Medium

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » ons feb 09, 2005 16:36

Serien fortsätter vara stabil, 1x06:
trots att jag inte riktigt gillade hennes sätt att följa efter honom med bilen pga mattan och ringa in det till polisen, enligt mig var det väldigt förhastat och det är sådana scener som får mig att pausa avsnitt pga karaktärers dumhet :)
Och att det var framtiden hon såg var rätt tydligt.
Gillade att andra dottern också har en förmåga, men att den verkar vara annorlunda från mamman och systern? Det är ju inte bara "siffror" hon ser, hon ser ju mer bara in i andras huvuden/tankar.
Det är nog mycket familjescenerna som gör serien och gör den stabil, just för det känns väldigt äkta.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » ons feb 09, 2005 20:05

jag tycker att det här var det bästa avsnittet hittills!
När det var så där tecknat i framtidssekvenserna var hur snyggt och coolt som helst!
Det var ett riktigt bra avsnitt och det var riktigt coolt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » ons feb 09, 2005 23:37

Var det bara jag som inte såg framtidstwisten komma? Fast när jag verkligen gillar något, tenderar jag att missa sådana detaljer. Det här kan ha varit det bästa avsnittet hittils, framför allt lyckades det skrämma mig sådär som bara en riktigt bra rysare kan. Jag vet inte rikigt vad det var som gjorde det, men från att Reed Diamonds samaritkaraktär dök upp i Alisons dröm i förtexterna, kröp det en hel del under huden på mig. Effektivt värre.

Det tecknade var också väldigt snyggt.

Och en detalj som jag inte tänkt så mycket på innan, men också lägger till den härliga realismen, var deras ostädade hus. Inget magiskt kliniskt rent Hollywood-hem här inte. Deras hur känns verkligen som ett riktigt hem.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor feb 10, 2005 0:30

adolvsson skrev:Det här kan ha varit det bästa avsnittet hittils, framför allt lyckades det skrämma mig sådär som bara en riktigt bra rysare kan. Jag vet inte rikigt vad det var som gjorde det, men från att Reed Diamonds samaritkaraktär dök upp i Alisons dröm i förtexterna, kröp det en hel del under huden på mig. Effektivt värre.


Jag tycker samtliga drömsekvenser var riktigt ruggiga
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinder » tor feb 10, 2005 8:52

Illyria skrev:trots att jag inte riktigt gillade hennes sätt att följa efter honom med bilen pga mattan och ringa in det till polisen, enligt mig var det väldigt förhastat och det är sådana scener som får mig att pausa avsnitt pga karaktärers dumhet :)


1x06
Hehe pausade också avsnittet (två gånger) i just denna sekvens av samma anledning.
Såg dock inte framtids twisten komma som de flesta andra verkar ha gjort. Däremot gillar jag verkligen drömsekvenserna i den här serien.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tis feb 15, 2005 21:48

Läste precis på AICN att Reed Diamond skulle vara med i något/några avsnitt. När det händer får ni gärna skriva ospoilerigt om huruvida han sköter sig bra eller inte. Reed skulle öka mina chanser att börja se serien snart. Orange-head boy rules!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » ons feb 16, 2005 0:20

caffeineaddict skrev:Läste precis på AICN att Reed Diamond skulle vara med i något/några avsnitt. När det händer får ni gärna skriva ospoilerigt om huruvida han sköter sig bra eller inte. Reed skulle öka mina chanser att börja se serien snart. Orange-head boy rules!

Han var precis med, i förra veckans avsnitt (1x06) och skötte sig förbaskat bra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons feb 16, 2005 1:22

1x07:Äntligen får maken sätta sig in mer i hennes situation och från och med nu kanske, eller borde, han vara mer förstående.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » tor feb 17, 2005 18:41

Jag tycker Medium är briljant. Det har nämnts förr och en av anledningarna tror jag är att det känns så äkta på någotvis. Hon kör ju en Volvo 240, bara en sådan sak.

Avsnitt 7
Håller med dig Illyria, men jag tycker ändå att han har varit ganska förstående om än något nonchalant till Alyson. Btw, scenerna då sanningen kom fram i detta avsnittet var inte nådiga. Längesedan jag upplevde den konstanta och jämna spänningsstämningen. Bättre än föregående avsnitts rättegångscen, och då var ju den riktigt vass.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » mån feb 21, 2005 23:02

Detta har Matt Roush på tvguide.com att säga om Medium (ang. det i fet stil: huh? Vad menar Roush?! Jag måste missuppfatta...):

Psychic Housewife
The mother of all TV sleuths


If it weren't for all the dead people and creepy criminals she keeps seeing in her nightmarish dreams, Allison DuBois could be this generation's Samantha Stephens. The cranky psychic heroine of Medium is bewitched, all right. Bothered and bewildered, too. And she even has her own little Tabitha-like daughters who also have the "gift."

"I didn't want it and I didn't ask for it, and sometimes I wish I didn't have it," Allison (Patricia Arquette) whines during a rare fight with her usually supportive husband Joe (Jake Weber), who, like Darrin on Bewitched, sometimes just gets fed up with his wife's eccentricities.

Medium, inspired by the real-life DuBois' exploits, could so easily have been a comedy. In my favorite episode to date, Joe plotted feverishly to plan a birthday surprise for a woman "who's always one step ahead."



Instead, the show settles for being the year's most inventive twist on the ubiquitous crime drama. (CBS' Numbers is a near-tie.) When Allison isn't busy with Joe and their three kids, she's working as a secret weapon for the Phoenix district attorney's office.

Secret because if the DA let it be known that he was following leads from a psychic's dreams and visions, he'd be laughed out of a job.

Medium works on many levels. Arquette's edgy and deglamorized performance captures Allison's deep ambivalence toward her powers. The balance between realistically chaotic home life and dangerously surreal work life is entertaining and provocative.

Now if only Allison would start twitching her nose....
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » mån feb 21, 2005 23:21

Serien är baserad på verkligheten? Det skulle jag vilja veta mer om isåfall.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » mån feb 21, 2005 23:40

Illyria skrev:Serien är baserad på verkligheten? Det skulle jag vilja veta mer om isåfall.


Jo, det visste jag.
Allison DuBois är en riktig person och serien är baserad på hennes egna erfarenheter och hennes självbiografiska böcker jag tror hon skrivit.
Jag tror att hon jobbar med författarna på serien och så också.
Hon har en hemsida på http://www.allisondubois.com
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån feb 21, 2005 23:40

Ja, visst måste man tolka det så? Och varför har man då inte hört om det? Känns som ett sätt att marknadsföra serien, i alla fall före första avsnittet.

EDIT: LWes före. Men undras hur många som egentligen vet det? Konstigt. Jag har ju trots allt läst en del artiklar om serien. Inte så mycket dock, men det känns ju som en stor grej.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » ons feb 23, 2005 2:42

Men hur mycket verklighetsbaserat är det? Fallen, familjen, hur hon är osv?

1x08 Lucky:Ytterligare ett stabilt avsnitt och inte pga CotW eller hennes bror fast ändå pga hennes bror. Jag gillade inte honom speciellt mycket men det gav en bra inblick i Allisons tidigare liv och vad hon gått igenom och går igenom för att vara den hon är nu och att hon kunde hjälpa "Lucky" pga det. Så deras mamma måste ha haft förmågan, hur har de båda annars den?
Gillade dotterns beskrivning av vad mamma jobbade med, "she's a guesser" :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » tor feb 24, 2005 21:15

Medium är stabilt och har en mycket hög lägsta nivå än då länge.

Avsnitt 8
Tyckte inte alls om hur hennes bror var skriven och hans kompis. Kändes verkligen som man nypt alla kännetecken för en typisk soldat och smällt in. Däremot gillade jag hur allt hängde ihop till sist och jag gillade slutet ändå.

Det jag vill ha nu är en övergripande arc, något som får mig att verkligen längta till nästa avsnitt, lite cliffhangers skulle inte sitta fel.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » tis mar 01, 2005 21:11

1x09: Inte lika bra som tidigare tyckte jag, även om dotterns iblandning delvis är rätt intressant men jag gillar den yngre dottern mer och jag vill hellre se mer av Allison och hennes fall nu i början... Roligaste repliken kom från Bridget: "I had a deam too. It was about animals, they were eating people! For fun!" :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » mån mar 21, 2005 17:47

Håller med om denna artikel från tvguide.com. En av sakerna som gör serien bra (även om den väl inte levt upp till de förväntningar jag hade efter ca fyra avsnitt).

She's a Psychic Soccer Mom

Allison DuBois is a suburban working mom who has violent visions of murders and routine chats with the dead. But that's not what's most unusual about her. What's really weird is that the lead character on NBC's hit show Medium is the most realistic woman on TV.

DuBois is neither a Pilates-lean, dressed-to-kill Wisteria Lane housewife nor an immaculately coiffed crime-scene investigator. As Patricia Arquette, the actress who portrays her, puts it, "She's a psychic soccer mom."

The soccer moms relate. So do the other women of America who make up over 60 percent of the 15-million-strong audience tuning in to Medium every Monday night.

Yes, the character of Allison DuBois is based on an actual housewife with the same name. She's also psychic, lives in Phoenix and uses her powers to help crack criminal cases. However, Arquette chose not to go the imitation route. You won't see her sporting the real DuBois' dramatic two-tone hair or channeling her animated personality — not this season at least. She had her own ideas about how she wanted to represent the character.

"I wanted to play a woman who looks really normal," says Arquette, 36, as she strolls across the Medium set in a funky blue bathrobe your mom might wear. "Her body shape is regular. Her makeup is very minimal."

And why are those details so important? Because it's how her character — a happily married, working mother of three — should look. "It would say a lot about her parenting skills if she took a ton of time to get herself ready in the morning," Arquette declares. "And that's part of what people respond to. They know I didn't take four hours to train with someone and three hours to put on makeup."


For more on Medium, pick up a copy of this week's magazine, on newsstands Thursday.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » ons maj 25, 2005 18:03

1x16, säsongsfinal:Händelselöst avsnitt och sedan slutar det. Ett felplacerat tvådelsavsnitt, speciellt som första delen inte var så intressant. Sen förstår jag inte varför Allison gillar den där sheriffen så mycket? Och Joe är sur för att hon måste jobba så mycket? Blev besviken på detta avsnittet, hade hoppats på något riktigt bra till säsongsfinalen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » tis okt 04, 2005 20:25

Första gången på länge som det känns att det finns anledning att kommentera denna serie. Jag gillar de flesta avsnitten, men har helt ärligt inte så mycket att säga om dem. Det senaste avsnittet är dock värt en kommentar.

2.3
Detta avsnitt av Medium gillade jag verkligen. Var ganska engagerad där i början och tycker att de första 25 minuterna, innan man har en aning om vad som pågår, var de bästa. Lite Normal Again-vibbar där ett tag också. Det som hade gjort avsnittet ännu bättre hade varit om den advokaten hade introducerats redan i förra avsnittet. Då hade det inte känts så uppenbart där då hon satt vid bilen i slutet av avsnittet.

Ja, ett coolt avsnitt tyckte jag att det var även om jag aldrig riktigt fattade allt. Hur kunde kvinnan på sjukhuset veta *allt* om Allison DuBois? Eller "fick" hon den informationen då hon såg sin dotter träffa Allison i framtiden? Hon verkade ju också uppleva Allisons liv i detalj som ex den där "dream a little dream"-biten på slutet. Fast kanske är det inte så stor skillnad på det och Allisons upplevelser hittills?

Nåväl. Ett bra avsnitt tyckte jag i alla fall att det var.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav The Ankh » tis okt 04, 2005 23:01

Illyria skrev:1x16, säsongsfinal:Händelselöst avsnitt och sedan slutar det. Ett felplacerat tvådelsavsnitt, speciellt som första delen inte var så intressant. Sen förstår jag inte varför Allison gillar den där sheriffen så mycket? Och Joe är sur för att hon måste jobba så mycket? Blev besviken på detta avsnittet, hade hoppats på något riktigt bra till säsongsfinalen.
Är det int eså att joe e en riktig kink-gris? han e alltid så jävla neggi hela tiden. Oftast e han gullig o såm men... lika ofta är han en riktig....; BITCJ!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav LWes » ons okt 05, 2005 0:01

2x03:
Jag tyckte att avsnittet var en cool idé, men det fångade inte mitt intresse helt. Scenerna med barnen är bäst :)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons okt 05, 2005 0:51

The Ankh skrev:Är det int eså att joe e en riktig kink-gris? han e alltid så jävla neggi hela tiden. Oftast e han gullig o såm men... lika ofta är han en riktig....; BITCJ!

Jag måste hålla med. Han kan vara gullig och förstående men ofta tycker jag han är kinkig, han verkar ha svårt att acceptera Allison i många situationer...
2.01 Han går till en samtalsterapeut och ska prata och terapeuten säger att Allison är självisk, något jag har svårt att se.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav The Ankh » ons okt 05, 2005 10:53

Illyria skrev:
The Ankh skrev:Är det int eså att joe e en riktig kink-gris? han e alltid så jävla neggi hela tiden. Oftast e han gullig o såm men... lika ofta är han en riktig....; BITCJ!

Jag måste hålla med. Han kan vara gullig och förstående men ofta tycker jag han är kinkig, han verkar ha svårt att acceptera Allison i många situationer...
2.01 Han går till en samtalsterapeut och ska prata och terapeuten säger att Allison är självisk, något jag har svårt att se.


Ja, hon e för faan allt annat än självisk! De e HAN som e självisk!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Illyria » tis nov 01, 2005 14:31

Var det inget avsnitt igår? Hittar inte 2.07.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » tis nov 01, 2005 16:06

Jag satt precis och funderade jag också. Enligt mysepisodes så sändes det ett avsnitt och enligt tv.com också. Konstigt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » ons nov 02, 2005 4:00

Nu verkar de har ändrat, det var tydligen inget avsnitt. Synd, jag ser alltid fram emot Medium.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav AKS » ons nov 02, 2005 10:48

Ja, det var synd, men ändå bra att få en förklaring till att torrentfilen inte dykt upp.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tooms » fre nov 04, 2005 17:19

Om några veckor är det dags för Mediums 3D-avsnitt. :) Nordamerikanarna får 3D-glasögon hemlevererade via Tv-Guide. Blir svårare för oss som laddar hem serien att uppskatta avsnittet till fullo.
Tooms
Demon Fodder
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 jun 2005

Inläggav Illyria » fre nov 04, 2005 17:34

Skulle det fungera även för nerladdat om du har 3D-glasögon?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » ons nov 09, 2005 10:47

2.07 fråga om slutet Mannen dödade sin fru, pappan visste om det men ljög i rätten för att han själv skulle kunna ta ut hämnd. Right?Bara så jag inte missuppfattat det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron