Buffy-mytologi **spoilers alla säsonger**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Buffy-mytologi **spoilers alla säsonger**

Inläggav Mackan » tis okt 05, 2004 0:24

Blev lite inspirerad efter en (aningen off-topic) diskussion i Willow-spinoff-tråden och jag tycker ämnet förtjänar en egen tråd.

Ett av de viktigaste kriterierna (för mig) på en bra tv-serie/film med "övernaturliga inslag" (science fiction, fantasy, o.dyl.) är att den håller sig till,
och är trovärdig, den mytologi som är skapad för historien. Det tycker jag, med ett tydligt undantag, är en av styrkorna med Buffy.

Aningen förenklat kan man ju säga att mytologin består i följande: tag den "vanliga världen", lägg till vampyrer, diverse demoner och magi.
Så länge historien håller sig inom de ramarna är allt frid och fröjd.
Därför är det t.ex. inte alls orimligt att det finns personer med anlag för magi och därför är också t.ex. Willows utveckling till fullfjädrad häxa både
väl underbyggd och trovärdig. Men just i mytologin finns även en av de stora anledningarna till varför jag har så svårt för Trion i S6. Här frångår
man plötsligt mytologin och börjar blanda in en massa science fiction-inspirerad teknik, den ena prylen fånigare än den andra, som det inte
alls finns något stöd för i världsbilden som byggts upp under tidigare säsonger!

Det har aldrig antytts att Buffy-verse skulle ha några andra tekniska förutsättningar än den vanliga världen så varför skulle några nördiga
tonåringar kunna tillverka en liten grej som slumpmässigt får tiden att stå stilla (fast bara för en person) eller ett frys-gevär a-la Mr.Freeze...
(bara två exempel som jag kommer på på rak arm).
Därför är det också först mot slutet av säsongen, när Warren tillgriper mer konventionella vapen, som han blir riktigt trovärdig.
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion

Inläggav soritar » tis okt 05, 2004 8:52

Tekniologiska vapen har du ju redan i Initiative's arsenal i S4, så teknologin är ju redan med i universumet sedan tidigare.
soritar
Demon Fodder

Inläggav Tob » tis okt 05, 2004 9:17

När jag tittade på S6 förde jag en ojämn kamp mot Trion både i mitt egna huvud och här på forumet. Det som ställer till det är precis allt det Mackan tar upp. Jag har helt enkelt svårt för att köpa konceptet med mer eller mindre löjliga hightec prylar.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra det med S4s iniative. Där är det så mycket större och integreras bättre i storyarcen. Som sagt var Trions och speciellt Warrens starkaste ögonblick är i slutet, när han skjuter Tara.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » tis okt 05, 2004 9:25

Jag tycker att Warrens finest hour är när han tillverkar Buffyboten ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Mackan » tis okt 05, 2004 9:51

soritar skrev:Tekniologiska vapen har du ju redan i Initiative's arsenal i S4, så teknologin är ju redan med i universumet sedan tidigare.

Förvisso, men jag tycker ändå att det är en väsentlig skillnad på "graden" av teknik. En något vidareutvecklad el-pistol har jag mycket lättare att köpa än en liten tidsförskjutande knapp...
Okej, Spikes chip är väl egentligen lite på gränsen men där är det ändå frågan om en så pass viktig ingrediens i historien att man får låta det passera :)
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion

Inläggav noike » tis okt 05, 2004 11:44

Fast till skillnad från ti Initiative så sammanfogade trion magi och teknologi -- vilket ger dem lite mer utrymme för kreativa inovationer som de stulit från science fiction-serier och liknande. Men mycket av det är bara vanlig magi i blänkande användargränssnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav malavel » tis okt 05, 2004 12:16

Utan the trios techno-fixering hade vi inte fått följande underbara citat:

WARREN: I mean, it still needs a trial run, but it's-
JONATHAN: Kind of clunky-looking.
WARREN: What?!
ANDREW: I pictured something cooler. More ILM, less Ed Wood.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Off » tis okt 05, 2004 12:17

Mackan skrev:
soritar skrev:Tekniologiska vapen har du ju redan i Initiative's arsenal i S4, så teknologin är ju redan med i universumet sedan tidigare.

Förvisso, men jag tycker ändå att det är en väsentlig skillnad på "graden" av teknik. En något vidareutvecklad el-pistol har jag mycket lättare att köpa än en liten tidsförskjutande knapp...
Okej, Spikes chip är väl egentligen lite på gränsen men där är det ändå frågan om en så pass viktig ingrediens i historien att man får låta det passera :)

Känns som att du låter det passera iom att du gillar Spikestoryn mer än trions. ;)

Att det finns sånt här inom Buffyverse borde inte vara något som förvånar. Om jag nämner Ted och Warrens robotflicka så ser vi ju redan i tidigare säsonger att det finns teknologi som inte existerar i vår verklighet. Köper man inte de tidigare avsnitten heller så är det ju inte just trions del i det hela man ogillar utan faktiskt en del av buffyversemytologin där den teknologiska kunskapen är bättre än vår egen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Pazuzu » tis okt 05, 2004 12:21

Jag har inte stört mig på användandet av dessa mer eller mindre teknologiska vapen i Buffy, tycker att de smälter rätt så bra in. Det stora undantaget är dock Adam, som jag inte tycker är trovärdig.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Mackan » tis okt 05, 2004 13:44

Off skrev:Känns som att du låter det passera iom att du gillar Spikestoryn mer än trions. ;)

Får väl lov att erkänna att det ligger en del i det ;)
Användarvisningsbild
Mackan
Minion

Inläggav Mr. Angelus » tis okt 05, 2004 16:45

Även om det var jag som gav upphov till off-topic disskussionen i Willow tråden, så vad det itne just det här jag menade. Jag har inget emot teknologin, och vad gäller Trion så tycker jag dem är bra, för att dem är ehh... lite 'speciella' om man jämför med andra Bad Guys.
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion

Inläggav Mackan » tis okt 05, 2004 17:35

Mr. Angelus skrev:Även om det var jag som gav upphov till off-topic disskussionen i Willow tråden, så vad det itne just det här jag menade.

Nä, det var mest jag som blev inspirerad att ventilera en av orsakerna till att jag inte gillar Trion :).
Användarvisningsbild
Mackan
Minion

Inläggav Sparvid » tis okt 05, 2004 19:08

Om man ska klaga på Trions vapen så måste man väl gå tillbaka till Warrens första avsnitt. Om man kan göra nåt så extremt avancerat som April (och sedan Buffybot) så är väl det inte märkligt alls med frys- och osynlighetsstrålar?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion

Inläggav latarmig » tis okt 05, 2004 19:12

Man måste nog ända tillbaka till andra säsongen och "Ted". Där sätts nog standarden för vad tekniska nördar kan åstadkomma.
latarmig
Big Bad

Inläggav Off » tis okt 05, 2004 19:14

Läser ingen mina inlägg :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav latarmig » tis okt 05, 2004 19:15

Jodå, vi läser dem (vi ignorerar dem bara) ;-))
latarmig
Big Bad

Inläggav Off » tis okt 05, 2004 19:18

Damnit jag visste att det var något åt det hållet.

Men som sagt Ted, Warrens flickvän, demoner i datorer, Adam, the initiatives andra prylar. Magi och teknik i en salig blandning. Som slutsats, ni måste älska trion ;)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » tis okt 05, 2004 19:23

vem har sagt att jag älskar allt det du tar upp?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav latarmig » tis okt 05, 2004 19:30

Älska behöver man inte göra, man kan fortfarande avsky dem. Men däremot blir det svårt att hävda att trions förhållande till tekniska leksaker inte hör hemma i buffyverse. Istället pekar de här exempelen (kan lägga till genmanipuleringen i "Go fish" också) på att tekniska prylar, och teknisk skicklighet som ligger väl över vår vanliga värld, är etablerad i buffyverse sedan början av serien.
latarmig
Big Bad

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 9:07

Mackan skrev:

Aningen förenklat kan man ju säga att mytologin består i följande: tag den "vanliga världen", lägg till vampyrer, diverse demoner och magi.
Så länge historien håller sig inom de ramarna är allt frid och fröjd.
Därför är det t.ex. inte alls orimligt att det finns personer med anlag för magi och därför är också t.ex. Willows utveckling till fullfjädrad häxa både
väl underbyggd och trovärdig. Men just i mytologin finns även en av de stora anledningarna till varför jag har så svårt för Trion i S6. Här frångår
man plötsligt mytologin och börjar blanda in en massa science fiction-inspirerad teknik, den ena prylen fånigare än den andra, som det inte
alls finns något stöd för i världsbilden som byggts upp under tidigare säsonger!

men i världen finns det ju redan teknik och dylikt. och precis som några redan nämt så har ju tekniken funnits där ända sedan seriens början med Ted och allt.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav noike » ons okt 06, 2004 12:59

För att inte tala om avsnittet "Me Robot, You Jane".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » ons okt 06, 2004 13:02

noike skrev:För att inte tala om avsnittet "Me Robot, You Jane".

Låt oss inte tala om "Me Robot, You Jane" :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 13:14

varför inte då? det som är så bra...
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav noike » ons okt 06, 2004 13:16

VB: i vanliga fall hade jag hållit med dig. Men ur en teknologiskt synpunkt måste man nämna det. Det var först med superavancerad robot -- att en demon var inblandad är en ovidkommande detalj, det är ju människor som bygger roboten utifrån deras egna kunskaper.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » ons okt 06, 2004 13:25

Noike: jag förstod... kunde dock inte hålla mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav noike » ons okt 06, 2004 13:31

Samma här. Det är inte varje dag man kan inleda ett inlägg med "VB: i vanliga fall hade jag hållit med dig."
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » ons okt 06, 2004 13:41

noike skrev:Det är inte varje dag man kan inleda ett inlägg med "VB: i vanliga fall hade jag hållit med dig."

Apokalypsen är nog nära... se upp för grodregn :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 13:42

grodregn är så sjukt roligt, lika roligt som när vissa platser översvämmas av nyckelpigor.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Återgå till Allmänt om BtVS