Silent Hill (ja filmen då tänkte jag)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Silent Hill (ja filmen då tänkte jag)

Inläggav ftwtysken » mån aug 14, 2006 0:33

Har precis sett filmen Silent Hill, och är förstummad....

Tyckte den var klockren! (och nu kommer jag antagligen då massa hatsvar tillbaka)

Kanske beror det på att jag som nyutflugen student satt hemma en kväll, framför mig hade jag en TV, ett Playstation och ett spel som jag inhandlat samma dag... Ni gissade det, det var Silent Hill....

Jag satt uppe hela natten och spelade, på så hög volym att jag var tvungen att byta högtalare (okej inte riktigt, men ni fattar galoppen). Efterföljande vecka skolkade jag för att klara spelet på alla olika sätt som fanns att tillgå, har för mig att det var sju olika slut allt som allt. Kort sagt, jag var trollbunden.

Allt eftersom kom det nya Silent Hill-spel, tvåan var riktigt bra, men efter trean tappade jag intresset helt, då det inte längre hade det... hmm ja "det" som gjorde att jag villle spela om och om och om igen.
Men när jag sålde mitt PS2 för något år sedan, för att köpa ett XBOX istället så föll nästan en tår då jag sålde med mina Silent Hill-spel (framför allt det första) men det fanns liksom ingen mening att ha kvar det längre....

Hur som helst, så infann sig ikväll den där stämningen i min kropp, som jag upplevde som äldre tonåring, och jag älskade det.

Filmen var så spelet kan man säga, och jag skulle vilja veta vad ni andra tycker... framför allt såna som aldrig spelat spelet (finns de?) men även andra SH-spelare, kanske tycker ni inte alls som jag...
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Re: Silent Hill (ja filmen då tänkte jag)

Inläggav MTL » mån okt 02, 2006 20:16

Jag måste ju erkänna att jag fullkomligt älskade filmen!
De hade verklige fått med den känslan i filmen som finns i spelen. Det jag saknade var dock flera scener som utspelade sig i tunnelbanesystemet eller på ett shopping centrum.. Någon mer som saknade dessa scener?
Hunk can mean a lot of things..bad things
Användarvisningsbild
MTL
Minion

Inläggav ftwtysken » mån okt 02, 2006 20:36

kanske... trean och fyran var inga favoriter direkt, men visst hade det varit schysst...

och visst var det den där känslan som gjorde hela filmen... samt att ändå så mycket från spelen var med..
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Inläggav Simon » mån okt 02, 2006 21:36

Jag tänker också komma spatserande ur garderoben och utbrista att även jag älskade filmen. Jag såg den hela fyra (!) gånger på bio, och det gör jag typ aldrig. Det känns liksom bara som att den aldrig blir samma sak på DVD hemma i soffan.

Hur som helst, jag älskade framför allt att de fattat spelens tvetydlighet.

När Rose accepterar demonen så vet man att det går åt helvete med precis allting, men det känns liksom rätt. Det ÄR rätt, fel blir.. rätt. När filmen sedan slutar och det uppenbarligen gått käpprätt åt skogen för i princip alla inblandade så är slutet.. på ett märkligt sätt lyckligt. Rose är tillsammans med sin dotter, för evigt. :O Visst kan man känna annorlunda för slutet, men jag kan ju bara tala för min egen del.

Sedan har vi det faktum att det cepiga som sekten höll på med uppenbarligen skyddade dem trots allt, och när de föll så slukades världen av Alessa/Sharon. Trots att hela filmen målat upp *ondingarna* som onda så verkade de ju egentligen fixa biffen. Visst, det var en biff de själva ställt till med, så några änglar var de ju inte heller.

Sedan tyckte jag uppgivenheten och sorgsenheten förblev intakt också. Visst är den inte fullt lika melankolisk som Silent Hill 2, men det vore ju fel att böja och kränga med den för att allt ska vara med.

Så känner jag för "köpcentret och tunnelbanan" liksom. I spelväg så är fyran något utav en personlig favorit när man ser till upplägg och handling. Spelmässigt är det frustrerande och bångstyrigt, men grejen med att han är inkjedjad i sitt eget rum, ett rum som man genom den konstiga tunneln sedan kommer fram till i en bisarr köttvärld är helt härligt skruvat. Även det har den där lågmälda sorgsenheten jag är så svag för. Trots att jag är förtjust i temat dock så är det svårt att para ihop med filmens handling. Jag tyckte till och med att pyramidhuvudet var en aning krystat, eftersom man inte ens kan fabulera fram vad han hade för *roll* i det hela.

Jag ser hellre att temana i 4 tacklas i en eventuell uppföljare. En dröm hade givetvis varit en kortfilm baserad på fyrans idéer, men å andra sidan är de så fulländat presenterade i spelet att det kanske vore kaka på kaka. Synd att spelen som spel börjar knaka lite i fogarna, bara. Jag hoppas 5:an är mer lättstyrd och att pusslen håller lite klass igen.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav ftwtysken » mån okt 02, 2006 23:20

jag älskade slutet. tyckte det var fullkomligt lysande. Precis som du säger så är det tvetydigheten i det hela... samt att det kanske var lite i konflikt med spelet (1:an) eller kanske inte... Har bara sett filmen en gång, så du lär ha bättre koll på detaljerna än jag, men jag håller helt klart med i det du säger
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Re: Silent Hill (ja filmen då tänkte jag)

Inläggav sp1keout » tis okt 03, 2006 0:11

Jag spelade Silent Hill 1 för något år sedan, under en natt, när jag väl kom till sista bossen hade spänningen tätnat och trissats upp gradvid så jag klarade inte mer.

Så jag sköt ihjäl min dotter

Heh, antar att jag fick sämsta slutet =) Nåväl.

2an är förbannat bra, där var rädslan påtaglig oavbrutet, du.

Har spelat 3an, inte lika bra handling alls tycker jag, där lägger de tyngden på något helt annat, väldigt obegripligt, bra underhållningsvärde dock...

Silent Hill 4: The Room - Ej spelat, funderar på att inhandla, men ser ingen anledning till det.

Silent Hill: The Movie - Ej sett, hört bra och dåligt om den. Beror på hur objektiv syn man vill ha på det hela också tror jag...
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav ftwtysken » tis okt 03, 2006 11:23

skulle tro att du kommer att gilla filmen starkt...

kände du så för första och andra versionen av spelet, så kommer du gilla filmen, så jag tycker du borde se den..

Sälv tyckte jag att trean var ganska ok. Det var dock alldeles för förutsägbart, för enkla pusssel, och för enkla motståndare (har jag för mig i alla fall, det var ett tag sen nu)

Fyran tyckte jag var fruktansvärt. Jag slutade spela en kort stund efter inledningen... tyckte det var hemskt..
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Inläggav sp1keout » tis okt 03, 2006 13:17

Härligt, hoppas jag får tid (eller ger mig tid) och se filmen!

Jo, klart trean är bra, den är inte dålig. Men flera snepp sämre än 1an och 2an som hamnar på en 9, 9.5 i betyg, ärligt talat alltså.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Simon » tis okt 03, 2006 13:31

Ja det är verkligen beklagligt att 4:an är så frustrerande spelmässigt. Ett evigt bankande med slagträn hela spelet igenom i princip. Handlingen är verkligen kanonbra dock. Vissa stilistiska grepp och utformningar är också beundransvärda, som att man ser från första person i sin lilla lägenhet. När det börjar hända saker där så känns det så intimt - sin sista tillflyktsort liksom - så man skiter en jämn ström av knäck.

Musiken skulle jag hävda är bäst i fyran också. Room of Angel i synnerhet.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav ftwtysken » tis okt 03, 2006 16:08

sp1keout skrev:Men flera snepp sämre än 1an och 2an som hamnar på en 9, 9.5 i betyg, ärligt talat alltså.

sanning...

tycker definitvt att du ska ta dig tiden att se den

haha, förresten...

sp1keout skrev:snepp

får mig att tänka på Rocky Horro Picture Show
nån mer?
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion

Återgå till TV-serier och film