Djehuti skrev:BTW: När man röstar här...skall man rösta på hur bra avsnittet är för att vara ett Buffy-avsnitt, eller hur bra avsnittet är...jämfört med TV-serier i allmänhet? De flesta verkar faktiskt göra det senare, fast egentligen blir det bättre om man gör det förra...
Tob skrev:hmm, ja det är ju alltid ett problem, men för mig brukar det alltid bli konflikter och uppror i både hjärna och hjärta om jag tänker ett för lågt betyg. Därför är min Buffyskala mellan 5-10 istället för 1-10.
Djehuti skrev:Tycker dock att flirten med kommunismen är lite intressant; Buffy beväpnad med hammaren i ena handen och skäran i den andra, slaktar onda demonkapitalister som förslavat människor och använder dem som arbetskraft i fabriken.
Binchy skrev:Lily är lite väl mesig och hjälplös, hon verkade mer säker på sig själv i Lie to me, när hon kallade sig Kantarell (Chanterelle).
Glorificus skrev:Binchy skrev:Lily är lite väl mesig och hjälplös, hon verkade mer säker på sig själv i Lie to me, när hon kallade sig Kantarell (Chanterelle).
Hm... det kanske var traumatiskt för henne att nästan bli uppäten? Post-traumatisk chock kan vara svårt att göra sig av med.
Glorificus skrev:Jag har alltid tyckt att montagen över de hemlösa i LA är lite malplacerat. Snyggt fotat, men ändå så icke-Buffy. Kanske därför de tagit nån sekvens därifrån till Angel-seriens signatur (vad det nu heter... Opening sequence.)...
latarmig skrev:De scenerna kan ses från båda hållen (så jag säger alltså inte att du har fel) och det motsatta perspektivet är minst lika trovärdigt.
Metaforer med fabriker och dess arbetare för kommunismen har varit legio sedan Marx dagar, och senare under Sovjettiden blev den bilden av vad kommunism är vida spridd genom Sovjetiska konstnärer. Även i väst har man övertagit den synen på hur kommunism ska gestaltas (jag tror att den överföringen skedde rätt tidigt och utan särskilt mycket motstånd, men jag vet inte säkert).
Scenerna från "Anne" har kopierat den bilden, vilket gör det möjligt att tolka fabriksdimensionen som ett kommunistiskt slavsamhälle dit representanten för det fria USA kommer som befriare. Buffy kommer dit utan att vara tyngd av kollektivets bojor och med en initiativrikedom och ett förlitande på den egna enskilda styrkan som är den stereotypa bilden av kommunism som ett massamhälle främmande.
JOYCE: You've been this huge influence on her, guiding her. You had this whole relationship with her behind my back. I feel like you've taken her away from me.
GILES: I didn't make Buffy who she is.
JOYCE: And who exactly is she?
LILY: Hey, do I know you?
ANNE: I don't think so.
ANNE: Did you tell anyone who I was?
LILY: But... but that's who you are and stuff, right? I mean, you help people, and, you know...
ANNE: I can't get into this. I'm sorry, Lily.
GUARD: Who are you?
LILY: No one.
KEN: I know you... "Anne". So afraid. So pathetically determined to run away from whatever it is you used to be.
ANGELUS: Now that's everything, huh? No weapons... No friends... No hope. Take all that away... and what's left?
BUFFY: Me.
GUARD: Who are you?
BUFFY: I'm Buffy. The Vampire Slayer. And you are...?
Lipton skrev:Visst var det väl här som restaurangen hette Helens kitchen
Giles: Joyce, you mustn't blame yourself for her leaving.
Joyce:I don't... I blame you.
Ken: Humans don't fight back.
Buffy: Lily... I think he's dead.
Lily: But... he takes care of me.
fripp21 skrev:Till slut må jag säga att Lily är en intressant karaktär. Vilken självutplåning. Bara leva genom andra på ett eller annat sätt. Hon är så otroligt sorglig.Buffy: Lily... I think he's dead.
Lily: But... he takes care of me.
Är det en tjejgrej det där? Killar blir destruktiva på andra sätt...
fripp21 skrev:PS, sorry för ett oinspirerat inlägg, ligger hemma sjuk...
Nyx skrev:Du noterade väl att "Lily" är samma tjej som kallade sig "Chanterelle" i avsnitt 2x7 Lie to Me? Hon var med i vampyrkulten och ville själv bli en. Huvudsaken för henne verkar vara att komma bort ifrån sig själv och hitta en annan identitet som hon kan leva med.
fripp21 skrev:Känner mig litet bättre nu, tack. Har just gjort en stor kopp latte, på starkt starkt kaffe, expresso ni vet. Ska ha ett party här i min ensamhet. Får se om det kommer någon död man på besök.
caffeineaddict skrev:latarmig: Enligt den senaste uppdateringen av min superlista (rangordning 1-144) så lade jag Anne på #117. Absolut inte sämst, men en bra bit ifrån något toppavsnitt också.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare