caffeineaddict skrev:(eller, nej, Peter O'Toole är i livet but what have you done for me lately Petey-boy?).
wyndham skrev:Åh, Rushmore. Denna ljuvliga film.
noike skrev:Coraline-trailer: http://www.youtube.com/watch?v=_xNzxo6K-xw
caffeineaddict skrev:wyndham skrev:Åh, Rushmore. Denna ljuvliga film.
Måste verkligen, verkligen, verkligen se om den. För även om jag tyckte om den när det begav sig så föll jag ju inte pladask och har faktiskt tyckt att Andersons senare rullar har varit bättre. Då har jag inte sett Darjeeling än dock, så en Rushmore/Darjeeling-double bill kanske vore en god idé.
gaspode skrev:noike skrev:Coraline-trailer: http://www.youtube.com/watch?v=_xNzxo6K-xw
ooh!
Zaxx skrev:De hånskrattar åt att de kan göra vad de vill o folk hurrar till höger o vänster. "haha, vi gjorde det igen, de är så lättlurade och gick på det igen... detta är FÖR simpelt broder!! "
Zaxx skrev:Vad är det som är så speciellt med denna filmen? HAH!!? SÄG DET!!?
caffeineaddict skrev:Binchy skrev:MissKittyFantastico skrev:No Country For Old Men
Jag är obegåvad och dum i huvudet känns det som. [...]
Nej. Det blir 1/5 för den här. Den är konstig och får mig att må dåligt.
Vi förstod inte heller den här filmen. Varför håller han på och dödar en massa folk? Vi hade dessutom ingen textning, så ganska ofta förstod vi inte vad de sa med sin grötiga dialekt. Och så plötsligt så var filmen bara slut. Mördaren klarar sig, och den som s.a.s. var huvudperson blir dödad en bra bit från slutet??? Konstig film. Men Tommy Lee Jones är lysande.
(spoiler No Country For Old Men) "Varför han håller på och dödar en massa folk" kan man såklart se på två olika sätt. Dels naturligtvis den som handlingen ger: han är en psykopatisk lönnmördare och jagar efter Llwellyn och gör slut på vittnen, kopplingar yada-yada-yada i hans väg.
Men den större poängen med allt hans dödande är såklart hela filmens tema: det oresonliga, opersonliga, ologiska våldet och hur det har tagit över en värld som i Ed Tom Bells ögon en gång brukade styras av en viss moral och ett regelsystem (även om bara ett hopfantiserat sådant). Det är inte längre ett land för gamla män, en fras som iofs inte blir så snygg att översätta till svenska. Nu HAR Chigurh iofs ett regelsystem, men det är hans eget där bara han själv vet reglerna och därmed gör sig själv till Gud. Brott mot detta system straffas med döden. Carla Jean vill inte spela spelet och dör. Med andra ord kan Chigurh rättfärdiga sig själv att tro att det han gör är att följa reglerna, men om bara han har läst regelboken och de som inte spelar med straffas med döden, så är det bara ett sätt för honom att uppehålla sin självbild och därmed tillåter honom att bli den rena Ondska som Ed Tom Bell hela tiden förstår att han är.
Märk samtidigt att Coen-bröderna blir lika "trötta" som ni på allt våld: efter den första timmen eller så behöver vi inte längre ens se Chigurh eller någon annan begå våldsakterna för att veta att de finns där. När han dödar Woody Harrelson tar de bort close-up:en som funnits där tidigare. När Llwellyn blir dödad förstår vi vad som har hänt utan att vi behöver se det. Herregud, vi har som sagt spenderat en timme av filmen med att se hur våldet finns överallt i den här filmen, i den här världen... behöver vi ens se det längre för att veta att det finns där och sker konstant? Llewellyn är död, och mexikanerna dödade honom. Han tappade uppmärksamheten och guarden efter att ha blivit bjuden att dricka öl av bikini-kvinnan (iofs lite tråkig sensmoral att alkohol och kvinnor får män att tappa fokus och det blir deras slut, men just i den här situationen kan man se hur det blev så) och de fick honom. Och när Carla Jean slutligen går åt behöver vi inte ens se hennes kropp eller höra något alls för att veta vad som har hänt.
Jag såg det inte som att filmen inte hade ett slut, det tyckte jag visst den hade (Llwellyn dör och jag är ganska säker på att Chigurh har pengarna, även om jag sen fått utpekat för mig att lufttrumman i det andra motellrummet är för liten för att rymma pengaväskan, så jag vet inte längre...). Efter det är handlingen "slut" och det vi gör är att spendera tid med den person som hela tiden har berättat för oss vad filmen är och vad den handlar om (filmen börjar med en annan berättelse om oresonlig ondska, och hur man som vanlig människa försöker hantera en värld med sådan ondska i, och presenterar därmed filmens tema), och ser hur händelserna påverkat honom. Ed Tom Bell är filmen igenom chockad och deprimerad till uppgivenhetens gräns av Chigurhs våld och när han sedan landar i situationen att själv nästan bli offer för det så skrämmer det honom till den grad att han pensionerar sig direkt efteråt och spenderar tid med att försöka få reson kring det han sett och känt. Det är även här han får det påpekat för sig att det här våldet inte är någonting "nytt", och inte heller något som är ute efter just honom, utan bara något som finns där ute. Vilket är vad hans släkting i husvagnen säger: "Whatcha got ain't nothin' new. This country's hard on people, you can't stop what's coming, it ain't all waiting on you. That's vanity."
Oj, det bidde långt... Bara lite tankar kring varför jag älskar filmen och varför den fungerar så väl för mig.
caffeineaddict skrev:Kalle får en tillsägelse om att han uppenbarligen borde ha läst Matte C.
gaspode skrev:caffeineaddict skrev:Kalle får en tillsägelse om att han uppenbarligen borde ha läst Matte C.
Jag skall börja betygsätta filmer med komplexa tal. Komplexa tal-linjen kan motsvara rent underhållningsvärde, så hjärndöda actionrullar eller söta dåliga men underhållande romantiska komedier kan få typ 2+8j.
caffeineaddict skrev:gaspode skrev:caffeineaddict skrev:Kalle får en tillsägelse om att han uppenbarligen borde ha läst Matte C.
Jag skall börja betygsätta filmer med komplexa tal. Komplexa tal-linjen kan motsvara rent underhållningsvärde, så hjärndöda actionrullar eller söta dåliga men underhållande romantiska komedier kan få typ 2+8j.
Det kommer ju ändå bara betyda 6/10 i slutändan.
Zaxx skrev:Vill bara poängtera att Kalle aldrig mer kan ha rätt.
Han är helt enkelt för dålig på att ha rätt, han har alltid FEL.. !!
caffeineaddict skrev:Haha, "aldrig mer", när skulle jag ha haft rätt hittills?
adolvsson skrev:caffeineaddict skrev:Haha, "aldrig mer", när skulle jag ha haft rätt hittills?
Du hyllade t ex mitt skägg igår. Det är aldrig fel.
Man kan säkert förvränga sanningen lite så han har fel utan att det skadar ngn annan...
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare