3x09 The Wish

Här pratar vi mest om Säsong 3

hur bra ble Cordys önskning

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
2%
4
0
Inga röster
5
1
2%
6
2
4%
7
3
6%
8
14
29%
9
12
24%
10
16
33%
 
Antal röster : 49

3x09 The Wish

Inläggav Teo » ons mar 24, 2004 20:44

Jävlar vilket bra avsnitt. Det här var underbart Cordy önskar fram en alternativ värld där Vampyrerna styr i Sunnydale men grymast är ju Wil och xander. Läder Fetisch.. Kan inte skriva så mycket nu men det är så rörande när alla dör. En tia får det av mig.

edit: fixade titeln /zaxx
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav sus@n » ons mar 24, 2004 20:50

det är ett jättebra avsnitt.. ska nog se den nu.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Teo » ons mar 24, 2004 20:50

Gör det hel underbart. Man gråter lite :cry: När alla dör...
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Langtry » mån mar 29, 2004 18:33

Jag älskar VampWillow.
Willow är så bra som evil :)

Finns flera bra repliker i detta avsnitt.

Cordy: "No. No! No way! I wish us into Bizarro Land, and you guys are still together?!"

Xander: Buffy? The Slayer?
Cordy: No! Buffy the dog-faced girl! Duh! Who do you think I'm talking about?

VampWillow: Then... can I play with the puppy? (Påminner lite om Dru, härliga minnen=) )

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Angela » mån mar 29, 2004 19:07

Jag tycker att det var ett bra avsnitt, spesiellt willow när hon är en vampyr(fast jag gillar henne bättre som god)
Användarvisningsbild
Angela
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 feb 2004

Inläggav sus@n » mån mar 29, 2004 19:39

Välkommen hit Angela! Hoppas du kommer trivas.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tinder » mån mar 29, 2004 20:48

Gillar VampWillows:
"Bored now"
Ääh gillar hela VampWillow
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Zaxx » mån mar 29, 2004 21:00

VampWillow RULES!... asså de måste haft så otroligt roligt när de spelade in scenerna med just VampWillow.. hon spelar ju så "bra" o kul.. perfekt säger jag .. perfekt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav kaos » mån mar 29, 2004 22:10

jo detta är ett bra avsnitt bland dom bästa under säsong 3. och här får man dom första bevisen på att säsong 4 willow är lesbisk
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Noggster » mån mar 29, 2004 22:10

Välkommen Angela!

själv ska jag se nattsändningen då den går relativt tidigt idag.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » tis mar 30, 2004 0:46

Välkommen Angela!
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Mr Chase » tis mar 30, 2004 1:26

De här skulle kanske vara på bildtråden men de kanske spoilar för mycket?

Jag som aldrig varit överdrivet förtjust i Willow, men Vamp Willow var ju jättesexig i sin läderstass (ja, jag är nog en smula störd)!

Bild
Bild

The lesson here kiddos is be careful what you wish for... :twisted:
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav suprmicael » tis mar 30, 2004 7:12

När jag såg det här avsnittet första gången så tyckte jag att det var säsongens höjdpunkt. Min entusiasm har väl dämpats något men inte mycket. En svag tia.
+++--100--+++
Användarvisningsbild
suprmicael
Minion
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 13 mar 2004
Ort: Lekeberg

Inläggav Sparvid » tis mar 30, 2004 12:14

Äsch då, jag missade dagsändningen. Jag som ville se hur scenen på slutet såg ut censurerat, en massa stillbilder kanske?
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav latarmig » tis mar 30, 2004 12:57

Exakt min tanke. Jag missade också dagssändningen. En sådan massaker på slutet där dammet bara yr kan ju knappast femman visa. Det måste ha sett rätt lustigt (och obegripligt) ut censurerat.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Langtry » tis mar 30, 2004 13:27

Jag såg delar av dagsändningen och det var jobbigt. Mycket slowmotionbilder som störde avsnittets helhet.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Zaxx » tis mar 30, 2004 14:26

slutet på avsnittet SKALL ju vara som det är.. komponerat och regisserat till en PÄRLA.. om man då skadar denna lilla slipade scen. .blir allting bara .... FEL..

så kan man inte göra, det funkar inte. Nu måste man ju göra såhär, om vi skall få ha kvar vår serie så tidigt (men vill vi det?) tror man tappar MÅNGA genom att lägga den innan 18-19 iallfall.. men efter det är det svårt att komma in med en ny serie dock.

ALLA som jobbar i handeln (ta alla med en nypa salt) slutar ju oftast 18-19 nånstans, och det är en hel del folk där!.. såå ja.

vad ville jag ha sagt igentligen....?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tis mar 30, 2004 15:43

Såg nattsändningen.. gillar detta avsnitt skarpt.
Och femman översätter ju riktigt riktigt illa.

Angel: "The master rose....."
Och femmans översättning
Angel: "Mästare rose..."
Hahaha, kunde inte hålla mig för skratt.

Sen tänkte jag på, varför har det där Gänget som Giles är med i som räddar folk sitt HQ i biblioteket? Då alla vampyrer lätt kommer in där.
Och var hela världen full av vampyrer på nätterna? Annars borde väl folk ändå flytta från Sunnydale?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tis mar 30, 2004 22:42

"Mästare Rose" var nog det största klavertrampet hittills av översättaren. Kunde inte heller hålla mig för skratt. :-)

Sedan det där med biblioteket. Har vampyrerna tagit över kan man ju inte ha sitt högkvarter på en offentlig plats. De måste givetvis flytta alltihop hem till Giles om det ska bli trovärdigt.


Spoiler resten av serien
Samma ovilja att rätta sig efter omständigheterna kan man se prov på när det gäller hur Buffys ser på sitt hem. Familjevillan har blivit sönderslagen gång på gång, men den ser ändå alltid ut som vilken villa som helst. Lär hon sig inte att man inte kan ha vanliga fönster och dörrar med glas i (som ständigt slås sönder när demoner av alla de slag trampar in). Flera gånger under säsongerna sex och sju tas problemet faktiskt upp. Exempelvis är ekonomin i trasor efter Joyce död, och en anledning är att villan slagits sönder alltför många gånger, och Xander klagar i säsong sju över att han ständigt sätter i nya fönster som snart krossas.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » ons mar 31, 2004 3:53

Mr Chase önskar att han vore någon annanstans:

43. The Wish

Be careful what you wish for, 'cause you might get it! This is the lesson of this episode and as such it's not terribly original. However "Buffy" managed to take on this cliché in an interesting and thoroughly entertaining way even if it was obvious that the dreaded reset button would be pushed in the end. So the lesson is actually never learned by our characters, which is too bad. But at least the viewers got an additional glimpse into their minds and what they mean to each other -- and the world.

I normally hate TV shows that play with the audience in a way that you just know that all the awful things that happen miraculously will be unmade before the end credits roll. The Star Trek universe has become infamous for this and that is sad for such a good franchise. You know that major characters won't die and when they do and still returns when all that had transpired really didn't happen you feel righteously cheated. "Buffy" mostly managed to avoid this here though, which says a lot about the quality of this show. However, they definitely shouldn't try to do this more. Once is enough since the pitfalls of doing so are much too dangerous.

With that in mind the emotional impact of the end when everybody dies in slow motion is lessened, at least for me, even if it was beautifully executed. But in that alternate reality the characters didn't relate to each other and thus it didn't mean that much. It's only our knowledge of what was supposed to be that made the difference. In that reality harsh deaths are expected.

The concept isn't, as stated, very knew. It is more or less inspired by Frank Capra's 1946 Christmas classic "It's a Wonderful Life" in which a man (played by the always great James Stewart) wishes he'd never been born and is shown how terrible the lives of his loved ones would've been without him.

But this is Cordelia's wish. Well, sort of, it's the kind of "wish" that we all utter from time to time without really wanting it to happen if we think it through. That kind of nuances is beyond Anyanka, patron demon of all women scorned or some such, and the "wish" is promptly granted. Buffy Summers never came to Sunnydale.

For a girl who always valued telling the truth, no matter how painful or tact-less it might be, Cordelia this time is lying to herself. She imagines that her life would've be so much better if she'd never loved Xander, that she'd never gotten close to him and Buffy's arrival was the vehicle that draw her into the Slayerette circle. That's the world that Anyanka gave to her but it's more of a nightmare come true than a dream. She's queen of the hill except there's no hill and Xander's dead. And in death he has bonded even more with the equally dead Willow, since they're both vampires.
Cordelia: "No. No! No way! I wish us into Bizarro Land, and you guys are still together! I cannot win!"

I believe that she came to realize that in the end she still wanted to have Xander no matter how much pain it caused her in the real world. As Alfred Lord Tennyson wrote "'Tis better to have loved and lost than never to have loved at all." In the wishverse though, the betrayal is complete as Xander and Willow kills her. Unfortunately Cordelia doesn't learn this lesson in the real world, but it nevertheless gives an insight into her character. Hopefully she'll realize it eventually, but then again, by then it might be too late. Too bad that Joss Whedon seems to have taken a phrase from Socrates to heart: "The hottest love has the coldest end."

I so feel for my poor Cordelia in this episode (no big surprises here). She's more or less lost everything -- her boyfriend, her popularity, her friends and gotten impaled in the process. The former Cordettes are inexcusably mean and nasty to her and I so wished all the bad things you could possibly imagine on Harmony, who so does not live up to her name. Anya's put down on her was spot on: "If that girl had an original thought, her head would explode."

Cordelia has both literally and figuratively landed on the garbage heap.
Harmony: "Oh, hey, it's Garbage Girl. Loved the look last night, Cor. Dumpster chic for the dumped." I wanted to kill her right there, consequences be damned. And that jock saying he wouldn't be caught dead with "Xander's cast-off", well I *so* could have helped him with the dead part. When it comes to protecting my Cordy I will absolutely show *no* mercy!

For what it's worth, Xander feels extremely bad, leaving Cordelia a ton of messages. But since she's understandably in no mood for forgiveness he tries, unsuccessfully, to cast the blame elsewhere.

Xander: "And they burst in, rescuing us, without even knocking? I mean, this is really all their fault."
Buffy: "Your logic does not resemble our Earth logic."
Xander: "Mine's much more advanced."

Willow rightly admits to wrongdoing but Oz is right when he concludes that what she wants has more to do with making herself feel better than doing anything for him. She's sounding like she's a victim when she's in fact the villain, which must be a first for her. Don't bet on that Oz's sentiment will last. He hasn't got as much inherent pride as Cordelia does, the poor werewolf.

The wishverse is a truly disturbing place. The vampire versions of Xander and Willow are just the first parts and they played it beautifully. Vamp Willow was a frightening thing to behold, a sexy yet deranged Drusilla-like character clad in leather, taking pleasure in torturing "the puppy" that is poor Angel. With no Buffy in sight the souled vampire must feel that destiny has royally cheated him.

Giles on the other hand tries to defy destiny. Even without his slayer, and his watcher status revoked, he's done what he can to fight evil even to the part of recruiting fellow Slayerettes in the absence of the ones in the real world.

But Buffy is worst of. As has been shown previously her strengths as a slayer comes as much from her reliance on her friends the Slayerettes as with her inherent abilities. Bereft of them she's all alone and hardened much like Kendra was and cynical like Faith.

Buffy: "World is what it is. We fight, we die. Wishing doesn't change that."
Giles: "I have to believe in a better world."
Buffy: "Go ahead. I have to live in this one."

It sure is a brave new world, as Anyanka put it. That is a reference to the dystopic novel by that name, written in 1932 by Aldous Huxley. The term however comes from Shakespeare's "The Tempest", act 5, scene 1:
"Miranda: 'O, wonder!
How many goodly creatures are there here!
How beauteous mankind is! O brave new world,
That has such people in't!'"

Other Shakespeariana from this episode comes from the Master when he asks: "What news on the Rialto?" That's Shylock speaking from "The Merchant of Venice", act I scene 3. You cannot say that watching "Buffy" won't educate you on the classics.

And Buffy calls Giles Jeeves, which of course is a reference to the clever butler in P G Wodehouse's novels.

Xander knows his popular culture when speaking of Cordelia he says "Tears of a Clown". That was a song which became a hit with Smokey Robinson and the Miracles back in 1970.

And the vamp version of him manages to make a little put down on "Buffy" critics who haven't gotten past the intentional silliness of the lead character's name: "Someone has to talk to her people. That name is striking fear in nobody's hearts."
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Joamna » sön jul 25, 2004 18:28

jag blir bara så nyfiken på vad som hänt med buffy i den alternativa verkligeheten.. vad som lett fram till att hon blev den buffyn i den världen..
lite krångligt formulerat kanske.. men.. så funkar mitt huvud ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 18:46

Vad jag förstår så blev allting annorlunda från och med seriens allra första avsnitt. I den alternativa verkligheten så kom Buffy aldrig till Sunnydale. Giles var där och väntade på henne men hon flyttade aldrig dit. Eftersom Sunnydale är beläget på helvetesgapet kunde Giles inte åka därifrån utan han blev tvungen att försöka kämpa mot ondskans krafter bäst han kunde.

Det sägs vad jag kan komma ihåg aldrig vad som hände med den alternativa Buffy, men man kan väl anta att hon fick en annan watcher och att hon växte upp i en annan stad (var det i Cleveland, där finns ju i så fall ett helvetesgap där också?). Vad som blir tydligt är hur mycket hårdare hon blivit. Hon har förmodligen inte haft några vänner utan hennes liv har helt varit inriktat på att kämpa mot vampyrer, demoner och annat ont. Avsaknaden av vänner har gjort att hon inte litar på någon annan än sig själv, till skillnad från Buffy i denna verkligheten, som hela tiden tar hjälp av vännerna.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » sön jul 25, 2004 18:58

latarmig skrev:Vad jag förstår så blev allting annorlunda från och med seriens allra första avsnitt. I den alternativa verkligheten så kom Buffy aldrig till Sunnydale. Giles var där och väntade på henne men hon flyttade aldrig dit. Eftersom Sunnydale är beläget på helvetesgapet kunde Giles inte åka därifrån utan han blev tvungen att försöka kämpa mot ondskans krafter bäst han kunde.

Det sägs vad jag kan komma ihåg aldrig vad som hände med den alternativa Buffy, men man kan väl anta att hon fick en annan watcher och att hon växte upp i en annan stad (var det i Cleveland, där finns ju i så fall ett helvetesgap där också?). Vad som blir tydligt är hur mycket hårdare hon blivit. Hon har förmodligen inte haft några vänner utan hennes liv har helt varit inriktat på att kämpa mot vampyrer, demoner och annat ont. Avsaknaden av vänner har gjort att hon inte litar på någon annan än sig själv, till skillnad från Buffy i denna verkligheten, som hela tiden tar hjälp av vännerna.


jo jag har också tänkt så.
men skulle tycka det var intressant att följa den historien lite närmare också :) får kanske göra mig en egen serie baserat på det :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 19:06

Gör det! En fan-fic baserad på den alternativa Buffy skulle vara hur kul som helst att läsa. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » sön jul 25, 2004 19:10

det skulle va kul =) svårt som fasen.. men ett litet försök måste jag nog göra för att stilla mitt sinne..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 19:50

Det roliga med det är att man inte hade behövt föja några mallar. Ingen vet ju något om Buffy i det alternativa universumet förutom det lilla man såg av henne.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 20:34

Precis min tanke. Man har verkligen artistisk frihet att göra som man vill.

I fantasin kan man ju även låta Buffy komma till Sunnydale och få paret Willow och Xander som ärkefiender (utan att hon dödar dem med en gång).
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » sön jul 25, 2004 21:20

latarmig skrev: I fantasin kan man ju även låta Buffy komma till Sunnydale och få paret Willow och Xander som ärkefiender (utan att hon dödar dem med en gång).


ja det vore nåt!

ahh det finns så mycket aspekter på det här.. försöker skriva något men för det första är jag ingen höjdare på att skriva ;) för det andra så är det en ganska stor historia att skriva..

en del i taget vore nog det bästa!
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön jul 25, 2004 21:43

latarmig skrev:Gör det! En fan-fic baserad på den alternativa Buffy skulle vara hur kul som helst att läsa. :-)


Det finns otroligt många... VampWillow är ju en riktig favorit bland fansen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 22:11

Jo, jag förstår att VampWillow måste vara en favorit. Men är det verkligen så vanligt att utgå från den alternativa Buffy? Hon behöver ju inte komma tillbaka till Sunnydale alls, det skulle kunna bli helt nya avsnitt.

Spoiler Angel
Ungefär som när Angel lämnar Sunnydale, skapar sig ett eget liv i LA och de gamla bekantskaperna bara märks av någon gång per säsong.

Tyvärr har jag aldrig läst några fan-fic så jag vet inte vad som finns.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron