Carnivale

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » fre mar 04, 2005 1:31

Illyria skrev:
LWes skrev:2x08:
Jag hoppas att Justin antingen dödar henne, eller så gör han henne till sin tjänare och sen dödar Ben henne.
Det är många jag vill ska dö i serien, men bara Sophie jag ogillar och verkligen vill ska dö.

Varför ogillar du henne? Eller tom hatar för du vill ju att hon ska dö, vad ligger bakom det.
Jag tror Sophie kommer överleva och hjälpa Ben på något sätt? Den där "flashen" de båda fick när hon skulle spå honom, betyder den inget?

Jo jag tror också att hon kommer överleva och spela en viktig roll i det hela.
Anledningen att jag ogillar henne så mycket vet jag inte.
Hon ser så otroligt tråkig ut, och hon utstrålar en fruktansvärd tråk-kännsla som är så tråkig.
och när hon pratar så är det en såå tråkig ton i hennes röst som gör mig uttråkad.
Tråkig tråkig tråkig.


Bender skrev:Visst man kan tycka att vissa av dom är irriterande (som tex Justins syster) men man får inse att dom kanske kommer spela en större roll senare

Men dom är ointressanta. Ungefär som i Big Brother eller andra svenska dokusåpor där dom bara sitter och pratar om något helt ovessentligt och ointressant och man tänker "vem bryr sig?".
Att Sophie är hos Justin nu kan bli lite intressant men även om situationen är ganska intressant och Justin är ganska intressant så är jag fortfarande ointresserad av Sophie som karaktär, även om jag är intresserad av vad hon kommer göra, förstår ni?
Jag har väldigt svårt att förklara det här, och jag orkar inte försöka mer.
Jag tycker Sophie är: ointressant = tråkig = jag uppskattar inte när hon är med = jag vill att hon ska bort.
Eftersom jag alltid gillar alla karaktärer i alla serier låter jag mig ogilla Sophie.
Även om Felix är ganska tråkig och jag är inte så intresserad av vad som händer med honom så är det ibland kul att se vad han gör, för han är ganska dysfunktionell.


Bender skrev:jag tror inte vampyrer eller robotar är lösningen för att göra historien bättre eller speciellt trovärdig för miljön den utspelas i.

Men har sagt något om att hålla det trovärdigt? För min del får dom gärna spåra ur helt! (så länge dom inte blandar in rymden och aliens och sånt).
Men från en helt allvarlig synpunkt:
Jag skulle tycka serien blev mycket bättre om ben dumpade Carnivalen och äkte själv och försökte lösa mysterierna han letar efter. Samson kunnde gärna följa med honom, och orm-tanten om hon är viktig för vad som ska komma.
Jag vet inte hur dom skulle kunna göra Justin-delen intressantare för mig, för det är inte så kul sammtidigt som dom inte direkt gör något fel.
Om Justin hade låtit sin syster åka fast för mordbranden och den där mannen jag gillade hade varit kvar hos honom så att dom två kunnde planera onda planer tillsammans tror jag att det hade varit bättre, för hans syster, det enda hon gör är att stå och tittar på honom med en lömsk blick som om att hon inte gillar att han har onda planer även om hon själv är ond.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » fre mar 04, 2005 1:37

Bender skrev:För övrigt kan jag tipsa om rätt coola produkter på HBO's hemsida. Bland annat T-shirts med figurer som ännu inte varit en del av handlingen...


Jag uppfattar det inte som att det är karaktärer som kommer vara med i serien, utan snarare bara Carnivále-aktiga freaks som passar på tröjor, eller något liknande.

2x08
Jag har glömt att säga att jag gillar den stora mannen som stulit Scudder (som jag också gillar)
Allt som har med huvudhandlingen är coolt och det är bra att han tillsätter lite action till serien som annars är ganska lugn.
Varför skjöt han mannen vid bensinmacken? Psykopat... Han lär nog dö snart dock...
Senast redigerad av LWes fre mar 04, 2005 2:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre mar 04, 2005 1:43

LWes skrev:2x08
Varför skjöt han mannen vid bensinmacken? Psykopat... Han lär nog dö snart dock...

Han satt nog inte i fängelse utan anledning så att säga.
Han kommer säkert hinna fram med Scudder till prästjävlen med att det kommer bli massa problem på vägen och att karnivalen/Ben inte kommer vara långt bakom.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » fre mar 04, 2005 1:58

Illyria skrev:
LWes skrev:2x08
Varför skjöt han mannen vid bensinmacken? Psykopat... Han lär nog dö snart dock...

Han satt nog inte i fängelse utan anledning så att säga.
Han kommer säkert hinna fram med Scudder till prästjävlen med att det kommer bli massa problem på vägen och att karnivalen/Ben inte kommer vara långt bakom.

Hoppas att Ben och Justin drabbas samman snart, fast jag kan intese hur det kan fortsätta efter det. När dom väl börjad bekämmpa varanndra, kommer dom bara fortsätta med det då i resten av serien?
För upp till nu har vi ju fått massa info hela tiden och dom större mysterierna bakom själva mytologin har väl rätts ut, så jag undrar hur dom kommer hantera det.
Scudder och ryssen har ju uppenbarligen levt lääänge utan att dom dödat varanndra.
Sammtidigt som det känns som det borde finnas lite fler mysterier som Ben måste hitta svaren på innan han kan få slåss mot Justin, så känns det som om dom inte kan skjuta upp det längre. På Justins sida kanske, för han håller ju på att bygga upp en stad och så, men Ben har inget mer att göra, han har fått sin kraft från Management och han verkar förstå vad det hela handlar om.
Nu när han också är på väg efter Scudder som förs till Justin så borde ingenting kunna stoppa dom två från att träffas, och även om något stoppade dom på vägen så måste Ben ju vilja träffa Justin eftersom han just nu är överlägsen i styrka. och om Scudder kommer fram till Justin och Justin dödar honom så skulle väl Ben ändå åka dit i försök att rädda sin far, vilket levererar honom till Justin och dom måste slåss.
Det är svårt att se framför sig att dom skulle lämna varanndra levande eftersom dom vet hur farliga den andre är och att dom måste utplåna varanndra.
Hur Scudder och Management kunnde leva i harmoni och bli så gammla förstår jag inte, fast jag har inte heller riktigt förstått vad Scudder's plats är eller hur ond han är.
Han verkar ju ganska snäll...
Hur som helst, om Ben dödar Justin, vad ska då hända i serien?
Mycket komplicerade frågor för författarna att lösa, för det kan inte vara lätt att lösa det på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre mar 04, 2005 2:29

LWes skrev:Hur som helst, om Ben dödar Justin, vad ska då hända i serien?

Det kommer inte hända förrän mot slutet av serien och jag tror inte s2 kommer vara den sista säsongen, det blir säkert en s3 också. Hur ska de annars klara upp allt på 4 avsnitt nu?
Jag tror det blir en jakt på Scudder nu och att Ben kommer misslyckas att rädda honom och Justin dödar Scudder, kanske i säsongsfinalen? Då har väl Ben och Justin lika stor makt med föregångarna borta? Sen blir nästa säsong en lång kamp för att stoppa Justin. Jag gissar alltså bara nu, har inte läst några spoilers om serien, om det ens finns några sådana.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » fre mar 04, 2005 2:52

Illyria skrev:Hur ska de annars klara upp allt på 4 avsnitt nu?[/spoiler]


Jag tänkte inte på att det bara är så få avsnitt kvar. Det känns som det var så nyligen säsongen började...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Bender » fre mar 04, 2005 10:44

Kul att carni-tråden lever... :)
Nej jag tror inte tshirtarna är på figurer som kommer dyka upp senare.(om det inte blir en säsong till då vet man aldrig)

Lwes> Acceptera serien som den är så lär den bli ännu bättre. Du verkar ju onekligen vilja titta på den och beskriver avsnitten du sett som bra. Men är det inte lite hatkärlek för vissa karaktärer som gör att du tittar vidare? ;)


Serien skulle faktiskt kunna avslutas den här säsongen.. eller få en ny twist. Atombombsscenariot gäller ju första provsprängningen (eller själva uppfinningen) men jag vet inte riktigt vilket årtal det var den uppfanns. Serien utspelar sig väl på tidiga 30-talet!?
Nu vet jag iof inte vad tanken med atombombsgrejen är. Jag tror inte den ska/kan stoppas. Eller hmm.. Är synen Ben hade när han offrar sitt liv tillsammans med Sophie vid en atomsprängning? :?:

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav LWes » mån mar 07, 2005 23:56

2x09:
Ganska bra avsnitt.
Coolt när Justins ögon blev svarta igen.
Ganska intressant när hans syster dödade tanten.
Det var spännande att Jonsey nästan dog. Jag blev lite orolig eftersom han är den jag gillar förutom Samson och Ben och Scudder och allt det där.
Sophie verkade bli farcinerad av Justin, jag tror hon kommer bli hans följeslagare.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis mar 08, 2005 16:27

2.09:Bra avsnitt! Jävlar vad obehaglig tjära-och-fjädringen var! Rensade helt bort alla Lucky Luke-versioner av metoden ur huvudet. Jag trodde faktiskt Jonesy var en goner ända tills Ben dök upp i bilen.

Landade kanske liiite på den sockersöta sidan mot slutet, men det var ändå klart fascinerande. Tycker faktiskt säsongen har kommit igång ordentligt med de senaste tre-fyra avsnitten efter en lite halvseg (men ändå bra) start.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » tis mar 08, 2005 18:29

2x09

Jag sitter nu bara och väntar på att Sophie ska upptäcka att hon är gravid med Ben's barn. Om det är så att det går "varannan-generation-ond-varannan-god" så betyder det ju att (om det är en son, verkar det som) det hon bär på är Justin's efterträdare. Om nu Sophie lierar sig med honom... hmmm... :eek:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Bender » tor mar 10, 2005 22:02

Spoiler: båda säsongerna fram till 15 februari ungefär...

http://www.mooncross.net/carnivale/bally/dan.html En otroligt välgjord och lång intervju med Daniel Knauf. :eek: Finns fler intervjuer och ljudklipp med tex Justin också: http://www.mooncross.net/carnivale/gree ... ustin.html

Huvudsideadressen är: http://www.mooncross.net/carnivale/bally/index.html

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Illyria » tor mar 10, 2005 22:15

Bender, du menar spoilers fram till avsnittet som visades den 15 februari? Har inte hunnit se senaste avsnittet ännu, bäst att kolla extra noga.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Bender » tor mar 10, 2005 22:26

Ja jag menar fram till 15 februari.. alltså intervjun gjordes runt avsnitt 6-7.. Det är ingen direkt spoiler för resten av säsongen även om det pratas en hel del om vad som kommer framöver och vad som varit.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Illyria » tor mar 10, 2005 22:30

Vad som kommer framöver... jag ska nog vänta med att läsa tills jag sett 2x09 ivarjefall. Vill helst inte veta något alls :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » tis mar 15, 2005 15:21

(spoiler 2.10)Jag tror att det där manuskriptet som "inte finns" har något att göra med god/ond-striden och att det inte är till fördel för de onda. Varför skulle Scudder annars hålla det gömt?

Slutet då. Ben borde vara starkare än Justin, då han trots att han hade hjäl Managment fick sin boost och inte tog den som Justin. Detta är något som tyder på att ond/god bara är namn på sidorna och att det som spelar roll är vad de gör med krafterna. För annars finns det inget skäl till varför de onda frivilligt ska lämna över och dö.

Ska bli intressant att se vem Lodz blir. Undrar om han inte har gjort det här tidigare, han låter rätt säker på sin sak. Det måste också ha funnits ett skäl till varför Managment anförtrodde sig till honom så som han gjorde.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav qarlsson » ons mar 16, 2005 13:43

Dags att visa lite kärlek till den här serien nu. Jag lyckades hålla mig till avsnitt 9 av s02 innan jag började titta, främst för att jag sysselsatte mig med lite andra serier, annars hade det blivit svårt att stå emot. Möjligt att upplevelsen blir lite annorlunda när man slår ut tittningarna och ser ett avsnitt per vecka. Efter att ha sett 9 avsnitt på tre dagar plus att jag såg det tionde nu i måndags - jag hade nästan glömt hur mycket jag verkligen beundrar och njuter av den här serien. Atmosfären är ljuvlig och de små sidospåren, som ibland inte tycks fylla nån funktion i det stora hela, är gripande på sitt egna lilla bisarra vis.

Clancy Brown gör ett imponerande jobb som Brother Justin men det var inte förrän avsnitt 10 som jag verkligen reflekterade över hur pass välbyggd karaktären är. Han ger mig verkligen the chills så fort han är i bild. Till skillnad från vissa andra som skrivit i tråden så har jag inga som helst invändningar mot karaktärerna. Det är en förvånansvärt jämn och hög standard på karaktärerna i fråga om hur dom lyckas väcka intresse.

Att serien skulle vara äcklig och makaber ibland - det är lite av själva essensen och känslan och vad som gör den så bra. Den nuddar till och från vid ganska kontroversiella ämnen och den gör det bra!

2x10
Känns som man kan konstatera att s02 blir den sista säsongen nu. Saker och ting har verkligen börjat rulla framåt och det här avsnittet visar väldigt tydligt hur nära vi är en showdown vid "jericho". Ska man tolka utgången av striden mellan Hawkins och Justin i relation till historien (kopplat till WW2 och manhattanprojektet bland anant) känns det som det pekar på att Justin kommer gå vinnande ur striden. Men det återstår väl att se.

Det finns förövrigt en liten teasertrailer till 2x11 på HBO's hemsida och... kommande avsnittet verkar kicka alot of nypudrad babyrumpa, om indikationerna är något att gå efter.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons mar 16, 2005 14:05

Qarlsson skrev:2x10
Känns som man kan konstatera att s02 blir den sista säsongen nu. Saker och ting har verkligen börjat rulla framåt och det här avsnittet visar väldigt tydligt hur nära vi är en showdown vid "jericho".


Håller inte med. Visst, det blir säkert en showdown, men det är bara två avsnitt kvar. På tok för lite tid för den här serien, speciellt med tanke på att Lodz ska ha en ny kropp och allt vid sidan om.

När de möts kommer antigen både Ben och Justin råka illa ut eller så vinne Justin temporärt eftersom Justin är mer handlingskraftig. Men jag tror det blir en säsong till.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Bender » ons mar 16, 2005 14:55

Jag tror också det är lite för mycket att berätta på 2 avsnitt även om trailern visade på rätt mycket händelser under samma avsnitt. Dessutom enligt rykten på HBOforum har Daniel Knauf planerat någon slags triliogy där tydligen s1 och s2 är den första delen. Om det är sant så har vi mycket mer att vänta oss om nu HBO är villiga. Det vore verkligen kanon för serien förtjänar verkligen minst en säsong till. Mera Carni åt folket... Önskar bara jag hittade en intervju eller nått som bekräftade detta :o

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav noike » ons mar 16, 2005 15:01

Tor jag kan ta detta utan spoiler: i en intervju efter säsong 1 sa Daniel Knauf att de redan hade planerat upp till och med säsong tre. Om HBO låter de tuffa på är en annan fråga, men med tanke på tempot i serien verkar det faktiskt som om att de får göra det. (Jämför med B5 där JMS försökte trycka in två säsonger under en. Det blev något häktiskt.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav qarlsson » ons mar 16, 2005 15:06

Noike:
Håller definitivt med om att serien har mycket mer att berätta, inget snack om saken där. Men min pessimistiska ådra säger att HBO kanske inte är villiga att förlänga ytterligare en säsong och att dom därmed kanske redan kommit överens med Knauf att s02 skulle bli den sista så han på så vis fick en chans att anpassa utgången av s02 därefter. Många "kansken", ja, och jag hoppas verkligen att jag har fel. Precis som Bender säger - mer Carni åt folket. Tvivlar inte en sekund på att en eventuell s03 och s04 (nu är jag rent snuskig i fantasierna) skulle bli en fröjd.

Edit: Intressant. Det lät ju onekligen positivt, angående s03.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tor mar 17, 2005 23:20

2x10
Jag förstår det som om Justin är far till Sophie? Är det inte ganska hemskt då att han typ tänder på henne!?!?
Riktigt hemskt.
Riktigt coolt att Jonsey teamade up med Ben.
Är Scudder död? och i så fall, varför var hans huvud på stället Ben stannade på? Hur dog han? Missade jag något viktigt när jag inte koncentrerade mig?
Lodz är cool. Dåligt att han ska ha en ny kropp. Det borde vara Patrick Bauchau som spelar honom i alla fall och så kan dom låtsas att det är en ny kropp.
Det hände inte så mycket i det här avsnittet, men det var ganska bra.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre mar 18, 2005 0:26

LWes skrev:2x10
Jag förstår det som om Justin är far till Sophie? Är det inte ganska hemskt då att han typ tänder på henne!?!?
Riktigt hemskt.

Därför att Justin har varit så trevlig och sympatisk tidigare? Det är en intressant utveckling som visar att Justin hade moraliska problem redan innan han upptäckte och kom på hur han använde sina krafter.

Och att man inte riktigt längre kan vara säker på vilken som är Sophies far. Scudder eller Justin. Är det Justin och att det fungerar så som jag misstänker om att varje generation blir starkare, så kan det mycket väl sluta med att Ben offrar sig för att Sophie ska bli starkare än Justin.



LWes skrev:Är Scudder död? och i så fall, varför var hans huvud på stället Ben stannade på? Hur dog han? Missade jag något viktigt när jag inte koncentrerade mig?

Bad LWes, no cookie for you. Se om delar av avsnittet nu.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » sön mar 20, 2005 19:08

2x09: Iris! Nu har hon dödat ytterligare en person, blir bara mer scary... Och jag bara väntar på att något mer ska hända mellan Sophie och Justin, men vad har hänt med Sophie? Hon verkar inte alls sig själv... lyssnar/låter sig luras av Justin. Vad betyder det där Ruth skrev på spegeln om Sophie, att hon är "the omega"? Måste ju ha något med Ben och Justin att göra, att hon kommer spela en avgörande roll... hon kommer välja en sida?
Det både inte hände saker och inte, scenerna med Jonsey, först när han blir tjärad och sedan när Ben ska hela honom är väldigt starka. Bra att Jonsey sedan följde med Ben sedan.


2x10: Har tidigare läst kommentarer om hur tråkigt det är att se scener med Jonsey, Libby, Rita osv men efter hand så passar allt in. Ben räddar Jonsey, Libby berättar för sin mamma som sen berättar för skäggdamen som nu vet att Ben dödade Lodz. Men Lodz är på väg tillbaka, på riktig, inte bara genom Ruthie?
Justin är Sophies pappa! Should have seen that one coming. Men vad betyder det? Scudder var ond, Ben god, Justin ond, Sophie god? Att få se vad Scudder kunde göra var intressant, det visar ju bara på hur lite Justin egentligen gjort hittills... eek. Men fick han verkligen all/samma kraft som Ben fick iom att det inte var frivilligt?
Ben och Jonsey är framme och karnivalen är på väg dit också, det känns som nästa avsnitt kommer bli väldigt bra.

Blir det fler säsonger? Det hoppas jag verkligen! Inte kan allt klaras upp på bara två avsnitt... iofs skulle det ju kunna det men jag vill ha minst en säsong till.

Carnivàle är top, bland det bästa som går att titta på nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » mån mar 28, 2005 17:35

(2.12)Fuuuuuuuuuuuck. Oavsett om man är ond eller god så måste man välja sida ändå? Makes sense. Men ändå. Fuck. Säsong 3, nu!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav qarlsson » mån mar 28, 2005 20:48

2x12
Holy Fuck!! Vilken avslutning! Men vad -gör- Sophie?! Ok, allt klickar i hennes huvud hur det ligger till med Justin, Apollonia och henne själv. Men att waste'a Jonesy och återuppliva J-man? Jag förstår inte syftet. och nu har vi alltså tre fullfjädrade avatater i tjänst. Det bara måste komma en säsong 3. Det där var ju en hemskare cliffhanger än s01-finalen!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav qarlsson » tis mar 29, 2005 3:05

noike (och pladder i största allmänhet kring 2x12):
Har låtit avsnittet smälta in lite nu. Apropå det du säger om att välja sida - ja det verkar så. Hela den tematiska biten kring att just välja sida har skapat en del förvirring under säsongen känner iallafall jag. Det kändes exempelvis inte så självklart vem av Scudder och Management som var god respektive ond och ju mer vi fick veta om dessa karaktärer ju mer verkade den avskiljande linjen mellan ljus och mörker suddas ut. Vilket i sig är en cool och förfriskande ansats att ställa upp i förhållande till ondska och godhet - att hela begreppet kastas om och att inget är fixerat över tid. Ta Scudder som exempel, som visade sig representera den onda sidan men som i slutändan valde att dra sig ur spelet och röra sig mer åt det goda hållet som vi fick se när vi väl mötte honom. Det får en att undra, vilka beslut ledde till att han drog sig tillbaka, avsade sig rollen i spelet. Samtidigt som å andra sidan Management aktivt men defensivt höll sig kvar och ställde upp pjäserna för nästa generations sammandrabbning - den mellan Ben och Justin. Och nu Sophie.. som verkar visa prov på krafter karaktäristiska för både The Usher och Ben. Som någon slags hybrid-avatar. Damn.. det är snurrigt och jag är övertygad om att det finns massvis med cues och planteringar tillbaka ända till säsong 1 som förklarar en hel del kring Sophies roll men som man glömt vid det här laget. It makes total sense now..och samtidigt inte. Allt fokus kring henne och hennes beslut genom hela serien. Hennes känsla av utanförskap och ensamhet. Hur hennes mor hållt henne tyglad i tron att hon själv inte besitter några krafter osv osv..

Saker som jag undrar över är - vad menades med "this...is..your..house"? Att hon är da main biatch nu och att Justin fungerat som en provisorisk behållare för Usher-boosten tills Sophie kom på plats? Varför i herrans namn sköt hon Jonesy? Var det kanske mer ett statement kring att välja sida genom att plocka ut "Ben's apostel" och inget mer med den saken? Hon verkade ju inte använda hans livskraft för att ge liv åt Justin, utan bara majsfältets. Sen de två olika trinity-visionerna - dels då Ben och Sophie passionerat hånglar upp varandra och dels den då Justin sitter hukad och mässar något om "offspring of serpents" inför Ben samtidigt som tryckvågen sköljer över dom. Ska man kanske tolka det som att utgången fortfarande är öppen? Att både Sophie och Justin var för sig fortfarande är potentiella motståndare till Ben, men att det samtidigt är det oundvikliga slutet - att båda sidorna går under i Trinity-explosionen. och vad som därefter följer, sett utifrån historien, att det enda som återstår är gråzoner av ondska och godhet. Seriens premiss talar ju om brytpunkten mellan magi och vetenskap, och mer indirekt kring hur magins värld går under till förmån för vetenskapen.

Känns som det finns hur mycket som helst att läsa in i det som sker i Carnivále. Nödvändigtvis inte så långsökt heller men vilket samtidigt är svårt att uttala sig om då man inte sett hela berättelsen än (allt kommer i slutändan framstå som fullt logiskt inom ramarna). Oavsett så är det verkligen imponerande välskrivet rakt igenom vilket tål att upprepas. Och på sättet serien använder tidsandan och verkliga händelser som backdrop för det som utspelar sig.. briljant.. helt enkelt briljant. Jag sitter här och funderar på hur enkelt och oundvikligt det egentligen vore att den här typen av berättelse blir högtravande. Men Knauf & Co. undviker detta..Banne mig beundransvärt.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » ons mar 30, 2005 0:23

2x12
Jag tycker att det var en bra avslutning.
Säsongen började väldigt bra men sen tappade jag intresset lite grann mitt i men nu längtar jag efter nästa säsong.
Jag är glad att Sophie är ond för jag gilalr inte henne och nu måste Ben döda henne vilket blir kul.
Synd att Jonsey dog eftersom han var den jag gillade förutom Ben och Samson, men jag kan inte påstå att jag bryr mig allt för mycket eftersom han inte var så viktig.
Det var bra att det känndes som om karnivalen likson var ett lag i slutet av säsongen, för det är team work som jag alltid gillar i serier och jag ogillar när det är ett I in the team så att säga, vilket det oftast är i alla serier till en viss grad.
Ju mer dom är en sammlad enhet destå bättre tycker jag att det är.
Det är roligare om alla hjälps åt med att ta reda på saker, hitta på idéer, slåss tillsammans o.s.v. istället för att Ben ska göra allt själv och dom andra gör sina trååkiga saker för sig.
Det är ett bra sätt för just den här serien tror jag att involvera resten av huvudpersonerna i själva huvudhandlingen istället för att ha dom vid sidan av som det varit i nästan hela serien.

Lodz måste ju komma tillbaka, eftersom dom redan hintat på att det ska hända, och eftersom han var min favorit i säsong 1 tycker jag att det är coolt, men om han har en annan kropp tror jag inte att det blir lika kul eftersom Patrick Bauchau var så cool. I vilket fall som helst börjar det bli lite roligare och det känns som om tredje säsongen kommer bli bättre än dom två tidigare ur min synvinkel.

Jag hoppas självklart på att dom kan presentera en ny karaktär som kan vara cool. För just cool är vad den här serien behöver en dos av tycker jag.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons mar 30, 2005 0:36

LWes: trots att vi bägge två gillar serien så ser vi på den helt olika. Alltså riktigt olika.

Qarlsson: Det kan vara så att Jonseys död användes för att få liv i Justin, medan fältet för att hela skadan. För fältet ensamt borde inte vara nog, vi har ju fått veta att man måste ta ett liv för att ge ett liv och jag tolkade det som om att det behövdes en likvärdig livskraft. Så Jonsey måste finnas med i ekvationen.

En annan sak, får Lodz tillgång till Justins kropp också nu? Eller är det bara Jonsey som kan kanaliseras genom den ordentligt?

Alla hänvisningar till hela serien i slutet var riktigt bra. Inte för att jag tvivlade, s2 var överlägsen s1 på alla sätt och vis, och då var den inte alls dålig. S3 nu!!!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav qarlsson » ons mar 30, 2005 13:52

noike:
Du har nog helt rätt. För om man tänker på saken - återupplivning har aldrig krävt fysisk interaktion, varken med Ruth eller pariserhjuls-barnet. Ren helning har däremot krävt handpåläggning. Så efter närmare eftertanke.. ja.. Jonseys död makes sense och sophies helande på slutet är kanske mer en final touch.

Jag tror inte Lodz får tillgång till Justins kropp, men man vet aldrig, med tanke på att det indikerats att han kommer återuppstå i köttet förr eller senare. Hans livsenergi är ju direktlänkad till Ruth, på samma sätt som Jonseys är länkad till Justin. Däremot har Jonsey ingen avatarisk egenskap som Lodz, vilket kanske är en förutsättning för kanalisering.


Hittade en intressant email-intervju med J-man himself, Clancy Brown. Känslan av optimism för en säsong 3 bara växer och växer!! Bring da fucker on!

To the first part of the question - CARNIVALE is not finished. We know that the final event in our story doesn't occur for another 10 or 11 years and we don't flash forward that far during the finale of season 2. HBO wouldn't allow the story to end abruptly, it's not their style and not their reputation. Caroline Strauss and Miranda Heller are smart cookies who have made their names by taking chances on stories and subjects and styles that have re-defined series television. And Chris Albrecht, as the main architect of ALL of it, is not suddenly going to start behaving like the middle managers that run some of the competition. HIS vision of HBO as a place where creators are afforded the freedom to pursue THEIR vision is what keeps HBO on top. Because of that, HBO enjoys the preeminent place in Hollywood's creative community. It is the FIRST place people approach with their BEST ideas.

Källa: http://s6.invisionfree.com/The_Baggage_Trailer/index.php?showtopic=149

Även en ganska skön live-chat med Knauf, gjordes för ett par veckor sen. Whedon nämns lite kort vid ett tillfälle bland annat;

http://www.mooncross.net/carnivale/transcripts/chat_knauf.html
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons mar 30, 2005 15:07

Qarlsson skrev:Jag tror inte Lodz får tillgång till Justins kropp, men man vet aldrig, med tanke på att det indikerats att han kommer återuppstå i köttet förr eller senare. Hans livsenergi är ju direktlänkad till Ruth, på samma sätt som Jonseys är länkad till Justin. Däremot har Jonsey ingen avatarisk egenskap som Lodz, vilket kanske är en förutsättning för kanalisering.


Frågan är snarare ifall Lodz kunskaper är unika eller inte. Är de inte det så är det fullt möjligt att Jonsey kan ta över Justin i sömnen -- teoretiskt i varje fall, han besitter knappast kunskapen. Är däremot Lodz unik så borde ha kunna ta över vilken återupplivad som helst. Lite mer information om hur det fungerar hade inte varit helt fel i det här läget.

Rätta mig om jag har fel, men på HBO brukar de väl få veta om något är den sista säsongen innan de påbörjar inspelningen av den? Så har det varit med både Sopranos och 6FU, så jag ser det nästan som något givet att det blir åtminstone en säsong till. Nästan, eftersom jag fortfarande vaknar kallsvettig om nätterna och skriker "Dead like me!"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron