The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tor apr 07, 2005 23:42

AKS skrev:Min erfarenhet är att det är svårt att få tag i avsnitt av gamla serier. Inaktuella torrents osv. Får väl ta och leta.

Speciellt första säsongen av The Wire. Lita på mig. Jag har försökt. Sett tre avsnitt än så länge. Nu; abstinens!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön apr 10, 2005 13:23

Har nu sett första avsnittet av The Wire och även om det inte är Must See TV ännu så är jag övertygad om att nästa avsnitt kommer att se till att det är det.

Serien andas kvalité. Skådespeleri, manus/dialoger, locations... Allt. Lite långsamt i början, men ger man avsnittet tid så kommer man in i takten och den passar seriens "tone and mode". Dominic West är hur bra som helst (och trevlig att vila ögonen på), men jag gillar även Barksdale-killen (Avons kusin eller brorsson eller vad det var). Tycker han gör en bra rolltolkning och han lyckas förmedla mycket med lite, if you see what I mean.

Ska defintivt fortsätta att se. Detta kan bli hur bra som helst. Föredrar helt klart sådana här polisserier framför ytligheten och plastigheten i serier som ex CSI och Brottskod försvunnen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön apr 10, 2005 14:21

AKS skrev:Har nu sett första avsnittet av The Wire och även om det inte är Must See TV ännu så är jag övertygad om att nästa avsnitt kommer att se till att det är det.


Det tog tid innan man kom in och fick ett grepp om vad karaktärena hette och så. Men vid avsnitt 7 var man fast helt, även om en scen i avsnitt 4 hjälpte till en hel del också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » sön apr 10, 2005 14:30

Fuuuuuuck.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön apr 10, 2005 14:46

AKS skrev:Har nu sett första avsnittet av The Wire och även om det inte är Must See TV ännu så är jag övertygad om att nästa avsnitt kommer att se till att det är det.

Ge inte upp efter nästa avsnitt utan fortsätt titta. Jag såg nyligen hela s1 (tack vare Qarlsson :)) och det tog ett bra tag att sätta sig in i allt och alla karaktärer. Det är lite som Angel s1, när du sett hela säsongen blir allt mycket bättre, och speciellt de avslutande avsnitten är väldigt bra.

Ikväll börjar s2 på SVT!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » sön apr 10, 2005 15:21

AKS: Kul att du gillar! Som Noike säger så växer den allt eftersom man kommer in i världen och får grepp om alla karaktärer.

adolvsson skrev:Fuuuuuuck.

Mutha fucker.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön apr 10, 2005 15:31

Nejdå, jag är inte alls rädd för att jag inte ska vilja fortsätta se serien. Tyckte att första avsnittet var mycket bra, men inser att detta är en serie som måste få ta sin tid. Ska försöka se det andra avsnittet ikväll.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav CheeseGuy » sön apr 10, 2005 15:34

Illyria skrev:Ikväll börjar s2 på SVT!


Jag hade inte en aning om att den hade gått på svensk TV. Jag kollade upp det, och det visade sig att den hette "I narkotikans spår" under säsong 1. Hur jag kunde missa den då är verkligen ett mysterium. :)

Hur som helst, jag har tänkt se ikväll. Går det bra att börja direkt på S2? Jag har inte sett något alls av serien tidigare.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » sön apr 10, 2005 15:47

Jag tänkte ta och spela in de första avsnitten av S2 på SVT och se ikapp The Wire över de närmaste två-tre veckorna. Vill inte missa saker i S1 som antagligen betyder en del för hur personer beter sig i S2 (om The Wire är den serie jag tror den är).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » sön apr 10, 2005 18:30

AKS skrev:Vill inte missa saker i S1 som antagligen betyder en del för hur personer beter sig i S2 (om The Wire är den serie jag tror den är).

Du har helt rätt. The Wire genomsyras av djupa och komplexa story- och character-arcs och det finns hela tiden en anknytning till det som skett tidigare. Direkt eller indirekt. Varje säsong är i sig som en väldigt lång film, varav de i sig överlappar varandra i referenser och händelseutvecklingar. Beryktat svår att komma in i om man inte hängt med från starten. Något som (dessvärre) har återspeglats i seriens tittarsiffror genom åren.

Cheeseguy: För maximal uppskattning, se s01 innan du tar dig an s02.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön apr 10, 2005 18:32

Jag är glad att jag sett s1 ivarjefall, ser väldigt mycket fram emot säsongspremiären av s2 ikväll :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » sön apr 10, 2005 18:43

Illyria: Samma här, trots att jag sett s02 kan jag inte hålla mig borta. Dessutom är introt till s02 min personliga favorit. You'll see.. and hear :)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön apr 10, 2005 18:53

Nytt intro? Ännu mer att se fram emot, för s1 är det något trist :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » sön apr 10, 2005 19:14

Det kan jag hålla med om. Introna passar in i atmosfären och känslan som serien förmedlar men upphetsningsfaktorn är inte vidare hög rent visuellt (musiken däremot!). Långt ifrån den estetiska dräggelfaktor som ex. Carnivále, House, VM och 6FU's intron ger upphov till, både vad gäller bild och ljud :)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön apr 10, 2005 19:34

Qarlsson skrev:Dessutom är introt till s02 min personliga favorit. You'll see.. and hear :)

Yeah. Tompans originalversion är bäst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön apr 10, 2005 20:16

Qarlsson skrev:Du har helt rätt. The Wire genomsyras av djupa och komplexa story- och character-arcs och det finns hela tiden en anknytning till det som skett tidigare. Direkt eller indirekt. Varje säsong är i sig som en väldigt lång film, varav de i sig överlappar varandra i referenser och händelseutvecklingar.


Underbart! Första avsnittet pekar som sagt mot att The Wire är en sådan serie, men man kan aldrig veta... Nu *måste* jag hinna se evsnitt 2 ikväll!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » sön apr 10, 2005 21:43

Har nu sett 1.2 och The Wire är verkligen bra! Ska försöka se 1.3 ikväll också. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » sön apr 10, 2005 23:56

Såg första avsnittet av säsong 2 idag på Svt. Jag har inte sett något av säsong 1 innan och kan nog ha påverkat intrycket aningen negativt. Det känns rörigt är mitt övergripande omdömme kring första avsnittet. Men då gäller det att lyfta fram det postiva. Allt känns ju väldigt autentiskt och realistiskt och jag hoppas att allt skall kännas klarare efter andra avsnittet, första avsnittet slutade ju på ett mycket intressant sätt och gav verkligen mersmak.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav monkeyboy » sön apr 10, 2005 23:58

noike skrev:
AKS skrev:Har nu sett första avsnittet av The Wire och även om det inte är Must See TV ännu så är jag övertygad om att nästa avsnitt kommer att se till att det är det.


Det tog tid innan man kom in och fick ett grepp om vad karaktärena hette och så. Men vid avsnitt 7 var man fast helt, även om en scen i avsnitt 4 hjälpte till en hel del också.


Vilken scen är det?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav noike » mån apr 11, 2005 0:33

monkeyboy skrev:
noike skrev:Det tog tid innan man kom in och fick ett grepp om vad karaktärena hette och så. Men vid avsnitt 7 var man fast helt, även om en scen i avsnitt 4 hjälpte till en hel del också.

Vilken scen är det?

Den i lägenheten där de försöker få klarhet i ett gammalt mord.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån apr 11, 2005 0:45

Tob skrev:Det känns rörigt är mitt övergripande omdömme kring första avsnittet.

Det kändes faktiskt lite rörigt och jag var väldigt trött när jag såg avsnittet så det känns som jag missade en del. Det är delvis som att starta om från början igen, samma som i s1 men att du redan känner vissa karaktärer och ett fåtal storylines kvarstår sedan dess. Troligen en bra setup för säsongen men jag måste hitta en resumé att läsa också tror jag ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav adolvsson » mån apr 11, 2005 0:52

monkeyboy skrev:
noike skrev:
AKS skrev:Har nu sett första avsnittet av The Wire och även om det inte är Must See TV ännu så är jag övertygad om att nästa avsnitt kommer att se till att det är det.


Det tog tid innan man kom in och fick ett grepp om vad karaktärena hette och så. Men vid avsnitt 7 var man fast helt, även om en scen i avsnitt 4 hjälpte till en hel del också.


Vilken scen är det?

Fucketti fuck fuck fuck fuck fuck fuck fuck. Fucker.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » mån apr 11, 2005 8:22

Visst var det riktigt bra. Jag hade som sagt inte sett något tidigare, och därför var det ju en hel del saker som jag inte förstod, men det hindrade inte mig från att uppskatta avsnittet ganska mycket ändå. Det känns som att serien kan bli riktigt bra efter att par avsnitt till.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav AKS » mån apr 11, 2005 22:08

Well, I'm hooked. The Wire blir bara bättre och bättre. Antagligen för att karaktärerna är så välskrivna att det verkligen känns som att man håller på att lära känna dem på riktigt. Dessutom väl avvägt med polisernas privatliv = nästan ingenting, men det man ser _ger_ något.

t.o.m. 1.4
Well, fuck me! En hel konversation endast innehållande olika fuck-uttryck. Gick från kul, till "nu tar de det för långt" till hysteriskt där mot slutet. De måste ha haft hur kul som helst då de spelade in den scenen.

Och awww för McNulty (handsome, handsome man) där på slutet! Snacka om sällskapssjuk då han ringer på hos Greggs(??)-tjejen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » tis apr 12, 2005 14:01

AKS skrev:t.o.m. 1.4 Well, fuck me! En hel konversation endast innehållande olika fuck-uttryck. Gick från kul, till "nu tar de det för långt" till hysteriskt där mot slutet. De måste ha haft hur kul som helst då de spelade in den scenen.

C.F!.I-scenen!! Briljant. Fuck!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis apr 12, 2005 14:45

Fuck indeed!

;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis apr 12, 2005 22:09

1.5
Jodå, The Wire gör en inte besvíken. Ytterligare ett bra avsnitt. Vill inte ens tänka på vad som kommer att hända med Omars pretty boy. I förra avsnittet talade de väl nåt om "deer being spread out on a hood of a car" eller nåt sånt. Ryyys!

Har lite svårt att skilja på vissa medlemmar i castet:
1. Några av brottslingarna är ganska lika varandra. T ex så tror jag att det finns en svart kille i Omars gäng som är lik nån i Avons gäng. Sen är det nån polis som är lik allihop också. :)
2. Alla medelålders vita män med stora magar. De flyter också ihop...

Tar dock inte bort alltför mycket från serien eftersom the main players alla är pinned down i min hjärna.

Vad håller McNultys fd på med?! Här har han suttit och skruvat ihop IKEA-möbler och så är hon inte ens där då han ska hämta barnen?! Jag inser att jag inte vet nåt om McNulty som far eller make, men det får mig ändå att bli jävligt förbannad på exet.

Nåväl... Ett avsnitt imorgon hinner jag nog också med. Längtar faktiskt, men nästa VM 1.18 är naturligtvis prioritet numero uno.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » ons apr 13, 2005 0:41

Artikel om The Wire (s2) i DN. Det står bl a att SVT även har köpt in s3 och resten är om själva serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » fre apr 15, 2005 21:44

Läste artikeln i onsdags och jag gillade den.

1.7
Jävligt bra avsnitt. Höll på att få en sympatiöverdos då domaren förolämpar McNulty genom att skämta om hans stavning. Hatar verkligen sånt. Kan inte fatta varför han gjorde det om det inte hade nåt med åklagaren att göra... Hm. Jävligt elakt i alla fall.

Gillar verkligen karaktären Omar mer och mer. Killen som spelar honom är jävligt bra, men det gäller ju nästan alla i denna serie. "Never get high on your own supply" sa Omar och då blir jag naturligtvis tvungen att plocka fram den gamla Biggie Smalls-CD:n och lyssna på Ten Crack Commandments. En av mina favoritlåtar med Biggie.

Tror tyvärr att både D'Angelo och Bubble(?) kommer att vara döda innan säsongen. De ger mig såna vibbar. Gillar båda karaktärerna som personer, sas, så jag skulle bli ledsen om nån av dem dog.

Gillade scenen på baren också (parafras): "When the time came for you to fuck me... you fucked me gently." "Yeah, cause I knew it was your first time." Taget ur sitt sammanhang är det inte så kul, men herregud... det var nästan så jag skrattade högt där. :)

Ah, kollade precis på tvtome och det *var* Fredro Starr som spelade Bird! Kul. Han var ju med i ett tidigare avsnitt och satt i baksätet av en bil och jag var övertygad om att det var Starr, men då såg jag honom inte i eftertexterna. Fast då hade han ju inga repliker så det kanske berodde på det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » mån apr 18, 2005 22:03

Okej, jag kan inte hjälpa det, fast jag försökt förneka det de senaste timmarna. Sexigast hittills...

1.9
... Omar då han traskar in i the Pit (tror jag det var) med sitt hagelgevär, sin skottsäkra väst och sin attityd. Day-um! Blev lite till mig där vilket ju är helt sanslöst, men sant. :oops:

En bra sak med detta avsnittet (en av oh, sisådär 100 bra saker bl a Omar med en pistol också, hehe): Avon livrädd då Omar försöker skjuta ihjäl honom. I en mindre välskriven serie hade Avon liksom bara ryckt på axlarna. Här håller han på att dö av skräck. Nice!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]