Rome

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » fre sep 16, 2005 22:26

caffeineaddict skrev:Efter att ha sett Rome 1.02 fattar jag inte att ni verkar ha reagerat så negativt? Tycker det är riktigt schysst. Kanske inte alldeles lysande, men helt klart ordentligt sevärt. 1.03 nu tror jag.


Om HBO varit en avbruten kanyl 2 cm från en knarkares arm hade du suckit den i dig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav dizzy » fre sep 16, 2005 22:45

Tycker också Rome har varit helt ok efter att ha sett de 3 första avsnitten. Speciellt i det senaste hände ju en del. Kommer definitivt fortsätta följa den.

Edit:
Och får tacka noike för tipset om Charlie Jade för ett tag sen i den här tråden. Ser rätt intressant, och annorlunda, ut efter ett par avsnitt.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre sep 16, 2005 23:19

Off skrev:
caffeineaddict skrev:Efter att ha sett Rome 1.02 fattar jag inte att ni verkar ha reagerat så negativt? Tycker det är riktigt schysst. Kanske inte alldeles lysande, men helt klart ordentligt sevärt. 1.03 nu tror jag.


Om HBO varit en avbruten kanyl 2 cm från en knarkares arm hade du suckit den i dig.


Ja, men det är ju för att jag vet att jag blir lika hög och lycklig var gång. :) Det är väl samma grej med dig och FX. Och iofs med mig och FX, för den delen.

1.03 var också bra, precis som väntat.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » lör sep 17, 2005 1:06

caffeineaddict skrev:
Off skrev:
caffeineaddict skrev:Efter att ha sett Rome 1.02 fattar jag inte att ni verkar ha reagerat så negativt? Tycker det är riktigt schysst. Kanske inte alldeles lysande, men helt klart ordentligt sevärt. 1.03 nu tror jag.


Om HBO varit en avbruten kanyl 2 cm från en knarkares arm hade du suckit den i dig.


Ja, men det är ju för att jag vet att jag blir lika hög och lycklig var gång. :) Det är väl samma grej med dig och FX. Och iofs med mig och FX, för den delen.

1.03 var också bra, precis som väntat.


Kaffekasen kollar inte på serien, han ser 3 bokstäver H B O.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör sep 17, 2005 10:22

poser skrev:
caffeineaddict skrev:
Off skrev:
caffeineaddict skrev:Efter att ha sett Rome 1.02 fattar jag inte att ni verkar ha reagerat så negativt? Tycker det är riktigt schysst. Kanske inte alldeles lysande, men helt klart ordentligt sevärt. 1.03 nu tror jag.


Om HBO varit en avbruten kanyl 2 cm från en knarkares arm hade du suckit den i dig.


Ja, men det är ju för att jag vet att jag blir lika hög och lycklig var gång. :) Det är väl samma grej med dig och FX. Och iofs med mig och FX, för den delen.

1.03 var också bra, precis som väntat.


Kaffekasen kollar inte på serien, han ser 3 bokstäver H B O.


Jaja... *gäsp*. Jag blev bara nyfiken, för jag har inte riktigt förstått vad ni ogillar. Det är snyggt, det är välspelat, det är dramatiskt, det är oväntat högt tempo (i jämförelse med t.ex. Deadwood S2 eller Carnivale S1 som hade tagit en säsong för att komma så här långt). What's the prob?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » lör sep 17, 2005 10:45

Vi vill ha Carnivàle!

Första avsnittet av Rome tyckte jag var segt men det har blivit bättre och mer intressant nu. Dock fortfarande ljusår från vissa andra HBO-serier och HBO har redan efter tre avsnitt gett klartecken för en andra säsong. Salt i såren. Rome kan knappast vara billigare än Carnivále t ex?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » lör sep 17, 2005 11:24

Illyria: Det är iofs sant, men det känns lite orättvist att dissa en hel serie endast p.g.a. att samma kanal dissade en bättre serie. Men visst, jag hade också hellre haft Carnivale S3.

Det har rapporterats vitt och brett att Rome gick genom stora förändringar efter att HBO var missnöjda med de tre första avsnitten. Personligen undrar jag vad det kan vara, och hoppas att de inte har mesat ur och t.ex. vill ha ut porträtteringen av romarrikets grymheter (våldtäkterna, slaveriet, m.m.) men vi får väl se om man märker några större förändringar på måndag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör sep 17, 2005 12:21

Jag vet inte, jag tyckte Rome var ointressant och sget, Deadwood började bra men i s2 urartade det mer till att försöka bygga en serie på att de kunde använda "cocksucker" och "cunt".

Jag blir sur på HBo för att de lägger ner en dunerbra serie -- den bästa de har gjort -- av kostandsskäl och sedan gör de en som måste vara ännu dyrare och låter den få fortsätta innan ens första säsongen är klar. Speciellt då det bryter helt mot tidigare mönster.

Av deras serier de har kvar är det bara Entourage och the Wire jag gillar, resten är snyggt polerat själlöst dravel som får mig att titta på klockan efter tjugo minuter eller så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör sep 17, 2005 12:43

Fast är Rome dyrare för HBO? Som samproduktion tar de varken hela ekonomin eller risken själva.

Och även om det är dyrare för dom, lär det här projektet ha större lockelse hos den generella massan.

Vilket är fel, dumt och fuck the masses up their collective asses, men ändå så det är.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör sep 17, 2005 12:46

BBC har inte så stor budget eftersom det är ett statligt företag. Det är därför deras serier bara blir på 6-8 halvtimmesavsnitt. Dr Who är det dyraste de har gjort på länge och det skrek ju inte "högbudget".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör sep 17, 2005 12:59

noike skrev:BBC har inte så stor budget eftersom det är ett statligt företag. Det är därför deras serier bara blir på 6-8 halvtimmesavsnitt. Dr Who är det dyraste de har gjort på länge och det skrek ju inte "högbudget".

Quite the point, men allt var ändå bara spekulationer eftersom jag inte har en aning om Romes budget. Fast med tanke på vad jag antar är projektets status, den nyss nämnda lockelsen hos den generella massan (jag letar efter ett annat uttryck, men det där var det bästa jag kunde komma på, gorramit) och möjligheten att verkligen synas på den amerikanska markanden, är det kanske inte så konstigt om BBC kunnat tänka sig att skjuta till ovanligt mycket stålar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » lör sep 17, 2005 13:41

imdb.com skrev:Budget
$100,000,000 (estimated)


Jag tycker att det låter sjukt dyrt.
Slöseri på pengar enligt mig.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » lör sep 17, 2005 13:47

Det blir ju mer än 8 miljoner dollar för ett avsnitt?! (beräknat för 12 avsnitt)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » lör sep 17, 2005 13:56

Tja, det är ganska exakt lika mycket som 2 timmar "Gladiator" kostade, för att jämföra med en film som utspelar sig i samma tid. Så i kostnad per minut räknat är det rätt billigt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav adolvsson » lör sep 17, 2005 13:57

Illyria skrev:Det blir ju mer än 8 miljoner dollar för ett avsnitt?! (beräknat för 12 avsnitt)

Samtidigt tror jag inte det nödvändigtvis är så farligt. Ett av mina tidigaste minne av TV-seriekostnader var när jag läste om Star Trek: TNG i en kortlivad svensk serietidning. Där låg kostnaden för varje avsnitt i samma klass. Med reservation för att mitt valutatänkande är felaktigt, men det tror jag inte.

Fast riktigt intresant blir det förstås inte förrän man sätter det i proportion till andra serier. Vad kostade Carnivále? Vad kostar en vanlig L&O/CSI-typ av show i genomsnitt?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » lör sep 17, 2005 14:15

Carnivàle lades ner för den var för dyr och den kostade 4 miljoner för ett avsnitt (har jag läst). Mer salt i såren!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » lör sep 17, 2005 14:20

Budget-info från imdb:

Buffy: $2,300,000 (per episode: 2001 season) (estimated)

Angel: $2,000,000 (per episode) (estimated)

Star Trek TNG: $1,500,000 (per episode) (estimated)
$2,500,000 (per episode) (season 3-7) (estimated)

X-Files: $1,500,000 (per episode) (estimated)

West Wing: $2,000,000 (per episode) (estimated)

Star Trek (Orginalseiren): $100,000 (per episode) (estimated)

Star Trek Voyager: $2,200,000 (Per Episode) (estimated)
$3,500,000 (per episode) (Season 4-7) (estimated)

Star Trek Deep Space Nine: $2,000,000 (per episode) (estimated)
$4,000,000 (per episode) (Season 4-7) (estimated)

Desperate Housewives: $2,000,000 (estimated)

Stargate SG-1: $1,400,000 (per episode) (estimated)

24: $35,000,000 (season one) (estimated)

Det är inte så många serier som har sån info på imdb, men det där är vad jag hittade...

Så Rome's 8,000,000/avsnitt är ju extremt mycket jämfört med "vanliga" serier som jag tycker är mycket bättre.
Vad skulle jag spendera mina pengar på om jag var så rik, 12 avsnitt av en Rome-liknande serie eller 50 avsnitt av en Buffy/Angel-liknande serie?
Lättaste valet någonsin...
En serie behöver inte vara dyr för att vara bra.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » lör sep 17, 2005 14:50

Men egentligen kanske det inte är $100, 000, 000 för tolv avsnitt, utan det är säkert mycket engångskostnader (för att bygga upp saker och sånt till exempel), så det inte blir lika dyrt i längden om de räknar med flera säsonger. Det lär vara rejält jävla dyrt ändå, men, öh, ändå. Kostade inte Lost-piloten kring 8 miljoner dollar? Resten av avsnitten kan ju knappast ha kostat i närheten av så mycket.

Edit: Fast jag vet i stort sett ingenting om hur det är att göra film och TV-serier, så jag är kanske helt ute och cyklar.

LWes: Givetvis inte. Men så är det ju hela tiden, se bara på hur många påkostade skitfilmer det finns.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » lör sep 17, 2005 15:29

CheeseGuy skrev:Men egentligen kanske det inte är $100, 000, 000 för tolv avsnitt, utan det är säkert mycket engångskostnader (för att bygga upp saker och sånt till exempel), så det inte blir lika dyrt i längden om de räknar med flera säsonger.


Du har underhåll av dem och sådant med. Sceneri har ingen direkt engångskostnad, saker går fel och trillar isär. Det är en bra mycket högre kostnad i början, men det tar inte slut. Sedan kostar lokalerna hyra för de här jättescenerna. Det kostar mer än man tror bara att stå där.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tis sep 20, 2005 23:12

Rome 1.04: Det är snyggt, det är inte dåligt, det är inte speciellt engagerande heller.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » tis sep 20, 2005 23:17

Illyria skrev:Rome 1.04: Det är snyggt, det är inte dåligt, det är inte speciellt engagerande heller.


Nästan böjd att hålla med nu. Det här var det menlösaste avsnittet hittills. Tror kruxet är att de förlitar sig lite för mycket på Based On A True Story-grejen och missar att skapa rollfigurer som verkligen griper tag i en... förutom Titus Pullo, som jag tror kommer att få en stickad mössa i posten vilket avsnitt som helst nu, är de flesta andra ganska... trista. Det är lite för många lite för ointressanta huvudpersoner. Och dessutom saknar jag lite humor; inte ha-ha-humor, men bara lite... spinn, liksom.

Men jag hänger med ett par avsnitt till. Om inte annat vill jag se Kleopatra. :P
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » tis sep 20, 2005 23:37

Hur var det, hade HBO gått in och begärt förändringar från avsnitt 4?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » tis sep 27, 2005 14:59

Rome 1.05: det är fortfarande snyggt, men det börjar bli tråkigt. Klart tråkigaste avsnittet hittills och jag kommer ge serien något mer avsnitt men det måste verkligen hända något intressant och det snart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » tis okt 04, 2005 17:00

Rome 1.05-1.06
Tyvärr kvarstår väl lite grann tveksamheten. Det är proffsigt, snyggt, välspelat, trovärdigt... men var är hooken? Vem förväntas jag sympatisera med? Var är någonting som gör det till något annat än en enda lååååång arc som vi redan vet slutet på? Jag vill ha lite intressantare sidohandlingar, lite mer stuns, lite mer humor, lite mer rock'n'roll. Inte bara romare efter romare som grubblar och känner historiens tyngd på sina axlar. Jag vill ha någon (förutom Titus Pullo) som jag verkligen känner att "yes, vilken härlig karaktär!"

Det sagt så är det fortfarande en del jag verkligen gillar här. Scenen där Pompeius står vid havskanten med sin slav på knä bredvid... mycket snyggt. Titus och Octavianus som torterar den stackars svågern. Klottret! Och så en snygg cliffhanger i slutet av sexan.

Det börjar kännas som om jag glor på den mest för att jag väntar på att den ska bli fantastisk. För det borde den ju kunna bli. Men än så länge är den bara bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav dizzy » tis nov 15, 2005 16:45

Rome 1.11
Rått, våldsamt, och riktigt bra.
PULLO, PULLO, PULLO!
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » tis nov 22, 2005 20:59

Rome 1.11-12 Fight-scenen med gladiatorerna var snygg och det kändes som första gången du var riktigt intresserad av serien, "rädda honom!", för det precis det problemet jag har med serien: den är snygg, men jag känner inget för den. Den förlitar sig på att se bra ut och att den är baserad på riktig historia, men jag känner inte för karaktärerna, och det drar verkligen ner serien. Säsongsavslutningen lider av samma problem, serien har en grymt bra setup men levererar inte. Caesar mördas och det kändes mest "jaha"... Det enda som lyckas bli lite intressant är Vorenus frus självmord.
Som serien ser ut nu förstår jag inte hur HBO kan satsa på detta, men inte Carnivàle. Kommer jag fortsätta se s2? Ingen aning. :|
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Rome

Inläggav Archbishop » fre dec 02, 2005 18:56

Mycket imponerad efter att ha sett de fyra första avsnitten.

Jag gillar teateraspekten både i historien och i rolltolkningarna. Miljöerna känns trovärdiga och framförallt levande. Allting känns inte så tillrättalagt som många andra serier idag gör.

Väl spenderade pengar HBO...eller nåja, det återstår väl att se; den har väl inte gått alltför bra i USA?

En sak jag däremot inte gillar - och som det verkar råda dille i med serier och filmer som berör en annan tid (eller fantasy eller sci fi) än vår - är att man av någon anledning alltid ska lägga in någon koppling till nutidsideal och tankar och göra sig rolig över hur olik oss dom är. Tänkte främst på mycket av samtalen mellan soldaterna, speciellt vid lägerelden i avsnitt 3. Även om tanken med dem är god känns det ganska banalt på det sätt de lägger upp det på.

Fler åsikter om Rome?
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

Inläggav Bender » fre dec 02, 2005 19:07

Välkommen Archie!

Jag ska försöka ta mig till Rome snart även om min Carnivále-själ är lite purken på hela projektet. Är det en serie man kan ta till sig snabbt eller krävs det några avsnitt?

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav noike » fre dec 02, 2005 19:11

Bender skrev:Jag ska försöka ta mig till Rome snart även om min Carnivále-själ är lite purken på hela projektet.


Lite purken? "Carnivále kostar för mycket" men det hade gått två Carniválesäsonger på en Romesäsong. Men jag ska också se serien snart. Tror jag, bara för att ge den en chans.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Archbishop » fre dec 02, 2005 19:22

Bender: Mja, det beror nog mycket på vilken inställning man har och vad man vill se. Kan förstå att många inte gillar den, för den kan nog vara ganska svårtillgänglig. Som sagt lite teater-aktigt och inte lika tillrättalagt som många andra serier.

Jag gillade den inte alls efter första avsnittet, men efter att ha sett om det och så sett det andra lossnade det.

Ge den en chans, men förmodligen mer än ett avsnitt.

Ha ha. Hade faktiskt helt förträngt det där med Carnivalé. Tveksamt om Rome är bättre än det, men det är en ganska taskig jämförelse.

Jag är inte insatt på vilka orsaker som gavs för att man la ner Carnivalé, men om den inte ansågs tillräckligt publikfriande så är Rome ett lustigt sätt att ersätta den...
Användarvisningsbild
Archbishop
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 sep 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron