Buffy vs Angel - vilken serie är bättre? *spoiler*

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Buffy vs Angel - vilken serie är bättre? *spoiler*

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 0:36

JRT skrev:
Det jag tror alla försöker säga är: se hela Angel omedelbums!Ärligt talat, efter några avsnitt kommer du undra varför du inte börjat se skiten tidigare.

Yep. Damn straight.

Better than Buffy, och det står jag för. (Minus de vanliga specialavsnitt in Buffy då, men som helhet.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jan 21, 2005 0:40

OK, ni har NÄSTAN lyckats övertyga mig att Angel åtminstone är en roligare serie än Riley - Adventures Of An Anarchist Soldier skulle blivit. Får väl ge den en chans nån gång när jag inte har bättre för mig...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » fre jan 21, 2005 0:46

Björn skrev:OK, ni har NÄSTAN lyckats övertyga mig att Angel åtminstone är en roligare serie än Riley - Adventures Of An Anarchist Soldier skulle blivit. Får väl ge den en chans nån gång när jag inte har bättre för mig...

den där sista meningen får mig nästan att gråta....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav JRT » fre jan 21, 2005 0:47

noike skrev:
JRT skrev:
Det jag tror alla försöker säga är: se hela Angel omedelbums!Ärligt talat, efter några avsnitt kommer du undra varför du inte börjat se skiten tidigare.

Yep. Damn straight.

Better than Buffy, och det står jag för. (Minus de vanliga specialavsnitt in Buffy då, men som helhet.)

Absolut, samma här.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 0:55

Undra faktiskt om jag inte tycker att Angel 5x11: Damage är det bästa i Buffyverse någonsin.
Senast redigerad av noike fre jan 21, 2005 1:16, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » fre jan 21, 2005 0:57

Underbart att "Vad gör Buffy så bra" har blivit "Angel är bra!" :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 1:00

-Ansöker om tillstånd att få förvandla det här till en Buffy Vs. Angel-diskussion.
-Nekat.

Attans, då får jag ta den nedkortade versionen:
    Inga tior.
    Både lägre bottnar och lägre toppar.
    Tråkigare karaktärer.
    I största allmänhet inte lika bra, något som min intuition säger mig.

Gilla AtS men älska BtVS.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 1:03

Björn skrev:Riley - Adventures Of An Anarchist Soldier.
Detta och manus av Tim Minear och Joss Whedon. jag. Vill. Se.
(Spoiler bägge serierna)Nu efter Wes är han ett logiskt Extreme Make-Over material.

Ralfiparpa: vad jag tror du försöker säga är: less hot women on AtS. För annars håller inte ditt resonemang. Och inte ens då gör det det.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinwiel » fre jan 21, 2005 1:13

Äh, jag håller på RalfiParpa! Han har rätt! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav JRT » fre jan 21, 2005 1:15

RalfiParpa skrev:-Ansöker om tillstånd att få förvandla det här till en Buffy Vs. Angel-diskussion.
-Nekat.

Attans, då får jag ta den nedkortade versionen:
    Inga tior.
    Tråkigare karaktärer.

Nej, nej. Respons på den nedkortade versionen:

Ett stort antal avsnitt som kvalificerar sig för toppbetyg.
    Mycket jämnare kvalitet, förskonat från många låga bottnar.
    Mer varierade karaktärer.
    I största allmänhet bättre - vuxnare, mörkare.
    Gilla Buffy skarpt, men älska AtS (och Buffys högsta toppar.)

Undra faktiskt om jag inte tycker att Angel 5x10: Damage är det bästa i Buffyverse någonsin.

Mycket bra. Ännu bättre när det kallades 5x11: Damage (inte för att 5x10 var dåligt det heller).

Räddar allt det här genom att svara på frågan, varför är Buffy så bra? Jo, för att Buffy är serien som gav oss Angel! :twisted:

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 1:17

JRT skrev:Mycket bra. Ännu bättre när det kallades 5x11: Damage (inte för att 5x10 var dåligt det heller).

Oooops. Fixat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 1:56

Innan ni läser vidare vill jag utfärda en varning:
VARNING: Följande text består av osammanhängade bludder, den är helt och hållet subjektiv och innehåller dessutom antagligen ett och annat stavfel.

JRT skrev:I största allmänhet bättre - vuxnare, mörkare.

Just det här har jag alltid haft lite svårt för. Ett av Angels stora säljargument och det Angel-anhängare ofta använder sig av när de ska försvara sin favoritserie är det här med att Angel ska vara "mörkare och vuxnare". Utspelas i kalla (bildligt) och hemska Los Angeles istället för i någon fiktiv stad och så vidare.

Det jag blygsamt funderar på är: stämmer det?.
Efter att ha sett båda serierna är mitt svar helt sonika nej.

Jämför BtVS s6 med Angel s4.
BtVS innehåller förtvivlan, havererande relationer, drogberoende, våldsamt sadosex och allmänt jävla förfall.
AtS slåss de mot demoner för att stoppa världens undergång och allt avslutas med en oförklarligt dålig och intetsägande story om en Gina Torres som alla älskar. Jaha?
Måhända innehåller AtS några av de nämnda ingredienserna men äventyret och apokalypsen är ändå alltid vad som verkar vara mest centralt. Ja, där satte jag kanske fingret på varför jag inte gillar AtS lika mycket som BtVS: det fungerar inte (eller påverkar i alla fall inte mig) på lika många sätt.
Och vuxnare? Det här är det som verkligen får mig att fnysa och skaka på huvudet. Buffys senare säsonger i allmänhet och den sjätte säsongen i synnerhet handlar väldigt mycket om vad det innebär att växa upp och vara vuxen. "Life is The Big Bad" som sloganen till s6 är. Jag blir fortfarande tårögd av "The Body" eftersom den är så sann. Enda gången jag nästan blivit det av AtS var i "Shell" när Fred åker hemifrån i slutet. Inga demoner, vampyrer, spöken eller annat tjafs. Bara Fred i en ful bil på väg att upptäcka världen och det är helt jävla lysande. Tyvärr saknas det sånt i den utsträckning som behövs för att jag ska kunna betrakta det som en av mina favoritserier.

Ja, nu slutar jag nog.

TV-serien Buffy The Vampire Slayer är det bästa som någonsin hänt mig och världen i stort. Angel är ganska bra det också.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 2:26

RalfiParpa skrev:Jämför BtVS s6 med Angel s4.
BtVS innehåller förtvivlan, havererande relationer, drogberoende, våldsamt sadosex och allmänt jävla förfall.

Vilket i och för sig stämmer, men det känns fortfarande trots detta som en tonårsserie där personerna skriker "me! me! me!" Xander av alla personer är den som faktsikt verkar mest vuxen av allihopa i sjätte säsongen. Angel däremot handlar mycket mer om vad man gör efter man vuxit upp. Om världen och inte bara sig själv och sin bästa vän. Att ge upp drömmar för att de inte fungerar och att försöka påverka och göra världen bättre. Detta gör de inte i Buffy. Där är det jag, mitt och nu som gäller. Framtiden får någon anna ta hand om eftersom jag lever inte i den. Så nog är Angel den vuxnare serien.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 2:29

noike skrev:Så nog är Angel den vuxnare serien.

Jag håller inte med. Så...sten-sax-påse?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » fre jan 21, 2005 2:37

Ralifiparpa: strippoker?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » fre jan 21, 2005 9:54

JRT skrev:
    Mycket jämnare kvalitet, förskonat från många låga bottnar.
    Mer varierade karaktärer.
    I största allmänhet bättre - vuxnare, mörkare.
    Gilla Buffy skarpt, men älska AtS (och Buffys högsta toppar.)

Spoiler Angel s4, s5

Själv tycker jag att Angels säsong fyra ligger serien i fatet vad det gäller en jämförelse med Buffy... säsongen kapsejsar verkligen (givet den innehåller flera briljanta avsnitt, men arcen är en katastrof och vad värre är så kastar den även en skugga över de tidigare säsongerna).

När den startar om i s5 så är det bra (bättre än någonsin) igen men det huggs av innan den har hunnit sätta sig (Illyria egentligen utan mening, Spike utan att egentligen ha fått en roll m m) så jag kommer alltid att se 'sagan om Angel' som en aning bristfällig även om den i enskilda avsnitt alltid var bra.

Vad det gäller karaktärer så föredrar jag Buffy gänget, kanske framförallt för att de är fler bra karaktärer mot Angels få (som jag ser det är det bara Angel, Wes, Cordy, Fred och i viss mån Lorne).

Jag kan kanske gå med på att Angel är vuxnare men samtidigt innebär det inte mer än att showen är mer vuxen det innebär inte automatiskt att den på något sätt skulle vara bättre... jag personligen har lättare att identifiera mig med karaktärerna i Buffy än Angel (gammal som jag är).

Jaja jag tycker sammantaget att de är de två bästa serierna som har gjorts men att Buffy är den klart bättre.
Senast redigerad av VelocityBoy fre jan 21, 2005 12:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » fre jan 21, 2005 10:05

En sak som jag lätt glömmer bort om Buffy när jag kollar på den för länge utan att se Angel (eller bara kollar på Angel) är att det är konstant atmosfär av humor i Buffy... skämt eller roliga one-liners ligger sällan långt bort. I Angel är det också en del skämt, men inte riktigt på samma nivå.

Därför kan jag tycka att Buffy känns mindre verklig än Angel pga detta, fast inte på ett dåligt sätt. Jag tycker nog fortfarande Buffy är aningen bättre pga att den fick sluta ordentligt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav malavel » fre jan 21, 2005 10:29

Det finns ingen spoilermarkering i rubriken. Så en del inlägg kanske borde spoilermarkeras.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » fre jan 21, 2005 12:14

AtS är inte nödvändigtvis vuxnare, men det handlar om människor som redan är vuxna och måste ta hand om vuxna problem. Buffy handlar om att växa upp. Se bara på hur de två serierna slutar. Men att säga att Angel är "vuxnare" känns lite fel.

Jag vill nog också påstå att det är lite mörkare i allmänhet (undantaget Buffy S6, för mörkare än så blir det aldrig. Inte på samma sätt i alla fall.).

Angående AtS säsong 4, ni glömmer väl inte den fantastiska säsongsfinalen? Avsnitten innan må inte vara särskilt lyckade, men "Home" äger. Mycket.

Själv vill och kan jag inte säga vilken serie som är bäst (den enda uppenbara fördelen för en serie är Buffy som har två säsonger mer). Båda är svinbra, men på olika sätt.

Som sagt, mycket borde spoilermarkeras här, och jag föreslår att någon skapar en "Buffy vs. Angel"-tråd.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tinwiel » fre jan 21, 2005 12:30

Till att börja med så vill jag säga att jag håller med RalfiParpa och VB. Karaktärerna i Buffy är så mycket lättare att fästa sig vid, det finns ingen i Angel-gänget, förutom möjligen Wes, som kommer i närheten av att skapa samma band till mig som tittare som Buffy, Willow, Xander, Spike och Giles gör. Det är den främsta anledningen till att jag tycker bättre om Buffy än Angel. Angel är en bra serie, men Buffy är en alldeles fantastisk överjävligt bra serie (förutom Beer bad). Sen finns det andra anledningar också, men detta är den främsta. Bara för att Buffy handlar om att växa upp så behöver inte det betyda att den inte känns relevant för oss som redan "vuxit upp" (gör man någonsin det egentligen?) , speciellt de senare säsongerna behandlar ju även vuxenlivet. Sen påverkar ju Angel mig också men inte i samma utsträckning som Buffy.

Spoiler Angel
De enda händelserna/arcarna i Angel, som lyckats påverka mig på samma nivå som Buffy-händelser, var när Angel miste Connor, när Fred dog och blev Illyria och hur det påverkade Wes. Stackars Wes. Sen håller jag med om att Damage är ett av dom bästa Buffyverse avsnitten, det är überbra!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » fre jan 21, 2005 13:01

Jag håller med om att man fäster sig mer vid karaktärerna i BTVS än AtS (med några undantag förstås).

Förresten, två andra saker som Angel har till fördel: Arcs som sträcker sig över flera säsonger, och Wolfram & Hart (slår lätt alla big bads i Buffy).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav latarmig » fre jan 21, 2005 13:34

CheeseGuy skrev:jag föreslår att någon skapar en "Buffy vs. Angel"-tråd.

Hear, hear.
latarmig
Big Bad

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 23:36

Jag förslår att någon moderator skapar en "Buffy eller Angel?"-tråd av den här trådens senare sidor och spoilermarkerar den (båda serierna).

Klipp förslagsvis från noikes inlägg:
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=83911#83911
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Johannah » lör jan 22, 2005 1:18

Jag är en av dem som tycker att AtS är bättre än BtVS. Tittade på alla säsonger av Buffy innan jag såg ett enda avsnitt av Angel. Ansåg mig själv vara ett väldigt stort Buffy-fan. Men efter att jag såg mitt första avsnitt av Angel har jag inte sett ett endaste litet avsnitt av Buffy (har ett par boxar). Skippar nu för tiden alla avsnittstrådarna för Buffy också. Så saker och ting kan verkligen förändras.

Jag dras till AtS då den enligt mig har riktigt bra karaktärer som jag verligen tycker om, verkligen känner med och för. Storyn är för det mesta riktigt bra, utom ett par ganska hemska avsnitt. (Bla har jag svårt för Kate och Jasmine) Men det som tilltalar mig mest är nog att serien är så otroligt tragisk, så hemskt. Den är verkligen hjärtskärande vid vissa tillfällen.

"The total lack of family in Angel"
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 1:33

Johannah skrev:"The total lack of family in Angel"

"A world without love: The failure of family in Angel". Fick min Five seasons of Angel i veckan, mycket bra.

Själv säger jag fortfarande att Angel är den bättre serien - tveklöst. För min del i alla fall. Ska jag räkna upp favoritavsnitt i Buffy är det inte ett dugg svårt, det finns ett par (ca 2-5) i varje säsong som står ut, sedan är resten mer eller mindre bra. Det är mycket svårare i Angel där jag måste plocka ut många fler...

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Tob » lör jan 22, 2005 1:49

Jag skrev bland annat så här i förra tråden, men nu när det har blivit en egen tråd så kanske det vore ide att utveckla det lite.

När Angel är som bäst så är det bättre än Buffy, däremot har Buffy som serie en större plats inom mig för att karaktärerna ligger mig närmare överlag. Det är ju givetvis inget vedertaget, jag såg Buffy först och jag har sett Buffy mest det kan spela roll, det kan spela stor roll.

Framförallt så är det just den där sista delen av vad jag skrev som kan ha oerhört stor betydelse. Buffy var först. För hur man än vänder vrider på det så växer serien oerhört när man ser om den. Det är först då man verkligen märker på hur många olika plan serien funkar. Men rent spontant så vinner Buffy i nuläget, och det har helt och hållet att göra med karaktärerna. Jag brinner och lever för karaktärerna i Buffy. I Angel är det bara ett fåtal som kommer upp i det.

Fast när jag har sett om vissa Angel avsnitt, dem jag tycker bäst om, S1-S4 ungefär 15-20 stycken. Så slår det mig ofta hur bra jag verkligen tycker detta är. Så jag blir väldigt konfunderar över vilken serie som är bäst, det kanske rent av är dött lopp.

Vi får se nu när jag ser om Angel S5. Det finns ett antal avsnitt där som slår det mesta som finns inspelat, det kan mycket väl fälla ett defitnivt avgörande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör jan 22, 2005 3:22

Jag håller mer eller mindre helt med om det RalfiParpa skriver här:

RalfiParpa skrev:Attans, då får jag ta den nedkortade versionen:
    Inga tior.
    Tråkigare karaktärer.

Även om "gilla AtS" låter lite för svagt (och "tråkigare karaktärer" också. "Mindre underbara karaktärer"). Jag älskar båda serierna, men älskar Angel en bit mindre. För var omtitt blir jag bara mer och mer säker på detta. Angel S2 och S5 är helt underbara, men S1, S3 och S4 är för ojämna och har för stora problem. I Buffy höll alltid karaktärerna mig uppe även vid större svackor, vilket de inte riktigt gör på samma sätt i Angel.

Angel är likväl en av de 10 bästa serier jag har sett, och extremt sevärd, men Buffy är helt utan tvekan numero uno och en bra bit bättre.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sprite » lör jan 22, 2005 12:08

Buffy. Utan tvekan
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion

Inläggav CheeseGuy » lör jan 22, 2005 12:12

Kan ni inte ändra rubriken? Den är ju helt missvisande, och har ingen spoilervarning.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Langtry » lör jan 22, 2005 12:35

När jag läste rubriken trode jag det hela handlade om ett slagsmål och vem som skulle vinna det...

Nåväl, BtVS tar hem mitt pris i kampen mellan serierna. Kan inte riktigt motivera varför, det bara känns så.
Kanske för att det är lite mer humor i Buffy...

En poll kanske kan vara nå't i den här tråden?

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS