En fundering kring Vampyrer och andning

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Off » ons feb 04, 2004 14:51

Ricki Lake är väl det program där de tar demoner och kör makeovers på dom?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » ons feb 04, 2004 15:08

Men de har också med demoner som talar med handen och har trassliga familjeliv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav monkeyboy » tis apr 20, 2004 21:36

På tal om demoner som man inte vill se ha sex, vad sägs om en "Sexy demon Balthazaar from episode Bad Girls playing with himself?"
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav kaos » ons apr 21, 2004 10:21

jag sägernog ewww
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 18:15

Att vampyrer åldras har väl konstaterats i Buffyverse har jag för mig. Ju längre man är vampyr desto mer devolverar man. Alltså att vampyren först får en sorts permanent vamp-utseende och sedan successivt blir mer djurisk, som Mästaren och Kakistos till exempel. Har för mig att jag i någon recension citerat Joss när han sade något i den stilen.

Andas behöver vampyrer inte för syret iaf. Men de måste kunna tala och således ha fungerande stämband.

Sedan har vi diskuterat det här med blodomlopp i den gigantiska vampyrtråden (där också denna diskussion egentligen borde flyttas, hallå, moderatorer?).

Min teori är att vampyrers enda näringstilförsel är när de suger blod som alltså måste ut i cellerna -- ergo ett fungerande blodomlopp måste till, däremot inte för att syresätta blodet i lungorna utan för att suga upp blodet ur mag-tarm-kanalen.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav malavel » ons apr 21, 2004 18:36

Min teori är att det inte är nån större mening med att teoretisera över detaljerna i buffyverse. Joss har ju själv sagt att han inte bryr sig så mycket om detaljerna.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Mr Chase » ons apr 21, 2004 18:37

Men det är ju kul!
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav skribb » ons apr 21, 2004 22:02

caffeineaddict skrev:Mmm, om man ser det ur den synvinkeln så passar han ju faktiskt inte alls för rollen.... när han sedan håller på med all den där jobbiga andningen också... nae, jag tror faktiskt att någon gjorde ett misstag när de anställde honom.

din avatar var extremt passande för den där meningen :D (xanderhumor, ni vet ;) )
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.

Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav Mr Chase » tor apr 22, 2004 2:22

På tal om kul så gjorde jag ett annat tröstköp (när Angel s1-boxen var slut) på SF-bokhandeln i onsdags som kanske kan upplysa mig -- "The Science of Vampires" av Katherine Ramsland, Ph. D. Verkar lovande.
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav skribb » tor apr 22, 2004 12:05

Najs, du får allt spotta en hel del i handflatorna för jag begär att du skriver ner ALLT som står i boken här :twisted:
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.

Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav kaos » tor apr 22, 2004 13:08

¨håller med skribb
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad

Inläggav skribb » tor apr 22, 2004 15:29

http://www.deliriumsrealm.com/delirium/ ... &archivio=

Den där är nog bra.. fast den har inte med andning att göra ;)

Giles:

Cordy:
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav Calle » lör maj 01, 2004 13:42

jag är ganska övertygad om att med andning menar dom "intag av luft för att föra syre vidare till blodet i syfta att överleva". Mest troligen kan en vampyr dra in luft i lungorna i alla fall.
Användarvisningsbild
Calle
Minion

Inläggav Langtry » tis maj 04, 2004 18:02

Jag har också en fundering men det har inte riktigt med andning att göra men med svårigheter för vampyrer.
Kollar på Pangs 4x08 just nu och började fundera på hur Harmony alltid kan vara så fin i håret och välsminkad med tanke på att hon inte kan se sin spegelbild?

OK att man kan fixa sig till viss mån men sminka sig med flera olika nyanser på ögonskugga och highlighter utan spegel är inte lätt...

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav skribb » tis maj 04, 2004 18:59

hmm :rolleyes:

det finns alltid tabbar som inte går att hitta "ursäkter" till :?

Giles:

Cordy:
Användarvisningsbild
skribb
Minion

Inläggav Langtry » tis maj 04, 2004 19:06

Skulle vara ganska skoj om de gjorde en scen med en nyvampad Harmony som för första gången ska sminka sig och så får man se resultatet :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Sparvid » ons maj 05, 2004 1:06

Hmm, är det som olika versioner av Osynlige Mannen-temat, så att hon enbart ser själva sminket i spegeln, svävandes fritt i luften? :)
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion

Inläggav malavel » ons maj 05, 2004 2:12

Haha. Det hade jag inte tänkt på. Och varför syns inte kläderna?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Aereena » tis sep 07, 2004 14:58

Det där med andning

Spoiler s7
När Spike är fångad hos The First och Übervampen håller hans huvud under vatten tills han inte "andas" längre.
Varför är detta en tortyr om man nu inte andas?
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 15:08

Det finns en diskussion om det här i någon av trådarna för säsong 7 (förmodligen 7x10 eller 11, dvs i det avsnittet händelsen inträffade). Vad jag kommer ihåg var vi rätt eniga om att det är en jätteblunder från författarnas sida.
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » tis sep 07, 2004 15:10

Aereena: För att det var meningen att det skulle vara heligt vatten och någon glömde effekterna... en utav de större missarna i serien.

Spike andas när han behöver prata, tydligen så höll James Marsters ofta andan under scener för att vampyrer inte andas. Sedan finns det ju förstås flera missar på det här men man får väl anta att han kanske andas av vana... tex att man drar efter andan när man blir överraskad (för att kunna skrika).
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Aereena » tis sep 07, 2004 15:26

VelocityBoy: Det var ju klantigt :eek: Skönt att veta nu i alla fall, så jobbigt att gå och undra :D
Användarvisningsbild
Aereena
Demon Fodder

Inläggav Nightcrawler » fre sep 10, 2004 11:43

Lite skumt är det allt...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion

Inläggav Avataren » fre sep 10, 2004 12:31

En vampyr kan puste men må ikkje. Altså den mekaniske delen med å innhalere luft, transportere lufta til lungene og presse den utigjen funger. (Dette er ein refleks som det er vanskelig for alt som har vært levende og kontrollere).
Men en vampyr er død, og luft er symbolet på liv. Desse to forskjellige elementa kan ikkje blandast. På samme måte som ild og vatn. Når vampyren puster in luft så vil demonen inne i den døde kroppen forpeste og bryte ned den livgivandes lufta. Derfor kan ikkje ein vampyr gi hjerte-lunge reddning.

Så ein vampyr kan puste inn både luft og andre fluid som f.eks vatn, å puste vatn vil gi sterkt ubehag og fungerer derfor som tortur mot vampyrer.

Dette er min teori i alle fall. ;)
Demon Fodder

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS