6x14 Older and Far Away

Här pratar vi mest om Säsong 6

Vad tyckte du om Older and Far Away då?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
5
12%
7
13
31%
8
9
21%
9
9
21%
10
4
10%
 
Antal röster : 42

Inläggav Nightcrawler » mån okt 11, 2004 9:33

Just det...Han hette Clem! Helt klart en rolig karaktär...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Melwa » mån okt 11, 2004 14:02

Det var ett jättebra avsnitt, kul att Tara var med så mycket eftersom hon är en av mina absoluta favoritkaraktärer.
Spike som svartsjuk var ju något extra roligt också. XD
Dawn stör jag mig på, och även om jag absolut förstår henne, så tycker jag att hon kan ta det lite... lugnt.
En 8:a från mig.
Användarvisningsbild
Melwa
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 okt 2004
Ort: Bollnäs

Inläggav Eisa » mån okt 11, 2004 19:05

Clem är mysig. (tror jag har blivit hopplöst besatt av det ordet)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » tis okt 12, 2004 9:31

Eisa skrev:Clem är mysig. (tror jag har blivit hopplöst besatt av det ordet)


Visst fan är han mysig, han har vädligt mysiga öron ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Lipton » tis okt 12, 2004 10:03

Pratar de inte något om att Halfrek hämnas för barns räkning för att hon själv blivit illa behandlad som barn. :rolleyes:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav sharatec » tis okt 12, 2004 19:45

Lipton skrev:Pratar de inte något om att Halfrek hämnas för barns räkning för att hon själv blivit illa behandlad som barn. :rolleyes:


Anya 'hostar' någonting om "Daddy issues", men jag vet inte om hon bara är uppkäftig... :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Illyria » tis okt 12, 2004 20:34

Lipton skrev:Pratar de inte något om att Halfrek hämnas för barns räkning för att hon själv blivit illa behandlad som barn. :rolleyes:

Jo, det verkar ju ligga något bakom det iom Anyas lilla hostning med den antydan, but so what. Skulle det på något sätt vara värre än annan hämnd som de uträttar?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lipton » ons okt 13, 2004 8:54

Illyria skrev:
Lipton skrev:Pratar de inte något om att Halfrek hämnas för barns räkning för att hon själv blivit illa behandlad som barn. :rolleyes:

Jo, det verkar ju ligga något bakom det iom Anyas lilla hostning med den antydan, but so what. Skulle det på något sätt vara värre än annan hämnd som de uträttar?


Tidigare i tråden så spekulerar de i varför hon blev hämddemon, så det var ett förslag till varför. Thats it.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Illyria » ons okt 13, 2004 9:26

Lipton: det var mest din smilie efter meningen som jag inte förstod...

(själv tycker jag det skulle verka ganska logiskt)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lipton » ons okt 13, 2004 9:40

Illyria skrev:Lipton: det var mest din smilie efter meningen som jag inte förstod...

(själv tycker jag det skulle verka ganska logiskt)


OK, smilien var mest en förstärkare till att det var en undrande fråga/förslag. Det är bra att man ifrågasätts när man skriver något oklart annars blir det ju inte mycket till diskusioner. :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Djehuti » tor jan 20, 2005 8:57

Xanahti skrev:Förresten, någon som märkte att hon skrek samma sak till Buffy och Co som hon gjorde till Buffy och Joyce i säsong fem när hon fick reda på att hon var nyckeln?


Jag tror nog att det var medvetet, det avsnittet var ju exakt ett år innan detta avsnittet och också ett Buffy'sfödelsedagsavsnitt.

Finns det föresten någon coolare än Clem?
Bild

8) 8) 8) 8) 8)



Får dock instämma att Dawn var väldigt jobbig i detta avsnittet, är hon verkligen så beroende av uppmärksamhet? Liksom vafan, sluta gnäll.
Hon har ju världens skönaste gäng till vänner. Det var väl iofs ursprungligen tänkt att Dawn skulle vara yngre, runt 12-13 istället för 14?

Dock, ett utmärkt avsnitt. Ett utav de bättre denna säsongen. Möjligtvis inte top 20, men i vilket fall jävligt nära. Ger den än nia, kul, smart och händelserikt avsnitt. Mysigt när alla är tillsammans i huset. :)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tam » mån jan 24, 2005 2:44

Dawn är inte jobbig. Är jag den enda som förstår det?

Anya är rätt jobbig här dock. "How can we trust you?" är jobbigt. Gillar inte Anya sån.
Spolier säsong 7Likaså i Empty places med hennes That makes you luckier than us tal. Jobbiga ex-demon.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 4:12

Tam: Förstår? Har du överhuvud taget sett början av säsong 5?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » mån jan 24, 2005 9:52

Tam skrev:Dawn är inte jobbig. Är jag den enda som förstår det?


Jag må vara den största Dawn beundraren på siten men under s6 så är det obestridligt att hon skrivs för gnällig och jobbig.

Under s5 är hon bra och i

Spoiler Buffy s7
är hon riktigt bra, enligt mig så stjäl hon massor med scener sista säsongen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tam » mån jan 24, 2005 15:20

Gnällig är inte = jobbig. Det är realism. Inse fakta.
Jag har sagt det förut och känner inte avsmak för att säga det igen: jag förstår Dawn den här säsongen.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » mån jan 24, 2005 15:38

Tam skrev:Gnällig är inte = jobbig. Det är realism. Inse fakta.
Jag har sagt det förut och känner inte avsmak för att säga det igen: jag förstår Dawn den här säsongen.


You say tomato I say tomaatho... inse!
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tam » mån jan 24, 2005 15:43

VelocityBoy skrev:You say tomato I say tomaatho... inse!

..."eller du säger pannkaka och jag säger sprängdeg." -Mobbade barn med automatvapen
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 24, 2005 18:40

Ang. Dawn: Alla håller väl med om att hon är en besvärlig, egocentrisk tonåring med allt vad det innebär? Det var ju uppenbarligen författarnas avsikt dessutom i början av säsong 5, att hon skulle driva Buffy till vansinne så mycket som möjligt, "lura" Joyce till att tycka om henne istället för Buffy, mm.

Sen om man tycker om vidriga tjatande snorungar (Tam) eller inte står ut med dem (jag), det är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Tam » tis jan 25, 2005 18:52

Yog-Sothoth skrev:vidriga tjatande snorungar (Tam)

Tack för den du. Och det är mer deprimerad snattare-egenskaperna jag uppskattar här. Whatever, låt oss gå vidare.

Han Clem är verkligen en soft figur, har jag fel?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » tis jan 25, 2005 23:58

Yog-Sothoth skrev:Sen om man tycker om vidriga tjatande snorungar (Tam) eller inte står ut med dem (jag), det är en annan fråga.


Kan väl ha något att göra med hur nära man är Dawns ålder. Är man själv 16 så har man antagligen ganska mycket gemensamt med henne, är man 35 så är beröringspunkterna (inte fysisk beröring, snuskhumrar :D ) färre, och man har mer eller mindre glömt hur det var att vara tonåring.

Clem är ju helskön, en av mina favoritdemoner.
Spoiler säs 6
Gôrkul när de spelar kort och han tycker det känns fel utan kattungar.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Hitoride » sön feb 13, 2005 17:54

hela delen är kanonbra, gav den en 10a. :)
Hitoride
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Örebro.

Inläggav Tob » lör mar 26, 2005 20:19

Växte Dead things riktigt ordentligt andra gången, så gäller nästan motsatsen för detta. Dawn är verkligen riktigt irriterande i detta avsnittet, värre än vad jag någonsin kunde minnas henne, hade jag haft möjlighet hade jag ryckt ut henne ur tvn och skakat om henne och undra vad hon pysslar med. I säsong 5 hade hon verkligen mina sympatier, nu känns hon bara som en bortskämd barnrumpa som lullar omkring och tycker synd om sig själv. Slutklämmen på avsnittet blir lite väl övertydligt och det fullkomligt trycks ner i halsen på en att ingen har haft tid att bry sig om Dawn och att det faktiskt inte är Dawns fel att det har blivit som det har blivit. Det är Buffys fel, det är dem andras fel för att dem inte observerat Dawn och hennes så kallade problem tillräckligt mycket.

Avsnittet känns konstruerat och tillgjort och jag har svårt att ta till mig det riktigt. Mycket pga Dawn. Men samtidigt så är det stundtals mycket underhållande och kanske det roligaste avsnittet sedan Tabula Rasa. Clem är mysig iaf.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav latarmig » tis apr 12, 2005 23:55

En liten sak jag irriterar mig på varje gång är hur de sköter om Richard. Efter att han blivit sårad bär de upp honom på övervåningen (bara det är ganska konstigt när man har att göra med en man med ett stort jack i sidan). När de fått upp honom lägger de honom på sängen men de tar aldrig av honom tröjan trots att han ligger där i flera timmar. Istället baddar Tara hans sår utanpå kläderna. Det får mig alltid att missnöjt rynka pannan.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav xAMNESIAx » lör jul 23, 2005 13:22

VelocityBoy skrev:Jag tycker att det är synd att "Dead things" berörs så lite i det här avsnittet... är det första gången Buffy träffar Spike efter gränden? (det kanske det är jag minns inte hennes ansiktsuttryck)?


Instämmer.

Gnäll Dawn är verkligen i sitt esse i detta avsnitt, vilket förstör ganska mycket eftersom hon har hyffsat med screentime. Annars så räddas avsnittet av bra dialog och en överlag skön stämmning. Jag tror att jag har nämnt det tidigare, men jag har alltid varit ett fan av avsnitt som utspelar sig på mindra platser (ett litet hus tex), det tvingar skaparna att fokusera mer på dialog och innehåll för att upprätthålla intresset hos tittarna.
Även Tara förtsätter att rocka (som hon gjorde i Dead Things).

7/10. Hade blivit en 8:a om det inte vore för Dawn.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav A bear » lör jul 30, 2005 19:10

OK, Dawn har gått igenom en jävla massa sedan Buffys senaste födelsedag; hon har fått veta att hon inte är riktig, hon har förlorat sin mor, sin syster och sina två surrogatmammor... men ändå, Dawn är inte korkad, och hennes gnällighet i det här avsnittet känns verkligen överdriven. Avsnittet hade funkat mycket bättre om de tonat ner det ett hack eller två, så att vi fått lite mer sympati för Dawn.

Det undantaget är det ett riktigt bra avsnitt. Själva handlingen är ju lite småsvag, i stället får vi helt enkelt bara en jäkla massa interaktion mellan våra favoritfigurer. Willow och Tara får tid - och blir tvungna - att prata ut lite grann, precis som Buffy och Dawn. Spike och Cecily får ett väldigt pinsamt återseende... och Tara är verkligen helt underbar genom hela avsnittet, sågar (djupt svartsjuke) Spike jäms med fotknölarna, skäller ut Anya... och så förstås CLEM!

Det här får mig att gapskratta varenda gång:
XANDER: No, it's just, you know, you're upset 'cause we all wanna leave. And now we can't leave. Only thing missing is a cornfield. There ... there isn't a cornfield, is there?

Snacka om obskyrt skämt. Om jag inte tar helt fel hänvisar Xander till ett gammalt Twilight Zone-avsnitt här, om en pojke som håller en hel stad i skräck genom att allt han önskar sig blir sant - och de som protesterar önskar han 3 meter ner i majsfältet.

Men en tanke: om Halfrek ska hämnas å alla deprimerade tonåringars vägnar... då har hon jobb framför sig. Tycker att det måste finnas NÅGON i Sunnydale som har det värre än Dawn. Typ någon som har fått sin familj omgjord till vampyrer eller så.

Men annars, helt OK avsnitt. Skönt att den där kleptomanigrejen kom ur vägen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Isabella » sön mar 19, 2006 10:48

Det finns inte så mycket mer jag kan skriva om avsnittet än vad som redan är skrivet. Håller med A bear om att Dawn gått igenom mycket på så kort tid men att hennes gnäll känns lite väl överdrivet.
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav AKS » fre jun 29, 2007 12:24

Off skrev:Gillar avsnittet riktigt skarpt förutom en sak men det är det gamla vanliga. Dawn är gnälligare än någon i hela världen.....
Ingen människa kan tycka att hennes gnäll är befogat. Åhh nej dom har jobbsaker som måste göras, varför kan dom inte handla med mig istället. Eller är det bara jag som inte var så gnällig i tonåren :)


Jag är förvånad över att många tycker att Dawn är obefogat gnällig. Visst hon gnäller, men hur kan jag tycka att det är obefogat? För det handlar verkligen inte bara om att folk går till jobbet och så. Det handlar om att Buffy även då inte jobbar är ute och slayar. Dessa två saker är ett måste. Men förutom det så spenderar hon hur många timmar som helst hos Spike. Det har ju etablerats i denna säsong att Buffy knappt är hemma *alls*. jag skiter i om Dawn snart är 16 år, i den åldern ska man inte behöva vara ensam mest hela tiden. Och vare sig Buffy vill eller inte så är det hon som har huvudansvaret och t ex Willow kan aldrig vara ett tillräckligt gott substitut. Jag menar inte att ensamstående mammor med två jobb inte ska få ha sex, men Buffy har ju en "pojkvän" som hon inte kan ta hem och därför blir hon ju borta hela tiden. Tycker att alla begär ganska mycket av Dawn då hon är ledsen över att hennes syster aldrig är där. Hennes mamma dog för ett år sen, hennes pappa bryr sig inte ett dugg, hennes enda syskon har inte tid för henne och folk tycker att hon som 16-åring inte ska gnälla/vara ledsen över det?! Jesus! There's an icebox where your hearts used to be... :D

Sen betyder inte det att jag tycker att det är underhållande att höra Dawn skrika "GET OUT!!", men då en del inte tycker att hennes smärta är befogad så blir jag lite förvånad. Nån tog upp detta med ålder och avstånd till karaktären. Kanske förklarar det det hela, men samtidigt så är jag trettio och jag kan förstå mycket väl varför hon känner vad hon känner och tycka att hon har all rätt i världen att känna det. Iofs så har jag sett flera exempel på hur föräldrar messar upp sina barn så det kanske gör att jag har mer förståelse här...

Avsnittet som sådant är meh. Det har helt klart bra inslag, men den där demonen hade jag kunnat vara utan. (Inte Halfrek alltså, utan svärddemonen.) Jag gillar att Anya säger det som borde ha sagts: att Willow borde göra ett försök. Iofs kan det ju vänta en dag till eller så, men det är ju uppenbart att hon är rätt person att försöka. Det var ju bara tur som gjorde att de kom på att Halfrek låg bakom.

5 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » mån jan 04, 2010 3:16

Det här avsnittet är lagom underhållande, det känns som att det passar bra efter Dead Things. Men jag gillar inte när demoner är med när folk som inte vet om att de finns är där. Förklaringarna från de andra om vad de är är alltid så dåliga.

Skönt med bara lättsamma scener med Buffy och Spike i ett avsnitt, det känns som det var ett tag sen. Jag gillar de mörka mer men jag hade nog inte klarat av att ta mig igenom serien första gången om det var så hela tiden. Det är roligt med Spikes små kommentarer hela tiden i det här avsnittet. Som när Buffy allvarligt säger "We all have places that we'd rather be." och han inflikar "Things we'd rather be doing." :D

Härligt med Tara som skyddar Willow!

Jag tycker så synd om Dawn igen här, men det är fint hur glad hon blir i slutet när Buffy stänger dörren och stannar med henne.

Favoritcitat:
Spike: Ooh, Buffy. "Can I get you a soda pop? I think I'm in looove."

Betyg: 6
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Inläggav sleecin » mån okt 14, 2013 19:44

Tycker det är både roligt och mysigt avsnitt. Dels hur alla bara umgås och har trevligt i kombo med alla saker som händer där. Tara och spike som är så klockrena imot varandra. Spike och buffy, Det enda som är lite segt är Dawn . Men samtidigt förstår man henne.
The hardest thing in this world is to live in it
Användarvisningsbild
sleecin
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 okt 2013

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron