6x21 - Two To Go

Här pratar vi mest om Säsong 6

Ni vet att det är bra!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
1
2%
7
1
2%
8
8
18%
9
13
30%
10
21
48%
 
Antal röster : 44

Inläggav A bear » lör jan 15, 2005 21:12

noike skrev:Fast Buffy är inte helt skuldfri, eftersom hon faktiskt inte har försökt få de andra att förstå.


Intressant liten grej med Willow i avslutningen här: trots att det är så populärt att kalla den här sidan av henne "evil Willow" så vete katten om hon egentligen kan betecknas som "ond". (Vilket givetvis leder till hela den där diskussionen om vad ondska är, men det kan vi spara...)

Tänk på: hon skadar ju egentligen inga oskyldiga bystanders (spoiler 6x22:)

åtminstone inte innnan Giles överdoserar henne.

Hon hade ju enkelt kunnat anställa blodbad på polisstationen, men i stället nöjer hon sig med att söva en polis och på något vis hålla de andra ifrån sig. De enda hon verkligen har lust att ta livet av är de som ligger bakom Taras död.

"Men scoobies då?" invänder vän av ordning. Säkert hade hon kunnat söva dem också lika lätt - åtminstone några av dem. Precis som hon säkert hade kunnat döda Jonathan och Andrew betydligt enklare - men hon vill göra det själv. Varför lägger hon ner så mycket energi på att spöa upp Buffy och Gilesi stället för att bara söva dem eller stoppa deras hjärtan?

Därför att de - indirekt - bär skulden till Taras död och alltså förtjänar smärta ("I owe you pain"). Minns ni "Who Are You?"

TARA: Well, you should be safe. Nobody knows you're here. I mean . . . they don't even know I exist, right? I know all about them, but . . .
WILLOW: Hey.
TARA: I mean, I mean, th-that's totally cool. I mean, it-it's good. It's . . . it's better.
WILLOW: Tara, it's not like I don't want my friends to know you. It's just . . . well, Buffy's like my best friend, and she's really special. And . . there's this whole bunch of us, and-and we sort of have this group thing that revolves around the slaying, and-and I-I really want you to meet them. But I-I just kinda like having something that's just, you know . . . mine.


Ett av skälen till att Willow så länge håller Tara undan från de andra är säkert just det att hon vet att demonjagande är allt annat än säkert. Om hon hade hållit uppe dubbellivet - en värld med Tara, en med scoobies - hade Tara aldrig hamnat i livsfara. Hade det inte varit för Buffy skulle Tara inte dött. Alltså förtjänar Buffy verkligen - ur en rosenrasande Willows synpunkt - att få "every square inch of her ass kicked". Och samma med de andra i gänget - och även Willow själv.

Let me tell you something about Willow. She's a loser. And she always has been. People picked on Willow in junior high school, high school, up until college, with her stupid mousy ways and now... Willow's a junkie.


Så det där med "ond" alltså: Willows motiv är inte nödvändigtvis onda i sig - hon är ute efter hämnd, och ger sig bara på dem som hon anser förtjänar det.

Spoiler 6x22:
Även i "Grave" är ju hennes motiv för att vilja göra slut på världen (och sig själv) medlidande. Smärta. Men inte nödvändigtvis ondska.
Senast redigerad av A bear mån mar 14, 2005 10:02, redigerad totalt 2 gånger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » sön jan 16, 2005 17:59

Hej Björn och välkommen förresten! Jag tittade om "Two to go" inatt och "Grave" idag, utan och med kommentatorspår (dina spoilers borde f ö säga 6x22, petimeter som jag är :) )
Jag håller med om att det är svårt att beskriva vari Evil Willows "ondska" består. Det är ju så uppenbart klart att Joss och co vill göra henne till säsongens Big Bad för att det är så långt bort från den ursprungliga karaktären hos Willow. Men det är också oerhört klart att de vill ha möjligheten att ha med henne i serien fortsättningsvis

Ganska tidigt i serien har de dock visat att Willows etik har varit tvivelaktig, särskilt i förhållande till vad man kan och bör få göra med magi. Jämför tex i 5x17 "Forever" Willows inställning till att återuppväcka döda med Taras betydligt mer ansvarsfulla hållning.

Annars är det lättare att diskutera Evil Willow i Grave-tråden, eller säsong 6-tråden, så jag tror jag drar mig dit istället. See ya!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön jan 16, 2005 18:29

Nyx skrev:Hej Björn och välkommen förresten! Jag tittade om "Two to go" inatt och "Grave" idag, utan och med kommentatorspår (dina spoilers borde f ö säga 6x22, petimeter som jag är :) )


Tack för välkomnandet - och påpekandet. Det är ändrat.

Nyx skrev:Ganska tidigt i serien har de dock visat att Willows etik har varit tvivelaktig, särskilt i förhållande till vad man kan och bör få göra med magi. Jämför tex i 5x17 "Forever" Willows inställning till att återuppväcka döda med Taras betydligt mer ansvarsfulla hållning.


Willow är ju iofs långt ifrån den enda i serien vars etik ställs på sitt huvud - ta Buffys eviga tjatande om huruvida slay och kill är samma sak t ex. Men sant att Willows förändring antyds länge... har några funderingar på det som nog får en egen tråd vad det lider.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » sön jan 16, 2005 19:00

Björn skrev:Willow är ju iofs långt ifrån den enda i serien vars etik ställs på sitt huvud

Jäpp! Och det är därför jag gillar serien så mycket! :D Gråskalor är intressanta. Entydigt goda eller onda figurer får sällan utvecklas så mycket som jag tycker samtliga regulars i Buffy har fått möjlighet att göra, och då inkluderar jag t o m en "fyrkant" som Riley (ursäkta RFAS, men jag hoppas ni förstår vad jag menar)! :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » mån jan 17, 2005 0:32

Björn skrev:Så det där med "ond" alltså: Willows motiv är inte nödvändigtvis onda i sig - hon är ute efter hämnd, och ger sig bara på dem som hon anser förtjänar det.


Men hon är förblindad de som hon anser förtjänar det gör ju verkligen inte det... skulle hon ha upplöst Dawn hade det var överlagt mord (in a way...) vilket är en ondskefull handling.


Spoiler 7x22:
Även i "Grave" är ju hennes motiv för att vilja göra slut på världen (och sig själv) medlidande. Smärta. Men inte nödvändigtvis ondska.

Spoiler s6 ep 22
Att bestämma att fem miljarder människors liv inte är värda att leva pga att meningen med hennes eget liv har försvunnit är monstruöst... jag skulle kalla det ondska iaf
Senast redigerad av VelocityBoy mån jan 17, 2005 1:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav A bear » mån jan 17, 2005 1:05

Visst, men samtidigt är det där med ondska och godhet i Buffyverse oftast en fråga om avsikt, inte konsekvens.

ANDREW: It's not fair. Spike just killed people, and he gets to go.
BUFFY: Spike didn't have free will and you did.


Vilket kan öppna för ett väldigt långt resonemang, men alltså kort sagt - i grund och botten "goda" människor får mer eller mindre ostraffat begå onda handlingar som "onda" människor bestraffas mycket hårdare för. Willow, Giles, Buffy, Spike, Angel... de bryter alla mot regeln att inte ta människoliv, men eftersom de "egentligen" är goda blir de alltid förlåtna. Medan en sådan som Warren aldrig kan få förlåtelse i serien, eftersom han är OND - trots att båda hans mord antagligen på sin höjd skulle klassas som dråp.

Säger inte att jag själv skulle resonerat på samma sätt, men som jag uppfattar det är det det budskapet som Whedon & co ofta vill föra fram. Warren är genomond eftersom han inte bryr sig om andra människor; Willow är egentligen god eftersom hon bryr sig om andra människor. Att hon sedan i det här fallet, förblindad av sorg och raseri, därav drar slutsatsen att de måste dö (för att hon känner att de också lider, märk väl) - det är en ond handling, men det gör inte i sig Willow ond.

Eller jfr s6 och s7:
Vem av Willow och Amy är god/ond? Willow har dödat människor, Amy har... käkat alldeles för mycket ost. Lik förbannat är det vääääldigt svårt att inte få intrycket att när allt kommer omkring är Willow den goda och Amy den onda häxan.

Jag tror bestämt det finns hela avhandlingar om det här...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nyx » mån jan 17, 2005 1:39

Björn skrev:Visst, men samtidigt är det där med ondska och godhet i Buffyverse oftast en fråga om avsikt, inte konsekvens.

...Medan en sådan som Warren aldrig kan få förlåtelse i serien, eftersom han är OND - trots att båda hans mord antagligen på sin höjd skulle klassas som dråp.

Håller med om mycket i detta intressanta resonemang. Särskilt om att ondska i serien ofta härrör till uppsåtet. Låt oss inte glömma här att Warren också är ansvarig för åtminstone 2 (iofs misslyckade) mordförsök på Buffy, i Gone och i Seeing Red och en rad andra brott.

Andra handlingar i serien som resulterar i dödsfall ses ju inte alls som onda om inte avsikten varit att döda, tänk t ex på dem som dansade ihjäl sig i OMWF efter att Xander hade åkallat Sweet-demonen.

Jag tycker också det var intressant i 5x22 att Giles dödade Ben. En del menar att detta var en "ond" handling eftersom Ben var människa och för att han tidigare räddat Giles liv. I mitt tycke var dock Ben en ganska "ond" typ - han åkallade Quellerdemonen som dödade en massa av Glorys brain-suck-offer och han förrådde Dawn för Glory. Giles inser ju också att Glory kommer att kunna återkomma så länge Ben lever och gör det han tycker att han måste göra därför att Buffy aldrig skulle kunna döda Ben. Giles avsikt är alltså att skydda världen och att skydda Buffy, men han begår onekligen ett mord. Ändamålet helgar medlen?

Jag förstår att det finns avhandlingar. Även inläggen i ämnet drar åt det hållet! ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » mån jan 17, 2005 2:25

Nyx skrev:Ändamålet helgar medlen?

Jag blev riktigt arg när de andra hindrade Willow från att skinna Andrew och Jonathan... de förtjänade det verkligen.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav HeY » tor jan 20, 2005 19:28

Otroligt bra, man satt och skakade när det blev reklam.

(Dark)Willow är bara så grymm!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor jan 20, 2005 19:41

Reklam? Vad ser du på för kanal?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » fre jan 21, 2005 17:46

latarmig skrev:Reklam? Vad ser du på för kanal?


Kanal5, det blir ju reklam två gånger i varje avsnitt där och då blir man inte glad för att det är så bra och man sitter nästan och skakar av spänning! Vilken tittar du på då, om det inte är någon reklam?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » fre jan 21, 2005 18:22

Ok, du har det inspelat från kanal 5, eller du kommer ihåg hur det var när du såg det?

Jag blev fundersam eftersom jag tänkte: Vilken kanal visar det här avsnittet nu? :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Djehuti » lör jan 22, 2005 13:41

Ooooo mama this is good shit! Underbart från början till slut...oh, vilket slut.
Blir fan en svag tia här.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Binchy » fre jan 28, 2005 11:28

Fantastiskt även detta avsnitt.

Det är verkligen en rejäl miss, med stenarna ur cellväggen. Det är ju inte en sten som stämmer under hela demolerandet. De har ju koncentrerat sig på vänsterkanten både på insidan och utsidan, och det går ju inte, ju.

Jonathan "Oh, my God, Me!" Han är för söt.
Andrew "I like taking order." Han och Warren var ju det perfekta paret. Warren gillade ju att ge order.

Willow är nästan som mest skrämmande hos Rack när hon talar med Dawn. Hon är så samlad och talar lugnt om att döda Dawn.

Jag har på detta avsnitt i bakgrunden och precis när jag läste nedanstående, så kom det på TV:n. Scary...

malavel skrev:ANDREW: Laugh it up, fuzzball. I figured it out. (softly) Warren never abandoned us. Well, not me, anyway. This is like his test. If we can figure out how he's communicating with us, then we'll be, you know, worthy.


Xander (till Andrew): "You never had any tiny bit of sex, did you?"
Anya: "Annoying Virgin has a point".

Sooo funny.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » mån aug 01, 2005 22:18

I'd like to test that theory.


Och de fortsätter öka. Det är inte sant.

Att vi är inne på målrakan märks redan i "previously"-grejen. Nick Brendon gör den för en gångs skull. "This is what happened this year." Och så all skit, allt som har gått åt helvete, alla mörka moln som lagt sig över den soliga dalen. Och sen whammo är vi tillbaka i skogen. Och från det är det inte ett trist ögonblick.

XANDER: This is still Willow we're dealing with, right?
BUFFY: I hope so.


Dawn (och CLEM!) ger sig ut i natten för att försöka rädda situationen. Jag gillar Dawn, även om hon är väl naiv här. Min teori: det är Clem som sedan rusar tillbaka ut och letar upp Buffy. Jag har inget bevis, men jag hävdar: Clem räddar livet på Dawn - och därmed Willow.

Xander, som på något vis håller ihop trots att hans bästa vän har blivit en galen mördare, hans flickvän en demon och att han tycker sig bära skulden till alltihop.

Jonathan! Jonathan! Som äntligen väljer sida och visar sig vara den... om inte fina, så åtminstone mer goda än onda människa man alltid anat. Jonathan och Willow är inte helt olika egentligen; mesiga, blyga, tystlåtna, men ändå med mer stål i ryggraden än man kan tro.

Anya räddar dagen. För tillfället. Demon schmemon. Uppenbarligen fick hon behålla själen...

Och så då Willow. Herregud, vilket avsnitt. Hon synar Buffys tal om hur vacker världen är - som ju, mycket riktigt, är skitsnack. DarkWillow är absolut ingen trevlig big bad. Hon hotar Dawn till livet - om hon faktiskt menade det får vi ju tack och lov aldrig veta - hon spöar skiten ur Buffy och är nära att göra roadkill av Xander. Men samtidigt så är det Willow.
JONATHAN: I still can't believe that was Willow. I mean... I've known her almost as long as you guys. Willow was... you know. She packed her own lunches and wore floods and she was always... just Willow.

WILLOW: Let me tell you something about Willow: she's a loser. And she always has been. Everyone picked on Willow in junior high, high school, up until college with her stupid mousy ways and now - Willow's a junkie.
BUFFY: I can help.
WILLOW: The only thing Willow was ever good for... - the only thing going for me - were those moments - just moments - when Tara would look at me and I was wonderful. And that will never happen again.

Det är det som gör den här slutarcen så stark. Det är inte en demon de slåss mot, det är inte ondska - det är deras bästa vän, som har fått mer än hon tål, men fortfarande på något plan är sig själv. Det är därför Buffy står maktlös. En slayer kan stoppa demoner, vampyrer, varulvar, spöken, helvetesgudar och robotar; men hon kan inte stoppa Warren, och hon kan inte stoppa Willow.

Och så förstås.
GILES: I'd like to test that theory.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör jun 30, 2007 21:03

Detta är för mig ett svagare avsnitt än Villains. Att se DarkWillow göra entré är mycket mer intressant än att se henne bli starkare.

Tyvärr är jag också arg avsnittet igenom på Willow. Hon gör, enligt mig, en hel del oförlåtliga saker här. För det första så tänker hon mörda Jonathan och Andrew som inget har med Taras död att göra. Förtjänar de fängelse? Ja. Förtjänar de att mördas för något som hände då de satt i fängelse? Nej. Det mest oförlåtliga är Dawn. Att överhuvudtaget säga de sakerna till en ung flicka är hemskt, att hota att mörda henne (för det är det som blir resultatet: människan Dawn dör). Jag tror också att det är 90% chans/risk att Willow faktiskt hade gjort om henne till energi om hon inte stoppats av Buffy. Kan jag förstå att Willow står vid avgrundens rand? Ja. Kan jag förstå att hon hotar att mörda en flicka som hon varit som en extrmamma för? Aldrig. Fuck off, Willow.

Så därför är sista scenen så sweet för gudarna ska veta att det inte är Buffy som förtjänar att få på käften utan det är tjejen som torterar folk till döds, vill att oskyldiga ska dö och som hotar att mörda tonårstjejer. Så go, Giles!!

Spike hade jag återigen kunnat vara utan detta avsnitt. Samt Clem. Men, men...

8 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre jan 08, 2010 23:10

Det här är ett bra avsnitt, men jag tycker att Villains är snäppet bättre. Willow blir lite för mycket stundtals och fightscenen med Buffy gillar jag inte, jag tycker att den känns skumt klippt på något sätt. Andrew och Jonathan intresserar mig inte så mycket här heller.

Willow är verkligen hemsk mot Dawn. Jag kan inte se hur jag skulle kunna förlåta henne om jag var Buffy efter det hon har gjort, framför allt i det här avsnittet. Kanske att jag skulle prata med henne igen, men jag skulle aldrig kunna komma henne lika nära som innan. Att lita på henne efter att ha sett vad hon är kapabel till skulle kännas uteslutet.

Grym entré av Giles!

Favoritcitat:
Willow: And there's no one in the world with the power to stop me now.
Giles: I'd like to test that theory.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 6



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare