Jag vill nog avgöra om det är Buffy/Spike från det vi ser i serien. Dessutom är det väl tvetydiga signaler från the buffy crew?
Slutscenen är väldigt svår att läsa*. Hade gärna sett ett riktigt leende från Spikes sida när Buffy säger de magiska orden. Det hade ju röjt undan alla frågetecken. Eftersom vi alla tolkar Spikes sista replik annorlounda tänkte jag låta mina argument utgå från andra punkter.
NR1,
Cassy sa ju till Spike: Someday she´ll tell you.(antar att alla är överrens om att det handlar om IloveU) Vad tycker ni som inte är B(L)S? Själv tycker jag att det måste vara på det sättet som Spike är intresserad av att veta. Allt annat hon sagt har gått stämt in?
NR2, tidsbaserat
I Touched när Buffy vänder bort kinden när Spike försöker smeka den. Här är hon inte kär.
I köksscenen i End of Days, nu förklarar hon att hon inte vet men att det ändå finns något där.
Angelscenen i Chosen, som jag tidigare sagt väljer hon Spike som inte är hennes pojkvän(but he is in my heart=) men på något sätt är det ändå. Angels återkomst tvingar fram Buffy till ett vägval. Där hon väljer Spike. *gör en gest som visar att jag är överlycklig*
Cellarscenen i Chosen, hon är inte redo att deklarera S som sin pojkvän. Men de ligger ändå och själaspeglar varandra vilket är mer intimt än att ha sex, imo.
Allt detta för att i slutscenen inse att hon älskar Spike. Därav leendet innan hon säger IloveU. Det passar ju in perfekt