Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Eisa » tis sep 28, 2004 17:08

jag tyckte troja var långtråkig och kass. störde mig lite på att de helt och hållet tagit bort gudaperspektivet. i övrigt känns det som en film man redan sett hundra gånger, kanske med lite bättre specialeffekter den här gången men storyn i sig känns inte nyskapande.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Tob » ons sep 29, 2004 23:47

En film som jag verkligen hade velat se i våras när den kom var Monster av Patty Jenkins. Nu har jag sett den, den var riktigt bra. Kvalar med all sannolikhet in bland dem 5 bästa filmerna i år. Filmen är verklighetsbaserad och handlar om Usas "första" kvinnliga seriemördare Aileen Wuornos. Det är alltid svårt att bedömma filmer som bygger på verkliga händelser, mycket beroende på hur trovärdigt filmen framförs. Här känns hela upplägget trivärdigt, Patty berättar historien på ett mycket effektivtsätt, man kommer snabbt in i karaktärerna, och vilka karaktärer. Charlize Theron har ironiskt nog fått rollen som Aileen, och trots att hon gömmer sig bakom ett massivt lager av smink så är hennes prestation riktigt bra (Oscarstatyetten kan dock diskuteras) Christin Ricci som spelar hennes motspelerska Selby är även hon mycket bra och de båda skådespelerskan har en god kemi vilket hjälper mycket.

Filmen styrka ligger i att den på ett objektivt sätt skildrar historien, det känns som att Patty varken gör eller vill påverka publiken i någon riktning vilket jag absolut ser som en fördel i en verklighetbaserad film. Hon visar bara upp den och så får det vara. En stark och omtumlande film som känns väldigt äkta. [/b]
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 0:03

Tyckte Monster var en väldigt tråkig film. Varken storyn eller karaktärerna berörde mig det minsta.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tob » tor sep 30, 2004 0:07

malavel skrev:Tyckte Monster var en väldigt tråkig film. Varken storyn eller karaktärerna berörde mig det minsta.

Jag känner mig besegrad. Har ingen bra motattack att komma med ;)

Tråkig och tråkig, alltså filmen lunkar ju på i ett ganska långsamt tempo, men den kör aldrig hellre fast. Men som sagt var.....
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor sep 30, 2004 0:10

Ligger någonstans mittemellan de två senaste uttalandena. Monster var en klart duglig film med oerhört skickliga skådespelare, som dock ändå inte berörde så mycket för att det kändes väldigt mycket som att den följde filmbiografi-mallen till punkt och pricka. Det fanns scener och ögonblick då det sken till, men på det hela var det tyvärr inte en så stark upplevelse som jag hade hoppats på. Den rörde sig från punkt A till punkt B till punkt C utan speciell originalitet eller inspirerade sätt att berätta en i grunden rätt fascinerande berättelse. Hade nog blivit bättre med en mer innovativ och vågande regissör (eller manusförfattare. Eller båda.).

Ändå sevärd för Theron och Ricci.
Senast redigerad av caffeineaddict tor sep 30, 2004 0:14, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 0:11

Haha, jag vann! Monster är nu bevisat tråkig! :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » tor sep 30, 2004 0:41

Tobbe_E: Men det är malavel! Han och Noggster har någon konstig kvalitetskompass då de tycker tvärt emot alla möjliga riktlinjer för vad som är bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Koala » tor sep 30, 2004 0:45

Jag håller på att kolla Rocky II nu, så jävla tung!
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 0:52

noike skrev:Tobbe_E: Men det är malavel! Han och Noggster har någon konstig kvalitetskompass då de tycker tvärt emot alla möjliga riktlinjer för vad som är bra.

Och att tycka tvärt emot *alla* riktlinjer är inte direkt lätt. Det krävs åratal av studier och meditation.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Noggster » tor sep 30, 2004 0:59

Så jag å malavel är bäst?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav latarmig » tor sep 30, 2004 1:03

Ni kommer att bli bäst den dag ni inte håller med varandra. ;-))
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » tor sep 30, 2004 1:12

Noggster: nej, ni är inte bäst. Du har bara fel, med malavel har fel på ett lite småcharmigt sätt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tor sep 30, 2004 1:13

noike har så rätt, för där är inget charmigt med noggster.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Noggster » tor sep 30, 2004 1:24

if you were gay you would wan't to fuck me.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Tob » tor sep 30, 2004 13:08

malavel skrev:Haha, jag vann! Monster är nu bevisat tråkig! :)

Nja, du vann diskussionen (om det nu överhuvudtaget kan kallas diskussion), och det är inte detsamma som att filmen har bevisats tråkig. Jag hade inget mer att komma med då du ganska klart hade skrivit exakt vad du tyckte utan några direkta argument.

noike skrev:Tobbe_E: Men det är malavel! Han och Noggster har någon konstig kvalitetskompass då de tycker tvärt emot alla möjliga riktlinjer för vad som är bra.

Har märkt detta. Frågan är om det verkligen är så, eller att det har gått till en principsak. Hur som helst så håller jag med om att malavel gör det med lite stil. Enkelt och koncist.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Eisa » tor sep 30, 2004 13:22

jag håller faktiskt med malavel och noggster: monster är tråkig. kan ju ha att göra med att jag hade skyhöga förväntningar innan jag såg den men det tror jag inte. om man till exempel jämför den med Lost in translation som också är vad som kallas för en långsam film, kommer den inte ens i närheten. lost in translation lyckades beröra, egentligen utan anledning. monster däremot var så pretentiös...den ville beröra så pass mycket att jag bara kände apati när jag såg den. kanske lite ilska men inte så mycket.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Noggster » tor sep 30, 2004 14:11

Yay! nu är vi tre, snart kan vi slå till oss det vi vill ha.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav noike » tor sep 30, 2004 15:02

Nej, nej, nej. Dra inte ner Eisa till er nivå. Att hennes åsikt om Monster -- som jag ännu inte har sett -- råkar sammanfall med er är en slump. Hon tillhör väl inte de som tycker att the Message är ett av Fireflys dåligaste avsnitt till exempel. Väl?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » tor sep 30, 2004 16:34

njae...har faktiskt inte sett det. men jag skulle säkerligen inte göra det om det är bissart och skruvat=)
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Nea » tor sep 30, 2004 17:10

Har också sett I, Robot nu. Hyfsat bra film.

Spoilers, för säkerhets skull. Beware.

Jag har inte läst förlagan av Asimov, så jag har inget att jämföra med, men jag har ändå något hum om vad han ville ha sagt. Inte för att jag orkar gå in på det nu... :P
Will Smith har vad som krävs för att bära upp filmen, tycker jag. Tillsammans med Alan Tudyk. :D

Tycker det var ganska underhållande (för att inte nämna förutsägbart) att han räddade katten. Det måste vara förbjudet att låta djur förolyckas i såna här filmer. ;)

One-liners jag satt och smålog åt:

"You are the dumbest dumb person I have ever met!"

"There's no way my luck is that bad."

"You are experiencing a car accident."

"You know, somehow 'I told you so', doesn't quite say it."

"Aim - and fire!"

Och självklart klassikern: "I did not murder him!"

Tunnelscenen var ju mer än lovligt orealistisk. Hur många varv snurrade den där bilen egentligen?

Sonny var bäst! Alan Tuuudyyyk.

Ger den 3/5 i betyg.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 17:10

Eisa: Välkommen till klubben! :)

Såg precis Matrix 2 & 3 samt En prinsessas dagbok. Där har vi tre ruggigt bra filmer. De har precis allt. Underbara typsnitt till eftertexterna, fantastiska kamerastativ samt imponerande budgetar. Vad mer kan man begära?
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Nea » tor sep 30, 2004 17:16

malavel skrev:/.../ fantastiska kamerastativ /.../

Precis vad varje bra film är beroende av! :D

Ahem, å andra sidan så blev jag grymt besviken av både Matrix 2 och 3. Pretentiöst babbel babbel, rasta rave dance, lång dödsscen, ännu längre dödscen, effekter, mer babbel babbel, the end. :?
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 17:17

malavel skrev:Såg precis Matrix 2 & 3 samt En prinsessas dagbok. Där har vi tre ruggigt bra filmer. De har precis allt. Underbara typsnitt till eftertexterna, fantastiska kamerastativ samt imponerande budgetar. Vad mer kan man begära?

Bra manus?

Jag kan bara uttala mig om Matrix filmerna iofs, då jag inte har sett "En prinsessas dagbok", men de tyckte jag var stora besvikelser dessutom tycker jag att de helt negligerar dialogen med skaparen ifrån slutet av tvåan när de gjorde trean och så blev det bara vanlig action av det hela, vi hade verkligen börjat spekulera om vad som skulle kunna ha hänt.

Allt som allt tycker jag att de bara skulle ha gjort ettan...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tor sep 30, 2004 17:20

Nea skrev:Ahem, å andra sidan så blev jag grymt besviken av både Matrix 2 och 3. Pretentiöst babbel babbel, rasta rave dance, lång dödsscen, ännu längre dödscen, effekter, mer babbel babbel, the end. :?

:P :P :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 17:27

VelocityBoy skrev:Bra manus?

Overrated.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav latarmig » tor sep 30, 2004 17:30

Lyser det dåliga manuset igenom så har man helt enkelt inte lagt tillräckligt med krut på action-scenerna. ;-)
latarmig
Big Bad

Inläggav malavel » tor sep 30, 2004 17:32

latarmig: Precis! Välkommen till klubben du med! :)
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Eisa » fre okt 01, 2004 16:59

eh...jag vet inte om jag vill vara med i klubben. tycker inte om någon av de filmerna :?
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav malavel » fre okt 01, 2004 17:07

Eisa: Det kanske inte framgick, men jag gillade inte heller nån av dem. Prinsessafilmen var faktiskt den minst dåliga.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » fre okt 01, 2004 17:16

malavel: Jag tror inte att någon frisk människa gillar de filmerna.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film