Visst, en del är riktigt härligt - Faiths öppningsmonolog, Giles och Faith som sparrar, AC/DC- och Pink Floydreferenser, Faith som missuppfattar "cunning"...

GILES: The only chance you have at finishing this slayer is by getting close to her through subterfuge and cunning.
FAITH: Hey, I likes me some kink, but if you think I'm going downtown on this chick, you chose the wrong chosen one.
Och så får vi lite mer om arcen, Buffy och Xander som sitter och funderar. Och vi slipper Warren, det är ju alltid nåt.
Men va faen?
1. Så det har gått några veckor sedan slutet på 8x04 och de vet inte ett dugg mer? De tog inte med sig han generalssnubben och frågade ut honom lite mer? De har inga, tja, spioner eller hackers eller spåmän eller så som kan ta reda på mer? Mänskligheten har förklarat krig mot dem, och de vet INGENTING? Jaja.
2. Inte ett ord om Ethan och Giles reaktion på hans död.
3. Värst av allt: Faith och Giles LÅTER som Faith och Giles, men inte fan bär de sig åt som dem. När jag hörde handlingen beskriven antog jag att det antingen var en dålig summering eller att det skulle bygga upp till detta över ett avsnitt, men nähä. Giles föreslår Faith att begå ett mord till för att slippa ifrån hela den här slåss-på-rätt-sida-grejen, och Faith tackar gladeligen ja utan minsta betänketid. Är inte det... typ... exakt 180 graders omvändning från var Faith var sist vi såg henne? Jag skulle kunna köpa det med en rejäl förklaring - men bara sådär? Näppeligen.
Herregud, den här fanficen börjar irritera mig.