I think we've all sort of drifted apart this year, don't you?
Hmm,
AKS, skulle S4 verkligen vara bättre än S2 eller S3? Jag har visserligen inte haft tid att reflektera, och jag är inte distorterad av S5-S7 än, men jag tycker nog att S4 är klart svagare än de tidigare två...
Jag har saknat den goa familjekänslan i gänget. Vad är det som har saknats? Framför allt har jag saknat Mr. Giles (tänk efter lite så förstår ni säkert vad jag menar). Jag har inte förtrollats av Willow och Taras spirande vårkänslor. Men framför allt så är det Riley som har förstört så mycket av den rätta känslan. Och dessutom måste Adam vara århundradets sämsta big bad! Han är som en dålig blandning av Frankensteins monster och Arnold i the Terminator. Adam är kass, han är ju så overklig!

Och vad var det för en absurd plan han hade? Eehh? Det fanns inga mer tillgängliga, och för den delen mer skrämmande, sätt att samla ihop kroppsdelarna från människor och demoner för bygget av hans nya ras?
Höjdpunkterna i S4 blir för mig samspelet mellan Anya och Xander, samt vissa guldögonblick med alltid pålitlige Spike. Bästa avsnittet är helt klart "Hush". Utan tvekan.
Sista avsnittet har ett tämligen intressant moment, nämligen när Xander, Willow och Mr. Giles gör sin spell-grej och på något sätt får plats inne i Buffy. Jag fattar inte exakt vad som hände men det var säkert coolt. Buffy blev som en i the Matrix, stoppar kulor i luften och allt.
Den stora action-fylld avslutningsscenen var bra, ovanligt bra för att vara BtVS. Kaos-scenen nere i labbet är härligt stökig. Det är ju inte alls på grund av action-scenerna som jag ser på Buffy.
Som avslutningsscen var detta nätt och jämnt godkänt. Jag vill ha mer. Jag vill få rysningar, och svårt att somna!
Kanske det kommer mer i säsongens extranummer, "Restless"?