1x07 Jaynestown

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur många Jayne statyer har du i trädgården?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
1
4%
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
7%
7
5
19%
8
7
26%
9
6
22%
10
6
22%
 
Antal röster : 27

Inläggav Garim » mån apr 24, 2006 22:42

Binchy skrev:Åh, Joss är GUD!


In Joss we trust.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Binchy » mån apr 24, 2006 22:49

Garim skrev:
Binchy skrev:Åh, Joss är GUD!


In Joss we trust.


Indeed we do!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Minsc_and_Boo » ons apr 26, 2006 14:41

Hmm...
Jag tror hela det här avsnittet tar upp det här med tro. Att människor vill och behöver ha något att tro på. Book har gud medan mudders har Jayne.

Likaså Inaras klient måste hitta tron. Tron på sig själv. Man måste ha en grundläggande tro på sig själv också, vilket han lär sig och går emot sin far och blir sin egen person.

Mudders förstår inte det, och det är därför pretty boy (inte spoiler, men barnförbjudet:jag har ett vapen han kan få kasta sig framför *hehe*) går och blir skjuten för sin symbol.

Skillnaden mellan mudders och Higgins JR är att JR inser att man inte kan hänga upp sig helt och hållet på tron (här: att man bara blir karl om man lägrar en kvinna). Mudders är så fästa vid sin symbol (Jayne) att de inte kan ta egna initiativ utan bara väntar på att bli räddade igen.

Summa summarum av avsnittet tror jag är att det är helt OK att tro, bara man gör det kritiskt och inte bara köper något rakt av (som Book/River-scenerna förklarar) och man ska inte lägga hela sitt hopp i händerna på en frälsare (mudders/Jayne).
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav AKS » mån aug 20, 2007 17:46

Åh, Jayne! Han är så förbaskat härlig den mannen. Visst, självisk som tusan, men inte helt förlorad och utan känslor.

Det finns egentligen för många småsaker att nämna vad gäller detta avsnitt. Jaynes min då han drar av tejpen, Rivers "Too much snow on the roof. The ceiling will cave in. His brains are in terrible danger" (parafras), odet till Jayne, allas reaktion på staty och sång... Guld! Jag gillar även Kaylees och Simons scener ihop.

Jag tycker dock inte att avsnittet som helhet håller hela vägen. Första halvan är riktigt bra, men andra halvan... nja.

Vill återigen nämna hur typisk denna sortens handling är för Red Dwarf. Och eftersom jag älskar Red Dwarf älskar jag att de ens kom på idén Jaynestown. Dessutom: två 24-skådespelare (Rick och en av presidenterna) och den där lille blonde killen känner jag också igen.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron