av latarmig » mån aug 01, 2005 5:15
Sent ska syndaren vakna. Jag upptäckte just att jag inte kommenterat turneringen och heller inte tackat för allt jobb. Stort tack Tob, det var ett väldigt bra initiativ som du sedan förde i hamn med den äran.
Några små kommentarer så här i efterhand. Som jag argumenterat för i sus@ns turnering så struntar jag fullständigt i om det blir rättvist. Jag vet inte ens vad det ordet innebär i det här sammanhanget. Vad som är viktigt är istället att alla tar de givna reglerna på allvar och röstar som de tycker. Eftersom det är gjort ser jag den här turneringen som en succé. Det var väldigt kul att gå in och rösta, och flera gånger var det riktigt spännande, och visst blev det vid ett flertal tillfällen förvånade miner för de flesta av oss när vi såg resultatet av våra mödor.
En sak som slog mig när jag tittade på diagrammen och uppställningarna av röstfördelningen var att vi är rätt eniga om vad vi inte tycker om. För varje säsong fanns det ett antal avsnitt som inte fått någon enda röst, och det verkar, om man jömför det med diskussionerna i avnsittstrådarna, som om det är just de avsnitten som är minst populära. Med andra ord är vi som röstade förmodligen ganska representativa för forumet i stort.
En liknande tendens finns när det gäller favoritavsnitt men jag har en känsla (utan att ha räknat på det) att det är något större spridning bland favoriterna. Det verkar också lite underligt att en del avsnitt som brukar ses som väldigt bra (till exempel "Triangle") fått få röster och inte klarat sig igenom första halveringen, vilket jag tror beror på att vi varit för få som röstat. Hade vi varit flera så hade de allmänt sett mest populära avsnitten aldrig blivit utan röst (eller bara fått ett par), det vill säga medelkurvan på diagrammen hade varit jämnare.
Samma orsak (att vi som röstade var så få) ser jag till att "Dopplegangland" klarade sig så långt. Det hade den förmodligen inte gjort vid en bredare omröstning. "The Body" som vinnare var för mig en självklarhet. Rädslan fanns alltid att något annat avsnitt skulle vinna men hade så skett hade jag skyllt på tillfälligheter (till exempel tillfällig sinnesförvirring hos vissa av er). ;-) Argumentet att inte rösta på "The Body" på grund av att det inte är representativt förstår jag inte alls. Att vi ska få fram det mest representativa avsnittet finns ju inte med i reglerna. I och för sig kan man givetvis ange vilka skäl man vill för hur man röstar (detta har jag utförligt argumenterat för i tråden till "Seeing Red" (6x19)), så givetvis går det att försöka få fram det mest representativa avsnittet, men i så fall tycker jag det vore mycket bättre att göra en speciell omröstning om just det.
För egen del tycker jag att "Tough Love" föll obegripligt mot "Doppelgangland", det var till och med något förvånande att "Amends" föll i omröstningen innan. Även "Normal Again" och "Seeing Red" saknade jag i slutstriden. "Becoming" är ingen favorit för mig, men att den gick så långt var ändå väntat. "The Gift" är inte heller någon av mina favoriter men jag trodde nog att den skulle nå längre, jag var till och med rädd att den skulle vinna.
Synd att turneringen tog slut så fort, men det verkar som om det finns ytterligare alternativ att testa. A Bears förslag om dubbelavsnittsmatcher är nog någonting att satsa på. Dessutom gillar jag AKS förslag från sus@ns tråd om att räkna på hur vi har röstat i tråden för våra tio i topp-avsnitt. Om jag inte missminner mig hade Zaxx också någon variant som han gillade. Nu under sommaren kanske det inte är läge men snart börjar jobb och skolor igen och då kan det vara dags.