Tobbe_E: Jo, det tror jag säkert att man skulle kunna iofs (tänk på alla skitserier som får fortsätta år efter år efter år), men det skulle inte vara den serien som vi älskar.
Hade en diskussion om serien med en kompis som var här ikväll. Han öppnade iofs med statementet "Jag förstår inte att du tycker om Buffy så mycket?" (kombinerat med en tveksam blick mot boxarna på hyllan) men när jag sedan började försvara serien och även berättade (ytterst kortfattat) historien om hur jag omvände syrran så verkade han åtminstone relativt intresserad och accepterande. Så det kändes iaf skönt. Inget rullande med ögonen och inga suckar, utan ett accepterande, hyfsat intresserat "Ja, okej.". That'll do. Det är allt jag kräver.
Om jag känner mig trängd när folk beskriver serien som "fånig" eller "B" så förklarar jag att risken nog är rätt stor att de har sett ett tidigt avsnitt (typ
I Robot eller
Reptile Boy) och att serien i helhet inte blir riktigt bra förrän efter halva andra säsongen (läs:
Surprise/Innocence) och även att det är en serie som måste följas avsnitt för avsnitt för att kunna uppskattas till fullo.
Tillägg: Naturligtvis tycker jag att serien är bra även innan
Surprise (herregud, tänk bara på guldklimpar som
Prophecy Girl och
When She Was Bad), men det är ändå där någonstans som det vänder för mig och det inte längre "bara" är bra utan
bäst!. Angelus-arcen gjorde mig till det fan jag är idag.