Friday Night Lights

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sp1keout » ons dec 06, 2006 14:55

poser skrev:Friday Night Lights 109
I love this show!
Varför har vi ingen tråd? :)


Det vill jag också veta, så jag har någonting att spamma sönder med diskussioner ^^ (Har inte sett 109 än...)

108 var grymt bra - WOW! (Nu ska jag göra en liknelse...)
Jason Street påminner allt mer om en person jag har läst om i en manga för länge sedan; Denna killen var snabbast i Japan för junior-high studenter. Under nationella turneringen skulle han bara ta hem guldet... men under loppet (som han leder överlägset) så händer någonting.
Killen jobbar dock sig uppåt och börjar med rullstolsbasket - den berör, trots att det är ritade stillbilder så känns det som att man ska gråta hela tiden.
Det var länge sedan som olyckan inträffade för honom; men för att det inte ska bli en enformig/utdragen handling och kännas plant så varvar de med återblickar om hur han var just på den tiden, och vad som hände.
Men det handlar inte bara om denna kille: Vi får också följa en kille som gjort en tjej förlamad genom att krascha sin motorcykel och hur han tampas med sin ångest och hur han känner sig skyldig.
Samt en kille som var bäst i sitt lag på basket men en dag fick för sig och sno en cykel, bli påkommen, och köra ut rakt i vägen framför en lastbil - han vaknade upp på sjukhus och känner inte sina ben.
Om det inte vore nog så vävs allting samman helt suveränt också...
Om någonting berör, såhär det REAL...
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » ons dec 06, 2006 23:03

Nu har jag sett första avsnittet av Friday Night Lights.
Jag förväntade mig att jag verkligen skulle gilla det, men efter 1 avsnitt var det ingenting speciellt som var speciellt bra. Men det var helt ok.
Det var ingen karaktär som var särskillt speciell heller...
Ska se nästa avnsitt nu.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » tor dec 07, 2006 0:50

FNL 1x09
Ännu ett bra avsnitt! Riktigt bra!

Delarna med Smash känns lite tråkiga - steroiderna han tar får lite klichévarning på sig.

Men annars är allting såå bra. Härliga scener både innan och under Matts dejt med Julie. Och jag skrattade högt flera gånger åt de små samtalen mellan Matt och Coach Taylor. FNL har påmint mig om varför jag gillar Kyle Chandler... han är bra på både drama och the funny.
"Well, at least she's not interested in a.. serial killer or.. or one of the Riggins." :D

Snygga scener då Jason dumpar Lyla... när hon går genom korridoren, och han som rycker ned alla bilder. Och en annan scen då jag verkligen tänkte "snyggt gjort" var när Matt hanterar farmor-situationen med garderoben, sjungandet och sängen. Och Landry och Julie i bakgrunden.

Få Tim Riggins-repliker i avsnittet. Sa han något alls? Men det var bäst så. Ser fram emot vad han har att säga framöver.


Undrar när får vi en egen FNL-tråd? Man kan nästan tro att moderatorerna är lata. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav gaspode » tor dec 07, 2006 0:52

Glorificus skrev:Undrar när får vi en egen FNL-tråd? Man kan nästan tro att moderatorerna är lata. ;)

Peta på poser! han gör aldrig nåt vettigt ändå.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » tor dec 14, 2006 0:21

Friday Night Lights 1x10
Whoa, så bra det är!
Tim Riggins! Lyla... och Jason... bara bra scener.
Och coach som har svårt att hantera Matt/Julie. :D "They had a blanket."
Däremot hade det varit bättre om vi inte fått se något alls av den där Lyla-internetsidan... "It's really bad." räckte gott och väl.


Läste förresten att AFI (American Film Institute) har valt ut FNL som en av årets tio bästa tv-serier (tillsammans med bl.a. Dexter, BSG, The Office...). 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav sp1keout » tor dec 14, 2006 1:24

Tjena, inte hittat FNL 109 än, tack.
Lustigt att FNL och NFL ligger så nära varandra, är det destiny? ^_^
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Off » fre dec 29, 2006 23:23

Bah insåg att jag inte nämnt att jag är ikapp med Friday Night Lights. Förstår inte hur den serien inte kan få mer kärlek. En av mina klara favoriter i höst.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » lör dec 30, 2006 1:02

Jag har sett till avsnitt 9 (tror jag) av Friday Night Lights och måste säga att jag är ganska besviken. Jag hade först inget som helst intresse av serien när alla nya serier avslöjades, men sen när ni här som nämnt den prisat den en hel del så trodde jag att den skulle vara riktigt bra.
Jag känner det inte dock. Kännslan finns bara inte där.
Serien är bra, visst, men allt är så vardagligt och stämmningen är så melankolisk. Jag tål inte dom där montagen när en dyster tråkig musik spelas och dom visar klipp från när dom tränar eller liknande.
Introt har jag vant mig vid, men det är ändå ganska tråkigt.
Det är bra drama när man lärt känna karaktärerna och det finns ett par jag gillar, men dom flesta känns väldigt "bland". Bara vanliga personer. Ingen är särskillt speciell på något sätt.
Men jag kommer fortsätta följa den, helt klart, bara ingen serie jag ser fram emot varje nytt avsnitt i.
Men jag måste nämna att jag tycker att dom lyckats utmärk med att skapa det (som jag tror) att dom försöker, med formen och stämmningen o.s.v., det är bara inget som jag är särskillt imponerad av.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » lör dec 30, 2006 1:14

Det som är så synd med FNL är att den handlar om sport, kunde den inte handlat om något annat? För annars verkar den okej på de två avsnitt jag sett, men jag orkar aldrig ta itu med att kolla in resten för den handlar om sport. Men jag ska, har avsnitten på lager.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sp1keout » tis jan 02, 2007 22:14

Friday Night Lights, vad ska man säga?
"You have to be American to understand football"

Den är fantastiskt.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav sp1keout » ons jan 03, 2007 15:46

Illyria skrev:Det som är så synd med FNL är att den handlar om sport, kunde den inte handlat om något annat? För annars verkar den okej på de två avsnitt jag sett, men jag orkar aldrig ta itu med att kolla in resten för den handlar om sport. Men jag ska, har avsnitten på lager.


Jag tycker det är för lite sport, matcherna är ju typ 5 minuter och dyker upp i var tredje avsnitt... :)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 16:01

Hela serien är ju dränkt i sportmentaliteten.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sp1keout » ons jan 03, 2007 16:10

Illyria skrev:Hela serien är ju dränkt i sportmentaliteten.


Bortsett från matcherna då. Tiden mellan dessa är fylld av drama och intriger mellan personer. Vi får knappt ta del av någon special träning eller extra funderingar över hur taktiker ska gå till.

Jag skulle inte vilja påstå att fokus hålls på fotbollen i det avseendet, nog för att den handlar sport.

Mina favoritserier är mycket värre exempel som fokuserar allting på huvudpersonernas vilja att nå toppen. Där existerar ingen relation till kärlek nästan alls, utan vänskap är den starka drivkraften (och jag skulle vilja säga att det är mycket bättre, för vill man ha romance, check elsewhere) Det här är en HS som har potential att nå högt redan från början, men som dock fick gå ett antal steg bakåt på grund av en olycka.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav poser » ons jan 03, 2007 16:21

sp1keout skrev:
Illyria skrev:Det som är så synd med FNL är att den handlar om sport, kunde den inte handlat om något annat? För annars verkar den okej på de två avsnitt jag sett, men jag orkar aldrig ta itu med att kolla in resten för den handlar om sport. Men jag ska, har avsnitten på lager.


Jag tycker det är för lite sport, matcherna är ju typ 5 minuter och dyker upp i var tredje avsnitt... :)


Jag håller med, mer matcher åt folket!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 16:37

sp1keout skrev:
Illyria skrev:Hela serien är ju dränkt i sportmentaliteten.


Bortsett från matcherna då. Tiden mellan dessa är fylld av drama och intriger mellan personer. Vi får knappt ta del av någon special träning eller extra funderingar över hur taktiker ska gå till.

Jag skulle inte vilja påstå att fokus hålls på fotbollen i det avseendet, nog för att den handlar sport.

Igen: hela serien är dränkt i sportmentalitet. Fotbollen är allt i staden och även om du inte ser en fotboll eller hör något taktikprat handlar serien om sport i grunden. Sportmentaliteten är överallt och påverkar alla hela tiden. Den är grunden för hela serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » ons jan 03, 2007 16:39

Illyria skrev:Sportmentaliteten är överallt och påverkar alla hela tiden. Den är grunden för hela serien.


= fantastiskt!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 16:42

Tycker vissa ja, men det låter som sp1keout försöker säga att det inte är så, vilket ju inte stämmer.

Jag ogillar i allmänhet överdriven sportmentalitet och därför tycker jag det är synd serien har ett fokus på det, sätt den i en annan miljö och jag hade gillat den bättre, för övriga delar kändes okej i piloten och något mer avsnitt jag sett.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sp1keout » ons jan 03, 2007 18:02

I fall du inte visste det så är high school football allting i Texas även på riktigt... och det är 20,000 i publik på matcher även i verkligheten.

Det är av denna enkla anledning jag inte vill påstå att sportmentaliteten är överdriven då den faktiskt håller sig inom realistiska formar (eller boundries, äsch, hittar inget bra ord... ramar?), men visst, jag förstår hur du resonerar...
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » ons jan 03, 2007 18:11

sp1keout skrev:Friday Night Lights, vad ska man säga?
"You have to be American to understand football"

Den är fantastiskt.
Nänänä!

You have to be an American to understand Rugby Med Skydd. Fotboll begriper dom inte alls.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav sp1keout » ons jan 03, 2007 18:14

Rombat skrev:
sp1keout skrev:Friday Night Lights, vad ska man säga?
"You have to be American to understand football"

Den är fantastiskt.
Nänänä!

You have to be an American to understand Rugby Med Skydd. Fotboll begriper dom inte alls.


Du menar soccer... ;)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » ons jan 03, 2007 18:16

sp1keout skrev:
Rombat skrev:
sp1keout skrev:Friday Night Lights, vad ska man säga?
"You have to be American to understand football"

Den är fantastiskt.
Nänänä!

You have to be an American to understand Rugby Med Skydd. Fotboll begriper dom inte alls.


Du menar soccer... ;)
Svär inte! :o

;)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 18:35

sp1keout skrev:I fall du inte visste det så är high school football allting i Texas även på riktigt... och det är 20,000 i publik på matcher även i verkligheten.

Det är av denna enkla anledning jag inte vill påstå att sportmentaliteten är överdriven då den faktiskt håller sig inom realistiska formar (eller boundries, äsch, hittar inget bra ord... ramar?), men visst, jag förstår hur du resonerar...

Och jag har heller inte ifrågasatt hur verklighetstrogen serien är, den verkar utöver temat välgjord, så jag undrar om du verkligen förstått. Det handlar enbart om att jag inte har mycket (eller något) övers för den mentaliteten, sport som religion är överdrivet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » ons jan 03, 2007 18:49

Illyria skrev:Jag ogillar i allmänhet överdriven sportmentalitet och därför tycker jag det är synd serien har ett fokus på det, sätt den i en annan miljö och jag hade gillat den bättre, för övriga delar kändes okej i piloten och något mer avsnitt jag sett.


Men det är kanske lite dumt att förvänta sig att serien har någon annan fokus. Den är ju baserad på en bok som just handlar om besattheten av football i en stad i Texas. :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 19:00

Serien är som den är, jag förväntar mig inte att den ska vara annorlunda, men det hade varit ett intressant koncept med en annan serie med annat tema i den stilen. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sp1keout » ons jan 03, 2007 19:14

Illyria,
Det är tur att det är matcher så sällan då, annars hade väl serien varit outhärdlig för dig, med andra ord! Haha.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 03, 2007 19:50

sp1keout skrev:Illyria,
Det är tur att det är matcher så sällan då, annars hade väl serien varit outhärdlig för dig, med andra ord! Haha.

Frågetecken?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » ons jan 03, 2007 21:45

Jag tycker inte att det är så mycket fotboll, men som sagt är den där fotbollsmentaliteten där hela tiden - överallt.
Och det är som en reglion, men inte på ett bra sätt, utan på ett extremt sätt. Fotboll är det enda som existerar för dom - för hela staden!
Det är inte som 7th Heaven, där dom är kristna - och därav snälla och hjälper folk hela tiden. Det är som att dom fotbolliska sätter fotbollens värde och lagets framgång över allt annat.
Jag gillar inte någon reglion när det blir för extremt eller överdrivet på samma sätt som jag inte har någon emot den när den inte gör någon skada (som att följa moraler om att hjälpa andra och karma och sånt), men i Friday Night Lights är det något sjukt över den där staden och deras besatthet.
Men som jag skrev förra gången jag skrev om serien. Jag tycker att den är bra och kommer fortsätta följa den, dock ligger den inte högt på min lista.
och det är förresten tur att dom har fotbollen (och inte konstigt att det är allt för dom) för alla karaktärer är redan tråkiga och "vanliga" som det är - ta bort fotbollen och det skulle verkligen bli tråkigt.
Men visst, serien har en viss charm.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » ons jan 03, 2007 21:55

Ååh, det finns ju ett nytt avsnitt av FNL ute i morgon!! Det hade jag totalt missat fram tills alldeles nyss. Nu blev jag alldeles glad! :D

Angående sportdiskussionen så kan jag väl ge mina två cent och säga att jag inte är någon sportentusiast, men de tillfällen då jag gillar det är när det används såsom i denna serie... alltså när det är ett sätt att skildra mänskliga teman. Den press som de här tonåringarna och tränaren har på sig p.g.a. fotbollen är enorm och det är ju utmärkta berättarverktyg som de bakom serien använder sig av. Jag förstår att det kan verka avstötande bara för att man inte vill se sport... ungefär som att många inte klarar av att se någon fantasy för att de inte vill se något övernaturligt. Men jag tycker de har lyckats bra i FNL med att låta alla sportinslag, hela sportmentaliteten i staden, ha djupare betydelse för dramat i serien.. så att även vi icke-sportfreaks har möjlighet att tycka om det. 8)

Och jag håller inte alls med LWes om att karaktärerna är tråkiga... tvärtom tycker jag det finns underbara karaktärer i serien och det är mycket därför jag gillar den så mycket. Saracen och hans farmor! Bröderna Riggins! Coach, hans fru och Julie! Tyra! Jason och Lyla började som lite träiga men har blivit bättre och bättre! (spoiler 1x03) Och Jasons rulllstolskompis! Alla får :lovebunny: av mig.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav LWes » ons jan 03, 2007 22:08

Glorificus skrev:Saracen och hans farmor!

Den där farmoren driver mig till vansinne varje gång hon är med. Gud så jobbig! och han den där "Smash" är en riktig plåga.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor jan 04, 2007 19:23

FNL har jag inte skrivit något om. Jag har börjat se den. Sett till och med avsnitt 5 och nu är jag total fast. Jag gillar mycket i serien. Jag är absolut ingen sportmänniska och har svårt för sportmentalitet men för den sakens skulle så innebär det inte att jag inte kan tycka det är intressant. Att det råder någon slags besatthet kring fotbollen och laget ser jag som något positivt för att den används precis som Glory skrev som ett berättarverktyg. För det handlar inte om sporten i sig utan om människorna i staden och därmed också sportmentaliteten.

Karaktärerna tycker jag är bra. Serien blev snabbt väldigt engagerande. Coachen och hans familj, Matt, Tim, Lyla och Jason. (spoiler 1.05) Lite av trianglen Lyla/Jason/Tim är bra. Jag tror Lyla kommer bryta samman totalt snart, hon kan inte hantera Jasons olycka alls och inte Tim heller. Scenen på sjukhuset då Tim till slut besökte Jason, intensivt, bästa scenen.

Sen är jag dessutom svag för långsamma kameråkningar med melankolisk musik, och rent allmänt gillar jag den grådassiga tonen i serien. Stämningsfullt, och jag gillar det.... :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron