Rome

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » fre dec 02, 2005 19:49

Är HBO-serier illrättalagda? That's a first.

Rome är snyggt filmat, de har tänkt väldigt mycket på alla detaljer och att få det att se äkta ut, tyvärr glömde de samtidigt skriva bra manus och försöker helt förlita sig på att det är "äkta" historia. Jag tycker det är en väldigt platt serie, de glömde bort att göra något riktigt med karaktärerna, det är inte många av dem du kan ta till dig eller känna något för.

Att sen serien kostar dubbelt så mycket som Carnivále är ju ett skämt och verkligen salt i såren, speciellt som HBO gav serien en andra säsong efter typ 4 avsnitt. Carnivále är tusentals ggr bättre, jag har sett hela s1 av Rome men vet inte om jag vill se mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Bender » fre dec 02, 2005 20:08

Att lägga ner en högprestige-serie efter en säsong är nog inget alternativ. Nu får dom väl ner kostnaden/avsnitt också med tanke på den dyra scenografin!? Jag ska hur som helst ge serien en chans. Nu kan man ju se allt i ett svep iaf.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Illyria » fre dec 02, 2005 20:17

Att lägga ner en serie mitt i när historien fortfarande berättas var ju tydligen ett alternativ, så varför inte efter en säsong då. :x

Nej, jag tänker aldrig förlåta HBO för nerläggningen av Carnivàle.

Akta så du inte somnar, Rome har en zzz-effekt. Speciellt vissa avsnitt fick jag verkligen kämpa mig igenom, något fick jag tom se om för jag somnade.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Archbishop » fre dec 02, 2005 21:09

Så vitt jag har förstått är Rome bara en säsong á 12 avsnitt och ska så förbli. Men jag är inte helt säker på det.

Illyria: behöver jag säga att jag inte håller med dig? Alls, faktiskt. :)

Jag tror allt beror på vad man förväntar sig.

Sen sa jag inte att HBO-serier specifikt känns tillrättalagda utan att många serier idag är det. IMHO naturligtvis.
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

Inläggav noike » fre dec 02, 2005 21:14

Archbishop skrev:Så vitt jag har förstått är Rome bara en säsong á 12 avsnitt och ska så förbli. Men jag är inte helt säker på det.

Den 12 september blev det klart med att Rome ska få en andra säsong.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » fre dec 02, 2005 21:17

HBO har förnyat Rome för en andra säsong, detta hände tidigt i höstas.

Vad jag förväntar mig av en serie är att den ska vara bra. Gärna på flera plan, det räcker inte med att den ser snygg ut, den måste ha en substans också, annars faller den platt. Jag hade inte sett hela s1 av Rome om jag tyckte den var förfärlig, gav den en ärlig chans att förbättras men det hände aldrig riktigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Archbishop » fre dec 02, 2005 21:29

Där ser man. Jag förhastade mig. För mig som gillar Rome var det goda nyheter.

Jag håller inte alls med dig. Tycker Rome är långt ifrån ytligt. Lagom subtila intriger, både politiska och familjära, bra förmedling av den kultur och det tankesätt som man får förmoda rådde (även om det knappast är fråga om ultrarealism) och intressanta karaktärer som visserligen är stereotypa på ytan men som definitivt har ett potentiellt djup och en trovärdighet. Gillar att det mer handlar om tidsperioden sedd ur olika karaktärers ögon än om någon specifik karaktär.

Kanske en pretentiös tolkning av mig, men det är min åsikt efter blott 4 avsnitt.
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

Inläggav dizzy » lör dec 03, 2005 15:27

Hamnar nånstans mittemellan era åsikter. Gillar väldigt mycket av serien och flera av karaktärerna har definitivt potential. Håller dock med Illyria om att det finns en del där som inte känns särskilt intressant eller engagerande. Känns lite som om de rusat igenom historien om Caesar och samtidigt försökt berätta flera sidohistorier på för få avsnitt, vilket har gjort att de inte kunnat fördjupa sig någonstans. Framförallt tycker jag intrigerna i överklassen kunde breddats en hel del och inte bara handlat om Atia och Servilia.
Nästan lite konstigt att de satsat så stort på det här och från början bara tänkt sig göra en kort HBO-säsong.
Men jag kommer helt klart ge en fortsättning chansen.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Archbishop » mån dec 05, 2005 19:01

Såg 5, 6 och 7 igår kväll. Bra avsnitt!

Gillade framförallt att Atia blev lite nyanserad. Jag tolkade henne först som en verklig konspiratör och överlevare, men tyckte att man i o m hennes shoppande, beteende med Antony och gåvorna till Servilia visade att hon i själva verket är ganska osäker och framförallt naiv. Fick liksom insikt i att det kanske mer är hennes ursprungliga position och tillfälligheterna som lett dem dit de är idag. Octavia och Octavian verkar dessutom börja komma till samma insikter - barnen tappar förtroendet för modern mer och mer. Man måste gilla Freudianska perspektiv. :)

Däremot tyckte jag inte om Vorenius och Pullos skeppsbrott. Onödigt dramatiskt och effektsökande tyckte jag. Men däremot var mötet med Pompey intressant och det faktum att det mer och mer framgår att de inte på något sätt är hjältar utan snarare bara rider på en våg av tillfälligheter. Borde ha gått att lösas på ett bättre sätt dock.

Överhuvudtaget tycker jag att trots att Vorenius kändes som den mest intressanta karaktären först - med hela misslyckande i det civila och så vidare - har de kört fast lite med honom.

Ceacar har annars i mina ögon utvecklats till den mest intressanta karaktären. Han är kallt beräknande och intelligent intrigmakare (älskar hur han spelar när Brutus kom tillbaka), men samtidigt klart mänsklig och han gör mycket misstag i sitt vågspel.


I övrigt besviken på avsaknaden av strider. Tyckte det lovade så gott i första avsnittet med ett mycket jordnära perspektiv av slagen mot gallerna, men striden mot Pompey i Grekland blev det ju inget av alls. Lite trist.

Annars håller jag med dizzy: det är en svaghet att historien känns stressad ibland. Jag har tycker dock inte att det är mer än marginella anmärkningar.
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

Inläggav LWes » mån dec 05, 2005 21:21

Illyria skrev:Är HBO-serier illrättalagda? That's a first.


Vad betyder illrättalagda?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån dec 05, 2005 21:25

LWes skrev:
Illyria skrev:Är HBO-serier illrättalagda? That's a first.


Vad betyder illrättalagda?


Det är "tillrättalagda" utan ett "t" i början.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav LWes » mån dec 05, 2005 21:31

caffeineaddict skrev:
LWes skrev:
Illyria skrev:Är HBO-serier illrättalagda? That's a first.


Vad betyder illrättalagda?


Det är "tillrättalagda" utan ett "t" i början.

Jag vet inte vad det heller betyder, i detta sammanhang. Att HBO's serier inte ligger rätt? Hmmm...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån dec 05, 2005 22:01

LWes skrev:
caffeineaddict skrev:
LWes skrev:
Illyria skrev:Är HBO-serier illrättalagda? That's a first.


Vad betyder illrättalagda?


Det är "tillrättalagda" utan ett "t" i början.

Jag vet inte vad det heller betyder, i detta sammanhang. Att HBO's serier inte ligger rätt? Hmmm...


"Tillrättalagt" = "följer mallen" ungefär i det här sammanhanget. Vanlig uppbyggnad, traditionell moral, följer TV-traditioner överhuvudtaget. Vilket jag nog måste hålla med Illyria om att HBO:s serier oftast inte gör, vilka deras andra brister än må vara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav LWes » mån dec 05, 2005 22:48

Ok, då förstår jag.
Tax.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor dec 08, 2005 0:53

Cancel it, cancel it! :twisted:

Bill Carter, New York Times skrev: [HBO chairman Chris] Albrecht announced only a couple of weeks into ["Rome's"] run that he was renewing the series for another season. But in the interview he said, "That ship hasn't entirely sailed yet."

The reason, he said, has nothing to do with how well "Rome" turned out. Mainly, the issue has been money. "Rome" was wildly expensive, costing an estimated $100 million. It initially experienced debilitating production delays, fueling rumors that it was a troubled show. Once it was on the air and was seen to be a quality production, Mr. Albrecht said, those rumors subsided.

But he said those delays meant he had only a short window of time to retain a hold on the actors, which was why he renewed the series so quickly. For now, that means ordering scripts, which will be difficult to write because they need to cover the complicated period following the fall of Caesar.

"The real reason why, even though I ordered the show, we haven't formally gone into production, is how long it's going to take," he said. " 'Rome' won't be back until, at the earliest, March of 2007. Which makes you say to yourself: When I bring the show back, can I build an audience?"

Cancel it och ge oss Carnivàle tillbaka! Där finns det redan en publik.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinwiel » tor dec 08, 2005 1:27

Men gud vilken gullig avatar du har, Archbishop! Inte för att mitt inlägg har nåt med Rome att göra, jag var bara tvungen att skriva det. Jag skulle vilja nypa apan i kinderna, bli sådär överdrivet fjollig, och säga "snuttesnuttepluttapaaaa". :D

Rome? Såg 3 avsnitt, tyckte det var tråkigt. Fy skäms på mig, jag som t.o.m har läst Antikens kultur och samhällsliv på universitetet... men men, ähum. Jag kan ju se serien nån annan gång, inte just nu... Åtminstone är det argumentet jag använder för att motivera att jag inte följer serien.. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » tor dec 08, 2005 8:56

Illyria skrev:Cancel it, cancel it! :twisted:


Eh, vafan? Varför skulle du få för dig att det skulle ge Carnivalé den minsta chans att komma tillbaka bara för att Rome läggs ner? Vad är logiken i det? Är det inte lite onödigt att sitta och hoppas och vara skadeglad över att en serie flera av oss tycker om läggs ner, bara för att en serie du tyckte om lades ner av samma kanal? Det som stör mig allra mest är att det verkar vara en logik som bara är giltig när det gäller HBO p.g.a. Carnivalé, har fortfarande aldrig sett någon som skriker "Cancel it, cancel it!" åt alla nya WB och FOX-serier bara för att vi inte har Angel och Firefly längre.

I just don't get it...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » tor dec 08, 2005 9:11

Inget du behöver förstå heller, jag vill se fler säsonger av Carnivàle.

Det absurda är att Carnivàle lades ner för den var för dyr och sen kommer Rome som kostar dubbelt så mycket, ska få en andra säsong, och sen är de inte helt säkra på det ändå. Dumheter från HBO, de verkar inte säkra på något.

Och jag gör inga undantag för HBO. CBS får gärna lägga ner Ghost Whisperer och ge oss JoA tillbaka. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tor dec 08, 2005 9:30

Illyria skrev:Inget du behöver förstå heller, jag vill se fler säsonger av Carnivàle.


Det vill väl jag med. Det är bara det att det inte har någonting med Romes vara eller icke vara att göra vid det här laget.

Illyria skrev:Det absurda är att Carnivàle lades ner för den var för dyr och sen kommer Rome som kostar dubbelt så mycket, ska få en andra säsong, och sen är de inte helt säkra på det ändå. Dumheter från HBO, de verkar inte säkra på något.


Rome hade en annan målgrupp än Carnivalé, en som HBO inte prövat på innan och därför ville ge en chans. Serier med övernaturliga fokus har jämt begränsade tittarmöjligheter, Rome hade chansen att få betydligt fler tittare. Att döma av NYT-artikeln verkar mycket av problemet med en eventuell Rome S2 bero på att de inte har kunnat säkra alla skådespelare, och att de måste analysera siffrorna för S1 för att se om publiken kommer vara kvar om 1½ år. Sista avsnittet av S1 sändes för 2½ vecka sedan så jag tycker inte det känns så lustigt att de inte har hunnit ta det beslutet än.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Archbishop » tor dec 08, 2005 12:43

Tinwiel skrev:Men gud vilken gullig avatar du har, Archbishop! Inte för att mitt inlägg har nåt med Rome att göra, jag var bara tvungen att skriva det. Jag skulle vilja nypa apan i kinderna, bli sådär överdrivet fjollig, och säga "snuttesnuttepluttapaaaa". :D


...och jag som valde den för att jag trodde den skulle ge tyngd och seriositet till min argument. :)
There´s no devil, thats just god when he´s drunk. -- Tom Waits, "Heartattack and vine"
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

Inläggav noike » tor dec 08, 2005 13:03

caffeineaddict skrev:
Illyria skrev:Inget du behöver förstå heller, jag vill se fler säsonger av Carnivàle.


Det vill väl jag med. Det är bara det att det inte har någonting med Romes vara eller icke vara att göra vid det här laget.

Min själ vill inte ge caffe rätt i det här, men min hjärna kommer mer alltdörstora övertygelse om det. Grabben har rätt. Tyvärr.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor dec 08, 2005 14:21

Det handlar inte rätt eller fel, det handlar om önsketänkande. Givetvis finns det inget som säger att om HBO skulle besluta att inte gå vidare med Rome att då Carnivàle automatiskt komma tillbaka. Önsketänkande från min sida och inget allvarligt. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinwiel » tor dec 08, 2005 15:07

Archbishop skrev:
Tinwiel skrev:Men gud vilken gullig avatar du har, Archbishop! Inte för att mitt inlägg har nåt med Rome att göra, jag var bara tvungen att skriva det. Jag skulle vilja nypa apan i kinderna, bli sådär överdrivet fjollig, och säga "snuttesnuttepluttapaaaa". :D


...och jag som valde den för att jag trodde den skulle ge tyngd och seriositet till min argument. :)


Den ger väldigt mycket tyngd och seriositet till dina argument. ;) Byt inte! Jag blev väldigt glad av den i alla fall..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav RalfiParpa » lör dec 24, 2005 9:41

Rome på våra breddgrader nästa år!
Canal+ börjar visa Rome 18 januari (och än viktigare börjar de även visa femte säsongen av Six Feet Under).
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » ons jan 18, 2006 23:51

Såg en kvart och sedan var det klart att Rome inte var något för mig. Jag blev oerhört uttråkad och började tentaplugga istället.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Bender » tor mar 09, 2006 0:08

Har nu sett dom första två avsnitten av Rome, riktigt bra faktiskt. Skönt att ha väldigt lågt ställda förväntningar när så många här varit kritiska.

Gillar den brittiska accenten även om jag innan var lite tveksam till varför dom valt att göra så. Hänger inte med i alla rävspel som sker hela tiden men jag antar att det klarnar vid omtittar senare.

Ser fram emot fortsättningen nu!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Tob » fre jun 16, 2006 0:46

DVD

Hög dreggelfaktor på den där utgåvan verkar det kunna vara. Synd och skam att man aldrig föll för serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav lilith » fre jun 16, 2006 2:10

Tob skrev:DVD

Hög dreggelfaktor på den där utgåvan verkar det kunna vara. Synd och skam att man aldrig föll för serien.

Ohh, tack för tipset! Jag gillade den här serien och den här boxen verkar de ha gjort med mig i åtanke. Vill ha NU (oktober wtf).
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav The Buffster » fre jul 07, 2006 20:55

5:an börjar visa Rome idag, så då passar jag på att börja titta. Att jag inte gjort det tidigare beror endast på tidsbrist. Det är ju trots allt HBO.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Illyria » fre jul 07, 2006 21:01

Och de visar den i widescreen. Ett stort steg framåt för Kanal 5.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron