Buffy Tournament

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav The Buffster » tis aug 02, 2005 18:53

Eynosh skrev:Nope,, inte så haj på det avsnittet. Men Zaxx tycker ännu mindre om det

Hmm, det har jag lite svårt att förstå då jag älskar The Body som dom flesta andra. Men jag håller med dig att att The Gift är bättre!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Tob » tis aug 02, 2005 19:06

Det ser ju ut som att The Gift kommer att ta hem detta. Helt makalöst och fullständigt oförstående inför detta. Glöm nu inte vi som har fasta röster.

Eynosh skrev:
The Buffster skrev:Eynosh, du gillar verkligen inte The Body va?

Nope,, inte så haj på det avsnittet. Men Zaxx tycker ännu mindre om det =)

The Gift nu. Slutscenen är klockren, kanske en av dom bästa tillsammans med "Chosen´s", kyssen mellan Spike och Buffy.

The Body innehåller bara klockrena scener.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tis aug 02, 2005 19:09

<jag är tråkig>Ja, det är ju skandal om alla inte tycker precis som mig... Nu vet jag inte hur allvarligt det är menat, men jag tycker att sånt snack är lite tråkigt. Vissa tycker helt enkelt olika, och har (möjligtvis) bra anledningar till det. Punkt.</jag är tråkig>

The Body. (Men jag älskar The Gift också.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 19:24

CheeseGuy skrev:<jag är tråkig>Ja, det är ju skandal om alla inte tycker precis som mig... Nu vet jag inte hur allvarligt det är menat, men jag tycker att sånt snack är lite tråkigt. Vissa tycker helt enkelt olika, och har (möjligtvis) bra anledningar till det. Punkt.</jag är tråkig>

Medhåll, CG. Det var därför jag lite skämtsamt lade in mitt inlägg om "Vad ska vi göra nu... eftersom jag tycker att det är skandal om The Body vinner." Mitt inlägg vara alltså inte allvarligt menat. Just ordet "skandal" kan jag tycka känns nedlåtande mot de som röstar på det avsnitt som orsakar "skandalen", i alla fall i detta sammanhang. Ungefär som "Ni vet ju inte bättre..."
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » tis aug 02, 2005 19:52

The Gift

Alltså alla missförstår mig när man pratar om The Body... det är ett underbart avsnitt, men det är så "not Buffy" enligt mig... så det hamnar utanför... samma med OMWF egentligen. Kanske inte lika extremt men ändå..
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav JRT » tis aug 02, 2005 19:55

CheeseGuy skrev:Nu vet jag inte hur allvarligt det är menat, men jag tycker att sånt snack är lite tråkigt.

Självklart är jag både gravallvarlig och lite skittråkig. Och jag står för det.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 20:55

Well, som sagt så beror det ju inte på ett ord utan på vad man menar med det. Eftersom det är ett textmedium vi använder så är det ibland svårt att veta vad alla menar med sina inlägg. Alla smileys är inte av ondo.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav mattek72 » tis aug 02, 2005 21:00

CheeseGuy skrev:<jag är tråkig>Ja, det är ju skandal om alla inte tycker precis som mig... Nu vet jag inte hur allvarligt det är menat, men jag tycker att sånt snack är lite tråkigt. Vissa tycker helt enkelt olika, och har (möjligtvis) bra anledningar till det. Punkt.</jag är tråkig>

Jag har inga problem med om någon skriker skandal (oavsett hur allvarligt menat det är), det visar ju bara hur mycket vissa personer brinner för olika avsnitt.
Vad The Body anbelangar så tycker jag att det är ett mycket bra avsnitt, men inte mer. Eller som
Zaxx skrev: men det är så "not Buffy" enligt mig... så det hamnar utanför...

Skulle det ha stått mot exempelvis Becoming, så hade jag röstat på Becoming.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Nyx » tis aug 02, 2005 21:33

The Gift!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis aug 02, 2005 22:11

AKS skrev:Well, som sagt så beror det ju inte på ett ord utan på vad man menar med det. Eftersom det är ett textmedium vi använder så är det ibland svårt att veta vad alla menar med sina inlägg. Alla smileys är inte av ondo.

Fast visst är jag allvarlig, så allvarlig som man kan vara när diskussionen handlar om en liten omröstning kring vilka Buffyavsnitt som är bäst... Jag tycker att det är skandal/idiotiskt/vansinne eller vad man nu vill att t.ex. Doppelgangland kan slå ut det jag ser som ett av seriens allra bästa avsnitt. Det är min åsikt som ingen behöver hålla med om, men det kan man väl räkna ut utan att jag påpekar det eller använder smileys.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 22:41

Zaxx skrev:The Gift

Alltså alla missförstår mig när man pratar om The Body... det är ett underbart avsnitt, men det är så "not Buffy" enligt mig... så det hamnar utanför... samma med OMWF egentligen. Kanske inte lika extremt men ändå..

Vadå? Så du tycker inte att man kan räkna ett avsnitt som det bästa bara för att det inte följer samma mall som resten av avsnitten? Idioti. Jag kan förstå varför man intebör sätta ett avsnitt som the Body i händerna på någon som inte har sett något tidigare (för att det inte är representativt och framförallt eftersom det kräver att man känner till de inblandade karaktärerna) men när man ska ta fram det bästa så ska inte formen avsnittet tar spela någon roll alls eftersom det faktiskt trots allt är en del av serien.

Om man tycker att ett avsnitt inte kan vara det bästa i serien på andra grunder än kvaliten (Edit: underhållningsvärde går också bra även omd et är en ännu mer diffus term), tja, då bör man inte rösta alls i sådana här tillfällen. Inte för att man har fel åsikter om vilket av avsnitten som är bäst utan för att man är en idiot.
Senast redigerad av noike tis aug 02, 2005 22:59, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 22:43

Fast visst är jag allvarlig, så allvarlig som man kan vara när diskussionen handlar om en liten omröstning kring vilka Buffyavsnitt som är bäst... Jag tycker att det är skandal/idiotiskt/vansinne eller vad man nu vill att t.ex. Doppelgangland kan slå ut det jag ser som ett av seriens allra bästa avsnitt. Det är min åsikt som ingen behöver hålla med om, men det kan man väl räkna ut utan att jag påpekar det eller använder smileys.

Jag har aldrig påpekat att du inte var allvarlig eller att du måste använda smileys för att göra om ditt inlägg till ett skämt. Det skulle i så fall vara om du menade det ironiskt eller skämtsamt.

Smileysgrejen var mer en allmänn grej eftersom jag har varit med om mer än ett missförstånd tack vare att någon sagt något som kan tolkas som elakt bara för att de inte satt in en ;) efteråt. Som sagt: alla smileys är inte av ondo. Men det är ju inget man ska lägga till för att ändra meningen med sitt inlägg. Är man allvarlig så är man allvarlig.

När det gäller denna tråd så: no biggie. Då jag säger att det kan verka nedlåtande att ropa skandal så menar jag inte alla som använder det ordet (jag har säkert använt det själv nån gång) är nedlåtande, men det finns vissa inlägg där jag i alla fall känt att det är menat som att förminska resultatet om "fel" avsnitt skulle vinna.

Mina two cents naturligtvis, men det kan man ju antagligen räkna ut utan att tillägga detta. Heh.
Senast redigerad av AKS tis aug 02, 2005 22:46, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 22:46

"Skandal" känns aftonbladeskt och är ett sådant ord som för mig är helt omöjligt att ta på allvar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav JRT » tis aug 02, 2005 22:47

AKS skrev:Mina two cents naturligtvis, men det kan man ju antagligen räkna ut utan att tillägga detta. Heh.

Faktum är att jag tycker att du kunde ha visat det tydligare. Fler smileys. Röda och gräddelina varningstexter, gärna blinkande sådanan. Samt en liten ljudeffekt som säger "my opinion!" när man för muspekaren över inlägget. :P

"Skandal" känns aftonbladeskt och är ett sådant ord som för mig är helt omöjligt att ta på allvar.

En anledning till att det känns passande i det är sammanhanget.
Senast redigerad av JRT tis aug 02, 2005 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 22:48

noike skrev:"Skandal" känns aftonbladeskt och är ett sådant ord som för mig är helt omöjligt att ta på allvar.

Hehe, satt och analyserade ordet skandal idag och kom fram till nästan samma sak. Sen så funderade jag på om jag skulle använda ordet "nakenchock" om The Gift förlorar denna omgång. Nåt att fundera på...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 22:50

JRT skrev:Faktum är att jag tycker att du kunde ha visat det tydligare. Fler smileys. Röda och gräddelina varningstexter, gärna blinkande sådanan. Samt en liten ljudeffekt som säger "my opinion!" när man för muspekaren över inlägget. :P

Exakt min poäng.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 22:51

AKS skrev:
noike skrev:"Skandal" känns aftonbladeskt och är ett sådant ord som för mig är helt omöjligt att ta på allvar.

Hehe, satt och analyserade ordet skandal idag och kom fram till nästan samma sak. Sen så funderade jag på om jag skulle använda ordet "nakenchock" om The Gift förlorar denna omgång. Nåt att fundera på...

Ehh... Så det blir nakenbild på AKS i tråden om the Gift förlorar?

Jag röstar på the Body.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 22:53

Skulle inte vilja påstå att en nakenbild på mig skulle vara en "nakenchock" mer en "nakenglädje"... Fast vad synd att jag avslöjade att det skulle bli så, nu röstade du ju på The Body bara därför...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 23:01

Inte bara faktiskt. Just nu känns the Gift och the Body rätt lika -- superbra men inte tillträckligt för en topp 10-placering.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 23:08

Ah, nu måste jag springa iväg och läsa din topp 10-lista, noike. Blev riktigt intresserad. :)

EDIT: Dags att uppdatera din topp 10? OM jag tolkade dig rätt: du tycker inte att The Body och The Gift platsar på topp 10? Måste ha tolkat fel...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 23:13

AKS skrev:Ah, nu måste jag springa iväg och läsa din topp 10-lista, noike. Blev riktigt intresserad. :)

EDIT: Dags att uppdatera din topp 10? OM jag tolkade dig rätt: du tycker inte att The Body och The Gift platsar på topp 10? Måste ha tolkat fel...

Den är helt out of date. Jag håller på och filar på en ny, men det kan ta ett tag innan den är klar. (Jag tror jag måste se om allt en gång till innan.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 23:16

Spännande att se den nya listan nån gång framöver. Jag uppdaterar min lista i den tråden kontinuerligt. Ja, inte varje dag eller så, men då jag kollar listan ibland och upptäcker att jag inte längre tycker detsamma så möblerar jag om lite. Originallistan (som finns på dvdforum) ser alltså annorlunda ut.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 23:31

AKS: jag tror inte så mycket kommer att förändras i och för sig från min mentala bild utom just den jag gav kommentarer i den nya listan. Den kanske ligger ännu högre upp egentligen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis aug 02, 2005 23:44

The Body.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » ons aug 03, 2005 0:06

noike skrev:
Zaxx skrev:The Gift

Vadå? Så du tycker inte att man kan räkna ett avsnitt som det bästa bara för att det inte följer samma mall som resten av avsnitten? Idioti. Jag kan förstå varför man intebör sätta ett avsnitt som the Body i händerna på någon som inte har sett något tidigare (för att det inte är representativt och framförallt eftersom det kräver att man känner till de inblandade karaktärerna) men när man ska ta fram det bästa så ska inte formen avsnittet tar spela någon roll alls eftersom det faktiskt trots allt är en del av serien.

Om man tycker att ett avsnitt inte kan vara det bästa i serien på andra grunder än kvaliten (Edit: underhållningsvärde går också bra även omd et är en ännu mer diffus term), tja, då bör man inte rösta alls i sådana här tillfällen. Inte för att man har fel åsikter om vilket av avsnitten som är bäst utan för att man är en idiot.

Men hallå!?
Vad pratar du om?
Jag säger att avsnittet är FÖR MIG så.. :D Det är klart att man kan tycka det är det bästa, det är förmodligen ett av de bästa i genomsnitt också. Men om jag ser Buffy som en helhet och tar ut de bitarna jag verkligen gillar med Buffy, så hamnar The Body lite i en egen genre! UNDERBART! det har jag ju sagt... men jag gillar ändå många andra för det.

Sen vet jag inte om vi har tagit kriterierna för avsnitten... Vilket avsnitt tycker jag är bäst? Vad innebär det då? Filmat? Regi? Underhållning? Roligast att se? Mest Skrämmande?

Jag måste säga att när jag ställer två avsnitt mot varann, tänker jag oftast: Vilket hade jag helst velat se? Det brukar hjälpa till ganska bra...

Det är DU som har fel ang. mitt tankesätt.

I sida ett i tråden står det dessutom, vi skall komma fram till ett favorit avsnitt? ÄNNU mer oklart... så nej... jag är ingen Idiot.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » ons aug 03, 2005 0:31

Jag trodde det hela gick ut på vad man tyckte var bäst. Men om det däremot handlar om vilket är ens favorit ur synpunkten vilket man oftast ser om så... well, finns det en poäng med att rösta? För en sådan turnering känns väldigt meningslös.

Och nej, i en sådan här turnering förstår jag inte varför man ska särbehandla vissa avsnitt -- de är en del av serien och bör ses ur samma perspektiv oavsett om de är representativa för serien som helhet eller inte.

Bäst handlar om helheten, tycker jag. Om man inte är intresserad av bildkompositioner eller regi så tas inte det med i beräkningen. Så som jag såg på den här turneringen var att av de två avsnitten skulle man välja den man tyckte var bäst -- ur vilka perspektiv och kriterier som man nu kände för. Däremot ska man vara rättvis -- att dömma bort ett avsnitt för att "det känns inte som ett Buffy-avsnitt" är dumt eftersom det ÄR ett Buffyavsnitt. Och då ska man bedömma det som ett sådant också, precis som alla de andra.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » ons aug 03, 2005 1:35

Alltså jag förstår precis hur du menar! Det är svårt att ställa frågan Bästa eller Favorit?

Jag tycker The Body är ett BRA avsnitt, kanske ett av de bättre.

Exempel ett av mina favvo avsnitt är: "Lies my parents told me", samtidigt som The Body inte är det... om man ser till vad jag gillar att se på. MEN sen kan jag tycka att The Body är ett "bättre" avsnitt, svårt att förklara här.

The Body tar ju verkligen fram det bästa hos skådespelarna... stämningen är enorm och det har stor betydelse för serien.
Men jag ser hellre och oftare "Lies..".. vilket skall jag rösta på om ngn frågar om Favoritavsnitt då?

Och skall jag byta om ngn istället ställer frågan om Bästa avsnitt?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » ons aug 03, 2005 1:57

Zaxx: bra fråga faktiskt. Jag har ingen aning om hur jag hade röstat om jag hade sett på det så.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav latarmig » ons aug 03, 2005 4:01

latarmig skrev:Det är skandal om "The Gift" vinner (men skandaler är ju inget ovanligt).

Vilket ståhej det blev om mitt inlägg. Tanken var att locka till diskussioner om kampen mellan "The Body" och "The Gift", men det lyckades jag tyvärr inte med. Alltför ofta glider omröstningarna förbi okommenterade vilket jag tycker är synd. Nu kom diskussionen istället att handla om ordet "skandal", men innan jag tar itu med det kommer en kommentar till Cheeseguys svar.

Självfallet är jag medveten om att alla har sina egna favoriter, smaken är olika. Det är dessutom så att man inte har någon skyldighet att ändra på sig när det gäller tycke och smak. Var och en får ha precis vilken smak som helst (det här är en skiljelinje gentemot moralen, när någon behandlar någon annan illa så säger vi inte att var en väl får behandla andra som hon vill).

Men om vi bara konstaterar att människor har olika smak och därefter sätter punkt så lär det inte bli mycket till diskussioner. I så fall blir omröstningar som den här enbart en statistisk tabell eller graf, där vi kan se hur många som röstat på ena eller andra sättet. Så att sätta punkt är jag ingen vän av. Låt diskussionerna fortgå och låt dem gärna vara heta.

Hettan i diskussionerna har med engagemang att göra. Hade den här omröstningen gällt Vänner så hade jag förmodligen kunnat välja det ena avsnittet framför det andra, kanske hade det också blivit någon diskussion, men vad spelar det för roll vilket avsnitt som vinner eller förlorar i en TV-serie som inte betyder någonting i ens liv?

När man bryr sig så är det inte likgiltigt om exempelvis "The Body" eller "The Gift" vinner. Det är fortfarande fråga om smakomdömen och man kan inte kräva att andra ska tycka som en själv, men varför inte protestera, argumentera och diskutera med sina meningsmotståndare? Man kommer förmodligen aldrig att övertyga någon enda människa så att de ändrar åsikt till att tycka som en själv, men det innebär ju inte att man borde sluta att försöka omvända alla andra.

Så var det dags för ordet "skandal". Min användning av det var skämtsam. Som sagts i tråden så är det ett typiskt löpsedelsord, ett ord som sällan används någon annanstans än inom skvallerpressen (ett liknande ord är "rasa", på löpsedlarna rasar människor mest hela tiden, medan det ordet är mycket ovanligt utanför den sortens media). Jag hade hoppats att min inställning skulle bli klar genom mitt parentestillägg om att skandaler inte är ovanliga, men jag misstog mig. Att mitt ordval var gjort med skämtsam underton innebär dock inte att jag inte tar frågan om vilket av avsnitten som ska vinna på allvar, det gör jag (så mycket man kan ta en sådan här omröstning på allvar, som JRT så väl uttryckte det).

AKS skrev:Just ordet "skandal" kan jag tycka känns nedlåtande mot de som röstar på det avsnitt som orsakar "skandalen", i alla fall i detta sammanhang. Ungefär som "Ni vet ju inte bättre..."

AKS skrev:Då jag säger att det kan verka nedlåtande att ropa skandal så menar jag inte alla som använder det ordet (jag har säkert använt det själv nån gång) är nedlåtande, men det finns vissa inlägg där jag i alla fall känt att det är menat som att förminska resultatet om "fel" avsnitt skulle vinna.

Det första citatet av AKS är direkt riktat mot mig, medan det andra riktar sig mot mig indirekt. En sådan reaktion innebär att vi här helt byter ämnesområde. Nu gäller det inte, som i övre delen av mitt inlägg, smakomdömen (där man kan tycka som man vill). Nu gäller det moral och det är något helt annat (hur man beter sig mot människor). Jag ber därför så mycket om ursäkt. Det var inte min mening att behandla någon nedlåtande, och jag får helt enkelt vara försiktigare och välja mina ord bättre i framtiden.
latarmig
Big Bad

Inläggav Pazuzu » ons aug 03, 2005 4:51

The Gift
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS