Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Nyx » tis dec 14, 2010 14:19

Jag gillar The Prestige, den är väldigt snygg även om jag såg att skäggsnubben också var Christian Bale relativt tidigt. Och David Bowie är alltid ett enormt stort plus!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Crashdummie » ons dec 15, 2010 21:38

Get low

En charmig film som kort kan beskrivas som (minispoiler alert):
"A movie spun out of equal parts folk tale, fable and real-life legend about the mysterious, 1930s Tennessee hermit who famously threw his own rollicking funeral party... while he was still alive" :D

Hade inga förväntningar men jag blev förvånad hur vacker filmen var: musiken var en egen karaktär, men alla underbart stilliga kläder, känsla, ja, allt kändes genuint. Jag antingen log eller stannade upp pga ångest i den filmen. Den var vackert sorglig, men det som grep mig var just de äldres ensamma liv... usch, major panik!

Vet inte om jag skulle klassa den som feel good... men artistisk feel good kanske?`

Betyg: 3,4-4 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav lilith » ons dec 15, 2010 23:05

Nyx skrev:Jag gillar The Prestige, den är väldigt snygg även om jag såg att skäggsnubben också var Christian Bale relativt tidigt. Och David Bowie är alltid ett enormt stort plus!

Ännu större plus är att han spelar min idol Nikola Tesla. (Ja, vi har döpt vår katt efter honom. :) )
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tinwiel » fre dec 17, 2010 0:36

Aha, det var därifrån jag kände igen namnet. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » fre dec 17, 2010 2:02

A bear skrev:Easy A. Trevlig. Visst börjar de där sarkastiska postmoderna storstudio"indie"komedierna bli lite tjatiga, men Emma Stone gör väldigt bra saker med ett klart godkänt manus. Inget stort, men ger ett par gapskratt utan att man behöver skämmas efteråt. 3/5.

jo, typ detta.
Delar av filmen var väldigt bra, men i slutändan blev det bara 6/10.
Höjdpunkterna var nog hennes föräldrar.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » fre dec 17, 2010 3:26

The Town var kul. Lagom film.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Crashdummie » fre dec 17, 2010 11:22

Rombat skrev:The Town var kul. Lagom film.


Kul? :D Det hade jag inte trott. Dock def en film jag vill se - missade den på filmfestivalen

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Crashdummie » fre dec 17, 2010 11:26

A Christmas Carol (2008)

Såg Disneys julsaga igår, och under hela filmen tänkte jag antingen: "Oj, ska barn verkligen se det här" eller "Men, så var det inte i mupparnas version" ... :oops:

Tyckte den var extremt mörk och kuslig, har ju inte läst Dickens klassiska novell så jag vet inte om boken var lika creepy. Feel good film var det dock inte, men den var väldig häftigt visuellt och kan tänka mig att den såg pampig ut ´på bio i 3D.

Så ja, helt ok film, trodde dock jag skulle komma in i en mer juligare stämmning, men nä. Får prova istället med julmust och skumjultomtar - garanterad julkänsla!

Betyg: 2,5/3 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Mush » fre dec 17, 2010 12:54

Twilight filmerna är så dåliga att dem inte funkar att spela upp. Kålmårdsskit också... Pengar i sjön...bortslösade...plurr men inga fiskar osv.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav noike » fre dec 17, 2010 16:18

Crashdummie skrev:A Christmas Carol (2008)

Såg Disneys julsaga igår, och under hela filmen tänkte jag antingen: "Oj, ska barn verkligen se det här" eller "Men, så var det inte i mupparnas version" ... :oops:

Scrooged?

(Mupparna ska ses... kanske idag igen. Die Hard och A Muppet Christmas Carol är bästa julfilmerna.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav MissKittyFantastico » fre dec 17, 2010 18:10

Die Hard 2. Det är viktigt. Ettan var en bra julfilm, men tvåan tar juligheten till helt nya höjder. Kanske ska se den nu. Glögg, duntäcke i soffan och Bruce Willis är väl bästa sättet att kurera en förkylning på. Har för mig att jag läst det i Husmoderlig rådgifvare.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav noike » fre dec 17, 2010 18:31

Problemet är Darrin Tyler som skurk. Men det kanske är resultatet av att vara golfspelande republikan och man har en dotter i trailer park. Måste stressa av på något sätt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tomas » fre dec 17, 2010 19:21

MissKittyFantastico skrev:Die Hard 2. Det är viktigt. Ettan var en bra julfilm, men tvåan tar juligheten till helt nya höjder.


Nya höjder, he he :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav MissKittyFantastico » fre dec 17, 2010 19:53

Gbg ftw
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Crashdummie » fre dec 17, 2010 21:32

MissKittyFantastico skrev:Gbg ftw

:lovebunny:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Binchy » fre dec 17, 2010 23:54

Crashdummie skrev:
MissKittyFantastico skrev:Gbg ftw

:lovebunny:

I see your :lovebunny: and raise with a :lovebunnier: . (Eller vad man nu säger...)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » lör dec 18, 2010 2:38

MissKittyFantastico skrev:Die Hard 2. Det är viktigt. Ettan var en bra julfilm, men tvåan tar juligheten till helt nya höjder. Kanske ska se den nu. Glögg, duntäcke i soffan och Bruce Willis är väl bästa sättet att kurera en förkylning på. Har för mig att jag läst det i Husmoderlig rådgifvare.


Bämelie, du vet att jag älskar dig av X antal olika anledningar, men en av de mest framstående är att du och jag gissningsvis är de största svenska älskarna av Die Hard 2: den utan tvekan bästa Die Hard-filmen. There. I said it. Bäst.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » lör dec 18, 2010 2:57

Easy A.
Precis den sorts film jag ville se ikväll, och den var ungefär precis det jag trodde den skulle vara när jag tryckte på play - vilket är positivt i detta fallet. En mysig, rolig, sarkastisk och ganska smart film med en otroligt skön protagonist. Jag är nog kär i Emma Stone. Ganska ordentligt faktiskt.

:lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör dec 18, 2010 3:13

The Lower Depths (1936)
Jean Renoir gör om Maxim Gorkijs pjäs genom att finna ett nytt centralt förhållande som gör det hela fascinerande men bitvis förvirrande. Ska se Kurosawas version snart, har fått för mig att den håller sig mer trogen men trogenhet är inte nödvändigtvis en bra sak här. Det är en konstant underhållande film med ett flertal grymt starka skådespelarögoblick.

Sen älskar jag ibland den nya tekniken och att fundera kring den, Jean Renoir gjorde sin film menad att ses på bio (det enda möjliga sättet vid tillfället såklart) och här sitter jag och ser den på en iBook på en försenad SJ-dubbeldäckare 75 år senare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Crashdummie » sön dec 19, 2010 15:21

The Town

En förvånandsvärt bra bankrånar film. Kändes väldig rå, autentisk och trovärdigs karaktärer. Spännande och fanns utrymme för karaktärerna att formas.
Samt nostalgi för mig - har ju varit i Boston och Fenway Park :D Måste säga att jag var imponerad av Mr Afflecks film.

Betyg: 3,5/4 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav A bear » mån dec 20, 2010 22:22

Black Swan.

Natalie "tre äpplen hög" Portman gick ner 10 kilo för huvudrollen i Black Swan. Det känns som meningslöst trivia eller en rad i en artikel om Hollywoods skönhetshets, men inte olikt Christian Bale i The Machinist finns det en poäng med det.

I Black Swan spelar hon Nina, (kanske) ett sånt där tragiskt showbizbarn; hennes mamma blev aldrig prima ballerina, så då ska Nina bli det i stället; hon har tillbringat hela sitt liv med att träna ballett, aldrig gjort någonting annat, aldrig varit någonting annat. (Kanske.) Balettscenerna här är inte sådär fjäderlätt magiska som de ofta ser ut, dansarna stönar, stampar, svär, sliter ut sig vid 30 års ålder. Så får hon då huvudrollen i Svansjön, hennes stora genombrott, med en genialisk mansgrisig skitstövel till regissör... och plötsligt räcker det inte att kunna dansa, hon måste ha något att dansa OM. Det är ju en dubbelroll, den oskyldiga vita jungfrun och den sexiga svarta vampen i ett. Och där, när hon skapats för att göra vad hon blir tillsagd och plötsligt blir tillsagd att göra vad hon inte får, börjar det skära sig på allvar. Bokstavligen. (Kanske.)

Jo, Aronofsky är i form och om någon tyckte The Wrestler var lite för... normal för honom så tar han igen det här genom att ta en liknande story, fast helt tvärtom, och sen injicera det med 100cc Cronenberg och krydda med Kafka. Natalie Portman gick ner 10kg, och bland det första vi får se är hennes beniga skulderblad och armar (hon spelar ju svan). Hon är tystlåten, tittar ner, tassar på tå; det finns inget att plocka fram utan att slita sönder, utan att omformas, utan att tappa fotfästet i verkligheten helt. Och allt detta spelar ut sig som en spegel till Svansjön, till Tjajkovksijs musik, stort drama om kärlek och död, där kameran nästan konstant är strax över Ninas axel och någon annan tvingar henne att vilja dansa - det är bara hennes bilder vi ser, och de blir bara svartare.

Detta till trots går det givetvis att hitta fel i filmen. Det finns ögonblick där dramat känns nästan såpaaktigt - vilket kanske eller kanske inte är meningen - och framför allt en scen teckningarna! fick mig att garva, vilket nog inte var meningen. Men ändå: det är, som alltid med Aronofsky, en film som är nästan omöjlig att släppa med blicken, fysisk och närgången och med några rejält beska kommentarer om sin egen skönhet. Portman är (nästan) helt briljant, och när blev Mila Kunis en riktig skådis? 4+/5
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån dec 20, 2010 22:53

A bear skrev:och när blev Mila Kunis en riktig skådis?

American Psycho 2.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » tor dec 23, 2010 20:17

A bear skrev:Black Swan.

Jag gillade riktigt mycket. Det är inte ofta en film framkallar så många olika känslor, både obekväma och positiva.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav HeY » tor dec 23, 2010 22:19

Var hittade ni en (bra) release av filmen? Den har väl inte ens gått på bio än? (eller har den?)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor dec 23, 2010 23:21

^^ Det finns på vanliga ställen. :)

Animal Kingdom

Det har gjorts en hel del bra hårdkokt australiensisk film på sistone (Red Hill, någon?) Animal Kingdom håller stilen; bra, men inte fantastisk. Lågmält kriminaldrama om en ung kille som efter att hans mor knarkar ihjäl sig hamnar hos sin mormor och hennes familj, som alla är rätt hårda grabbar i konstant konflikt med polisen. Har en härligt vardaglig känsla, våldsamt men utan stora actionscener, men försöker också lite för mycket med slowmotion, stämningsfulla musikmattor och annat, som om de tycker att de behöver avleda vår uppmärksamhet från den ganska enkla handlingen i stället för att låta den stå på egna ben - och det skulle den behövt, för vår huvudperson är lite småtråkig lite för länge. Men jo, klart sevärt. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör dec 25, 2010 14:16

Det är väl snart dags att göra filmlistor för året, men kul att göra det då man sett enbart 15(!) filmer med releasedatum 2010. (Jag har alltså sett fler filmer i övrigt...) Känns som ett ännu värre år än 2009 då det såg ut så här:

Jag har bara sett 28 filmer, hittills, från 2009 (jag går efter vad som är 2009 års filmer på IMDb) och med tanke på de filmer som hamnar på min topp 5 så var det inte ett så bra år. Alltså, jag gillar filmerna, det är inte det, men de fyra första har "bara" 8 av 10 på IMDb och sen valde jag ut en av sju 7/10. Inget höjdarår alltså.

1. Up
2. Zombieland
3. Drag Me to Hell
4. (500) Days of Summer
5. Moon (tror jag)

Andra 7/10: Looking for Eric, Star Trek, Coraline, Away We Go, Funny People och Avatar.

Tror en topp 5 för 2009 blir mer rättvisande i slutet av 2010. T ex har jag ju inte sett senaste Haneke än och inte Coens senaste etc etc etc. T ex har jag nu i slutet av 2009 sett 61 filmer för 2008 och många av dem har jag sett i år. (=Filmer på andras topp 5 är från 2008 för mig: Gran Torino och The Wrestler.)


Har nu sett 61 filmer med releaseår 2009, men inte en enda 9:a där heller så får dra slutsatsen att 2009 inte var ett så bra filmår. 2010 verkar inte bli mycket bättre...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör dec 25, 2010 15:42

Skippa releasedatum och lista de bästa filmer du sett under 2010 oavsett när de gjordes. Om inte annat ger det kontext till årets filmer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör dec 25, 2010 17:43

Ja, det blir nog mer intressant att göra så...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » sön dec 26, 2010 3:52

List-hushållet...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » sön dec 26, 2010 10:36

Listor är kul!! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Majestic-12 [Bot]

cron