Torchwood

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » mån okt 23, 2006 21:25

Tack för svaren på mina frågor.

noike: Jag blev också glad över det.

adolvsson: (spoiler Doctor Who S1) Så är alla Rose räddade nu odödliga? Så måste det vara va?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » mån okt 23, 2006 21:31

AKS skrev:adolvsson: (spoiler Doctor Who S1) Så är alla Rose räddade nu odödliga? Så måste det vara va?

Huh. Tänkte inte på det. Det är en intressant poäng. Väldans intressant. Fan vet. Det beror ju egentligen på exakt varför energin hade den effekten. Kan ju varit energin i kombination med något Jack varit med om, var han har varit, var han befann sig när han dog, hur länge han varit död, eller vad han råkade hålla i vid dödstillfället. Till exempel.

Men jag gillar faktiskt tanken på att det var en effekt av just energin och att Jack inte är den ende som blev odödlig i den vevan. Ja, jag gillar det en hel del.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön okt 29, 2006 22:58

Det känns konstigt med Torchwood på söndagar, hade varit bättre med lördagar, precis som Dr Who.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » sön okt 29, 2006 23:21

Själv tycker jag söndagstv är lite underskattat. Jag vill se mer på söndagarna!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » sön okt 29, 2006 23:36

Lördagstv blir ju annars söndagstv om du laddar hem det, Torchwood dyker upp lite sent på söndagarna.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » sön okt 29, 2006 23:39

Illyria skrev:Lördagstv blir ju annars söndagstv om du laddar hem det, Torchwood dyker upp lite sent på söndagarna.

Jo, det förstår jag. Torchwood borde ur den synvinkeln sändas lite tidigare, men samtidigt hade det nog påverkat innehållet till att bli Dr Who-barnvänligt och då hade serien blivit rätt onödlig. (På sätt och vis.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » mån okt 30, 2006 14:32

(spoiler 1.3) Mörker. Blodiga knivar och suspekta framtidsvisioner där det inte finns riktigt lätta svar på allt. Jag gillar det. Serien börjar hitta sin identitet avskilt från Doktorn, det känns lite mer allvarligt. Dessutom att Jack och Gwen -- speciellt i sista scenen -- spelas mer och mer som om de vore syskon än tilltänkta sexrelationer gör det hela lite mer nyanserat. (Fast visst, när de övningskjöt tidigare så var sexmetaforen där i containermängd.)
Senast redigerad av noike mån okt 30, 2006 14:37, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån okt 30, 2006 14:36

noike, din snåle jäkel. En liten kommentar utanför spoilertaggarna kan man väl få i alla fall? :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån okt 30, 2006 14:38

AKS skrev:noike, din snåle jäkel. En liten kommentar utanför spoilertaggarna kan man väl få i alla fall? :)


Okej då. Jag gillade det väldigt väldigt väldigt mycket. Den känns som om att den är på väg att utveckla en egen mognare identitet än Dr Who.

Mer funderingar om karaktärerna: (spoiler 1.03) Toshiko förefaller vara den enda av dem som inte är skadad på något vis.

* Jack är odödlig, sover inte, och besatt av efterlivet och Doktorn.

* Gwen och Owen är mest mänskliga då de inte hanterar situationerna så bra som de skulle vilja, de vill gärna vara öppna för det men när något konstigt händer så blir det lätt traumatiskt för dem. Kolla bara när bägge två använde spökmaskinen: de stod och skakade efteråt. Lägg till att Owen är ett rövhål och att Gwen mer eller mindre modellerar sig efter Jack -- vilket antagligen kommer paja hennes hemmaliv förr eller senare -- och det att deras namn är snarlika. Kan inte sluta bra.

* Ianto är helt avskärmad från allt. Han är nästan sociopatisk på det viset, det lilla vi fått se av honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån okt 30, 2006 15:40

Tack! :) Själv *älskade* jag piloten, men tyckte inte om 1.02. Hoppas jag håller med dig om 1.03.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån okt 30, 2006 15:45

AKS skrev:Tack! :) Själv *älskade* jag piloten, men tyckte inte om 1.02. Hoppas jag håller med dig om 1.03.

Jag gillade 1.02 men den var helt klart en rejäl bit svagare än de andra avsnitten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån okt 30, 2006 17:51

1.03: Riktigt bra avsnitt. Sämre än piloten, men helt klart bättre än 1.02.

Min favoritkaraktär är helt klart Owen. Han är liksom seriens comic relief, men fick visa upp en mycket mörk sida i dagens avsnitt. Jag gillar honom. Tyckte om scenen i första avsnittet då han bli påsnoggad av den där killen... :)

Gwens hemmaliv är ju liksom upplagt för att fall ihop, som sagt, men just därför hoppas jag att det inte gör det. Det skulle vara så clichéartat. Det bästa de kunde göra där är att hon blir den i gänget som *kan* varva ner just eftersom hon har en trygghet utanför arbetet och en man som stöttar henne.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » mån okt 30, 2006 17:56

1.03: jag vet inte riktigt. Klart bättre än 1.02, men det klickar inte helt rätt. Tycker Torchwood saknar det där lilla extra som verkligen gör det till en bra serie, grunden finns där, tanken är bra, men utförandet önskar jag mycket mer från. Jack borde vara en starkare karaktär, Gwen tycker jag är rätt tråkig, liksom hennes hemmascener, den andra tjejen är totalt anonym, Owen gillar jag mest, han är en karaktär, både på gott och ont (den där parfymen i 1.01 var totalt fel och inte ett bra sätt att introducera en karaktär), "the care taker" har vi inte sett mycket av. Lite random ghosts, jag förväntade mig någon koppling mellan allt, som inte direkt kom, Jack/Gwen-scenerna känns utstuderade och gränsar på gag och slutet var totalt sappy. Och Gwen tar med sig den utomjordiska manicken hem? Borde ju vara förbjudet efter händelserna i första avsnittet. Nja.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » mån nov 06, 2006 13:10

1.04. Jodå. Lite mer action än tidigare, och lite väl ojämnt. Jag hoppas på mer av nästa avsnitt.

Ianto-centrerat, vilket behövs för den karaktären var rätt svagt utmejslad tidigare. Jag menar, fanns det ens en karraktär och inte en glorifierad statist? Och i mitten blev det rätt såsigt, vilket var tråkigt i och med början som var riktigt bra agerat av Ianto-skådespelaren.

Ibland kändes det som ett tvspel när de sprang runt inne i Torchwood. I teorin borde ett avsnitt där alla är inlåsta på samma ställe fullständigt explodera men nej, istället blev det nog seriens än så länge ojämnaste.

Interaktionen mellan huvudkaraktärerna däremot är vad som räddar avsnittet. Lisas hjärntransplantion också, det var en inspirerande idé, med alla ärr och blod där i slutet. Jag trodde inte de ville gå så långt med tanke på all melodrama i mitten.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån nov 06, 2006 13:39

1.04 I'm sorry, men det här var lite bara lite skrattretande. De har EN spak som stänger av all ström? Haha. Sen är "Ianto" en riktigt kass skådespelare.

Nej, jag är inte imponerad av Torchwood. Det är mest platt och tråkigt. När kommer Doctor Who tillbaka?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » mån nov 06, 2006 13:42

Illyria skrev:1.04 I'm sorry, men det här var lite bara lite skrattretande. De har EN spak som stänger av all ström? Haha. Sen är "Ianto" en riktigt kass skådespelare.

Som sagt, väldigt ojämn för jag tyckte han gjorde småsaker bra i början. Mot mitten och framåt var han däremot riktigt olidligt dålig på flera ställen.

Och det där med strömmen, de flesta större hus har en sådan master switch.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån nov 06, 2006 13:55

Men nu pratar vi Torchwood, det ska inte vara vilket hus som helst.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » mån nov 06, 2006 14:03

Illyria skrev:Men nu pratar vi Torchwood, det ska inte vara vilket hus som helst.

Samma princip gäller oavsett om det är Bosses Korvkiosk eller Dr Mings Terrordome. De borde haft lite enklare att göra selektiva nersläckningar, det medges men vad fan. Det är som att klaga på Dr Who för att man reparerar tidskorrektheten i Tardisen genom att slå på kontrollbordet med en stor hammare.

Edit: jag vill också påpeka det ironiska i att det här avsnittet var det mest Dr Who:iga serien haft. Textbook Dr Who.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån nov 06, 2006 14:21

Vilket jag kan se som ett inslag av humor, det är en maskin vi inte egentligen vet hur den fungerar heller, här pratar vi en vanlig on/off-spak för vad som är hela Torchwood, något som är mer verkligt för oss, svårare att se någon humor i det, om det ska föreställa humor. Om nu Torchwood ska vara vuxnare och mer utspela sig "på riktigt" känns det heller inte trovärdigt, baserat på att det inte är vilken byggnad som helst. Därför störde jag mig på det. Dock inte lika mycket som "Iantos" skådespel. När de castade honom testade han med de anonyma scenerna i första avsnitten? ;)

Nej, jag är väldigt besviken på Torchwood, det här var inte vad jag trodde de skulle göra av serien. Det går inte ens att känna igen Captain Jack heller, mycket har troligen hänt sedan vi sist såg honom, men då kunde de ju göra något för att berätta/förklara det. Den här Jack har jag tom svårt att gilla.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tam » tis nov 07, 2006 20:07

Ja, 1x04 var ojämt. Men jag tyckte upplösningen var bra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tam » mån nov 13, 2006 3:33

1x05: Nä.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav adolvsson » mån nov 13, 2006 16:11

Tam skrev:1x05: Nä.

Jo.

På gtalken nämnde noike att det kändes som ett filmat utkast. Jag kan hålla med, men bortsett från det gillade jag avsnittet skarpt.

Jag hade visserligen gärna sett dom introducerat Estelle tidigare i säsongen och gjort det här till ett senare dubbelavsnitt, för jag tror man mycket väl hade kunnat fläska ut historien, ge oss mer, det kändes som om det vi fick hade tillräckligt med tyngd för att vara av större vikt än såhär. Det gäller slutet också. Starkt slut som hade förtjänat och tjänat på rejälare upplägg.

Det hjälper nog att jag är förtjust i mytologier av det här slaget, att dom gick ifrån utomjordingar och höll sig till våra egna väsen,
men ja, överlag var det här en riktigt bra historia.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » mån nov 13, 2006 16:24

Kul för dig att du gillade det, F.A. Men det gjorde inte jag.

Älvor, tål dom inte. Var nog mycket därför allt blev smörja. För Estelles öde kände jag inget alls. När Jack lät ungen gå tänkte jag "det här ÄR väl bra ändå." Men jag kände det inte.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Peak » mån nov 13, 2006 16:47

1x05:

Det här avsnittet anser jag nog är det bästa avsnittet hittills av Torchwood. Men å andra sidan är jag kanske partisk, eftersom jag gillar PJ Hammond så mycket (författare, och skapare av Sapphire & Steel).
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Illyria » ons nov 15, 2006 19:16

1.05 Njä. Fast hyffsat baserat på själva berättelsen, men utförandet i den här serien lämnar så otroligt mycket att önska. Det fungerar inte alls för mig, allt känns bara så taffligt gjort.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav madskellig » tor nov 16, 2006 23:39

Nu har jag börjat se Torchwood. Jag gillar det rätt ordentligt faktiskt! Avsnitt 4 var väl ingen höjdare men annars så har jag tyckt att det är bra. Avsnitt 1 är bäst hittils, men jag tyckte även väldigt bra om avsnitt 5.

Känns som jag kanske missar något då jag inte sett mer än 5 avsnitt av Doctor Who dock, så det får väl bli nästa serie att se ikapp.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » fre nov 17, 2006 8:06

Jag har inte klarat av att se färdigt avsnitt 1.04 ännu, trots försök. Jag tror jag får ge mig på 1.05 på en gång... :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » mån dec 04, 2006 22:29

1x08

Mycket bra det här. Ett av de bästa avsnitten hittills.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav madskellig » tis dec 05, 2006 3:42

Jag tyckte också väldigt bra om 1x08! Ett av de starkaste avsnitten hittils, väldigt spännande.

Jag gillade verkligen Suzies återkomst. Och "That's the thing about gloves sir, they come in pairs" lät ju rätt intressant.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tam » tis dec 05, 2006 7:04

Börjar bli ordning på Torchwood. Tyckte om 6 & 7, och framför allt 8. Lovande saker för framtiden fanns där också.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron