The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tis apr 19, 2005 20:28

1.10

:eek: Holy fuck, vilket slut! Greggs skjuten. De andras panik. Helt fantastisk slutscen. Jag som bara tänkte se detta avsnitt idag. Blir lite svårt kan jag säga. Kan ju i alla fall se början på nästa avsnitt... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav qarlsson » ons apr 20, 2005 2:07

AKS is hooked, sweet! För mig blir det nog en omtitt av hela The Wire i sommar. De skrivna intrycken pumpar onekligen upp intresset på nytt.

AKS skrev:1.10

Kan ju i alla fall se början på nästa avsnitt... :)

Det brukar låta så ;)

Angående Omar
Omar is da bomb! Fuck! Här har vi en karaktär som i princip bara växer och växer ju längre serien går. Tillhörande en av de mest komplexa, intressanta och bäst skrivna karaktärerna för tv någonsin? I min mening, ja. Skrämmande bra helt enkelt.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör apr 23, 2005 14:03

Qarlsson skrev:AKS is hooked, sweet!


Minst sagt. Nu ska jag försöka följa SVT:s sändningar, men får se hur det går.

The Wire S1
En fantastisk säsong, en fantastisk serie. Det känns som att man känner de här människorna och det gäller inte bara polisen. Även D, Stringer Bell och Avon känns som man känner dem. Och även om man vill att de (kanske inte D) åker dit så är de ändå inte de typiska klichéerna. De är inte "onda". Tredimensionella karaktärer, me likes.

Jag vet brottet/fallet för S2, men det känns ändå inte som att det är avklarat detta med Avon Barksdale eller särskilt Omar och Stringer Bell. Jag hoppas verkligen att de är med på ett hörn under S2. Gärna Bubs(?) också.



Angående Omar
Omar is da bomb! Fuck! Här har vi en karaktär som i princip bara växer och växer ju längre serien går. Tillhörande en av de mest komplexa, intressanta och bäst skrivna karaktärerna för tv någonsin? I min mening, ja. Skrämmande bra helt enkelt.


Ah! Men då är ju Omar med mer!! Eller kanske menade du att han växte under S1? Nej, slutet var ju som en hälsning till Omar, the man with charisma.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör apr 23, 2005 16:17

Loverly! AKS är en ny Wire-addict. Fortsätt titta, för i åtminstone mitt tycke är S3 den överlägset bästa säsongen (även om S1 och S2 är utmärkta) och banne mig en av de bästa TV-säsonger jag har sett.

The Wire är den bästa TV-serie som fortfarande produceras. Jag vet att jag har sagt det många gånger tidigare, men det var värt att upprepas.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » lör apr 23, 2005 23:28

AKS skrev:Ah! Men då är ju Omar med mer!! Eller kanske menade du att han växte under S1? Nej, slutet var ju som en hälsning till Omar, the man with charisma.

Det enda jag kan säga, för att undvika och bli för spoilerish, är att dina spekulationer kring återkommande karaktärer inte är helt tokiga ;)

Sen så håller jag med javamannens kloka ord. s01 och s02 är bra, riktigt bra, men s03.. s03 är övermänskligt jävla hakan-i-golvet bra. Mästerligt.

The Wire är den bästa TV-serie som fortfarande produceras.

Amen to that brother Mouz.. ehm, Caffeine!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör apr 23, 2005 23:59

Qarlsson skrev:Det enda jag kan säga, för att undvika och bli för spoilerish, är att dina spekulationer kring återkommande karaktärer inte är helt tokiga ;)


Då törs jag uttrycka ett försiktigt... yay! Hehe.

Sen så håller jag med javamannens kloka ord. s01 och s02 är bra, riktigt bra, men s03.. s03 är övermänskligt jävla hakan-i-golvet bra. Mästerligt.


Det är ju såna här saker som får en att tycka att det blir *ännu* svårare att följa serien med SVT:s takt, för S3 lär ju komma tidigast under hösten, kanske inte förrän våren 2006. Muargh! Jag ska försöka följa SVT, men nu då jag får höra alla dessa lovord om S3 så känns det omöjligt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön apr 24, 2005 23:46

Vilket avsnitt var det på SVT idag, det tredje? Antingen är s2 svårare att komma in i eller så gillar jag det inte lika mycket. Eller så har jag tappat förmågan att kunna följa en serie på tv.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » mån apr 25, 2005 7:54

Japp, det var det tredje avsnittet. Ska försöka börja se S2 ikväll.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » mån apr 25, 2005 8:24

Illyria skrev:Vilket avsnitt var det på SVT idag, det tredje? Antingen är s2 svårare att komma in i eller så gillar jag det inte lika mycket. Eller så har jag tappat förmågan att kunna följa en serie på tv.


Jag känner likadant.

Nu har jag visserligen inte sett något av säsong 1 så jag vet inte hur den är men känner inte att det är något i serien som drar mig riktigt ordentligt. Möjligtvis den genuina atmosfären realism som ligger över serien, men hmm...svårt ändå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » mån apr 25, 2005 9:23

S2 är lite... inte segare men väl märkbart slöare i starten. (2.03)Speciellt i och med att alla karaktärer är uppsplittrade på ett sätt som de inte var i s1.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån apr 25, 2005 10:48

s1 vs s2 (efter 3 avsnitt) Det jag verkligen fastnade för till att börja med i s1 var den här udda gruppen som blev sammansatt och skulle jobba ihop, det var en väldigt trevlig del av serien och nu är den borta. Sen känns fallet de jobbar med nu inte lika intressant, kanske blir det längre fram, men det är också personerna runt om som vi lär känna... efter 3 avsnitt är jag inte fast.
Och vem var det som sa att introt till s2 var bättre? Gillade nog s1 mer faktiskt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » mån apr 25, 2005 16:19

Illyria skrev:Och vem var det som sa att introt till s2 var bättre? Gillade nog s1 mer faktiskt.

Det var lilla ettriga jag och det står jag fast vid ;) Tom Waits Way Down in the Hole är ju överlägsen. Frambringar den där sköna "down and dirty"-känslan i koppling till alla hamnbilder och containrar som susar förbi i introt.
Men visst, smaksak.

Illyria skrev:Sen känns fallet de jobbar med nu inte lika intressant, kanske blir det längre fram, men det är också personerna runt om som vi lär känna... efter 3 avsnitt är jag inte fast.

Jag hade en liknande känsla i början, även om jag fastnade direkt för Frank Sobotka spelad av Chris Bauer. Man verkligen känner hans frustration som den representant för arbetarklassen han är. Fantastisk närvarokänsla i de scener han förekommer i. Lite av charmen är att serien vågar sätta en annan ton i s02 och ruska om en del i gruppdynamiken vi vant oss vid. Till en början känns det lite försiktigt trevande i relation till fallet som avverkas men det framträder och konkretiseras allt eftersom. Och i slutändan ger det en, i min mening, starkare känslomässig payoff. Så fortsätt för guds skull, don't loose hope. Trust the wire :)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån apr 25, 2005 16:38

Även om jag inte är övertygad om s2 har jag inte planer på att ge upp serien ännu. Det tog ett tag att sätta sin in i s1 också ju och även om s2 inte är lika omedelbar som en fortsättande serie normalt brukar vara så tror jag den har potential.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » mån maj 02, 2005 0:26

Avsnitt 4: bättre, nu börjar det röra på sig och saker mer falla på plats. Gillar när Bubbles är med t ex. Ibland är svensk text underhållande att jämför med vad de säger, en av översättningar idag: "Ska jag losa pengar?" :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav RalfiParpa » tis maj 03, 2005 18:04

Dåså. Nu har jag sett säsong ett av The Wire och jag vågar redan nu sälla mig till falangen som älskar den här serien. Jag saknar ord, ja, jag är fullkomligt överväldigad. Påtagligt vemod när musiken spelas och vi ser var alla hamnat. Ett helt jävla omedgörligt och fantastiskt slut; en cykel avslutas och en annan påbörjas. Och Omar, herregud, OMAR!
Det var en invecklad och krävande säsong (och serie?) som absolut krävde största möjliga koncentration från tittaren men som i slutändan belönade det. Ska jag vara ärlig förstod jag inte alls vad som var så lysande med serien till en början men runt titelavsnittet (1x06, "The Wire") började jag sakta men säkert förstå och efter att
Shakima blev skjuten
var jag helt fast.

Mitt enda orosmoln inför säsong två: hur ska de kunna följa det här?
(och om någon har säsong två och/eller tre i bra kvalitet och en snabb internetanslutning får de gärna kontakta mig...)
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav RalfiParpa » fre maj 20, 2005 8:52

The Wire.

En av de fem bästa TV-serier som överhuvudtaget gjorts, tveklöst. Sopranos, Six Feet Under, Carnivale och allt vad de nu heter må vara hur jävla bra som helst men The Wire är ändå esset i HBOs straight flush, the cream of the crop. Ett egensinnigt litet underverk till TV-serie. Vad är The Shield?

EDIT: Tror inte det ska vara något "det" där inte, nej...
Senast redigerad av RalfiParpa lör maj 21, 2005 0:44, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » fre maj 20, 2005 9:27

RalfiParpa skrev:Vad är det The Shield?


My little prince!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre maj 20, 2005 11:34

caffeineaddict skrev:
RalfiParpa skrev:Vad är det The Shield?

My little prince!

Ni har puppet cancer!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre maj 20, 2005 12:47

noike skrev:
caffeineaddict skrev:
RalfiParpa skrev:Vad är det The Shield?

My little prince!

Ni har puppet cancer!


/me slaps ralfi! Vic hade fatt dig att suga av en hemlos marshmallowgubbe.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav monkeyboy » fre maj 20, 2005 21:46

Vic? Uh-uh, *smack* West Balitmore! *maze in yo face*
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav RalfiParpa » fre maj 27, 2005 11:45

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav poser » fre maj 27, 2005 12:08

Bild
Bild
Bild

nuff said.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav monkeyboy » lör maj 28, 2005 19:18

poser skrev:Bild
Bild
Bild

nuff said.


Inget säger så mycket som röda kryss =P
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav noike » lör maj 28, 2005 19:20

monkeyboy skrev:
poser skrev:Bild
Bild
Bild

nuff said.


Inget säger så mycket som röda kryss =P


It's too hot for Buffyforum.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör jun 11, 2005 21:09

Har kommit till avsnitt 7 i The Wire S2 och vad annat kan jag säga än: galet bra serie. Det är ju nästan skrämmande.

Stringer Bell, you silly ho! Mörda D på det viset. Och det kan knappast *bara* ha med affärerna att göra. Vill nog ha Donette(?) för sig själv det fanskapet.

Omar... sweetness. Så cool, så bra. Fortfarande med hagelgeväret i högsta hugg. Sexy-sexy. Då han vittnade i rättegången var det ju komik av ädlaste slag. Eller kanske inte ädlaste... :)

Och *alla* är tillbaks. D, killarna i The Pit, Stringer, Avon, poliserna, Omar, Bubs... och det bästa är att de lyckats skapa karaktärer som man verkligen bryr sig om. Då Bubs dök upp där helt oväntat blev jag alldeles glad över att han fortfarande levde.


Måste erkänna att jag efter första avsnittetn kände mig lite tveksam. Men avsnitt för avsnitt så föll alla bitarna på plats och tack vare komplexiteten i berättelsen (jag menar, hur många karaktärer får vi inte följa, gamla och nya?) tror jag nog att jag innan det är över kommer att tycka ännu mer om S2 än vad jag gillade S1. Redan under avsnitt 2 så visste jag att jag inte hade behövt oroa mig under avsnitt 1.

Så här ska en slipsten dras! Day-um.

OMAR!!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » sön jun 12, 2005 10:15

Jag har skickat ett PM till min vanliga The Wire-dealer (hrm...), men nu har det ju gått hela 16 timmar eller nåt sånt och jag har inte fått svar! I alla fall, missade ep 8 då det visades på SVT (har spelat in alla andra avsnitt) och kan inte fortsätta att se ep 9 och ep 10 ikväll. Är det nån annan som har det? Tror jag kommer ihåg hur man använder f tp. :) Skulle i så fall vilja ladda ner 2.8, 2.11 och 2.12. Ni kan ju PM:a.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön jun 12, 2005 12:24

Det finns annars en torrent för s2 på TPB som jag planerar använda i väntan på att min vanliga dealer återvänder. Om ingen kommer med ett bättre förslag dvs, för jag hade problem att följa visningarna på SVT och vill se säsongen på riktigt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » sön jun 12, 2005 12:41

Är det då hela S2 man får ner?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön jun 12, 2005 12:55

Om du har ett bra torrentprogram (BitTornado t ex) så kan du välja exakt vilka avsnitt/filer du vill ha och säga nej tack till resten.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » sön jun 12, 2005 13:03

Jag har Azureus. Ja, jag får se. Går ju snabbt med f tp.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron