Jag gillar det här avsnittet så hääär mycket *illustrerar genom att hålla ut armarna så långt det bara går*. Ja. Seriöst, detta är verkligen ett riktigt bra avsnitt.
Förklaringen till hur Giles kunde undkomma Bringern´s yxa är väl lite tunn (yxan var så pass nära hans huvud att han inte skulle ha haft en rimlig chans) men det bryr jag mig inte om, för scenen på kyrkogården med Spike är väl värt det.
Spike:You´re not the first! / Giles:You´re not in pain!
Plus: "I made that up! I knew the Bringer was behind me because his shoes squeaked!"
Sen är det ju helt underbart att Xander´s dejt
ännu en gång är en demon! Stackars kille. "This can´t just happen. It can´t just keep happening that demon women are attracted to me!"
Starkt gjort av Andrew att sätta sig upp mot The First. Danny Strong var ganska "creepy" och det var precis rätt val att låta honom iklä sig "First"-rollen. Gillade när 'han' sträckte fram sina blodiga händer och Andrew´s reaktion till det.
Det enda jag tyckte var något märkligt var när Buffy går fram till Spike före Xander nere vid sigillet. Xander har trots allt blivit knivhuggen direkt i magen och så vitt jag kunde se råkade Spike inte ut för något uppseendeväckande i hans fight med Ashanti-demonen. Men, det är såna saker jag reagerar lite extra över.
Giles bilder. Ja, jisses. "Holy crap", är väl det minsta man kan säga.
Så roligt.
Jag gillade den lilla scenen i soffan med Spike och Buffy. "Because I´m not ready for you not to be here." Det kändes helt rätt, just då, i det ögonblicket.
Sidenote: Vilka underbara ögon Tom Lenk har! Syntes särskilt i köks-scenen med mikrovågsugnen.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless