av mattek72 » mån jan 03, 2005 16:58
Hittade detta på discshop
Gammalt original håller än
BUFFY THE VAMPIRE SLAYER är idag en TV-serie, som bl.a. mina avkommor gillar omåttligt mycket. Lämpliga mängder våld, spänning och komik. Serien baserar sig på långfilmen och då jag försökte övertyga mina barn att originalet slår TV-serien, så blev jag smädad. Hur skulle någon okänd flicka kunna vara bättre än Sarah Michelle Gellar?
10 år efter premiären känns BUFFY THE VAMPIRE SLAYER fortfarande festlig. Den saknar fina effekter, nervkittlande spänning och vettigt manus, men i gengäld är filmen ett Eldorado för citatfantaster och ett frosseri i snygg dialogtajming. Faktum är att filmen, utan denna humoristiska dialog och ironiska inställning till alla spånhuvade Valley Girls, skulle vara en ganska ohållbar föreställning. Nu lyckas man få alla medverkande att agera med en stor glimt i ögat och rollvalen är mer eller mindre perfekta.
Kristy Swanson, som numera tydligen agerar i totala idiotföreställningar (SOUL ASSASSIN, DUDE WHERE’S MY CAR), gör en pigg prestation som ärkestolpskottet Buffy, som har en intelligenskvot lika hög som hos en tom kexkartong. Hon får besök av en nedtonad och mystisk Donald Sutherland, som ska övertyga denna unga kvinna, att hon är den Utvalda vampyrdödaren. Hur kul som helst. Sedermera börjar hon ta sin uppgift på allvar eftersom vampyrer med Rutger Hauer och Paul Reubens i spetsen gör hennes liv surt och omringar henne med en massa döda skolkamrater. Levande döda, måste man väl säga. Till sin hjälp har hon en ganska tafatt Matthew Perry, som här gör en ganska rolig roll.
BUFFY THE VAMPIRE SLAYER är helt och hållet en ren underhållningsfilm som ska tas på så litet allvar som man bara kan. Man ska inte fästa vikt vid logiska hål eller brist på förklaringar… nej, man ska bara låta denna komedi dra oss med sig i sin totala och urbota dumhet. Så blir det muntrast.
Att BUFFY THE VAMPIRE SLAYER faktiskt är så bra beror i mångt och mycket på att den vågar skoja med stilarten. Den kombinerar klassisk skräckfilm med modern humor utan att vara smaklös. Som sagt, regin är inte av toppklass, men det duger. I vilket fall som helst lyckas regissören att sparka liv i skådespelare som annars skulle vara ganska ordinära. Bäst i det hela är Paul Reubens massivt överdrivna blodsugare. Och hans dödsscen är en klassiker. Jag skrattade så jag skrek. Paul Reubens, som är bäst känd som Pee Wee Herman och runkare på porrbio, har på senare tider igen fått visa vilket proffs han är. I BUFFY THE VAMPIRE SLAYER är hans komik besinningslös, men sååå underhållande.
DVD:n är ingen höjdare. Ljudet duger och bilden går att se på. Bonusmaterialet är snålt och kort. Musiken får inte mig att tralla i takt.
I det stora hela är BUFFY THE VAMPIRE SLAYER en sorts klassiker. Den följer ett spår som lades fram av de tidiga vampyrkomedierna och ungdomsskräckisar typ LOST BOYS. Visst är filmen ett sladdrigt verk av en visionslös regissör, men en kväll blir inte förstörd i sällskap av Buffy och vampyrerna. Sevärd med reservation för DVD-kvalité som inte når högt.
© Janne Ahlgren
Att Kristy skulle vara bättre än SMG,det får jag inte ihop.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.