättvist borde alla dubbelavsnitt kanske ha räknats som ett enda avsnitt. D.v.s. man röstade inte på What's My Line Pt 1 eller 2 utan på What's My Line... Fast då blir det kanske diskussioner om vad som är dubbelavsnitt. Vi har ju några dubblar utan Pt 1 och 2 tillagda på slutet.

Men samtidigt är det lättare att bygga upp en historia kring två avsnitt än ett avsnitt, så då blir det orättvisst egentemot alla singelavsnitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån jul 04, 2005 11:19

Ja, samtidigt som det ju kanske är ännu orättvisare att "kompletta" historier tävlar mot halva. Går nog inte att få en bra lösning på detta problem.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » mån jul 04, 2005 12:26

Efter sommaren kanske vi skulle ha en dubbelavsnittdeathmatch? Alla dubbelavsnitt mot varandra? "I In Team"/"Goodbye Iowa" mot "Becoming"?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån jul 04, 2005 13:54

A bear skrev:Efter sommaren kanske vi skulle ha en dubbelavsnittdeathmatch? Alla dubbelavsnitt mot varandra? "I In Team"/"Goodbye Iowa" mot "Becoming"?

Prepare for the coming onuslought coming this autumn. Who will stand? Who will fall? Who will bleed to death?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » mån jul 04, 2005 14:23

Alla vet väl vid det här laget att ger ser en tredje plats för OMWF som en
skandal, inget annat än första plats var enligt mig aktuellt. Men visst, The
Body är nog en värdig vinnare. Det är trots allt ett mästerverk rakt
igenom det också. Doppelgangland är en oväntad glad överraskning men
topp 4 hade jag aldrig placerat den själv. Jag saknar avsnitt som The Gift,
Fool for Love, Intervention och Tabula Rasa oerhört. Vad hände
egentligen med dom?

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Binchy » mån jul 04, 2005 19:05

Jättebra jobb, Tob! Diagrammen var väldigt belysande.

Dubbelavsnittsmatchen låter som en jättebra idé, och att vänta till hösten, när alla är på plats vid sina datorer igen, är också en bra idé.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav latarmig » mån aug 01, 2005 5:15

Sent ska syndaren vakna. Jag upptäckte just att jag inte kommenterat turneringen och heller inte tackat för allt jobb. Stort tack Tob, det var ett väldigt bra initiativ som du sedan förde i hamn med den äran.

Några små kommentarer så här i efterhand. Som jag argumenterat för i sus@ns turnering så struntar jag fullständigt i om det blir rättvist. Jag vet inte ens vad det ordet innebär i det här sammanhanget. Vad som är viktigt är istället att alla tar de givna reglerna på allvar och röstar som de tycker. Eftersom det är gjort ser jag den här turneringen som en succé. Det var väldigt kul att gå in och rösta, och flera gånger var det riktigt spännande, och visst blev det vid ett flertal tillfällen förvånade miner för de flesta av oss när vi såg resultatet av våra mödor.

En sak som slog mig när jag tittade på diagrammen och uppställningarna av röstfördelningen var att vi är rätt eniga om vad vi inte tycker om. För varje säsong fanns det ett antal avsnitt som inte fått någon enda röst, och det verkar, om man jömför det med diskussionerna i avnsittstrådarna, som om det är just de avsnitten som är minst populära. Med andra ord är vi som röstade förmodligen ganska representativa för forumet i stort.

En liknande tendens finns när det gäller favoritavsnitt men jag har en känsla (utan att ha räknat på det) att det är något större spridning bland favoriterna. Det verkar också lite underligt att en del avsnitt som brukar ses som väldigt bra (till exempel "Triangle") fått få röster och inte klarat sig igenom första halveringen, vilket jag tror beror på att vi varit för få som röstat. Hade vi varit flera så hade de allmänt sett mest populära avsnitten aldrig blivit utan röst (eller bara fått ett par), det vill säga medelkurvan på diagrammen hade varit jämnare.

Samma orsak (att vi som röstade var så få) ser jag till att "Dopplegangland" klarade sig så långt. Det hade den förmodligen inte gjort vid en bredare omröstning. "The Body" som vinnare var för mig en självklarhet. Rädslan fanns alltid att något annat avsnitt skulle vinna men hade så skett hade jag skyllt på tillfälligheter (till exempel tillfällig sinnesförvirring hos vissa av er). ;-) Argumentet att inte rösta på "The Body" på grund av att det inte är representativt förstår jag inte alls. Att vi ska få fram det mest representativa avsnittet finns ju inte med i reglerna. I och för sig kan man givetvis ange vilka skäl man vill för hur man röstar (detta har jag utförligt argumenterat för i tråden till "Seeing Red" (6x19)), så givetvis går det att försöka få fram det mest representativa avsnittet, men i så fall tycker jag det vore mycket bättre att göra en speciell omröstning om just det.

För egen del tycker jag att "Tough Love" föll obegripligt mot "Doppelgangland", det var till och med något förvånande att "Amends" föll i omröstningen innan. Även "Normal Again" och "Seeing Red" saknade jag i slutstriden. "Becoming" är ingen favorit för mig, men att den gick så långt var ändå väntat. "The Gift" är inte heller någon av mina favoriter men jag trodde nog att den skulle nå längre, jag var till och med rädd att den skulle vinna.

Synd att turneringen tog slut så fort, men det verkar som om det finns ytterligare alternativ att testa. A Bears förslag om dubbelavsnittsmatcher är nog någonting att satsa på. Dessutom gillar jag AKS förslag från sus@ns tråd om att räkna på hur vi har röstat i tråden för våra tio i topp-avsnitt. Om jag inte missminner mig hade Zaxx också någon variant som han gillade. Nu under sommaren kanske det inte är läge men snart börjar jobb och skolor igen och då kan det vara dags.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » mån aug 01, 2005 14:11

Tack för den positiva feedbacken. Roligt att höra. Största problemet med turneringen var helt klart uppslutningen. Naturligtvis var väl det ingen vidare ide att köra den under sommaren när många inte alls sitter inne och surfar, stamgästerna på forumet fick man väl med i stora drag, men dem där som kikar in någongång då och då var det värre med.

Har funderat lite på en liknande Angel turnering, det är dock lite knepigare att få ihop antalen på ett smidigt sätt, så funderingarna har inte kommit så långt. Hur som helst dröjer det nog till framåt hösten ändå. Angel kan nog komma bli lite intressantare också, den har inte alls samma givna vinnar kandidater som Buffy. Även om det i min bok är nästan lika givet att A Hole in the world skall vinna Angel som att The Body skall vinna Buffy. En rolig grej också när man fått fram en viss rangordning på Angel avsnitten är att man lättare kan köra en kombinerad turnering, vilket Buffyversa avsnitt är bäst? Betydligt knepigare att jämföra, men kanske desto roligare.

Jag har nog en ganska likvärdig syn på vilka avsnitt som är bra eller dåliga som många andra. Detta fick man verkligen bekräftat då jag mer eller mindre kan skriva under på samtliga diagram och trendlinjer. Jag har nog en ganska tråkig smak som absolut inte skiljer sig så mycket, även om jag tycker många av höjdaravsnitten bland gemene man är överskattade och att dem mindre bra höjdaravsnitten är underskattade.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » mån aug 01, 2005 14:36

En Angel-turneringen hade helt klart varit intressant. Att sedan genomföra en tävling mellan buffy och angel-avsnitt är ju något som lockar men jag kan tänka mig att det blir lite problematiskt om folk inte sett hela Angel. Har tillräckligt många sett båda serierna för att en tävling skall kännas möjlig? Om man inte har ett så stort krav på hur många som röstar borde ju förstås svaret vara ja. Jag är så fruktansvärt sugen på att få klaga på alla som röstar bort Angel-avsnitt mot buffy-avsnitt så jag vill ha den tävlingen ;)

Tycker fortfarande att slutresultatet i den här turneringen är tragiskt. :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav latarmig » mån aug 01, 2005 15:22

Eftersom man kan anta att det är ytterst få som sett AtS utan att ha sett BtVS (finns det ens någon?) så tror jag vi får samma problem med en AtS-turnering, som med en buffyverse-turnering. Det som ställer till det är att det nog finns några som inte sett AtS alls, plus att en del är mitt inne i sin första genomgång. Dessutom är förmodligen kännedomen om BtVS betydligt större även bland de som sett rubbet.

En indikation på det får man om man jämför de båda trådarna för sus@ns turnering. I skrivande stund har BtVS-tråden 1591 svar, medan AtS ligger efter med bara 1451. Då har ändå båda turneringarna pågått lika länge. Så en tjugoprocentig nedgång får vi nog räkna med i alla former där AtS är inblandad.

Detta är inte sagt för att avskräcka från att starta AtS-turneringar, men det kan vara bra att inte ha hoppet alltför högt uppskruvat.
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » mån aug 01, 2005 15:28

Fast samtidigt har röstningarna i Buffy-turneringen gett upphov till mer diskussioner i tråden än vad det har hänt på Angel-turneringen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sjostrand » tis aug 02, 2005 12:29

Jag läste just i forumet om Anne 3.1 där det diskuterades vilket som var det sämsta avsnittet. Det kanske skulle vara något att ha en turnering om. Inte så smickrande kanske, men spännande och känslosamt kan det nog bli... Den bästa formen tycker jag skulle vara den som var i den här tävlingen. Fast man kan kanske hoppa över den första halveringen och välja ut de fem minst bra avsnitten i varje säsong (två från säsong 1) för det kan vara bökigt att hitta 10 "dåliga" avsnitt per säsong...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav The Buffster » tis aug 02, 2005 12:54

sjostrand skrev:Jag läste just i forumet om Anne 3.1 där det diskuterades vilket som var det sämsta avsnittet. Det kanske skulle vara något att ha en turnering om. Inte så smickrande kanske, men spännande och känslosamt kan det nog bli... Den bästa formen tycker jag skulle vara den som var i den här tävlingen. Fast man kan kanske hoppa över den första halveringen och välja ut de fem minst bra avsnitten i varje säsong (två från säsong 1) för det kan vara bökigt att hitta 10 "dåliga" avsnitt per säsong...

Låter som en mycket bra idé tycker jag!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav sjostrand » ons aug 03, 2005 9:49

Jag har fortsatt fundera på en "den minst bra Buffyepisoden-turnering".
Eftersom de flesta är överens om att säsong 1 innehåller fler mindre bra avsnitt än de övriga säsongerna så fungerar det inte riktigt med 2+(6*5) för att få fram kandidaterna. Är bara 2 av de 32 sämsta (ursäkta, minst bra ska det vara) från säsong 1?

Därför har jag ett förslag på hur man skulle kunna göra. Om man väljer ut fyra episoder från varje säsong och sedan 4 valfria utöver de första 28 så blir det 32.
Annars så skulle man ju kunna nominera 4*7 avsnitt men de 32 som fått flest röster går vidare...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav The Buffster » ons aug 03, 2005 17:14

sjostrand skrev:Därför har jag ett förslag på hur man skulle kunna göra. Om man väljer ut fyra episoder från varje säsong och sedan 4 valfria utöver de första 28 så blir det 32.

Det låter som ett bra förslag tycker jag, så när drar tävligen igång? :)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 14:32

Jag ska snart åka till paris i två veckor, så jag skulle kunna dra igång tävlingen den 1/9 om det passar och intresse finns...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav The Buffster » tor aug 04, 2005 14:42

Fuskigt, jag vill också åka till Paris!

Det låter som ett bra förslag till datum, och jag tror säkert att fler än jag är intresserade av en sån här tävling.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 14:54

Det var väldigt så snabbt man kan svara då...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav latarmig » tor aug 04, 2005 14:59

Det är både en bra idé och ett bra startdatum.

Att första säsongen inte är riktigt i klass med de andra ställer ju till med problem, men jag tror du löst det på ett bra sätt. I och med att första säsongen är kortare och man trots det ändå ska välja fyra avsnitt, plus att man har fyra fria val, så har man den teoretiska möjligheten att nominera åtta avsnitt från första säsongen. Det borde rimligtvis räcka.

Det enda argumentet mot din idé är väl att du vill ta bort den första halveringen. Men en sådan kunde väl vara intressant? Kanske är det ändå bättre med din form, svårt att veta. Gör som du vill. :-)
latarmig
Big Bad

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 15:13

Halvering är en bra idé, men då måste vi hitta på hur vi ska lösa de fyra valfria episoderna?
Tyvärr tror jag nog att det får bli slumpvis lottning redan från första rundan efter nomineringen. Om ingen annan kommer med ett bra förslag...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav The Buffster » fre aug 05, 2005 13:40

sjostrand skrev:Det var väldigt så snabbt man kan svara då...

Självklart! :D

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav ladymorganlefay » sön aug 07, 2005 9:47

vilken jävla tävling!!! helt underbart genomfört. (har hittat en dator med innternet, mitt i semestern) När jag ä återpå min arbetsplats och mitt hem, så ska jag läsa igenom den här tråden. Plötsligt känns det som om jag vill till jobbet igen.
:D
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS