1x13 Heart of Gold

Här kan du prata om Säsong 1 av Firefly.

Hur bra är detta avsnitt?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
0
Inga röster
6
4
20%
7
7
35%
8
1
5%
9
2
10%
10
5
25%
 
Antal röster : 20

1x13 Heart of Gold

Inläggav AKS » mån aug 09, 2004 0:31

Då har jag sett detta avsnitt för andra gången. Enligt mig är Heart of Gold det sämsta FF-avsnittet, men likväl bra. Hon från O.C. är en bra gästskådespelerska (Nandy[?] är enligt mig mer Mals stil än Inara -- tycker jag alltså, uppenbarligen är Inara Mals stil i serien... :))

Tycker dock att detta avsnitt känns lite för mycket western. Oftast har westerntemat varit ett bakomliggande tema, men i detta avsnitt används alla konventioner. Det är så mycket mer framträdande än i andra avsnitt. Jag gillar det inte så mycket.

Scenen när Inara möter Mal efter Mals lilla tête-a-tête med Nandy är en mycket bra scen. Inara försöker verkligen spela tuff, men hennes sårbarhet skiner igenom (tror dock inte att Mal uppfattar det helt och hållet, i alla fall törs han inte lita på det om han uppfattar det). Scenen som följer med Inara som gråter är hjärtskärande. Och kanske är det faktum att hon vill lämna skeppet efter denna händelse en ledtråd till hennes historia (se även OoG-tråden). Vi får ju dessutom veta att Inara lämnade companionskolan (om det nu var det som Soonal var). Men hon är fortfarande en registrerad companion. Som vill resa runt med ett gäng brottslingar med "hearts of gold", of course, men ändå... Hmmm.

Som sagt, det sämsta FF, men eftersom FF är så jädrans bra så är avsnittet ändå bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån aug 09, 2004 1:03

AKS: Håller med om i stort sett allt, förutom att jag verkligen förstår och älskar attraktionen mellan Mal och Inara. Opposites attract och sådär. Åtminstone på TV. :)

Annars har du helt rätt: det minst bra FF-avsnittet och ändå så grymt bra i vissa bitar.

"Wash, tell me I'm pretty"
"Were I unwed I would take you in a manly fashion."
"'Cause I'm pretty?"
"'Cause you're pretty."

(Förlåt eventuella fel, tog citatet ifrån minnet.)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån aug 09, 2004 11:00

caffeine: Jag förstår nog bådas attraktion. Men jag tycker ändå inte att Inara är Mals stil riktigt. Men jag menar, vem skulle inte vara attraherad av Inara? Eller Mal för den delen? Så jag förstår det på ett attraktionsplan, men rent stilmässigt så tycker jag att Nandy var mer Mals stil. De var ganska lika varandra utan att vara för lika varandra.

EDIT: Kanske ska tillägga att jag inte har nåt emot Mals och Inaras "romans" heller. Men som sagt, Nandy känns som Mals stil...

Och ditt citat: :D. Jag hade glömt bort det och skrattade högt då jag hörde Washs svar. Riktigt bra, riktigt Firefly. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: 1x13 Heart of Gold

Inläggav Tob » tor nov 04, 2004 18:57

AKS skrev:Som sagt, det sämsta FF, men eftersom FF är så jädrans bra så är avsnittet ändå bra.


Sitter nästan här och småskrattar lite för mig själv.

Tycker detta är mer än godkänt och klättrar definitvt över dem första 7 avsnitten i kvalite och underhållning. Jag har allvarliga problem med att förstå vilka ramar man utgår från när man bedömmer ett avsnitt. Dem flesta verkar ju ganska övertygade om att Firefly är otroligt bra, utom mig konstigt nog. Så går man in i en avsnittstråd till ett avsnitt som man tycker är bland det bästa hittils och läser det sämsta.

Hur som helst. Bra avsnitt. Spännande dessutom, vilket inte är alltför många avsnitt som har varit. Western temat funkar bättre än någonsin!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » tor nov 04, 2004 19:13

Tob - många avsnitt, framförallt "Serenity", växer oehört mycket när man har sett hela säsongen och känner karaktärerna bättre.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » tor nov 04, 2004 22:10

Tob: Det är ju detta som är kul! Uppenbarligen så är det så att du tycker att andra saker är bra än vad jag gör. Saker som ficke n större roll i detta avsnitt. Vad dessa saker är kan vara svårt att sätta fingret på, kanske t.o.m. omöjligt, men fascinerande är det. Undras vad du tycker om Objects in Space då... Favvoavsnittet efter OoG för mig. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Noggster » tor nov 04, 2004 23:21

serenity var sämst första gångne jag såg det, har inte sett om det heller.. kankse borde göra d
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » tis nov 30, 2004 1:03

Ah, tur att det inte bara var jag som tyckte det här avsnittet var dåligt, tänkte att kanske jag var överkritisk... Vissa scener var bra, men i överlag inte så värst roligt, inte så värst engagerande och inte så värst bra story.

Jag håller med Tob om att Firefly inte är så bra som man kunde ha hoppats, men samtidigt så finns det några riktigt bra avsnitt som är bättre än det mesta som visas på tv nu. "Out of gas", "War stories", "Shindig", "Trash", dom är bra, men det var några avsnitt som var halvdana som därför drar ner betyget på Firefly. Dock så tyckte jag att vissa avsnitt av Angel framförallt i säsong 1&2 var rätt så sega och tråkiga men i s3-5 så blev det RIKTIGT bra, så kanske Firefly hade kunnat blivit det också om det hade fått chansen. Chansen att testa sig fram till vad som funkar. Potential finns ju i alla fall. Man dömer kanske lite väl snabbt också eftersom Buffy och Angel fick flera säsonger på sig att skapa bra avsnitt, Firefly fick inte ens en säsong.

Håller med AKS om att westerntemat var för framträdande i detta avsnitt, jag gillar det inte heller. Det känns för stereotypt och onödigt (kan ju bero på att jag inte är så förtjust i westernfilmer iofs..) Med westerngrejen bara lite i bakgrunden, så man slipper störa sig på klassiska westernbeståndsdelar, så funkar det bättre. And that's all I have to say about that. For now.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Off » tor dec 09, 2004 3:51

Jag gillar det här avsnittet och hade det inte varit för en grej hade jag nog kunnat placera det före trainjob. Jag stör mig dock något så oerhört på en liten sak att jag måste slå mig själv lite på huvudet för att försöka förstå tanken.

Huset blir anfallet.
Jayne har ett snipergevär.
Jayne skjuter killen som är 1 meter ifrån den stora skurken som har fått alla att anfalla huset :eek:

Snälla säg att jag missuppfattat något?!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » tor dec 09, 2004 4:20

Off skrev:Huset blir anfallet.
Jayne har ett snipergevär.
Jayne skjuter killen som är 1 meter ifrån den stora skurken som har fått alla att anfalla huset :eek:

Snälla säg att jag missuppfattat något?!

Tyvärr inte och det är värre än så. Jayne är överjävligt bra på att träffa. På det avståndet hade han inte behövt ha något riktigt snipergevär. Avsnittet har några till liknande fel.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Emily » fre dec 10, 2004 18:19

Jayne: Don't know these folks. Don't much care to.
Mal: They're whores.
Jayne: I'm in.

Jayne: Hope the whores are prettier than the house.

Jayne: Can I start getting sexed already?


När Mal kysste Nandi skrek jag nej. Jag gillade inte dom två tillsammans.
Fick faktist lite tårar när Inara gråt :(



Vågar inte titta sista avsnitt. Om allt blir helt fel och jag gillar inte det.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Off » fre dec 10, 2004 18:35

Titta på sista. Det är väldigt bra. Man blir förstås ändå besviken pga att det inte finns mer efteråt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav A bear » fre jun 10, 2005 21:22

Näst sista Fireflyavsnittet är en enorm besvikelse. Möjligen det sämsta i hela serien. Gillade det bättre förra gången jag såg det... då hette det "Unforgiven" och hade Clint Eastwood i huvudrollen. (Utom öppningsscenen, den hette "Once Upon A Time In The West" och hade Claudia Cardinale.)

Den där nödlösningen de drar för att hålla Serenity utanför striden är verkligen löjlig. Låser de inte sitt livsviktiga rymdskepp när de parkerar det i en fientlig miljö, för långt bort från basen för att kunna hålla koll på det?

Och VAR I HELA HELSEFYR ÄR JAYNES MÖSSA?!?

Och ska vi tolka det faktum att River står helt stilla och inte gör någonting när skurken stormar in och viftar med en pistol som att hon trots allt inte har några speciella krafter? Eller är det bara ett plot hole?

Nä, bort detta. Vidare till sista avsnittet om ett par timmar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » fre jun 10, 2005 21:45

A bear skrev:Och VAR I HELA HELSEFYR ÄR JAYNES MÖSSA?!?


Fråga jag ställer mig dagligen... om och om och om och om igen....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Kirko » mån nov 21, 2005 13:51

Nej! Det här är ju ett bra avsnitt. TROTS att Jaynes mössa inte är med.

Eftersom jag väntat på att något mer ska hända mellan Mal och Inara sedan Our Mrs Reynolds så får jag verkligen mitt lystmäte här. För vad är bättre än olycklig kärlek?

Det fanns några logiska luckor, men allt uppvägs av slutscenen där man så gärna vill att de båda ska ta och fatta, samtidigt som man vet att Inara kommer att säga att hon lämnar dem.

Bara ett avsnitt kvar...
Bite me!
Användarvisningsbild
Kirko
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 29 apr 2005
Ort: Stockholm (nuförtiden)

Inläggav Binchy » lör jan 07, 2006 10:06

"They're whores." "I'm in".

Sicken skitstövel. He really had it coming, and then some. (Men hur många nyförlösta orkar gå omkring, gå i trappor och stå upp en längre stund? Och en annan sak, de skulle bett Nandy om hjälp vid förlossningen, kan nästan sätta pengar på att hon hjälp till vid ett par sådana tidigare.)

Stackars Inara, och stackars Mal. Öst är öst, och väst är väst, och aldrig mötas de två.

Jag kan inte höra Amazing Grace utan att gråta.

Den där kvinnan som sålde ut dem till vad han nu hette. Hon kan inte vara rätt funtad. Hjälpa honom även efter att han visat för alla sina polare hur mycket (dvs inte alls) han uppskattar henne...

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!! Bara ett avsnitt kvar (och en film).

EDIT, jag retade mig också på att om Jayne nu kan pricka så bra, varför skjuter han inte skitstöveln, som styr fordonet som kulsprutan står på. Två flugor på smällen... Men då hade ju inte den nyförlösta kvinnan kunnan släpa sig upp och gå ner för trappan med svåra smärtor, kånkandes på ett barn, och skjuta honom i pannan. Jap, den andra missen retar mig mer. En kvinna som har genomlidit en förlossning i nära ett dygn promenerar inte omkring och skjuter folk. Faaast, hon kanske blev nerburen, och bara staplade ut ur huset.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Minsc_and_Boo » fre apr 28, 2006 16:15

Oooh, det här var mycket western. Nu har vi verkligen fått se alla tre sociala poler i FireFly.

Vi har sett Alliansens planeter (Ariel), vi har sett de fina folket (Shindig) och nu har vi fått se hur vanliga folk verkligen har det. Det är verkligen ett laglöst land.

Jag kommer osökt att tänka på den gamla musikalen "Det bästa lilla horhuset i Texas" med Dolly Parton och Burt Reynolds.

Det gjorde så ont i mig när jag såg Inara gråta. Och hon använda självklart det bästa försvar man har när hon såg Mal komma ut från Nandy - anfall.

Dagens kvinnor är så mjäkiga. Klart att en nybyggarkvinna som härdats i svett och damm föder barn och sen går ut och mjölkar.

Det var fint att flickorna ville höra Book predika lite för dem, trots att de höll på med "ogudaktiga" arbeten.

Det är något med en halvfalsk Amazing Grace som gör att det skär i hjärtat. Den melodin är så fruktansvärt vacker. Och den had einte varit hälften så känslosam om det varit helt rena toner ala Sarah brightman.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav sharatec » tor maj 04, 2006 1:04

Nej... Det här är verkligen inte särskilt bra... Tittar jag igenom serien så ser jag det - alla episoder har väl sina stunder -, men mestadels är det ingen höjdare. Firefly hade så oerhört mycket bättre avsnitt.

(Ignorera sharatecs förvirrade inlägg natten till 4/5-06. Han är på lustigt humör. Dessutom är han ofarlig, så länge han medicineras korrekt.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav merl » tor maj 11, 2006 23:16

Får nog säga att det här måste vara det sämsta avsnittet. Heart of Gold kan nog ses som Fireflys motsvariget till Angels She, även om Heart of Gold klart ligger på en högre nivå. Ganska roligt och underhållande bitvis men inte så mycket mer.
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm


Återgå till Firefly Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron