Bra frågor!
Skytteflickan88 skrev:Hallå! Buffy, Willow, alla icke-dödande demoner är ju bra folk! varför ska de dö? Häxor och slayers är folk de också.
Uppenbarligen inte enligt Twilight.
Du skrev det här som en kommentar till att hon stal. varför har du sett på serien så här långt ifall du inte gillar att hon bestämmer över liv och död? Hon är en slayer inte en healer. och för mig så är några diamanter inte något jämfört med de liv hon räddar.
Jag har inte sagt att jag inte gillar det - en av de saker jag gillar mest med Buffy är de där gråskalorna (och tro mig, jämfört med de flesta av mina fiktiva hjältar är hon fortfarande ett helgon). Jag tycker däremot det är okarakteristiskt för Buffy att skita i huruvida hon gör rätt eller inte. Minns du denna?
BUFFY: We help people! It doesn't mean we can do whatever we want.
FAITH: Why not? The guy I offed was no Gandhi. I mean, we just saw he was mixed up in dirty dealings.
BUFFY: Maybe, but what if he was coming to us for help?
FAITH: What if he was? You're still not seeing the big picture, B. Something made us different. We're warriors. We're built to kill.
BUFFY: To kill demons! But it does *not* mean that we get to pass judgment on people like we're better than everybody else!
FAITH: We *are* better! That's right, better. People need us to survive. In the balance, nobody's gonna cry over some random bystander who got caught in the crossfire.
BUFFY: I am.
FAITH: Well, that's your loss.
På något vis har alltså Buffy nu hamnat, moraliskt, där Faith var för en jävla massa säsonger och erfarenheter sedan. Vackert så; det är jag egentligen inte upprörd över. Däremot vill jag veta VARFÖR och HUR det går till - inte bara få det serverat rakt från ingenstans. Det är punkt 1. Punkt 2 är, som jag redan sagt några gånger, att bankrånet är så jävla fånigt och klumpigt, berättarmässigt. Stora feta pilar som pekar mot det och säger "Hallå! Kolla! Buffy gör något FEEEEEEL!"
När jag frågar "varför hejar vi på Buffy" gör jag det därför att jag faktiskt undrar vad hon gjort sen #1 som gör henne till en hjälte. På vilket sätt har hon hittills visat att världen skulle klara sig bättre med henne än utan henne? Under nästan hela s8 hittills har hon varit i bakgrunden, surat, gett dåliga order och i största allmänhet bevisat att general Voll har rätt: hon sätter sig över
mänsklig lag (något hon var stenhårt emot i TV-serien), hon bestämmer vilka
människor som har rätt att leva eller dö (diskussionen med Willow i 8.07). Jag vill ha en konflikt; ett skäl att säga "Jo, Buffy gör något tokigt, här, men å andra sidan..."
Var inte det en av dom synerna som inte hänt än?
Nix. Se ovan; "I was never naughty here" säger hon i
nästa scen, i ett annat rum, framför en annan drömsyn.
Öh? Du menar fantasin med angel och Spike? De är inte släkt bara för att de har blodlinje gemmensamt.
"Övertoner", märk väl; sen var jag inte helt seriös heller. Men jag syftade ju här förstås på Buffy/Christian Bale/Christian Bale, och Christian Bale är faktiskt släkt med sig själv.
Ja just ja, du skrev om Giles. jag tycker att det vara bra det han sa "Not on speaking terms" det bekräftar eld upphöret. De är inte fiender, men inte vänner heller.
"Not on speaking terms" betyder väl för katten att de inte talar med varandra? Och sen talar de ändå med varandra? Jaja.
hoppas att jag inte gör dig förbannad, men ditt inlägg intresserade mig.
Absolut inte, det är bara kul att få lägga ut texten lite.