"Oh, way better than that"
Jag säger som Buffy:
Ohh...it is me right?
Med Earshot tar jag upp jakten på 7x22.
Jag gillade detta avsnitt väldigt mycket. Det behandlar inte de stora episka händelserna , the big arcs, men det är sablans roligt. Hela idén med att Buffy får telepatisk förmåga skapar en hel del sensationella situationer vilka ger oss nya insikter om våra hjältar. Jane E blev kanhända bekant med telepati i detta avsnitt?
Jag tycker också att avsnittet var en tydlig uppvisning över hur ett typiskt Buffy-avsnitt är uppbyggt. Jag har sett ljuset!! Jag kan inte bevisa det (än), men det känns som att avsnitten ofta består av tre delar;
Först en del där handlingen och "huvudproblemet" sätts upp. Det är i denna inledande del som manusförfattarna ofta ställer våra hjältar inför moraliska dilemman eller andra allmänmänskliga problem. Det är ofta då som seriens omtalade symbolik uppspelas. "High School is hell", "drinking is dangerous", "my parents don't understand me" osv. Dessa delar är ofta bra, speciellt när man går och tänker på avsnitten i efterhand, när man läser någon klok analys av avsnittet eller hamnar i en intressant diskussion.
En andra mittendel är där mycket av humorn avhandlas. I Earshot har vi alla de roliga scener där Buffy använder sig av sin "aspect of the demon". Scenen i bilbioteket, scenerna i skolans korridor samt scenen mellan Buffy och Angel är alla avsnittets höjdpunkter. Den andra delen är den klar mest eftertraktade. Där fokuserar de helt på karaktärsutvecklingen och det är ofta där humorinslagen får plats, eller det hjärtskärande dramatiska om man har nöjet att avnjuta ett av de tungt dramatiska avsnitten.
Till sist har vi den "spännande" avslutande delen där hjältarna reder upp situationen, i detta fall att Buffy först räddas och sedan att massmördaren avslöjas och nedbrottas. Denna del är tämligen ointressant. Men den måste väl vara där, för hur skulle det gå om hjältarna inte fick tampas med "the bad guys", förhindra världens undergång eller skynda sig att rädda en av kompisarna?
Min uppfattning om serien (än så länge) är att humorn är viktigast. De än så länge ganska få tunga dramatiska "episka" avsnitten är givetvis också bra, men de bitar som bygger på "action" och spänning är mycket mindre bra. Tills sist har vi all symbolik och den är intressant men kanske inte alltid tydlig vid första titten. Jag fattar i alla fall inte allt.
Men låt oss inte gräva ner oss i analyserandet av ett typavsnitt. Vi har ju ett härligt avsnitt att tala om.
Jag blev verkligen tagen av SMG's skådespeleri i flera av scenerna (var det bättre i detta avsnitt eller var det en effekt av att jag tagit en lång paus från tittandet?). Har någon annan lagt märke till hennes skådespeleri i detta avsnitt? Tag bara hennes minspel i hela scenen med Angel när hon ska försöka höra vad han tänker om Faith. Det var oroligt charmigt. Eller hur hon uttalar följande citat just efter hon har insett vad denna aspekt av demonen kan betyda för henne:
Giles: It could be very useful. You could anticipate your opponent's every move. Turn his plans against him.
Buffy: Oh, way better than that.
Hon låter annorlunda på något sätt. Mer naturlig?
Scenen med Buffy och den där roliga killen är mycket bra...
Angel: I'm a funny guy.
Sedan har vi ju de hysteriskt roliga scenerna i biblioteket när vi får höra vad alla tänker innan de säger något. Xander med sina tankar om sex, Willows söta osäkerhet, OZ's djupa filosofi (trist att han var så filosofisk bakom den filosofiska fasaden) och Wesleys kamp mot sina lustar. Men roligast och varmast av allt måste ändå vara Cordelias underbara, härliga
Cordelia (V.O.): I don't see what this has to do with me.
Cordelia: I don't see what this has to do with me.
Willow har en hel del lustiga miner för sig när Buffy hör och repeterar hennes tankar, tex:
Willow (V.O.): She's hardly even human anymore. How can I be her friend now? She doesn't need me.
Buffy: No! I do need you.
Jag garvade läppen av mig åt Xanders fösök till avkylande matematik
Xander (V.O.): What am I gonna do? I think about sex all the time! Sex! Help! 4 times 5 is thirty. 5 times 6 is 32. Naked girls. Naked Women! Naked Buffy! Oh stop me!
Buffy: God Xander! Is that all you think about?
Summa sumarum ett roligt, lättsamt avsnitt där vi slapp rädda hela den stora världen...
fripp21 (V.O.): Whatever. I wonder when I can go.
fripp21: Whatever. Can I go?