"A job opening"
Lojaliteter och förräderi.
Buffys inledande mardröm antyder kraftigt ett lite tyngre och mörkare avsnitt. Men första scenen i skolan, med Cordelia och Wesley i huvudrollen är bara för skoj. Det flörtas ordengtligt med rollspel i detta avsnitt. Wesley verkar gilla tjejer, gärna unga.
Wesley: (laughs nervously) Well. Fresh. Yes.
Wesley fortsätter att vara Watcher på det enda sätt han vet, helt enligt textboken.
Wesley: (draws himself up) One moment, girls. I'm your commander now
Snart börjar hela avsnittet handla om lojalitet. Mellan Buffy och Willow och mellan Buffy och Faith, och till sist mellan Faith och ... hennes öde? När Faith förådde Buffy inför Mr. Giles visste min avsky inga gränser. Jag sa ju att jag inte gillade henne. BSB! (Back Sta...)
Ännu en gång förtjänar inte Buffy sin vän Willow. Hur många gånger kan hon göra uttag men aldrig insättningar i lojalitetsbanken?
Skådespeleriet varierade i episoden. Jag har lite problem med scenen där Buffy kommer till Willow och lämpar av sitt tunga ok på sin vän (för att hon är ju alltid där!). Jag kände att SMG inte riktigt satte den scenen, hennes tårar var kalla. Men sen kommer scenen med stort S.
Ni vet scener som kan ändra hela din uppfattning om en karaktär... Här kom en sådan! Alyson Hannigan. När gänget sitter i biblioteket och pratar om Faith och möjligheterna att någon ska kunna nå ut till henne. Alyson! En kort mening, tre ord, men de skar genom hjärtat som den varma kniven genom smöret.
Willow: I can try.
Alla som inte direkt vet varför jag pratar om denna scen, gå genast hem och se "Consequences", kapitel 9.
NU!Rollspel var det ja. Xander ger sig på att försöka bryta genom Faith's hårda skal. Men glömde han the safe-word? Är det kvinnorna som är djur nu?? Angel's torra kommentar var underbar:
Faith: The thing with Xander; I know what it looked like, but we were
just playing.
Angel: (evenly) And he forgot the safety word.
Sen avkunnar han sin dom:
Angel: (crouches) But you're not a god. You're not much more than a
child. Going down this path will ruin you. You can't imagine the price
for true evil.
Mot slutet handlar istället avsnittet om förräderi. Såg inte Wesleys fingrar lite äckliga ut när han ringde till Travers och "förrådde" Faith? Är Weasly evil?
Men framför allt har vi förstås det stora förräderiet. Vad gör Faith i slutet? Hon räddar Buffy, javisst, men är det en sista handling på den ljusa sidan? Har hon verkligen "snapped". Eller ska vi bara luras att tro det? Att hon blir en slags "under cover agent" hos den ondaste av de onda? Möjligt, hon kanske känner att hon måste gottgöra sin handlingar genom att ta en otroligt stor risk. Det ligger i hennes natur, hon är en chanstagare. Tänk på manshålet i förra avsnittet. Dessutom är hon så ung och säkert lagd åt det dramatiska hållet. Farlig lek i så fall.
Nu lär det ta fart på händelseutvecklingen.
Till sist, va sjutton hände med Trick? Poff, borta. Så lätt? Fattar inget.
Betyg: Jag är ambivalent inför detta avsnitt. Jag brukar ju gilla de lite mer mörka domedags-avsnitten. Men nja, jag vet inte. Det har helt klart sina förtjänster, några höjdpunkter. Än lite bättre än "Bad girls", men inte i topp.