Vilket kan jag visa?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Eisa » tis nov 16, 2004 15:33

njae...alla säsonger rockar, dock är s. 4 ett av de som svänger minst.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav eponinethen » tis nov 16, 2004 19:05

Tob skrev:Jag skulle vilja påstå att varken The Body eller OMWF är någon given succe. För att uppskatta något av avsnitten så måste man nog vara rejält insatt i serien och karaktärerna.

Avsnitten kan däremot fungera som att ta bort lite fördomar, jag menar The Body är ju motsatsen till vad alla fördomar säger om serien. Så på så vis kan det ju funka, men som sagt var förvänta dig inte något bölande och snyftande.

Håller med. Och det jag tycker känns viktigast när jag ska försöka "konvertera" någon, är just att det ska bli av med sina fördomar.. Om man bara kommer förbi det där med att BtVS är världens fånigaste och oseriösaste så tror jag att man blir hooked ganska lätt...
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav Emily » fre nov 26, 2004 0:09

Vi tittade just welcome to the hellmouth....

jag: nu for du titta too fast and the....
(han såg på mig jätte konstig)
Jag: vad är de?
han: jag vill inte titta
(trodde att han menade buffy)
jag: va? varför inte?
han: jag vill titta MER BUFFY!

:)

Så vi tittade också the harvest. Han är fast (hoppas jag). Några avsnitt till och sen ska jag ta upp "måste köpa boxen" talet.

Jag har sagt att serien blir mycket bättre med tiden och dom gjorde 7 säsong så den var väldigt populär.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion

Inläggav Ai » fre nov 26, 2004 0:11

Emily! Blev han SÅN efter Welcome...??? JÖSSES! Han är fast. Absolut.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Emily » fre nov 26, 2004 0:53

Jag är så glad!
Jag visste att han skulle gilla det.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion

Inläggav Tob » lör nov 27, 2004 15:19

Tänkte göra ett simpelt försök att göra en relativt antibuffy kompis lite intresserad. Tänkte först visa Hush. Tycker han det är sevärd och rent av bra så tänkte jag sätta på något mera. Har funderat....

Kom och tänka på Normal Again, vilket jag minns som ett fristående avsnitt men ändå väldigt bra, stämmer detta? Skulle Normal Again fungera bra att visa? Rena Humoravsnitt har jag inte funderat på, utan riksen är då att hans fördommar mot serien bara bekräftas.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » lör nov 27, 2004 15:23

Jag tycker att Normal Again är oerhört bra, men...

...jag tror också att en anledning till att det är så bra är att man verkligen bryr sig om karaktärerna och tanken på att de inte skulle existera "på riktigt" är smärtsam.

Passion? Oerhört bra avsnitt, drama på hög (kvalitativ) nivå... Fast det kanske också är ett avsnitt där man bör känna karaktärerna för att uppskatta det helt och hållet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » lör nov 27, 2004 16:20

Med tanke på hur Normal Again slutar kan det snarare ha motsatt effekt. Jag tror min egna reaktion skulle bli: "Jaha, vad spelar det då för roll att jag ser de andra avsnitten?"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör nov 27, 2004 17:01

jag är med på vad ni bägge säger. Det är svårt sånt här, första gången jag har ställt mig inför detta, jäkligt svårt. Primära målet är ju att få bort dem där äckliga och otrevliga fördomarna. Dvs. att serien är en orgie i halvtaskiga skådespelarprestationer, tama skämt, trist story, fåniga action scener, osv.

Normal Again bryter nästan mot alla dem fördomarna, men jag håller ju ändå med om vad ni säger, inga förslag.....? Det borde ju rimlitgvis få bort fördomarna, sen om han vill se mer eller inte, det spelar egentligen ingen roll.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » lör nov 27, 2004 17:18

Passion tror jag borde fungera faktiskt.

Om man tänker utanför lådan lite så kom jag fram till följande (mer eller mindre drastiska) alternativ:
Lies My Parents Told Me?
Seeing Red?
Doppelgangland?
Earshot?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » lör nov 27, 2004 17:54

Innocence!

Och det finns många avsnitt i säsong 3 som kan passa, t.ex. "Revelations", "Lover's Walk", "Helpless", "The Zeppo", "Bad Girls", "Choices".

Vill du satsa 100% på att döda fördomar så är "The Body" given.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tob » tis mar 22, 2005 18:25

Okej, eventuellt dags för lite Buffyversa inför en oinvigd imorgon. Har provat både lite Buffy och Angel tidigare, Angel är helt klart att föredra. Nu när man har säsong 5 hemma så kan det ju vara lämpligt att köra ett par tre avsnitt därifrån.

Funderat på dessa:

Destiny
Damage
Smile Time

Sen är jag kluven, skall man våga sig på något av dem sju sista avsnitten, och vilket i så fall? Har varit inne på att köra kanske en dubbel med A hole in the world samt Shells. Vad tror ni?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tis mar 22, 2005 18:42

Jag tycker att Conviction är väldigt bra (visserligen först andra gången jag såg det), och det fungerar nog dessutom ganska bra för någon som inte har sett så mycket tidigare. Om du ändå kommer att visa fler avsnitt så tror jag att det kan vara en bra början.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Jonatan » ons mar 23, 2005 0:22

Jag är väl kanske inte standardmänniskan, men Once more with feeling var bland det första jag såg, och jag uppskattade det. Fast det var nog snarare att min syster ständigt pratade om serien ett tag som jag började köpa dvd-boxar. Älskade Welcome to Hellmouth med, fast då hade jag å andra sidan inga fördomar att hålla mig fast vid.

Det avsnitt som varit populärast här hemma då fler än jag och min syster varit med är helt klart "Lover´s Walk" från säsong 3 (marsmellows), fast det har iförsig inte konverterat någon än.
Jonatan
Demon Fodder

Inläggav Nyx » ons mar 23, 2005 1:30

Hej och välkommen Jonatan! Även i mitt fall var Once More with Feeling bland de första avsnitt jag såg som fick mig att fastna. Håller även med om Lover's Walks storhet. Ska försöka omvända div kompisar med det vid tillfälle! Annars så tror jag starkt på att börja med säsong 5 och köra den rakt igenom (särskilt för sk "vuxna" kompisar utan "high-school"-nostalgi). Sedan 6, sedan 7. De som gillar serien kommer sen av nyfikenhet att leta sig bakåt i säsongerna. Som jag gjorde! :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Tob » ons mar 23, 2005 15:55

CheeseGuy skrev:Jag tycker att Conviction är väldigt bra (visserligen först andra gången jag såg det), och det fungerar nog dessutom ganska bra för någon som inte har sett så mycket tidigare. Om du ändå kommer att visa fler avsnitt så tror jag att det kan vara en bra början.

Är det ingen mer än CheeseGuy som kan kommentera litegrann? Skall fundera på ditt förslag, men är osäker ändå, det är grymt svårt att veta hur man upplever olika avsnitt om man inte sett så mycket sen tidigare.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » ons mar 23, 2005 17:36

Tob: Tror inte jag skulle gå till dom sista 8 riktigt än om dom inte sett så mycket. Vet förstås inte hur mycket dom sett, men Destiny kanske också är lite komplext. Conviction eller Hellbound kanske jag hade tagit. Men Damage och Smile time känns bra. Men det är alltid svårt att veta vad folk ska tycka.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tob » tor mar 24, 2005 1:33

Det blev:

Conviction
Just Rewards
Destiny
Smile Time
A hole in the world
Shells

En lyckad kväll, och riktigt postiva känslor kring serien, jag var självklart mest nöjd över att jag fick in A hole in the world och Shells. Fantasiska avsnitten, även om jag fick en liten känlsa av det var främst Conviction, Just Rewards och Smile Time som funkade bästa. Dem tre minst bra avsnitten av dem 6, enligt mig.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » tor mar 24, 2005 2:44

Tob skrev:Är det ingen mer än CheeseGuy som kan kommentera litegrann? [...] det är grymt svårt att veta hur man upplever olika avsnitt om man inte sett så mycket sen tidigare.

Nu är jag tydligen för sent ute då din rapport kom under tiden jag skrev det här, men här är i vilket fall min syn på saken.

Hela den här tråden har en i mina ögon mycket underlig utgångspunkt: Seriestarterna är inte bra nog för att locka nya tittare.

Själv tror jag emellertid på introduktionerna. Jag kan i och för sig förstå att BtVS "Welcome to the Hellmouth" (1x01) kan kännas lite väl barnslig med tanke på den enorma utveckling som sker under kommande säsonger, men avsnittet ger ändå grunden till vilka relationer som finns att laborera med. När man sett det så vet man som ny tittare vilka huvudpersonerna är, hur de talar (vilket är en av de viktigaste punkterna på listan över vad som skiljer buffyverse från nästan alla andra serier), hur de tänker, hur monsterna reagerar och vilken plats och funktion de har, och så vidare. De mest grundläggande förhållandena är klarlagda efter att man sett första avsnittet. Att det är ett dubbelavsnitt gör dessutom att man som tittare vill se färdigt, det vill säga se "The Harvest" (1x02) också. Därefter kan man gå vidare och visa ett avsnitt längre fram i serien (man kanske till och med kan gå väldigt långt fram i serien).

Samma sak gäller för AtS men där är det lättare för där finns knappast faran att serien upplevs som för omogen. Det viktiga är att man som ny tittare blir introducerad till en ny värld och att man lär sig den världens spelregler.

Mitt förslag är därmed att du börjar med AtS "City of" (1x01) och därefter tar ett annat avsnitt från säsong ett eller möjligtvis två (ett avsnitt som inte förutsätter att man lärt sig en eventuell arc). Då är den oinvigda bekant med omgivningarna och att hon missat ett visst antal avsnitt spelar mindre roll. Problemet med att gå för långt fram i serien är att huvudpersonerna i AtS ändras och du ska inte behöva sitta och förklara vilka som är med när hon redan sett ett helt avsnitt som introduktion.

Att visa seriernas allra främsta avsnitt kan inte rekommenderas. Själv skulle jag exempelvis bara visa "Once More With Feeling" (BtVS 6x07) eller "The Body" (BtVS 5x16) som första avsnitt till människor som jag avskyr och vill göra verkligt illa. Det är sadism på högsta nivå. De kommer förmodligen (men inte helt säkert) att falla för dem, det vill säga de kommer därefter att se serierna i sin helhet, och man kan om man är riktigt ond gotta sig åt att man tagit ifrån dem upplevelsen att nå fram till händelserna i de avsnitten utan att ha en aning om vad som ska komma. Inga överraskningar här inte! ]:-[[

Som en generell regel tror jag man kan utgå från att nästan alla de mest älskade avsnitten är älskade på grund av att de är djupt inbäddade i serierna som helhet. Som jag har skrivit förut i den här tråden blir "Tabula Rasa" (BtVS 6x08) obegriplig och inte alls särskilt rolig om man inte känner personerna utan och innan, det är först då kontrasterna framträder. Samma sak gäller för "Something Blue" (BtVS 4x09), vad är det för underligt med att den snygga tjejen och den stilige killen faller för varandra, är inte det rätt normalt i en TV-serie? Varför skrattar alla andra runt omkring mig som har sett hela serien, är det här så kul? Samma sak gäller för de sista avsnitten av AtS, säsong fem. Hur ska man kunna förstå Wes om man inte känner Fred?

Så ta det lugnt och lita på att serierna är tillräckligt bra för att fånga tittare på deras egna meriter, man behöver inte plocka ut russinen ur kakan, the cookie dough is good enough.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tob » tor mar 24, 2005 10:46

Mycket bra poänger. Håller med om att grundproblemet många gånger är att man faktiskt inte litar på att serien/erna håller, frågan är ju om dem gör det? Håller serierna för enskilda, sporadiska tittar, för personer som inte sett mycket tidigare?

Angel är nog den bättre serien av dem två för att locka nya tittare då man i de allra flesta fall inte har ett alldeles för tjock lager av fördomar kring serien. Tänkte på det, när jag läste det du skrev om att visa Welcome to hellmouth, inte en helt tokig ide, men frågan är om det håller och även om jag kan hålla med om att seriens grundläggande principer läggs fram och dem huvudsakliga relationerna byggs upp så är det ändå ett avsnitt som motsvarar alla fördomar som finns kring serien.

Men absolut, inlednings avsnitt är nog väldigt bra, och ser man på Angel så tror jag att City of Angels och Conviction är bland det bättre man kan visa. Jag ville främst se säsong 5 och därför hade jag i princip räknat bort avsnitt att visa i de tidigare säsongerna. Men att visa Conviction var en bra ide, riktigt bra ide så här i efterhand. Serien gör ju i och med säsong 5 en ganska klar nystart, man vill verkligen hitta en nya tittarbas. Pga det så förklaras väldigt mycket (grundläggande principer och förutsättningar) i avsnittet vilket gjorde att jag inte behövde förklara så mycket. Att visa Just Rewards direkt efteråt blev ganska uppenbart med tanke på att det är ett dubbelavsnitt (samt att jag ville se flashbacken till Sunnydale, det är vad jag kallar rysscen).
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » tor mar 24, 2005 13:37

Kul att det blev en lyckad afton. Jag håller absolut med om att "Conviction" (AtS 1x01) är ett lämpligt inledningsavsnitt. Så mycket nytt händer att det även från skaparnas sida varit nödvändigt med förklaringar, vilket gör att man även om man inte känner till serien innan kommer att ledas in i femte säsongen.

En sak blev inte så tydligt i det jag skrev ovan, och det var kravet på att visa flera avsnitt i följd. Tar man en oinvigd under sina vingars beskydd så ska man göra klart från början att det inte kommer på fråga att bara se ett enda avsnitt. Istället får man förklara att först ser vi en introduktion så du vet vad det handlar om, därefter kan vi gå vidare och se ett eller flera avsnitt från längre fram i serien.

Till sist, dina dubier angående "Welcome to the Hellmouth" (BtVS 1x01) håller jag helt med om. Varenda klyscha används och varje fördom man fått sig till livs från vad man hört om serien visar sig vara riktig. Det är inte lätt att övertyga någon på sådana premisser. Men om det kombineras med exempelvis "Hush" (4x10) så borde det fungera.
latarmig
Big Bad

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS