fripp21 skrev:Spoiler för extrema newbies till Buffy, Angel och Firefly/Serenity
Man, och då menar jag jag, har ju inte kunnat undgå att fatta att Joss kan ta livet av en och annan huvudperson i hans serier. I detta avsnitt flörtar de ordentligt med detta. Spike's miner och tecken bakom ryggen på Joyce. Kan det vara en föraning inför framtiden? Sen har vi stackars Cordelia som ramlade ner på en vass sak. När de visade en begravning trodde jag för en kort stund att Cordy hade dött. Smärta! Lyckligtvis var det inte så.
Spoiler av samma skäl, väldigt allmänt: Precis. Man kan aldrig vara helt säker - att de tog kål på Jenny var en smärre chock, inte minst för att det görs mitt i ett avsnitt, mitt i säsongen (eller OK, framemot slutsträckan, men ändå). Efter det törs man aldrig vara helt säker på att alla alltid klarar sig helskinnade, och även om de kanske gör det väldigt länge så törs man aldrig riktigt lita på att de inte plötsligt får... ett stycke armeringsjärn genom magen och blöder ihjäl. Eller blir våldtagna/ihjälbitna av en packad vampyr. När man väl en gång har dödat en huvudkaraktär oväntat törs publiken aldrig riktigt slappna av, och man kan (hypotetiskt) mjölka det väldigt länge utan att faktiskt behöva döda någon mer. Joss är en hal jäkel. Och ond, förstås.
Serenity/BDM (jo, jättespoiler): Påminner ju lite om det Joss sagt apropå Wash död: Att någon var tvungen att dö i början av fighten, så att publiken insåg att all bets var off (jävla svengelska) och att de mycket väl kunde gå Wild Bunch (eller Hamlet) on our asses och dö allihop.
Och apropå kommentarer - även om jag inte kommenterar varenda recension du skriver så läser jag dem med stor förväntan (och ibland förvåning), precis som jag tror att många andra här gör. Blir sjukt sugen på att se om hela serien själv...