A very special Buffy christmas.
Bästa replik: Förlåtelse ÄR temat, så:
WILLOW: Anyway, forgiveness is pretty much a big theme with me this year, 'cause of the...
Bästa popkulturreferens: Måste faktiskt ta två. Giles citerar The Crystals mitt i expositionen...
GILES: Um... Yes, but, uh, more, more posturing, I'm afraid. Um, 'For they are the Harbingers of death. Nothing shall grow above or below them. No seed shall flower, neither in man nor...' They're rebels and they'll never ever be any good. Nothing specific about their haunts.
...och The First har uppenbarligen tittat på "Evil Dead 2":
THE FIRST: Dead by sunrise!!
Detalj jag inte lade märke till första gången jag såg det: Rör inte The First lite väl mycket vid Angel?
Hej Joss Whedon: Oj oj oj. Jodå. Här sätter han upp en hel TV-serie. Detta är ju i princip "Angel - The Pilot".
BUFFY: Strong is fighting! It's hard, and it's painful, and it's every day. It's what we have to do.
Dessutom är Buffys svar i diskussionen med The First ("Alright, I get it, you're evil") klassisk Jossisk peta-hål-i-det-pompösa-skurksnacket.
Awww: Stackars Faith - de där julgransljusen i ett skitigt motellrum. Och stackars Xander; ytterligare en liten insikt i hur hans uppväxt måste ha varit. Och stackars Joyce. "Nej, vi ska INTE bjuda Giles på julafton." Hmmmm. Vaaaaaad kan ha hänt dem emellan i "Band Candy"?
Höh? Snön. NEJ. NEJ. NEJ. (resten Buffyverse)
Även om själva snöfallet känns mer köpbart när man sett hela Angel. Det är en av de få gånger TPTB griper in direkt i skeendet. Men ändå. NEJ.
Wow, detta är en bra serie: Fram till de sista 3 minuterna, absolut. I sann julstämning slätas alla problem över - om så bara för några dagar. Alla förlåter varandra - Buffy och Xander sluter fred, Willow och Oz likaså, Buffy och Faith, etc. Och scenen där Willow försöker förföra Oz och han vägrar är löjligt fin (med ett subtilt litet "resnings"-skämt inbakat). Dessutom är Willie The Snitch med.